Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-02-28, 20:19
Medlem
RugerSixSecuritys avatar
I tråden i dag har vi kommit fram till att GM troligtvis var stockholmare och att den väntande GM som IM såg kanske egentligen var AB. Revolutionerande! Ground breaking! Men måtte detta aldrig få en lösning! Aldrig never ever aldrig! Heja mördaren!
Senast redigerad av RugerSixSecurity 2025-02-28 kl. 20:31.
Citera
2025-02-28, 21:36
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RugerSixSecurity
I tråden i dag har vi kommit fram till att GM troligtvis var stockholmare och att den väntande GM som IM såg kanske egentligen var AB. Revolutionerande! Ground breaking! Men måtte detta aldrig få en lösning! Aldrig never ever aldrig! Heja mördaren!

Visst.

Ett rymdskepp teleporterade Anders Björkman 15 meter söderut (från bankomatens ingång till platsen där GM väntade), gjorde Anders 12 - 17 cm längre (han är 173 cm och inte 10 - 15 cm längre än Olof Palmes 175 cm som Inge såg att GM var) och satte på Anders en knälång mörkblå parkas istället för en mellanblå kortare täckjacka, mörka byxor istället för ljusbruna och mörkblå mössa istället för ljusgrå. Tre minuter senare teleporterades han tillbaka igen och fick tillbaka sina egna kläder. Självklart minns han inget av allt detta.

Idén kläcktes av Flashbackanvändaren gida 2017. Som medgav att han "spånade" och "fantiserade". Att Inge såg Anders är lika sannolikt som att GM sprang fem varv runt manskapsbodarna.
Citera
2025-02-28, 22:29
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Förvisso.
Jag blev/var väl, som många andra som delar intresse för MOP, influerad av det som gick att läsa och se/höra, dvs Bresky, Borgnäs, Wall och för all del även Anér. Tills det stod klart att han var helt galen på ett närmast Kranzskt sätt.
Mitt nick antyder kanske att jag då inte tänkte att mitt "bidrag" till ämnet skulle vara på det allvar det blev till slut.
Någon gång under resans gång stod det dock klart, för mig, vad just Anér och flera andras "verk" egentligen bestod av. Mest hopkok av fantasier, politiskt motiverad desinformation och inslag av rättshaverism.
Jag kände mig helt enkelt grundlurad och tog mig en rejäl funderare på hur jag skulle fortsätta.
Det blev genom att försöka "gräva" lite själv, dvs att själv prata med blåljuspersonal som intervjuats av bla Anér och gänget. Det var tydligt att många av de jag hade kontakt med menade att Anér lagt ord i munnen på dem, påstod att de sagt saker som de inte gjort osv.
Det där fick mig att istället försöka granska de som granskat PU mfl och det blev ett märkligt uppvaknande. Det visade sig det var lite si och så med faktagranskandet bland vissa man trodde var väldigt noga med sådant.
Bland annat hade jag lite kontakt med Moelv om hans "teori" från 1987. Det visade sig att hans teori byggde på skvaller och att han så sent som 2018 inte fått något alls av det han fört fram bekräftat i någon del. Dessutom använde han frekvent konspirationsteoretiska floskler som "man kan inte lita på någon" eller "sanningen finns därute" i ren Arkiv X anda.
Så där rullade det på, ingen av de journalister och författare jag hade kontakt med kunde visa att deras teorier bestod av mer än obekräftade uppgifter.
Vart finns då uppgifter som faktiskt går att ta på, om inte i utredningen.

Då började jag testa mina egna teorier och skrev om det och blev då kontaktad av en person som presenterade sig. Först tog jag det inte på allvar, men, det var en person HÖGT i rang/ hierarkin i det här ämnet. Det var inte Petersson, men, en person på samma nivå, eller kanske till och med ännu lite högre upp.
H*n berättade mycket om läget i utredningen under hösten 2019 fram till 10 juni 2020. Av h*n fick jag långt i förväg veta om 10 juni, vem det gällde osv. Och i och med 10 juni blev det för mig bekräftat att min "kontakt" inte ljög för mig då allt h*n sagt bekräftades i Peterssons presentation. Så att SE var någon nödpresentation och att det egentligen var något annat som skulle ha sagts kan jag klart dementera då jag fick veta det redan hösten 2019.
Det mesta var ju muntliga uppgifter så det är ju svårt för mig att lägga "papper på bordet" så att säga, man får tro på det jag säger eller bortse från det.

