2025-02-28, 14:41
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Att Figure är "först till marknaden" med en humanoid robot verkar mer symboliskt. Hade de varit en verklig utmanare så hade de kunnat hålla locket på med sin utveckling som Tesla verkar göra. Man ser mest jobbannonser som signalerar att Tesla skallar upp till massproduktion, och har man gott om egna fabriker så behåller man ju helst robotarna själv. Finns såklart anledning att få ut robotar även till kund om man vill träna AI'n för fler ändamål, samt bygga upp sitt varumärke.

Jag uppskattar alltid diskussion med dig för det finns ändå någon form av relevans i dina svar. Att helt plötsligt som den andra här skrev: "ahh det gör ingenting om man är först eller ej" är ju brutalt cope. Det är liksom hela Teslas existens. Att satsa stort, leda vägen och ta marknad för att man är först.

Men nu ska jag i stället svara på din post:

Jag blev först också jätteförvånad över hur transparenta Figure var över hur det lyckats med sina framsteg.

Det handlar om ett helt nytt sätt att genomföra end to end training tydligen:
https://www.figure.ai/news/helix

Men sen så satte jag mig in lite mer i det hela och det är dels väldigt hög chans att Figure dels lämnat in patentansökan på all metodik som är unik. D.v.s de har redan ansökt om patent för hur mjuk och hårdvara jobbar tillsammans på deras nya sätt för att snabbt lära sig en uppgift. Detta är möjligt för att de kommit på någonting som inte gjorts förut.

Det de sedan antagligen gjort är att de cementerat det hela juridisk med "prior art" som är en legal term du kan kolla upp. D.v.s de publicerar sin lösning för att även ha: prior art.

Det var nog viktigare för Figure att skydda sina framsteg affärsjuridiskt än ur en teknik-sekretessynpunkt.

Kan Tesla inte visa att de tidigare eller samtidigt kommit fram till samma lösning som Figure så är de underdog deluxe i framtida möjliga tvister. Kan Tesla inte hitta en egen lika bra lösning så kommer Figure få en liten peng för precis varenda jävla Optimus som rullar ut ur Elons fabriker.

Så locket på då/om man kommit fram till en unik lösning är inte alltid det bästa.
Dessutom så undrar jag varför Tesla skulle köra med den strategin i ett läge där kursen rör sig i en riktigt tråkig riktning (tråkig för dem). Om andra visat att de är längre fram så kan ju Tesla spela ut sina kort. De behöver inte ens berätta exakt hur de löst det som Figure gjort.

Dessutom:
En antal utlysta tjänster på Figures hemsida har varit på Legal-sidan med just inriktning på patent.

Jag bettar på att Optimus, hur imponerande den än är ligger efter Figure då det kommer till AI och efter kinseserna då det kommer till agilitet. Slutsatsen av min analys är att affärsområdet Optimus kan vara en bust för Tesla och inte det som tar företaget till en "thousands of trillion dollar business".

Har jag rätt i mitt bett är Optimus ingen sedelpress.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-02-28 kl. 15:09.
Citera
2025-02-28, 14:56
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Rekyl upp idag?

Eller minus för 7e dagen i rad?

Hela den är veckan har Tesla på förmarknaden legat på kanske +2% eller +3% innan öppning och sedan har den inte lyckats försvara kursen under öppen tid utan stängt på minus i stället.

Idag verkar det pendla på -1% till -0.5% på förmarknaden. Men ärligt talat: jag må vara jordens största Tesla basher men jag förväntade mig ändå en liten rekyl upp går bara baserat på traders som inte ens kollar på verkliga-världen anledningar till varför en aktie går upp eller ned.

Jag är lost. Idag vågar jag inte gissa alls.
Citera
2025-02-28, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Rekyl upp idag?

Eller minus för 7e dagen i rad?

Du kan fan glömma att börsmarknaden inte komma stiga.
Citera
2025-02-28, 15:25
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag uppskattar alltid diskussion med dig för det finns ändå någon form av relevans i dina svar. Att helt plötsligt som den andra här skrev: "ahh det gör ingenting om man är först eller ej" är ju brutalt cope. Det är liksom hela Teslas existens. Att satsa stort, leda vägen och ta marknad för att man är först.

Men nu ska jag i stället svara på din post:

Jag blev först också jätteförvånad över hur transparenta Figure var över hur det lyckats med sina framsteg.

