2025-02-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Jag menar bara att RA tankar kanske inte kunde rättfärdigas, dv inte något han vågade stå för och därför genomförde i smyg utan att ge den eller de hans handlingar riktade sig mot någon chans att försvara sig. Jag kanske borde skrivit oförutsägbarhet istället för förvarning. Jag tror knappast han sa 'Hej' innan han började skjuta. En mycket ynklig handling.

Men du har ju helt andra ingångsvärden än han hade. Det handlar inte om huruvida du kan rättfärdiga det utan om han gjorde det och att det då övertrumfar "empati", oavsett hur mycket/lite han hade.

Vad kan man rättfärdiga och inte personligen och kollektivt? Just nu sitter oerhört många svenskar och rättfärdigar de olika sidorna i Israel-Palestina-konflikten, till exempel. Är det inte brutal ondska? Att rättfärdiga kidnappande och tortyr av småbarn eller att bomba civila?
Hade kidnappningarna varit mer eller mindre onda om någon förvarnats? 7/11? Breivik?
Citera
2025-02-26, 17:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Du försöker förenkla ett komplext begrepp in absurdum. Man behöver inte på något vis ha brist på empati för att begå våldsdåd eller handling som man vet skadar någon annan. Endast att det rättfärdigas av något starkare.

Angrep är bästa försvar va?

Du får läsa mitt inlägg som @firesnske svarade på. Det är som sagt en diskussion. Ett inlägg måste ses u sitt sammanhang, så vem förenklar egentligen?

Jag har på inget vis förenklat något.
Härmed mitt sista svar till dig.
Citera
2025-02-26, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Expressen:

”Anna Bergkvist som ledde polisens utredning om massmordet i Örebro den första veckan befarar att man aldrig kommer att få svar på vad Rickard Andersson hade för motiv.”

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=dcb82096-8100-449d-ad81-352ed38c2ccb

Hon menar att om det hade funnits ett tydligt motiv då hade man sannolikt redan nu hittat det.

Tror det finns ett motiv och att polisen vet om den. Dock vill man inte offentliggöra den i rädsla för copycats. Lite som med självmord och personer som tar lagen i egna händer. Man går inte ut med det, utan håller tyst.
Citera
2025-02-26, 17:09
Medlem
Citat:
Men du har ju helt andra ingångsvärden än han hade. Det handlar inte om huruvida du kan rättfärdiga det utan om han gjorde det och att det då övertrumfar "empati", oavsett hur mycket/lite han hade.

Vad kan man rättfärdiga och inte personligen och kollektivt? Just nu sitter oerhört många svenskar och rättfärdigar de olika sidorna i Israel-Palestina-konflikten, till exempel. Är det inte brutal ondska? Att rättfärdiga kidnappande och tortyr av småbarn eller att bomba civila?
Hade kidnappningarna varit mer eller mindre onda om någon förvarnats? 7/11? Breivik?
Det finns brutal ondska i världen och Sverige är tyvärr inget undantag. Ondska ska såklart bekämpas med demokratiska medel. Jag har försökt redogöra för mina tankar och principer om detta på annat håll, så jag ska inte spamma tråden med sådant här. Det är inte särskilt uppskattat.
Citera
2025-02-26, 17:09
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Med risk för att vara tjatig. Men vad vet man om föräldrar och syskon? Jag vill veta allt, vad jobbar de med, syskonbarn? Hur bor resten av familjen etc? Har grannar till familjemedlemmar tyckt till?
Jag håller med om att man är nyfiken på hur de har det nu, hur deras relation till Rickard var och sådär men det är oväsentligt för utomstående och de som inte utreder(de har ställt alla viktiga frågor till familjen vid det här laget). Jag har läst att familjen verkar till synes normal och vänliga. Familjen har en sommarstuga i Ljungby och boende runt omkring verkar inte ha känt dem så bra och det är väl typ det man vet.
Citera
2025-02-26, 17:12
Medlem
Citat:

Du får läsa mitt inlägg som @firesnske svarade på. Det är som sagt en diskussion. Ett inlägg måste ses u sitt sammanhang, så vem förenklar egentligen?

Dina värderingar framgår mycket tydligt i allt du säger och skriver, så du behöver inte säga något alls.
Citera
2025-02-26, 17:21
Medlem
Citat:

Vissa är ju här i tråden bara för att leta fel på vad andra har skrivit och tala om att man har uttryck sig fel, tänker fel, tar upp fel saker etc, utan att bidra med något vettigt och föra tråden framåt. Typiskt besserwisser-beteende som bara skapar en massa helt onödiga inlägg om allt och inget men det är inget att bry sig om.

