2025-02-18, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Tackar.

Ni som läst fup, varför gick det inte att binda dom till förberedelse?

Det kunde man ju med David Idrisson.

Åklagaren kunde inte visa konkreta förberedelseplaner.
Citera
2025-02-18, 22:06
Medlem
upplysas avatar
Dom
Nacka tingsrätt
B 1886-24
FLERA NEDLADDNINGS ALTERNATIV

https://www.upload.ee/files/17760526...50217.pdf.html
https://delafil.se/78ab6febdb71c753/...m_20250217.pdf
https://gofile.io/d/0QPb4r
https://easyupload.io/z4fg6k
Citera
2025-02-28, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Är det någon som vet vilken bakgrund de 2 svenska bröderna har?

Han Elias satt på Asptuna i början på 2020 åtminstone.
Har för mej att det handlade om något narkotikainnehav.
Framgick ganska tydligt redan då att han var helt vilsen.
Hängde bara med araber såklart.
Citera
2025-02-28, 16:57
Medlem
ynz nielsens avatar
Hur kan man som svensk bryta så mycket när man talar ?

Sitter o lyssnar på förhören från tingsrätten, hade man inte vetat namnen hade man trott att dom var araber.
Citera
2025-02-28, 17:14
Medlem
EhudBaraks avatar
Till ni som har läst fup: Vem är den "Sebastian" som har fotograferats i samma lokal som dom dömda bröderna samt O-A och S-U, Sebstians efternamn är redakterat, syns bara på tre bilder och han nämns inte något mer i fup och till min kunskap har inte blivit åtalad för något brott.

Han syns först på sida 105 i A1_Förhör_Elias_Rasmus.pdf
Citera
2025-03-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ynz nielsen
Hur kan man som svensk bryta så mycket när man talar ?

Sitter o lyssnar på förhören från tingsrätten, hade man inte vetat namnen hade man trott att dom var araber.
Detta är inget nytt under solen. På min tid kallades dessa personer för hobbyturkar. Jag har noterat en ökning av sådana här svenskar. Genetiskt lågbegåvade, socioekonomiskt svaga, lågutbildade, brottsaktiva med en umgängeskrets som består av kriminella invandrare.
Senast redigerad av LinvalWilliams 2025-03-02 kl. 19:01.
Citera
2025-03-14, 09:35
Medlem
En av som häktade som blev frikänd är målsägende i det här fallet (edit: eller jag blev så förvirrad om det handlar om en bror, i så fall heter dom typ samma sak, jag förstår inte vem som är inblandad): (FB) Skottlossning mot bostad, Tyresö (2024-12-05)

Mer om händelsen, andra måltavlor, verkar ha att göra med någon typ av gängbråk + FUP i: (FB) Tre anhållna efter polisinsats i Tyresö (2024-06-07)

Det ”roliga” är att bröderna bodde bortanför Öringe ut mot strand? Problemområdena i Tyresö är definitivt kring Granängsringen och för barn/ungdomar dåligt umgänge kring Nyboda skola. Dom flesta ute mot strand är liksom megasvennar som går i Strandskolan. Där dom bodde är ju inte direkt något lyxområde men ändå. Har det varit skit kring gymnasiet senaste åren?
Senast redigerad av Stunkyn 2025-03-14 kl. 10:26.
Citera
2025-03-14, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stunkyn
En av som häktade som blev frikänd är målsägende i det här fallet (edit: eller jag blev så förvirrad om det handlar om en bror, i så fall heter dom typ samma sak, jag förstår inte vem som är inblandad): (FB) Skottlossning mot bostad, Tyresö (2024-12-05)

Mer om händelsen, andra måltavlor, verkar ha att göra med någon typ av gängbråk + FUP i: (FB) Tre anhållna efter polisinsats i Tyresö (2024-06-07)

Edit igen: i fallet jag skickade var målsägaren storebrodern, läste slarvigt och trodde det var samma person. Skottlossning dock varit där lillebror är skriven, skottlossning obviously långt efter är väl trött. Borde dock vara kopplat
Senast redigerad av Stunkyn 2025-03-14 kl. 11:05.
Citera
2025-03-14, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stunkyn

Det ”roliga” är att bröderna bodde bortanför Öringe ut mot strand? Problemområdena i Tyresö är definitivt kring Granängsringen och för barn/ungdomar dåligt umgänge kring Nyboda skola. Dom flesta ute mot strand är liksom megasvennar som går i Strandskolan. Där dom bodde är ju inte direkt något lyxområde men ändå. Har det varit skit kring gymnasiet senaste åren?
Bröderna Rasmus och Elias står skrivna på en tvårumslägenhet tillsammans med deras mor. Lägenheten är en hyresrätt. Tidigare så bodde dom i området kring Granängsringen men deras mamma flyttade för att sönerna skulle distansera sig från området och knarket. Detta står i hennes förhör.
Citera
2025-03-14, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitaminD3K2
Bröderna Rasmus och Elias står skrivna på en tvårumslägenhet tillsammans med deras mor. Lägenheten är en hyresrätt. Tidigare så bodde dom i området kring Granängsringen men deras mamma flyttade för att sönerna skulle distansera sig från området och knarket. Detta står i hennes förhör.

Vilken tur 😌
Senast redigerad av Stunkyn 2025-03-14 kl. 21:25.
Citera
2025-06-05, 11:03
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Hovrätten frikänner tre personer från deltagande i terroristorganisation, grovt brott):
Citat:
Tre av de personer som dömts i tingsrätten för deltagande i IS verksamhet, som bedrivits i en lokal i Tyresö, frikänns. En fjärde person, som dömdes i tingsrätten, döms också i hovrätten för deltagande i terroristorganisation, grovt brott.

Tingsrätten dömde fyra personer för att ha deltagit i IS verksamhet på olika sätt, bland annat genom att ha rekryterat personer till IS, lärt sig vapenhantering och skaffat ett vapen och spridit propagandamaterial. En person dömdes också för att ha svurit trohet till IS.

Tre av dessa personer frikänns nu av hovrätten, som inte anser att det är bevisat att de har agerat för IS räkning. Den person som har svurit trohetsed till IS döms dock även i hovrätten. Tre av personerna döms för grovt vapenbrott avseende vapenhanteringen i lokalen. Hovrätten anser dock inte att det är bevisat att den hanteringen har varit ett led i IS verksamhet.

– Åtalet bygger i stor utsträckning på vad personer har uttryckt för åsikter i olika sammanhang, till exempel i avlyssnade samtal. Att uttrycka en åsikt eller sympatier till förmån för en terroristorganisation eller dess ideologi är inte tillräckligt för att vara straffbart. Det måste finnas en konkret och kvalificerad anknytning till organisationen. I det här fallet anser hovrätten att en sådan anknytning bara är visad för en av personerna, säger Janina Kastevik, hovrättsråd.

Hovrätten gör samma bedömning som tingsrätten beträffande åtalet för förberedelse till terroristbrott och frikänner samtliga för detta brott. Hovrätten dömer även, liksom tingsrätten, en person för hets mot folkgrupp.

De personer som får strängast straff döms till fyra år och tio månaders fängelse.
Svea hovrätt, mål: B 3053-25
Citera
2025-06-05, 11:33
Medlem
upplysas avatar
Dom
Svea hovrätt
B 3053-25
https://files.catbox.moe/2fjc3x.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera