Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Du menar att det blir en garant för fortsatt stöd från USA, eller vadå? Då måste ju Ukraina ändå försöka besegra Ryssland militärt, vilket väl är det man numera försöker komma runt?
Ja lite så.
Jag tror inte man behöver slåss på fältet, för att besegra Ryssland.
Här i denna tråden är det mycket fokus på pang och död.
Men kolla runt lite, så ser du nog att pengar kan vara det avgörande.
Många här håller fast vid sanktioner, frysta tillgångar, inte berör Ryssland. Jasså?
Man pekar på numerären. Jovisst är den viktig. Men när du pytsar in den allt eftersom....blir som att pinka på brasan.
Läste en artikel som påpekade en intressant sak. Vill minnas att den i botten handlade om fredsförhandlingarna i början av kriget. I Turkiet.
Vad man sa, var att:
1. Anfallet var ett stort misslyckande.
2. Man var tvungen att backa hem eller förlora helt.
3. Fredsförhandlingarna var från Ryssarnas sida, att vinna kriget ändå, utan att omorganisera sig.
4. Ukraina sa nej. Finns många skäl till ett nej. Orimliga krav.
5. Då var Ryssland tvunget att gå på attack igen. Men man var inte klar att anfalla på nytt, än.
6. Så man tappar i öster och söder.
7. Väl återhämtat, så går man på attack igen. Maler sig fram.
Ja, allt detta vet alla säkert om.
Man har lyckat rekrytera, löpande. Men det är det där pinkandet som jag pratar om.
Ryssland har inte manskap och andra resurser att sätta in, om man skulle bryta genom någonstans.
Man har inte lagren av ammunition.
Man har inte logistiken.
Man har inte eldkraften från luften.
Man har inte några stora reserver.
Apropå reserver.
Det är tunt på många ställen hos Ukraina. Sätt in reserverna där, från ryssarnas sida.
Men det går inte. De har inget att slänga in.
Nordkorea. Gick inte bra.
Så Ukraina gör ett gott jobb som backar sakta hemåt. Nu är man på offensiven i Toretsk. Kan bli något.
Vad jag då tänker på, är att man kan falla fienden i ryggen.
Mineringen lär vara svag.
Man fick Bushmasters. Man har CV90. Snabba fordon. Grupper om 6 och 6 (3 CV90 + 3 Bushmaster)kan blir förödande bakom linjerna.
Tror inte att man ska snigla sig fram med strv. Det har visat sig vara en svunnen tid.
I v f. Håll ut. 1 år, max 2. Då är Ryssland slut.
Putin vågar inte mobilisera.
Edit: glömde en tanke som jag sugit på.
Hur många ryssar vill gå in i armen nu och riskera att bli dödade?
Putin sitter för tusan och gör affärer med fienden!
Att försvara sig i dessa tider. Absolut att det kan vara något mindre motiverande.
Men att bli rekryterad och sänd till fronten för att dö. När Putin gör big business med Trump.
Tveksamt säger jag att detta är för en ryss.
Kanske ytterligare en Trumpvariant på förhandling. Sänk moralen för att kriga...