Det handlar om ett helt nytt sätt att genomföra end to end training tydligen:
https://www.figure.ai/news/helix

Men sen så satte jag mig in lite mer i det hela och det är dels väldigt hög chans att Figure dels lämnat in patentansökan på all metodik som är unik. D.v.s de har redan ansökt om patent för hur mjuk och hårdvara jobbar tillsammans på deras nya sätt för att snabbt lära sig en uppgift. Detta är möjligt för att de kommit på någonting som inte gjorts förut.

Det de sedan antagligen gjort är att de cementerat det hela juridisk med "prior art" som är en legal term du kan kolla upp. D.v.s de publicerar sin lösning för att även ha: prior art.

Det var nog viktigare för Figure att skydda sina framsteg affärsjuridiskt än ur en teknik-sekretessynpunkt.

Kan Tesla inte visa att de tidigare eller samtidigt kommit fram till samma lösning som Figure så är de underdog deluxe i framtida möjliga tvister. Kan Tesla inte hitta en egen lika bra lösning så kommer Figure få en liten peng för precis varenda jävla Optimus som rullar ut ur Elons fabriker.

Så locket på då/om man kommit fram till en unik lösning är inte alltid det bästa.
Dessutom så undrar jag varför Tesla skulle köra med den strategin i ett läge där kursen rör sig i en riktigt tråkig riktning (tråkig för dem). Om andra visat att de är längre fram så kan ju Tesla spela ut sina kort. De behöver inte ens berätta exakt hur de löst det som Figure gjort.

Dessutom:
En antal utlysta tjänster på Figures hemsida har varit på Legal-sidan med just inriktning på patent.

Jag bettar på att Optimus, hur imponerande den än är ligger efter Figure då det kommer till AI och efter kinseserna då det kommer till agilitet. Slutsatsen av min analys är att affärsområdet Optimus kan vara en bust för Tesla och inte det som tar företaget till en "thousands of trillion dollar business".

Har jag rätt i mitt bett är Optimus ingen sedelpress.

Uppskattar dina inlägg också. Jag har inte riktigt reflekterat över olika aktörers patent, men apropå patentskydd så beviljades Tesla detta patent, och andra aktörer som har självkörande teknik kan mycket väl vara tvugna att betala licensavgift till Tesla. https://x.com/seti_park/status/1894980369725956449
Citera
2025-02-28, 15:31
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Uppskattar dina inlägg också. Jag har inte riktigt reflekterat över olika aktörers patent, men apropå patentskydd så beviljades Tesla detta patent, och andra aktörer som har självkörande teknik kan mycket väl vara tvugna att betala licensavgift till Tesla. https://x.com/seti_park/status/1894980369725956449

Exakt!
FSD är fortfarande flera år före någon annan. Löser de det och dessutom får igenom patent på kritiska lösningar de kommit på så finns det ett värde i detta. Ett enormt värde.

Med oklart och svagt ledarskap så är risken att man tappar positionen som medger att tjäna pengar på MOAT. FSD är fortfarande ohotat. Det kan ändra sig men där finns det inte lika mycket tecken på att de skulle bli utmanade på riktigt ännu.
Citera
2025-02-28, 15:57
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Att Figure är "först till marknaden" med en humanoid robot verkar mer symboliskt. Hade de varit en verklig utmanare så hade de kunnat hålla locket på med sin utveckling som Tesla verkar göra. Man ser mest jobbannonser som signalerar att Tesla skallar upp till massproduktion, och har man gott om egna fabriker så behåller man ju helst robotarna själv. Finns såklart anledning att få ut robotar även till kund om man vill träna AI'n för fler ändamål, samt bygga upp sitt varumärke.

Precis. Jag vill inte skitsnacka om Figure AI, men jag tror vi kommer få se en fullständig explosion av humanoida robotprojekt från uppstartsbolag med ambitiösa försäljningsambitioner och tuffa renderingar och videoklipp på robotar som balanserar, gör volter och bär saker mm. Sedan var det den där grejen med produktion också, och vinst.

Vi såg det med SPAC-attack runt 2020-2021 precis efter Tesla visat att elbilar kan driva vinst, och vi kommer se det samma sekund som Tesla Optimus kommer igång på allvar. Bolag vars främsta produkt är dess aktie *host* LCID NKLA *host* och bolag som Rivian som har universums största uppförsbacke till positiva vinstmarginaler. "Här kommer nästa Tesla, här kommer Optimus-dödaren" osv osv. Mark my words.
Citera
2025-02-28, 16:06
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Precis. Jag vill inte skitsnacka om Figure AI, men jag tror vi kommer få se en fullständig explosion av humanoida robotprojekt från uppstartsbolag med ambitiösa försäljningsambitioner och tuffa renderingar och videoklipp på robotar som balanserar, gör volter och bär saker mm. Sedan var det den där grejen med produktion också, och vinst.

