2025-02-26, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Jag undrar om prisskillnaden kan bero på att McDonalds får betala avgifter till Foodora, Wolt etc. Bara de matställen som själva levererar maten får sätta egna leveransavgifter (enligt Foodora). Vet att det finns abonnemang hos dessa ställen som erbjuder fri leverans etc, men jag vet inte om matställen får ta del av de pengarna eller om allt går till Foodora/Uber Eats/Wolt. Även om man hämtar maten på plats, så får McDonalds antagligen betala avgifter. Därför höjer de priset på sådana beställningar.

Funderar bara. Osäker på varför det är priskillnad.

Japp alla leveransfirmor tar 20-30% (bransch-standard) av ordervärdet från butiken beroende på hur stor omsättning/avtal man har, skulle gissa McDonalds förhandlat 20%. Alla leveransfirmor tar även 5% av ordervärdet i "serviceavgift" direkt av kunden själva. Samt tar fraktavgiften av kunden (men de brukar ha "prenumeration/plus"-tjänst där man för typ 49kr i månaden får "gratis frakt" från närliggande restauranger). De där leveransfirmorna är definitivt dyra både för restauranger och kunderna. Samtidigt brukar de nästan fördubbla restaurangers försäljning, så det är positivt för restauranger att vara med där.

Vad gäller de anställda buden så har de en fast timlön (vet ej, har läst 90-130kr?), samt 20kr per varje order de levererar, plus dricksen de eventuellt får. De har också krav på att ta minst 3 ordrar per timma, det är därför de ofta stannar vid flera restauranger och kombinerar skit innan de kör till dig.

Så... 62kr (butik) delat på 0.8 = 77.8kr, nästan exakt de 78kr som de kostar i leverans-appar.

Problemet är inte "bekvämlighets"-påslaget för såna leveransappar dock. Det som irriterar är att Big Mac kostade 45kr i butik förra året. Nu kostar den 62kr i butik. Det är 38% prisökning på ett år. Har blivit svårt att unna sig McDonalds på helgerna. Det var en trevlig helgpaus men får väl helt enkelt bli en kock och göra egna burgare.

Roligt nog kostar deras "Big Mac & Co" 115kr via leveransfirmor, och där ingår mellan pommes värt 33kr + mellan läsk värt 33kr, så då kan man säga att de tar 49kr för Big Macen i den combon.

De kommer säkert läsa denna tråden och höja "Big Mac & Co" till 200 kronor nu bara för att jag sa detta. :'D Jag lovar er. Det skulle inte förvåna mig alls!
Senast redigerad av dextrodammit 2025-02-26 kl. 21:04.
Citera
2025-03-15, 02:46
Medlem
McWrap kommer börja säljas från 18 mars i Sverige!
Citera
2025-03-18, 07:23
Medlem
persona.von.gratas avatar
När triple cheese kom för några år sedan kostade den 30kr. Brukade ta 2st för en rejäl bukfylla i fyllan. Nu tar dom 48kr för den. Donkens bästa burgare men börjar bli lite dyr.
Citera
2025-03-19, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
När triple cheese kom för några år sedan kostade den 30kr. Brukade ta 2st för en rejäl bukfylla i fyllan. Nu tar dom 48kr för den. Donkens bästa burgare men börjar bli lite dyr.
Hur många gram är köttet på i dessa trippel?
Tycker att 2 st dubbelchease för ca 25-28kr/st är rätt ok som en lunch.
Citera
2025-03-19, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Hur många gram är köttet på i dessa trippel?
Tycker att 2 st dubbelchease för ca 25-28kr/st är rätt ok som en lunch.

Tror det är 135 gram. En vanlig cheeseburgare har 45 gram kött, så en trippel borde ha 3 st sådana hamburgare. Därav 135 gram totalt.
Citera
2025-03-19, 16:04
Medlem
Om man vill ha en MCWRAP meny med pommes och läsk kan dem servera det?
Citera
2025-03-19, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Om man vill ha en MCWRAP meny med pommes och läsk kan dem servera det?

Absolut. Använde mig av appen för att göra en "provbeställning". Man kan antingen beställa WcWrap chicken löst, eller som meny med pommes och dricka.
Citera
2025-03-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Absolut. Använde mig av appen för att göra en "provbeställning". Man kan antingen beställa WcWrap chicken löst, eller som meny med pommes och dricka.

bra!
Citera
2025-03-22, 18:52
Medlem
MCWRaPen var faktiskt helt okej.

El maco wrap vore något för McDonalds.
Citera
2025-03-24, 13:30
Medlem
PingPongZongs avatar
Var på McDonalds för några dagar sedan. Då såg jag att dom höjt priset på dubbel cheese burgare. Från 25kr till 29kr. Blev ju lite irriterad. McDonalds dubbla cheese burgare är vardags mat för mig. Speciellt nu. Varje jävla dag. Och så nu någon jävla dag senare. Kostar dom 32kr.
Citera
2025-03-25, 00:40
Medlem
Åt för några dagar sedan en MCWRAP.

Min kompis tog en McVegan. Det var Tomat i den. Är det den enda hamburgaren förutom Big Mac BLT som har tomat i?
Citera
2025-03-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Åt för några dagar sedan en MCWRAP.

Min kompis tog en McVegan. Det var Tomat i den. Är det den enda hamburgaren förutom Big Mac BLT som har tomat i?

Dubbel Creamy Chipotle
Creamy Chipotle
McFeast
Tasty
Dubbel Tasty
Tasty Bacon
Dubbel Tasty Bacon
Veggie Tasty
Veggie Creamy Chipotle
McCrispy Deluxe

Så det finns flera med nötkött, en med kyckling och några vegetariska alternativ med tomat också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in