2025-02-27, 21:39
Medlem
Gugugagas avatar
Han får tycka vad han vill.

Drags är skitäckliga, så han har ju helt rätt dessutom.
Citera
2025-02-27, 22:40
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Nej det ska den inte. Till exempel ska det inte vara tillåtet att "skoja" genom att skrika att man har en bomb på ett flygplan eller att det brinner när man är på bio.

Lite skillnad. Tycker du inte det?
Citera
2025-02-27, 23:03
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
Transor skyddas av hmf sedan 2018, drags kan säkert räknas in där

Den 16 maj fattade riksdagen beslut om att skydda transpersoner mot hatbrott, olaga diskriminering och förolämpning. Samtidigt har ett första beslut tagits för att inkludera transpersoner i lagen om hets mot folkgrupp.
https://www.rfsl.se/aktuellt/transpersoner-far-antligen-skydd-i-hatbrottslagstiftningen/

Jag tycker ensamvargar borde få ånjuta samma beskydd.
Citera
2025-02-27, 23:56
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
https://www.gd.se/2025-02-24/skrev-fy-fan-vad-ackligt-om-dragqueens-pa-facebook/

En man i Gävle åtalas för hets mot folkgrupp efter en kommentar på Facebook.

Mannen ska ha kommenterat på ett Facebookinlägg på drag-teatersällskapet ”Bland Drakar och Dragqueens” sida. Han ska bland annat ha skrivit ”Fy fan vad äckligt!”.

------------------
Är det för hårt att åtala någon för hets mot folkgrupp för en sådan kommentar eller anser ni att det är korrekt?
Är yttrandefriheten i fara, eller är det alldeles över gränsen att uttrycka att dragqueens är äckliga?

Du skriver att han ska ha skrivet ”fy fan vad äckligt” men hur hör det ihop med att ”dragqueens är äckliga” som du ifrågasätter om yttrandefriheten skulle vara i fara.
Detta är två helt olika meningar med två helt olika syftningar, vilket ett åtal skulle bygga på?
Citera
2025-02-27, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Du skriver att han ska ha skrivet ”fy fan vad äckligt” men hur hör det ihop med att ”dragqueens är äckliga” som du ifrågasätter om yttrandefriheten skulle vara i fara.
Detta är två helt olika meningar med två helt olika syftningar, vilket ett åtal skulle bygga på?

Skrev bara det som var rubriken i artikeln.
Citera
2025-02-27, 23:59
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Får man offentligt uttrycka äckel inför någon sexuell handling som involverar frivilliga vuxna?

Ja. Man får tex tycka att Gynning och Bergs nya sex-program är äckligt.
För det är äckligt. Ingen hamnar framför skranket om man tycker eller säger så.
Citera
2025-02-28, 00:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Ja. Man får tex tycka att Gynning och Bergs nya sex-program är äckligt.
För det är äckligt. Ingen hamnar framför skranket om man tycker eller säger så.
Ja, men då talar vi om kritik mot ett TV-program. Om jag t ex offentligt uttrycker äckel om jag bevittnar en scen med två män som idkar könsumgänge, är jag i trubbel då?
Citera
2025-02-28, 00:04
Avslutad
Ahh, Sverige. Landet i framkant
Citera
2025-02-28, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM

Så de ska skyddas från förolämpning?? Vart är sverige på väg...

Edit: Citerade tydligen fel, ville kommentera på inlägget du citerade...
Citera
2025-02-28, 00:57
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Ja, men då talar vi om kritik mot ett TV-program. Om jag t ex offentligt uttrycker äckel om jag bevittnar en scen med två män som idkar könsumgänge, är jag i trubbel då?

Nej. Det är din åsikt och det leder inte till ngt uppviglande eller hets mot folkgrupp, inte ens förtal.
Citera
2025-02-28, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Nej dom ska hånas, mobbas och kallas incels. Transor däremot ska hyllas och beskyddas. Så ser det liberala systemet på saken.
Citera
2025-02-28, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Att vara huligan eller att vara raggare är något du väljer. Din könsidentitet eller din sexualitet är inget du väljer. Där har du skillnaden.

Att klä ut sig till kvinna är också ett val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in