2025-02-26, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Finns ingenting som är " maskulint", med att prata som en efterbliven med obefintlig utbildning. Dom är så " maskulina" att dom " flydde " sina hemländer som fega kycklingar!

Dom är så " maskulina" att dom måste slåss 10 mot en, och ändå är dom inte säkra på att vinna. Dom är så " maskulina" när dom säljer droger och rånar folk. Istället för att utbilda sig och skaffa sig en vettig framtid.

Dom är så " maskulina " när dom kastar sten på blåljusfordon och dess personal. Det som ÄR maskulint är: Att utbilda sig, att läsa böcker, att kunna multiplikationstabellen, att kunna sitt land historia och andra länders historia. Att kunna läsa och förstå ritningar och skriftliga instruktioner.

Att ha självdisciplin nog att motionera, hålla sig frisk och stark utan laster. Ingen alkohol, tobak eller droger. Det är för svaga människor. Att spela schack och lösa korsord, att inte vara så känslostyrd utan låta förnuft härska. Inte grottmänniskogenen.

Varje gång jag hör en sådan kretin misshandla mitt språk, har jag god lust att fråga: Har du hört talas om Esisas Tegnér? Han pratade om äran och hjältarnas språk. Det är motsatsen till den rotvälskan du talar. Sådana apläte ingår inte i svenska språket.

Jag håller med dig till viss del men svenska män idag vågar inte ta för sig eller ta risker så som blattarna gör. Självklart är de dummare än svensken men de har mer pondus inför ungdomarna som ser upp till gangster-rappare som säljer hasch
Citera
2025-02-26, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Tvärtom tycker jag, tycker du att det är coolt med små korta killar med spagetti armar och dålig utbildning? Att röka cannabis, är det coolt?tycker du det? Att inte ens kunna prata rent? Att släpa sina fötter när du går, gillar du det?
Att inte kunna simma eller cykla? Att inte kunna multiplikationstabellen?

Nej det gör jag inte jag är inte en tonåring.
Citera
2025-02-26, 19:44
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..GodJul..
Då har jag sett och hört ännu en etnisk svensk kille i övre tonåren prata ortensvenska. Tidigare idag såg jag hur en etnisk svensk kille satt med en invandrare av okänd härkomst och använde ord som "bre" och "bror" efter meningarna och med en sån där ortenbrytning som bara skär i öronen.

Jag blir alltid lika fundersam och undrar var i hela friden föräldrarna och framförallt pappan är? Hade min son använt ordet "bre" vid matbordet så hade jag frågat vad fan han håller på med och att i våran familj så pratar vi svenska. Hade min familj bott i ett invandringsbelastat område så hade jag för mina barns skull flyttat därifrån till ett mer svenskt område där barnen får växa upp och umgås med sina egna, åtminstone majoriteten. Inget fel med att ha en kompis från Iran, inte det jag säger. Har själv haft några sådana.

Men, hur kan man låta sin son förfalla så och låta honom glida ifrån sin svenska identitet utan att sätta ned foten? Speciellt när vi har dessa enorma problem med massinvandring och folkutbyte där svenskarna allt oftare flyr det sjunkande skeppet. Är det någon gång vi svenskar ska hålla stenhårt i vår svenska identitet så är det nu.

Man lär sina barn att absolut inte svära eftersom det låter otrevligt och ouppfostrat men hur är det med ortensvenskan? Är ni lika hårda där?
Klart att folk pratar som de andra som de umgås med. Vi har ju till och med svenska landslagsspelare som pratar ortensvenska. Hur fasen skulle det se ut om någon försökte pratat en dialekt som de aldrig hört? Nej. Vi kan inte ha folk som springer omkring och pratar hittepådialekter och vare sig samhället eller föräldrarna ska tvinga dem till det.
Citera
2025-02-26, 19:51
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterofCeremonies
Jag håller med dig till viss del men svenska män idag vågar inte ta för sig eller ta risker så som blattarna gör. Självklart är de dummare än svensken men de har mer pondus inför ungdomarna som ser upp till gangster-rappare som säljer hasch

Så är det nog. Det är en tragisk utveckling. Sverige har ingen bra framtid. Tänk HUR det hade kunnat vara istället. Om vi hade tagit hit smarta Japaner, sydkoreaner m.m . Istället för MENA. Då hade Sveriges blomstrat och gått en ljus framtid till mötes.

Som det är nu... not so much.
Citera
2025-02-26, 20:33
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..GodJul..
Då har jag sett och hört ännu en etnisk svensk kille i övre tonåren prata ortensvenska. Tidigare idag såg jag hur en etnisk svensk kille satt med en invandrare av okänd härkomst och använde ord som "bre" och "bror" efter meningarna och med en sån där ortenbrytning som bara skär i öronen.

Jag blir alltid lika fundersam och undrar var i hela friden föräldrarna och framförallt pappan är? Hade min son använt ordet "bre" vid matbordet så hade jag frågat vad fan han håller på med och att i våran familj så pratar vi svenska. Hade min familj bott i ett invandringsbelastat område så hade jag för mina barns skull flyttat därifrån till ett mer svenskt område där barnen får växa upp och umgås med sina egna, åtminstone majoriteten. Inget fel med att ha en kompis från Iran, inte det jag säger. Har själv haft några sådana.

