2025-01-12, 11:31
Medlem
Haft Amex Blue lite över ett halvår. Spenderat drygt 350k och har lite över 4k i cashback. Det är såklart helt ok, men känns som att jag hade kunnat få bättre förmåner och erbjudanden med andra kort. Reser inte jättemycket just för stunden, men skulle absolut nyttja reseförmåner och flygpoäng om skulle ha poäng för det.

Bör jag byta kort?
Citera
2025-01-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pourcain
Haft Amex Blue lite över ett halvår. Spenderat drygt 350k och har lite över 4k i cashback. Det är såklart helt ok, men känns som att jag hade kunnat få bättre förmåner och erbjudanden med andra kort. Reser inte jättemycket just för stunden, men skulle absolut nyttja reseförmåner och flygpoäng om skulle ha poäng för det.

Bör jag byta kort?
Nu när det är nytt år är det perfekt läge att byta till ett SAS Amex Premium tex. Spenderar du 150k under ett kalenderår får du en voucher som ger en bonusresa för halva priset alternativt res två betala för en.

350k spend ger 20250 st Eurobonuspoäng vilket räcker typ till en Europaresa (kostar 30 000 poäng T/R). Så du får då en Europaresa för två personer för 30k poäng plus skatter som alltid tillkommer. Så efter 1,5 års spend är du uppe i en europaresa
Senast redigerad av Kaleus 2025-01-12 kl. 12:53.
Citera
2025-02-26, 11:10
Medlem
Hur kan få man prata med någon på svenska på deras kundtjänst!?
Citera
2025-02-27, 10:35
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur kan få man prata med någon på svenska på deras kundtjänst!?

Amex har svensk personal..
Citera
2025-02-27, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Amex har svensk personal..

Har alltid fått prata med svensk förut men inte på senaste tiden?
Automatiska rösten är på engelska. Man kopplas till någon engelsktalande och det är väl fine men inte alltid när man behöver å ä ö i sitt sammanhang. Blir bara onödigt jobbigt

Tips på att komma till en svensk igen?
Citera
2025-02-27, 10:53
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Har alltid fått prata med svensk förut men inte på senaste tiden?
Automatiska rösten är på engelska. Man kopplas till någon engelsktalande och det är väl fine men inte alltid när man behöver å ä ö i sitt sammanhang. Blir bara onödigt jobbigt

Tips på att komma till en svensk igen?

Har Gold så de kanske kör svenskt till 100%.?

Sällan man ringer dem. Senast var när de ville betala tillbaka. Hade satt in för mycket....
Citera
2025-02-27, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Har Gold så de kanske kör svenskt till 100%.?

Sällan man ringer dem. Senast var när de ville betala tillbaka. Hade satt in för mycket....

Kör också Gold. Så märkligt. Finns ett nummer dit. Sen är chatten också bara på engelska.
Får väl detektiva
Citera
2025-04-30, 13:00
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Nu när det är nytt år är det perfekt läge att byta till ett SAS Amex Premium tex. Spenderar du 150k under ett kalenderår får du en voucher som ger en bonusresa för halva priset alternativt res två betala för en.

350k spend ger 20250 st Eurobonuspoäng vilket räcker typ till en Europaresa (kostar 30 000 poäng T/R). Så du får då en Europaresa för två personer för 30k poäng plus skatter som alltid tillkommer. Så efter 1,5 års spend är du uppe i en europaresa

Det där är bara teoretiskt. Har du provat boka 2 for 1 ? Det enda du kommer hitta tillgängliga
biljetter är till Stavanger eller Billund eller annan totalt ointressant destination.
Försökte under 15 månade hitta USA eller Asien 2 för 1 utan ett enda alternativ.
På över ett år. Värdelöst om man nu inte tycker det är kul att åka innom skandinavien
Citera
2025-04-30, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det där är bara teoretiskt. Har du provat boka 2 for 1 ? Det enda du kommer hitta tillgängliga
biljetter är till Stavanger eller Billund eller annan totalt ointressant destination.
Försökte under 15 månade hitta USA eller Asien 2 för 1 utan ett enda alternativ.
På över ett år. Värdelöst om man nu inte tycker det är kul att åka innom skandinavien
Jag har just nu en bokning senare i år T/R Seoul med en 2-4-1.

Tyckte det inte alls var svårt att hitta givet att man inte åker peak-säsong. Typ jul etc
Senast redigerad av Kaleus 2025-04-30 kl. 14:21.
Citera
2025-05-02, 10:40
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Jag har just nu en bokning senare i år T/R Seoul med en 2-4-1.

Tyckte det inte alls var svårt att hitta givet att man inte åker peak-säsong. Typ jul etc

Vi diskuterar väl SAS ? eller

SAS flyger inte på Seoul, har aldrig gjort heller
Citera
2025-05-02, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Vi diskuterar väl SAS ? eller

SAS flyger inte på Seoul, har aldrig gjort heller
2-4-1 kan inte bara användas på SAS-flyg utan hela Skyteam-alliansen, givet att de går att hitta i SAS egna sökmotor. https://www.sas.se/eurobonus/poang/anvand/partnerbonusresor/

Om du enbart tittat på SAS egna poängresor förstår jag att du tycker utbudet är uselt.
Citera
2025-05-06, 15:50
Medlem
Enydrions avatar
Amex ska väl ha mer procent av köpbeloppet i ersättning, så säljaren förlorar mer pengar om man betalar med Amex än om man betalar med de andra kontokorten, så många säljare har valt att inte ta emot Amex kort alls, andra väljer att köparen måste ersätta vad det kostar säljaren i avgift för att ta emot betalningar från korten.

Detta är väl min uppfattning, så jag skulle aldrig själv skaffa ett Amex kort (Har två mastercard kort som ej har någon årsavgift och ger lite cashback till mig om jag handlar med dem)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in