Vi såg det med SPAC-attack runt 2020-2021 precis efter Tesla visat att elbilar kan driva vinst, och vi kommer se det samma sekund som Tesla Optimus kommer igång på allvar. Bolag vars främsta produkt är dess aktie *host* LCID NKLA *host* och bolag som Rivian som har universums största uppförsbacke till positiva vinstmarginaler. "Här kommer nästa Tesla, här kommer Optimus-dödaren" osv osv. Mark my words.

Ok. Må bäste Flashbackare ha rätt! Jag ser den otroliga substansen i Figure. Har satt mig in oerhört mycket i bolaget. Vem som har rätt i slutändan får vi se. Min Tesla short var i alla fall tillfälligt upp och nuddade 275% på de sisådär 8 dagar jag haft den. Din all in i Tesla är ned 20% på samma tid.

Du kan få rätt i slutändan. Men jag tror inte det. Men nu är det Fredag!
Citera
2025-02-28, 16:15
Medlem
raskenss avatar
Waymo gör nu 200000 taxiresor per vecka, men snaaaaart då jäklar ska Tesla dominera världen med cybercabs eftersom Teslaführern har sagt dom besitter teklologi som är utomjordisk avancrad och dom har bara toppingenjörer med iq över 180. Dåå jämarns.

https://omni.se/waymo-gor-nu-200000-betalda-robottaxiresor-i-veckan/a/wgpRg5

Kan ju också vara att Omni är woke hbtq libs fake media
Senast redigerad av raskens 2025-02-28 kl. 16:18.
Citera
2025-02-28, 16:37
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Waymo gör nu 200000 taxiresor per vecka, men snaaaaart då jäklar ska Tesla dominera världen med cybercabs eftersom Teslaführern har sagt dom besitter teklologi som är utomjordisk avancrad och dom har bara toppingenjörer med iq över 180. Dåå jämarns.

https://omni.se/waymo-gor-nu-200000-betalda-robottaxiresor-i-veckan/a/wgpRg5

Kan ju också vara att Omni är woke hbtq libs fake media

Jävlar, 200k taxiresor per vecka. Det måste innebära rätt saftig vinst! Eller hur? Eller....hur?
Citera
2025-02-28, 17:08
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jävlar, 200k taxiresor per vecka. Det måste innebära rätt saftig vinst! Eller hur? Eller....hur?

De har nog minst 1000 bilar nu (av den pålitliga modellen Jaguar I-pace ) så det blir 200 resor per bil och vecka, eller 30 per dag kan vi säga. De drar då in runt $600 per bil och dag = $200m per år. Investerat kapital hittills är över $10b så de är väl lönsamma nångång runt sekelskiftet

De har väl hållit på i fem år i alla fall och inte lyckats skala upp sin lösning mer än så här. Alla som tror på Waymo borde lära sig räkna.
Citera
2025-02-28, 18:21
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Har jag nånsin hävdat Waimo skulle gå med vinst. Dom har i alla fall oändligt mer körda mil än Tesla som fortfarande har 0km
Men tror man att Tesla besitter en helig graalteknologi som kommer att omforma vår värld de närmaste åre så visst..
Waymo kommer precis som Tesla inte heller att omforma vår värld eller bygga samhällen på Mars eller ha android-hushållsrobotar de närmaste 20-30 åren men Waymo är ett dvärgprojekt inom Alfabetkoncernen.
Senast redigerad av raskens 2025-02-28 kl. 18:26.
Citera
2025-02-28, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har jag nånsin hävdat Waimo skulle gå med vinst. Dom har i alla fall oändligt mer körda mil än Tesla som fortfarande har 0km
Men tror man att Tesla besitter en helig graalteknologi som kommer att omforma vår värld de närmaste åre så visst..
Waymo kommer precis som Tesla inte heller att omforma vår värld eller bygga samhällen på Mars eller ha android-hushållsrobotar de närmaste 20-30 åren men Waymo är ett dvärgprojekt inom Alfabetkoncernen.

Som självkörande taxi så absolut, då har Tesla 0 km, men räknar man hur långt alla FSD bilar har kört självkörande och samlat in data och förbättrat sig så måste Tesla ligga lång långt, mycket långt före Waymo. Sant, det är inte Taxi, men när det väl blir det så blir det nog otroligt mycket bättre än Waymo.

Var det föresten waymo som körde på en kvinna och stannade efter en mindre smäll, sedan såg bilen inte längre hon som låg på backen och trodde det var fritt fram att köra och körde över henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in