2025-02-27, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Som sagt, du verkar ha sjuk otur när du tänker. Eller försöker tänka.

Det var DU som skrev att han inte skulle hållit i ett vapen när han var barn och syftade på en bild när han var vadå, 7(?), pga hur udda han var som person. Nu bekräftar du själv att han var "normal" ända upp till mellanstadiet. Du säger med andra ord emot ditt eget uttalande.

Du bekräftar även att samma person har gått från normal när han var 12, till att bli helt förändrad och inte prata med någon samt hålla handen framför munnen på ca 3år. Samtidigt som du verkar helt oförmögen att förstå att hans problematik kan ha blivit väsentligt bättre på de ca 7år det gick mellan högstadiet och den dagen han tog jägarexamen.

Nu får du ge dig. Säkert brinner du för gm och hans familj för att du identifierar dig med morsan eller nåt, kanske därför du blir så triggad.

GM var inte 7 på bilden jag såg, den enda bild i omlopp mig veterligen. Det vet du också så om du nu mot förmodan inte sett en annan bild.

Hans problematik kvarstod ju uppenbarligen fram till slutet eftersom han betedde sig i exakt lika vid ett tiotal tillfällen i relativ närtid innan morden, enligt Olai Petris guide.

Andra vittnesmål, bl.a. släktingar, har bekräftat att han inte ville prata med folk och inte hade vänner.

Hans samtalslista visar att sista samtalet var kring jul till en spekulant på vapenskåpet.

Varför han sålde vapenskåpet är ju också lite intressant. Har det framkommit några teorier eller polisiära uttalanden kring det?
Citera
2025-02-27, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Han kanske ärvde både vapenskåpet och vapnen utav sin morfar /farfar ?

Då skulle han ha lämnat in det inom ett år enligt vapenlagen (det av vapnen han saknade licens på). Känns också som en grej som päronen eller syskon kunde ha varnat myndigheterna för - om det var så att de visste att han ärvt det - (en teoretisk diskussion, inget pekar på att han ärvt det, men det är inte omöjligt) - saknade licens för det, hade ett stort intresse för vapen, samt var konstig och udda som person och bitvis aggressiv.
Citera
2025-02-27, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Om jag förstått det rätt så var han 22 år gammal när han skaffade vapenlicens och det verkar ju som att det kanske finns ett gemensamt intresse för jakt inom familjen så om han varit med och jagat sedan barnsben borde han haft koll och därmed klarat det enkelt men enligt jägare i området där han spenderade somrarna så är det ingen som verkar ha sett till honom där så får inte ihop det riktigt men det känns som att han inte kan ha betett sig som på högstadiet om han skulle klara provet.

https://www.expressen.se/nyheter/bilderna-pa-mordaren-leder-till-lilla-samhallet/

Via jaktklubben får vi namnen på flera jägare i samhällena runtomkring och från orten där bilderna på Rickard Andersson är tagna. Men ingen av dem har sett massmördaren i skogarna. Än mindre som del av något jaktlag.
–*Jag har bott här i hela mitt liv. Det är ju jaktvapen han har, jag har sett bilderna man lagt ut, men jag har aldrig sett honom, säger en av samhällets jägare.

Intressant, tack för länk.
Varför han sålde vapenskåpet är ju också lite intressant. Har inte sett om det framkommit några teorier i media eller uttalanden från polisen kring detta.

Om han sålde det för att betala hyran kanske det var droppen. Kanske det eldade på hans vrede mot folk som i media ofta pekas ut som bidragstagare (nyanlända invandrarkvinnor och män).

Eller kanske hade han redan kring jul bestämt sig för att genomföra dådet och suicidet och då behövde han ju inget vapenskåp sen, så han sålde det för att få loss pengar.

Citera
2025-02-27, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag trodde han fortfarande var elev på komvux även om han inte fixade studierna.

Du kan ha en poäng med föräldrarna. "Rektor Linnea" som skriver om skolan har dryftat att det är ofta när barn börjat skolan som funktionshinder upptäcks i att något fallerar i inlärningsförmåga och/eller samspel med andra. Skolan ska ha resurser och stöd att sätta in men ibland sätter sig föräldrar på tvären mot att barnet ska ha speciell undervisning, de vill att ingen ska gå i sin vanliga klass och inte i en mindre klass med lärare med speciell kompetens i viss pedagogik etc. Och det har de rätt att bestämma.

Om hans kompisar berättar att han blev markant märklig i tonåren så framstår det som han fortsatt gått i samma klass

Nä han var inte elev på komvux på Campus Risbergska vid tillfället för morden men han hade varit inskriven där vid flera tillfällen, senast vt 2021 men inte slutfört de kurser han påbörjat.