Personligen är min uppfattning att det inte går att säga vem GM var, men, att det är en person som vanemässigt rörde sig i kvarteret runt Grand vid den tiden på kvällen den tiden på året av annan anledning än OP. GM såg OP där när han var där i annat ärende och tog chansen när den dök upp. Dvs högst sannolikt en Stockholmare. Det kan vara SE, men kan lika väl vara någon annan som inte bodde längre bort än att man kunde ta sig från Grand och tillbaka på 90 minuter.

Hörde du något intressant när du kontaktade blåljuspersonal?

Hur upplevde de anklagelserna i massmedia?

Hörde du något om samtalen från Solna taxi och Stockholm taxi och vem som svarade?
Senast redigerad av Lebel 2025-02-28 kl. 22:32.
Citera
2025-02-28, 23:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Hörde du något intressant när du kontaktade blåljuspersonal?

Hur upplevde de anklagelserna i massmedia?

Hörde du något om samtalen från Solna taxi och Stockholm taxi och vem som svarade?
De flesta jag kontaktade var vänliga, jag tjatade inte på dem utan frågade mest om hur de upplevde den kvällen och natten.

De som var otrevliga dock var Degerman och fotografen Stig Almqvist.
På ett vis kan jag förstå dem, de har ju kontaktats tidigare av personer som sedan förvrängt vad de sagt. Det var tydligt att de 2 såg mig som ännu en "privatspanare" med suspekta baktankar. Jag ville dock bara fråga om deras upplevelser.
Men, de flesta var vänliga och svarade på frågor.

Det mest intressanta de sade, många gemensamt, var att de blev "missförstådda" av diverse journalister och författare.
Men, mycket intressant att höra om deras upplevelser, men, de jobbade ju inte med utredningen utan råkade vara i tjänst den natten.
Det var intressant att höra Rehnstam berätta om kaoset och skrikande människor inne på akuten på Sabbatsberg. Personal i panik osv. Blir lite mer mänskligt än klinisk fakta. Och Rysén om hur han reagerade och agerade när han hörde om mordet. Wide om hur han och Mossberg kallades till mordplatsen osv mm mm.
Citera
2025-02-28, 23:21
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ljuger CP här: https://m.youtube.com/watch?v=l2Nab5heuz8&pp=ygUTY2hyaXN0ZXIgcGV0dGVyc3N vbg==
Jag tror faktiskt inte att han ljuger här. Även om CP var lurig som fan så tycker jag detta känns genuint.
Citera
2025-02-28, 23:35
Medlem
Lebels avatar
Citat:
De flesta jag kontaktade var vänliga, jag tjatade inte på dem utan frågade mest om hur de upplevde den kvällen och natten.

De som var otrevliga dock var Degerman och fotografen Stig Almqvist.
På ett vis kan jag förstå dem, de har ju kontaktats tidigare av personer som sedan förvrängt vad de sagt. Det var tydligt att de 2 såg mig som ännu en "privatspanare" med suspekta baktankar. Jag ville dock bara fråga om deras upplevelser.
Men, de flesta var vänliga och svarade på frågor.

Det mest intressanta de sade, många gemensamt, var att de blev "missförstådda" av diverse journalister och författare.
Men, mycket intressant att höra om deras upplevelser, men, de jobbade ju inte med utredningen utan råkade vara i tjänst den natten.
Det var intressant att höra Rehnstam berätta om kaoset och skrikande människor inne på akuten på Sabbatsberg. Personal i panik osv. Blir lite mer mänskligt än klinisk fakta. Och Rysén om hur han reagerade och agerade när han hörde om mordet. Wide om hur han och Mossberg kallades till mordplatsen osv mm mm.

Intressant.

Jag hoppas att alla pressfotona från mordnatten samlas i en bok.

Konstigt att ingen har gjort det än.
Citera
2025-02-28, 23:40
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Intressant.

Jag hoppas att alla pressfotona från mordnatten samlas i en bok.

Konstigt att ingen har gjort det än.
Jag har frågat de stora tidningarna, och bildbyråerna om det, men, intresset var väl inte så stort om man ska uttrycka sig diplomatiskt, (läs "varför i helvete skulle vi göra det???)
Citera
2025-02-28, 23:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Kan du precisera bättre så, please do!
Citera
2025-03-01, 00:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Visst.

Ett rymdskepp teleporterade Anders Björkman 15 meter söderut (från bankomatens ingång till platsen där GM väntade), gjorde Anders 12 - 17 cm längre (han är 173 cm och inte 10 - 15 cm längre än Olof Palmes 175 cm som Inge såg att GM var) och satte på Anders en knälång mörkblå parkas istället för en mellanblå kortare täckjacka, mörka byxor istället för ljusbruna och mörkblå mössa istället för ljusgrå. Tre minuter senare teleporterades han tillbaka igen och fick tillbaka sina egna kläder. Självklart minns han inget av allt detta.

