Citat:
Jag undrar om prisskillnaden kan bero på att McDonalds får betala avgifter till Foodora, Wolt etc. Bara de matställen som själva levererar maten får sätta egna leveransavgifter (enligt Foodora). Vet att det finns abonnemang hos dessa ställen som erbjuder fri leverans etc, men jag vet inte om matställen får ta del av de pengarna eller om allt går till Foodora/Uber Eats/Wolt. Även om man hämtar maten på plats, så får McDonalds antagligen betala avgifter. Därför höjer de priset på sådana beställningar.
Funderar bara. Osäker på varför det är priskillnad.
Funderar bara. Osäker på varför det är priskillnad.
Japp alla leveransfirmor tar 20-30% (bransch-standard) av ordervärdet från butiken beroende på hur stor omsättning/avtal man har, skulle gissa McDonalds förhandlat 20%. Alla leveransfirmor tar även 5% av ordervärdet i "serviceavgift" direkt av kunden själva. Samt tar fraktavgiften av kunden (men de brukar ha "prenumeration/plus"-tjänst där man för typ 49kr i månaden får "gratis frakt" från närliggande restauranger). De där leveransfirmorna är definitivt dyra både för restauranger och kunderna. Samtidigt brukar de nästan fördubbla restaurangers försäljning, så det är positivt för restauranger att vara med där.
Vad gäller de anställda buden så har de en fast timlön (vet ej, har läst 90-130kr?), samt 20kr per varje order de levererar, plus dricksen de eventuellt får. De har också krav på att ta minst 3 ordrar per timma, det är därför de ofta stannar vid flera restauranger och kombinerar skit innan de kör till dig.
Så... 62kr (butik) delat på 0.8 = 77.8kr, nästan exakt de 78kr som de kostar i leverans-appar.
Problemet är inte "bekvämlighets"-påslaget för såna leveransappar dock. Det som irriterar är att Big Mac kostade 45kr i butik förra året. Nu kostar den 62kr i butik. Det är 38% prisökning på ett år. Har blivit svårt att unna sig McDonalds på helgerna. Det var en trevlig helgpaus men får väl helt enkelt bli en kock och göra egna burgare.
Roligt nog kostar deras "Big Mac & Co" 115kr via leveransfirmor, och där ingår mellan pommes värt 33kr + mellan läsk värt 33kr, så då kan man säga att de tar 49kr för Big Macen i den combon.
De kommer säkert läsa denna tråden och höja "Big Mac & Co" till 200 kronor nu bara för att jag sa detta. :'D Jag lovar er. Det skulle inte förvåna mig alls!
Senast redigerad av dextrodammit 2025-02-26 kl. 21:04.
Senast redigerad av dextrodammit 2025-02-26 kl. 21:04.