2025-02-27, 06:55
Medlem
Har slutat försöka få i mig saker som jag inte gillar. Har antingen förätit mig på det eller tvingat i mig saker förr. Finns ingen vits med det.
Det är bättre och godare att äta fetare kött tycker jag personligen, och gör hellre det och rätter som jag tycker om.

Citat:
Ursprungligen postat av omco95
Stämmer det att man ska försöka hålla sig till 1,5-2g/ per kg man väger? Och vad är det enklaste sättet att få i sig så mycket ärligt talat?

Visst att man behöver få i sig mycket protein men den här 1,5-2g per kg är så svartvitt för folk. Alla kan inte gå från 60g protein till 150g över natten och det behövs inte tvinga upp sig så absurt. Man får börja hitta en rutin och kost som prioriterar protein och sedan försöka bygga upp en bra kost i sin helhet som man mår bra avoch är hållbar året om.

Men tex 300g rå torsk runt 50g protein, 300g rå entrecote runt 60g, 5 ägg runt 30g. Blir lite över 150g protein på 3 måltider, plus lite kolisar och fibrer från grönsaker så har man mer eller mindre det mesta som kroppen behöver. Får man inte i sig dessa portioner så börja med lite mindre. I kombination med träning så brukar aptiten öka i takt med tiden också. Behöver inte vara mer komplicerat.
Citera
2025-02-27, 08:30
Medlem
El-Knoxs avatar
Trodde det var allmän kännedom nuförtiden att kroppen endast tar upp en liten del av proteinet i råa ägg..... Plus risken för salmonella, även om den är låg.

Sen är det ju grisigt nått djävulskt att dra i sig råa ägg.
Citera
2025-02-27, 10:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidi75
En helt ärlig fråga till er träningsfreaks där ute som lägger hela era liv på träningen som ofta även hänger ihop med kosten: varför väljer ni att tvinga i er så äcklig proteinrik mat som möjligt efter/innan träning (så som råa ägg, tonfiskburkar som ofta förtärs med hjälp av en sked eller kvarg med dess vidriga konsistens?) Varför inte bara klämma en fet burgare eller en entrecote med motsvarande proteininnehåll?
Ingen aning varför folk gör så faktiskt. Proteinrik och kalorifattig mat är ok om man deffar, men det går ju inte att få i sig tillräckligt med mat på det viset om man bulkar. Personligen behöver jag runt 4000kcal/dag för att vikten ska öka märkbart, svårt att få i sig det genom att trycka i sig ägg.
Citera
2025-02-27, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamdjungel
Proteinpulver, t.ex. whey80. Man letar efter produkter med mycket protein per energi. Whey80 ger ungefär 5 kilokalorier per 1 gram protein.
Vad är skillnaden på whey 100 och 80? Jag själv väger 104kg och är 197cm lång och vill öka muskelmassan blir mycket att äta.
Citera
2025-02-27, 10:34
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omco95
Vad är skillnaden på whey 100 och 80? Jag själv väger 104kg och är 197cm lång och vill öka muskelmassan blir mycket att äta.
Ingenting annat än att det är mera protein per kcal i Whey 100. Whey 80 är billigare per gram protein, det finns ingen egentlig orsak att köpa Whey 100.
Citera
2025-03-05, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är jag lite utav så frågan är till mig. Jag äter inte råa ägg eftersom det är det dummaste man kan göra om man äter dem för protein. Jag känner ganska många "träningsfreaks" och ingen av dem skulle få för sig att göra något så korkat som att äta råa ägg av den anledningen jag gav ovan.

Vad är det för trams. Ägg ska kokas i minst 8-9 minuter för att de ska bli så bra som möjligt sett till proteinet. Jag tycker att dessa ägg är goda att äta och njuter av det.

När det gäller tonfisk så äter jag inte det jättemycket. Dock så klämmer jag en burk lite då och då. Mycket för att det är gott att göra en tonfisksallad med pasta, feta, tzatziki, gurka å lite smått å gott.

Kvarg äter jag nästan aldrig. Tycker dock att det finns en som är god. Men jag äter det så sällan att jag inte ens kommer ihåg vilken det är nu. Som sagt så tycker jag den är god men avstår eftersom jag tycker den är onödigt dyr.

Burgare gör jag ganska ofta. Smäller nästan alltid på två skivor ost också. Jobbar lite extra för att få tag i kött som är fetare än vad som är normalt från nötfärs.

Är det okej med dig att jag fortsätter så här eller vill du grina mer?

Får jag fråga varför du letar efter fet kött? Jag trodde att de som tränar föredrar fettfri kött som kycklingbröst, vit fisk osv.
Citera
2025-03-05, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidi75
Det är väl ingen särskild livsstil att undra varför vissa saker är som dom är? Bara rentav nyfiken! Jag är själv flerbarnspappa men har funderat länge på varför man aktivt väljer äckligt protein framför jävligt gott.

Du kanske har fått en snedvriden bild av vad människor äter. Frågan är konstigt ställd.
Citera
2025-03-05, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nederlanderna2020
Får jag fråga varför du letar efter fet kött? Jag trodde att de som tränar föredrar fettfri kött som kycklingbröst, vit fisk osv.

Inte mig du citerade eller frågade. Men kött med låg fett är taget från bodybuilders som deffar och vissa anammar det till sin deff eller generellt till sin rutin, eller mer en dålig "myt" eftersom det är vanligt att tro detta.

Men fett är ett essentiellt näringsämne. Så finns ingen anledning till att äta fettsnålt och det är godare med fetare livsmedel. Men samtidigt all fett är inte likvärdigt. Men finns inga fördelar att välja fettsnålt kött egentligen. Tycker personligen att fetare kött gör att man inte behöver tex såser.
Citera
2025-03-05, 08:17
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Kvarg äter jag nästan aldrig. Tycker dock att det finns en som är god. Men jag äter det så sällan att jag inte ens kommer ihåg vilken det är nu. Som sagt så tycker jag den är god men avstår eftersom jag tycker den är onödigt dyr.
Kvarg är bland de billigaste proteinkällor som finns.
Citera
2025-03-05, 10:41
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nederlanderna2020

Jag tävlar inte i body building eller så. Jag tränar regelbundet över lång tid. Då kan man äta lite som man vill och ändå se vältränad ut med magrutor.
Citera
2025-03-05, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Inte mig du citerade eller frågade. Men kött med låg fett är taget från bodybuilders som deffar och vissa anammar det till sin deff eller generellt till sin rutin, eller mer en dålig "myt" eftersom det är vanligt att tro detta.

Men fett är ett essentiellt näringsämne. Så finns ingen anledning till att äta fettsnålt och det är godare med fetare livsmedel. Men samtidigt all fett är inte likvärdigt. Men finns inga fördelar att välja fettsnålt kött egentligen. Tycker personligen att fetare kött gör att man inte behöver tex såser.

+1
Kanon beskrivet
Citera
2025-03-05, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Kvarg är bland de billigaste proteinkällor som finns.
Men det smakar skit. Vem äter kvarg frivilligt,?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in