Idén kläcktes av Flashbackanvändaren gida 2017. Som medgav att han "spånade" och "fantiserade". Att Inge såg Anders är lika sannolikt som att GM sprang fem varv runt manskapsbodarna.
Just det här med att den som Morelius såg stå och vänta var Anders B (och att den som skall ha gått bakom makarna Palme vid den norra reklampelaren var mördaren), är väl en ganska vanlig uppfattning nuförtiden. Kan det verkligen stämma att det skulle ha dröjt ända till 2017 innan någon tänkte i de banorna? Kanske såg tvärtom många det här som en ganska uppenbar möjlighet, och att det i så fall är därför som idén (om du nu har rätt här alltså) inte finns uttryckligen dokumenterad tidigare.

Det är kanske lite som det där med Skelleftehamnsmannens berättelse. Där verkar det dröja ända tills 1997 (RRV-experternas rapport) innan någon skriver att berättelsen kan vara ett försök att vilseleda polisen. Men det måste väl många ha tänkt redan när de här breven började komma in och blev allmänt kända 1986, att de kunde vara skrivna av någon som ville få in polisen på villospår.
Citera
2025-03-01, 00:10
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Jag har frågat de stora tidningarna, och bildbyråerna om det, men, intresset var väl inte så stort om man ska uttrycka sig diplomatiskt, (läs "varför i helvete skulle vi göra det???)

Tråkigt.

Den skulle väcka intresse.
Senast redigerad av Lebel 2025-03-01 kl. 00:44.
Citera
2025-03-01, 00:43
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Just det här med att den som Morelius såg stå och vänta var Anders B (och att den som skall ha gått bakom makarna Palme vid den norra reklampelaren var mördaren), är väl en ganska vanlig uppfattning nuförtiden. Kan det verkligen stämma att det skulle ha dröjt ända till 2017 innan någon tänkte i de banorna? Kanske såg tvärtom många det här som en ganska uppenbar möjlighet, och att det i så fall är därför som idén (om du nu har rätt här alltså) inte finns uttryckligen dokumenterad tidigare.

Tvärtom.

För 20 - 30 år sedan var fler pålästa. De skulle ha trott att man skämtade.

Det finns inte ett spår av den idén i rättegångar, rapporter, böcker, tidningar eller radio- och TV-program 1986 - 2020. Inte heller i utredningen (så vitt jag vet).

Om någon hade sett den idén som en "uppenbar möjlighet" hade den säkert synts.

Den idén är inte en "vanlig uppfattning". Av lätt insedda skäl.

Även om man tror på magiska förflyttningar och magiska klädbyten förklarar inte den idén hur Inge kunde se GM vänta när Björkmans sällskap gick förbi. Inte heller när familjen Schaeffer gick förbi (då var Björkman och hans kamrater kvar vid bankomaten).

Tidsförloppet
Senast redigerad av Lebel 2025-03-01 kl. 01:35.
Citera
2025-03-01, 00:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag anser ju att vi vet.

Förutom att då lita på vad PU säger om det, kan vi räkna på oss själva.
Jag gick sträckan mordplatsen AFs kyrkogata på 75 sekunder. I normal hastighet, ungefär samma som de flesta andra som råkade gå där samtidigt som jag.
Björkmans vänner möter inte LOP vilket ger att de passerar AFs kyrkogata före detvatt LOP kommit till Sari. Som absolut minimum tar det då vännerna dryga minuten att gå från bankomaten till AFs kyrkogata, sedan tar det 90 sekunder gör LOP att gå från Sari till mordplatsen. Det är minimum 2,5 minuter före mordet, dvs som absolut senast 23.19.00 för att de lämnar bankomaten givet att mordtiden är 23.21.30.
Men, vännerna uppger att de inte hör några skott, vilket klart indikerar att de hunnit betydligt längre bort med tanke på att personer betydligt längre bort än AFs kyrkogata har hört dem. För att inte ha hört dem alls indikerar att de gått av Sveavägen vilket de gör vid Rådmansgatan över 400 meter bort. I den tid jag tog på mig själv tar det ca 1 minut/100m vilket ger att de då sannolikt gått drygt 4 minuter före mordet, dvs ca 23.17 vilket stämmer hyfsat bra med tiden på vännernas uttagskvitto.

Intressant resonemang! Björkmans vänner möter heller inte Schaeffers.

Så de sistnämnda passerar senare, men före LOP. Vem är den man som Schaeffers möter?

En man som går norrut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in