Men, hur kan man låta sin son förfalla så och låta honom glida ifrån sin svenska identitet utan att sätta ned foten? Speciellt när vi har dessa enorma problem med massinvandring och folkutbyte där svenskarna allt oftare flyr det sjunkande skeppet. Är det någon gång vi svenskar ska hålla stenhårt i vår svenska identitet så är det nu.

Man lär sina barn att absolut inte svära eftersom det låter otrevligt och ouppfostrat men hur är det med ortensvenskan? Är ni lika hårda där?

Är man uppvuxen bland negrerna i förorten så blir det så.

Är man uppvuxen i Dalarna så får man dalmål , mindre byar helt annan dialekt.
Citera
2025-02-26, 20:58
Medlem
Malawi-Golds avatar
(Grekiskan)
Sångmön älskar dig högst, ty modersmålet är kärast.
All den olympiska ätt, gracerna talte som du.
Troget, som klädningen fäst uppå den badande flickan,
Låter du känslorna ses, röjer du tankarnas växt.

(Latinet)
Ren är din stämma och skarp som rasslet av härdade klingor,
Hårt, som erövraren hövs, ljuder ditt härskareord.
Stolt, oböjlig och arm; men ur graven behärskar du ännu
Halva Europa. Därpå känner man romarn igen.

(Italienskan)
Nöjets och trånadens språk, du är blott en stämma ur flöjten,
Hela ditt väsen är sång, varje ditt ord en sonnett.
Älskade duva, bliv kvar och kuttra om längtan och njutning:
Skada ändå, i ditt land sjunga kastraterna bäst.

(Spanskan)
Skön skall du vara och stolt. Jag känner dig icke, men mången,
Vilken ej känner dig mer, prisar dig högt i vår Nord.

(Franskan)
Jollrande hoppar du fram och ljuger och komplimenterar,
Dock är din artighet täck, dock är ditt läspande sött.
Hylla vi längre dig ej som drottning för systrarna alla,
Ännu som sällskapsdam lyssna vi gärna till dig.
Skona oss blott för din sång; den är som en dans av de döve:
Fötterna röra de väl, takten förnimma de ej.

(Engelskan)
Språk för de stammande gjort, vart ord är ett embryon hos dig,
En hälft stöter du fram, en hälft sväljer du ner.
Allt i ditt fädernesland med ångmaskiner bedrives;
Käraste, skaffa dig snart en för din tunga också!

(Tyskan)
Frisk, starklemmad och grov, en jungfru fostrad i skogen,
Smidig därjämte och skön; endast är munnen för bred.
Litet raskare ock! Lägg av ditt flegma, att icke
Meningens början är glömd, innan man hinner dess slut.

(Danskan)
Mig behagar du ej. För veklig för nordiska styrkan,
Även för söderns behag mycket för nordisk ännu.

(Svenskan)
Ärans och hjältarnas språk! Hur ädelt och manligt du rör dig!
Ren är som malmens din klang, säker som solens din gång.
Vistas på höjdernas du, där åskan och stormarna tala,
Dalarnas lägre behag äro ej gjorda för dig.
Spegla ditt anlet i sjön, och friskt från de manliga dragen
Tvätta det främmande smink, kanske det snart är för sent.

Jag tror vi får lägga till två verser om somaliska och arabiska om vi ska uppdatera denna dikt.

Walla bram d hade varit cok nice!
Citera
2025-02-26, 21:10
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Ungefär lika rimligt som att en från Skåne börjar snacka pitebondska..

Jag har gjort klart för dottern att hon ska hålla sig undan alla grabbar som leker orten. Det enda som dom har framför sig är a-kassa och misär. Så sjukt löjligt så man skäms å deras vägnar.
Citera
2025-02-26, 21:14
Bannlyst
Barn och unga talar det språk som dominerar i den lokala miljön och i den förhärskande ungdomskulturen. Antingen fullt av babbar i skolan eller grannskapet, eller så dras man till statsradions gangsterrap.

Inte konstigare än att personer vars enda lektyr består av Flashback skriver "utav" och sådan underligheter. Det är prägling.
Citera
2025-02-26, 21:16
Medlem
Har hört det flera gånger... alltid svennar som hänger med blattar, nå sorts sätt att att känna gemenskap med blattar som ser väldigt pinsamt och konstigt ut.
Citera
2025-02-26, 21:16
Medlem
Vill man anmana den evigt bruna, efterblivna och kriminella underklassens sociolekt varsågod.
En bra markör för opålitlighet och ynkedom.
Senast redigerad av Gynekologen-Khaled 2025-02-26 kl. 21:18.
Citera
2025-02-26, 21:43
Medlem
Det händer bara i dåliga områden flytta till ett bättre där pratar inte ens invandrarna ortensvenska eftersom även dom skäms över fenomenet ortensvenska.
Citera
2025-02-26, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterofCeremonies
Finns ju inga manliga svenska förebilder. Alla svenska män är fjollor det är klart ungdomarna försöker anamma en maskulinare kultur
Du menar mena killar på 160cm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in