2025-02-26, 22:34
Medlem
Ja, frågan är enkel och behöver ärliga svar.
Jag är tjock och vill börja träna. Men mitt låga självförtroende gör att jag är livrädd att få snea blickar eller till och med kommentarer. Bor i en mindre stad så risk finns att någon känner mig.
Ärligt, tänker ni saker om dom som tränar, och speciellt någon som är nybörjare, ganska dålig och tjock?
Citera
2025-02-26, 22:36
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Börja med att äta bättre och promenera två timmar om dagen.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manyyears
Jag är tjock och vill börja träna. Men mitt låga självförtroende gör att jag är livrädd att få snea blickar eller till och med kommentarer. Bor i en mindre stad så risk finns att någon känner mig.
Ärligt, tänker ni saker om dom som tränar, och speciellt någon som är nybörjare, ganska dålig och tjock?
Ät mindre och gå promenader i bylsiga kläder, så tappar du vikt utan att behöva skämmas på gymmet.
Eller så släpper du sargen och slutar bry dig så förbannat om vad andra tycker. Världen kretsar inte kring dig, kommer du då att märka. Om man håller på att träna bryr man sig väldigt lite om någon annan är dålig eller tjock.
Citera
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/Spotlight_effect

Bara skit i det och gör din sak.
Citera
2025-02-26, 22:41
Medlem
Westgoethes avatar
Jag var dålig, nybörjare och tjock när jag började träna för 4 år sen. Nu är jag inte nybörjare längre, men jag är dålig och rätt tjock fortfarande. Man får lära sig att inte bry sig. Har inte på det gym jag går på, en större kedja, att nån bryr sig eller tittar åt mitt håll och om de gör det så ser jag inte det. Jag tar av mig glasögonen (ser bra på nära håll), dunkar in Heilung på mina trådlösa in-ear-lurar å köttar. Duschar och byter alltid om hemma, omklädningsrummen är för dåliga.

Du ska vara stolt över att du tar dig till gymmet för att ändra din situation - skit i vad andra tycker, jämför dig inte med andra och om nån skulle fälla en kommentar är det för att har bajs till hjärnor.

Jag uppfattar de flesta jag bytt några ord med på gymmet som att man håller ihop, hjälper varandra och stöttar för att nå bättre hälsa. Om inte - byt gym. Småpojkar, alltid invandrare, som pratar ashögt i mobiltelefon på högtalare, spelar arabmusik och gapar och skriker till varandra över hela gymmet, kan man lätt undvika genom at vara där tidigt på morgonen - småpojkar är antingen i skolan eller ligger hemma och sover i sin arbetslöshet. Försöker köra 5.45-7.30 de två-tre dagar jag jobbar hemifrån.

Kör du dessutom en av dagarna du tränar en söndag slipper du folk på morgonen, brukar vara helt dött fram till 9 en söndag.
Citera
2025-02-26, 22:41
Medlem
Det där med osäkerhet på gymmen är så jäkla överdrivet. Blickar kommer du få, men det får alla. Ingen kommer dömma dig för att du är överviktig det är bara i ditt huvud. Gå dit och kör ditt race precis som alla andra!
Citera
2025-02-26, 22:46
Medlem
Crabbofixs avatar
japp jag brukar tänka när jag ser tjockisar på gymet "bra jobbat!"

är väl ingen konst att träna om man redan är vältränad, mycket jobbigare om man är tjock.
Citera
2025-02-26, 22:47
Medlem
Citat:

Du är där för att du tagit steget att ta tag i ditt liv och vårda din kropp. På med hörlurar och skit i alla andra och fokusera på dig själv. I ditt liv är du det viktigaste, inte vad andra tycker.
Citera
2025-02-26, 22:51
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Skaffa en PT.

Endast för peppen. Inte för resultaten.
Resultaten kommer ändå om du fortsätter länge nog.

Alla på gymmet är där för att gymma.
Ingen kommer titta på dig eller prata med dig.
De har fullt upp att bygga sina kroppar.

Promenera 1 timme om dagen.
Gärna tillsammans med din PT.

Ät mindre. Rör på dig mer.

Joina en gruppträning som endast är till för att ha kul och få motion samtidigt.

Lycka till
Citera
2025-02-26, 22:53
Medlem
tilsammansnus avatar
Det är bara ett spöke i ditt huvud - att blickar faller på dig.

I verkligheten bryr sig ingen, alla är upptagna med att "räkna steg/förbrända kalorier" eller vad det nu är , på sina maskiner. Gymmet där jag går på pass har en och annan 150 kilo kandidat som då och då syns. Jag finner det bara positivt att folk tar itu med sina liv, annars är jag lika upptagen med det jag har att göra.

Finns tom de som faktist vill ha blickar på sig och gör dåraktiga saker men får noll utdelning (har sett ett pucko som släpar med sig en nyfödd i framåtryggsäck eller vad de heter, han bara går omkring jag har aldrig sett han träna).
Citera
2025-02-26, 22:57
Medlem
Merwinnas avatar
Gå till vårdcentralen och fråga om du kan få "motion på recept" i någon grupp tillsammans med andra tjockisar. Eller gå på vattengymnastik (som kan heta lite olika saker) på den kommunala simhallen, där finns det många tjocka också! Även de gym som brukar finnas på kommunala simhallar, attraherar tjockisar. De lättare grupperna på Friskis o Svettis likaså. Det du ska undvika är högprofilerade privata gym där alla är träningsgalningar. Annars kan du ju börja gå ned genom att gå långa promenader, kanske med gåstavar för att avlasta höfter, knän och fötter lite i början.
Citera
2025-02-26, 23:05
Medlem
Jag tror inte så många bryr sig om någon är tjock. Få gärna tips från typ Youtube först om du vill göra något lite avancerat. Finns säkert även lite att lära sig om etikett om du inte har tränat på gym tidigare. Folk som släpper vikter så att de smäller eller ställer sina grejer på maskiner de inte använder får arga blickar.

Jag är absolut inte vältränad men upplever att tuffa muskulösa killar och vältränade tjejer på gym är oerhört artiga. De är där ofta och vill att stämningen ska vara bra. Däremot har jag haft problem med några enstaka pensionärer som var extremt otrevliga och jobbiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in