Jag har inte läst mycket av det du har skrivit (gillar mer kortare inlägg) men vill ge dig eloge för det du gör. Sammanställer, lägger in citat, länkar, svarar på frågor som folk har missat.
Du gör det bra så fortsätt gärna. Värdefullt!
Citera
2025-02-26, 17:27
Medlem
Citat:

Kul det där med att man kan skriva vad som helst och hänvisa till att det är en "diskussion", men sedan vill man inte ha svar som påpekar det felaktiga. Vi har totalt olika uppfattningar om vad en diskussion är.
Det är att argumentera för och emot något, en prövning av en frågeställning.

Man kan i grund säga att om man framför argument/teori som inte klarar av att ifrågasättas är det inte värt att framföra alls.
Citera
2025-02-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Enkel fråga: Skolan ligger i endast ett plan, hur kommer det sig att ingen flydde ut genom fönstren?

Jag tror de var rädda för att väsnas vilket flera vittnen berättade. De stängde av ljud på sina telefoner och satt tysta eller viskade.
Citera
2025-02-26, 17:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Du försöker förenkla ett komplext begrepp in absurdum. Man behöver inte på något vis ha brist på empati för att begå våldsdåd eller handling som man vet skadar någon annan. Endast att det rättfärdigas av något starkare.

Här må jag nog hålla med dig. Det är nog inte givet att en person som gör något dylikt saknar empatisk förmåga.

Om man nu håller sig till situation med någon som har mentala besvär: Det kanske finns empati men det överskuggas av annat, särskilt om personen är utsatt, eller känner sig utsatt (kanske har varit mobbad och kanske uppfattar brist på bekräftelse som ett avvisande), och börjar älta detta under längre tid. Än mer frågetecken kanske om personen medicineras med något som på ett trubbigt sätt stänger av delar av perceptionsförmåga till vissa intryck medan andra kanske förstärks, kanske utvecklas till en paranoia: han tror folk som är likgiltiga för hans villkor är illvilliga (fast de bara är likgiltiga för att de vare sig känner till dem och inte heller tror sig kunna hjälpa på något sätt).

Personer som ältar orättvisor de kanske faktiskt utsatts för tenderar dessvärre att bli mer känslomässigt instabila och bollen går i rullning i negativ riktning.

De flesta personer som har empatistörning, dvs är psykopater är inte kriminella eller våldsamma ens. Däremot behöver de typiskt mer intryck för att känna, de har kanske fler intressen som är spännande och kanske t. o. m. extrema med lite farliga inslag. RA verkar inte haft förväntningar på annat än ett ljummet Svensson liv, som han dessvärre inte verkat klara av.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2025-02-26 kl. 17:48.
Citera
2025-02-26, 17:47
Medlem
Citat:

Alternativt att man befinner sig i ett tillfälligt tillstånd som stänger av empatin. Rädsla och panik är två av många såna tillstånd där man kan förlora förmågan att se andra i stunden. För att i efterhand leva med livslång ångest över hur man kunde vara så känslokall i stunden.

Om man frågar de som stängde dörrarna till klassrummen och lämnade skadade i korridoren på förhand om de hade klarat av att göra en sån sak, vad tror ni de hade svarat? Förmodligen hade alla svarat nej, men i rädslan och paniken klarade de av det. Med stor sannolikhet såg de säkert inte ens alternativet att rädda någon skadad, där och då.

Idag lever dom säkerligen med en extrem ångest över just det.

Poängen är att man inte alls måste sakna empati för att utföra empatilösa handlingar under extrema omständigheter.
Citera
2025-02-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Utgick från att SVT gjort sin research korrekt och anpassade tiderna på de avbrott som skett i filmandet efter larmets igångsättande till deras tider. Om jag lyckats få allt rätt så såg det ut så här, svensk tid (innan polisens entré dock i filmtid):

12:38:03 Klipp i filmen, larmet går
12:38:43 & 12:38:49 Ev. två låga dova bangar
12:38:50 Klipp i filmen
12:40 Den första polispatrullen går in på skolan (P).
12:43:00 Klipp i filmen
12:43 Den misstänkte gärningspersonen skjuter mot polisen (SVT).
12:43:20-26* Tre skott
12:43:28-31 Två lägre dova bangar
12:43:41-42 Två skott
12:44:00 Avlägset muller
12:44:53, 12:44:55, 12:44:58 & 12:45:02* Fyra skott
12:45: Den misstänkte gärningspersonen avslutar sitt liv (detta klarläggs först under förundersökningen) (P).
12:46:37, ~12:46:42 & 12:53:01 Tre klipp i filmen
12:53:01-09 Avlägsna manliga röster
12:53:13-19 Rösterna nära
12:53:20-24 Man ropar högt , troligen ”Skjut en till granat” Svar : ”Nu kommer den”
12:53:25 Kraftig dov boom
12:53:27 Lägre dov boom
12:53:28-50 Manliga röster
12:54:04-framåt. Män samtalar med höga röster
12:55:47 & 12:56:00 Ev. avlägsna dova bangar
12:57:13* Polisen knackar på

(*Enligt SVT)

Tack!
Det är alltså inga skott som är med i dessa korta filmkipp fram till 12:43?
Kan det stämma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in