Angående föräldrarna så kan de ju ha gjort allt för att försöka få iväg honom till skolan men tillslut gav de upp. Märkligt om det inte orosanmäldes pga att skolplikten bröts.
Citera
2025-02-27, 05:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Nä han var inte elev på komvux på Campus Risbergska vid tillfället för morden men han hade varit inskriven där vid flera tillfällen, senast vt 2021 men inte slutfört de kurser han påbörjat.

Angående föräldrarna så kan de ju ha gjort allt för att försöka få iväg honom till skolan men tillslut gav de upp. Märkligt om det inte orosanmäldes pga att skolplikten bröts.

Skolplikten upphör efter högstadiet. Dvs. för 20 år sedan i det aktuella fallet. Och därför har Greta heller aldrig "skolstrejkat".
Citera
2025-02-27, 06:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Då skulle han ha lämnat in det inom ett år enligt vapenlagen (det av vapnen han saknade licens på). Känns också som en grej som päronen eller syskon kunde ha varnat myndigheterna för - om det var så att de visste att han ärvt det - (en teoretisk diskussion, inget pekar på att han ärvt det, men det är inte omöjligt) - saknade licens för det, hade ett stort intresse för vapen, samt var konstig och udda som person och bitvis aggressiv.

Fast han tog ju jägarexamen, vad jag förstår så hade han varit med och jagat (med familj?) så de kanske inte uppfattade att han "hade stort intresse för vapen" mer än folk som jagar har i allmänhet? Det kanske fanns ett intresse för jakt i familjen som det sägs men RAs intresse kanske föll bort med morfar/farfar (om han brukade jaga med honom)?

Att familjen säger att han bitvis var aggressiv behöver ju inte innebära att de uppfattat honom som hotfull, kanske mest grinig och snäsig
Senast redigerad av bradgardsindianen 2025-02-27 kl. 06:54.
Citera
2025-02-27, 08:35
Medlem
Att få för sig att skjuta andra människor för att du mår dåligt själv ; är så fel och så konstigt .
Citera
2025-02-27, 08:55
Medlem
GmbHs avatar
"En gul skylift är uppställd vid gång- och cykelbanan på andra sidan Rickard Anderssons trappuppgång. Liften håller upp en av övervakningskamerorna."

Vad kan syftet vara med detta, att övervaka hans bostad i detta skede?

https://www.na.se/2025-02-27/kameror-mot-mordarens-lagenhet-polisen-tiger/
Citera
2025-02-27, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast han tog ju jägarexamen, vad jag förstår så hade han varit med och jagat (med familj?) så de kanske inte uppfattade att han "hade stort intresse för vapen" mer än folk som jagar har i allmänhet? Det kanske fanns ett intresse för jakt i familjen som det sägs men RAs intresse kanske föll bort med morfar/farfar (om han brukade jaga med honom)?

Att familjen säger att han bitvis var aggressiv behöver ju inte innebära att de uppfattat honom som hotfull, kanske mest grinig och snäsig

Om de menade grinig och snäsig tänker jag att de (eller vem som nu kom med den iakttagelsen) hade sagt ”irriterad” inte aggressiv.
Citera
2025-02-27, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Skolplikten upphör efter högstadiet. Dvs. för 20 år sedan i det aktuella fallet. Och därför har Greta heller aldrig "skolstrejkat".

Det vet alla. Var det inte i högstadiet han började få hög frånvaro?
Citera
2025-02-27, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GmbH
"En gul skylift är uppställd vid gång- och cykelbanan på andra sidan Rickard Anderssons trappuppgång. Liften håller upp en av övervakningskamerorna."

Vad kan syftet vara med detta, att övervaka hans bostad i detta skede?

https://www.na.se/2025-02-27/kameror-mot-mordarens-lagenhet-polisen-tiger/

Ja, det kan man verkligen undra!

Stackars grannar vad de måste fundera, kanske har de fått någon förklaring.

Från NA: Det finns en förundersökningssekretess som går före allmänhetens nyfikenhet säger Lars Hedelin (presstalesperson polisen).
Senast redigerad av Kattentufsan 2025-02-27 kl. 09:21.
Citera
2025-02-27, 09:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Om de menade grinig och snäsig tänker jag att de (eller vem som nu kom med den iakttagelsen) hade sagt ”irriterad” inte aggressiv.

Det beror väl delvis på hur de är? Är det en familj som är lugna och så gott som aldrig höjer rösten eller snäser åt varandra så kanske de uppfattar honom som aggressiv om han är snäsig och irriterad. Och om han är snäsig till föräldrar som han kanske tycker frågar och bryr sig för mycket så är det kanske inte givet att det är indikation att han funderar på att gå och skjuta folk.

Jag kan ju tycka att det vore lite oroande om han var deprimerad, fast det kanske inte bedömdes som att han hade självmordstankar, långt ifrån alla deprimerade har det. Jag var det för några år sedan och var bara trött så in h-e, önskade jag var en björn eller något som kunde gå i ide.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in