Nej det ska den inte. Till exempel ska det inte vara tillåtet att "skoja" genom att skrika att man har en bomb på ett flygplan eller att det brinner när man är på bio.
En man i Gävle åtalas för hets mot folkgrupp efter en kommentar på Facebook.
Mannen ska ha kommenterat på ett Facebookinlägg på drag-teatersällskapet ”Bland Drakar och Dragqueens” sida. Han ska bland annat ha skrivit ”Fy fan vad äckligt!”.
------------------
Är det för hårt att åtala någon för hets mot folkgrupp för en sådan kommentar eller anser ni att det är korrekt?
Är yttrandefriheten i fara, eller är det alldeles över gränsen att uttrycka att dragqueens är äckliga?
Du skriver att han ska ha skrivet ”fy fan vad äckligt” men hur hör det ihop med att ”dragqueens är äckliga” som du ifrågasätter om yttrandefriheten skulle vara i fara.
Detta är två helt olika meningar med två helt olika syftningar, vilket ett åtal skulle bygga på?
Du skriver att han ska ha skrivet ”fy fan vad äckligt” men hur hör det ihop med att ”dragqueens är äckliga” som du ifrågasätter om yttrandefriheten skulle vara i fara.
Detta är två helt olika meningar med två helt olika syftningar, vilket ett åtal skulle bygga på?
Får man offentligt uttrycka äckel inför någon sexuell handling som involverar frivilliga vuxna?
Ja. Man får tex tycka att Gynning och Bergs nya sex-program är äckligt.
För det är äckligt. Ingen hamnar framför skranket om man tycker eller säger så.
Ja. Man får tex tycka att Gynning och Bergs nya sex-program är äckligt.
För det är äckligt. Ingen hamnar framför skranket om man tycker eller säger så.
Ja, men då talar vi om kritik mot ett TV-program. Om jag t ex offentligt uttrycker äckel om jag bevittnar en scen med två män som idkar könsumgänge, är jag i trubbel då?
Ja, men då talar vi om kritik mot ett TV-program. Om jag t ex offentligt uttrycker äckel om jag bevittnar en scen med två män som idkar könsumgänge, är jag i trubbel då?
Nej. Det är din åsikt och det leder inte till ngt uppviglande eller hets mot folkgrupp, inte ens förtal.