2025-02-26, 09:43
Medlem
Analals avatar
Jag funderar på att köpa en begagnad elbil och undrar hur många mil som anses rimligt. Finns det någon särskild gräns man bör ha i åtanke när det gäller batteriets slitage? På bensinbilar vet man ju ungefär vid vilka miltal större servicebehov kan uppstå, men hur fungerar det för elbilar som Polestar, Volkswagen ID, Tesla osv.?

Jag har också sett att vissa återförsäljare, t.ex. Carla.se, gör batteritester och visar resultat med exempelvis 'Aviloo Score'. De flesta rapporter verkar ligga runt 90-95/100. Är det en pålitlig indikator på batteriets hälsa, och bör man ta hänsyn till det vid köp?
Citera
2025-02-26, 09:46
Medlem
Mullrets avatar
Hur ofta byter du motorn i din dammsugare?

Sluta oroa dig, batterierna håller längre än du tror.
Citera
2025-02-26, 09:55
Medlem
Det beror nog enbart på om köparen av bilen vill ha hel eller halvförsäkring. För på Tesla så är det 8000 mil sen blir det helförsäkring och det blir för de flesta över 20.000 kr om året.

Men om det inte gör något att köpa över 8000 mil så kan du nog välja den du vill. Model S har många på 15 000 mil och uppåt och de går som en klocka. Men det är alltid bra att kolla batteriets hälsa.
Men fokusera mer på vad du efterfrågar och vad du behöver.
Citera
2025-02-26, 10:14
Medlem
De flesta elbilsbatterier håller minst 15–20 år eller 20 000–30 000 mil innan kapaciteten minskar märkbart.
Citera
2025-02-26, 10:32
Medlem
Har det inte med ladd-cykler att göra, precis som all annan elektronik?

Med andra ord så om bilen har gått 10000 mil och hade en max räckvidd på 40 mil när den var ny = 250 till 400 full-laddningar beroende på hur ekonomiskt den körts.

Är väl som att jämföra med batteriet på en 2 år gammal telefon ungefär.

Är det en fd. taxi som laddats 2 gånger om dagen i några år så ska du nog passa dig…
Citera
2025-02-26, 10:55
Medlem
Analals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heppsson
Har det inte med ladd-cykler att göra, precis som all annan elektronik?

Med andra ord så om bilen har gått 10000 mil och hade en max räckvidd på 40 mil när den var ny = 250 till 400 full-laddningar beroende på hur ekonomiskt den körts.

Är väl som att jämföra med batteriet på en 2 år gammal telefon ungefär.

Är det en fd. taxi som laddats 2 gånger om dagen i några år så ska du nog passa dig…

Lite detta jag klurar på också, läst lite att det mer är ålder och slitage än antal mil som kanske är huvudsynen. T.ex. skicket kan hypotetiskt vara sämre på en 10 år gammal elbil med 10K mil VS en som gått 20K mil på bara några få år. Är vad jag hört
Citera
2025-02-26, 10:58
Medlem
Analals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Det beror nog enbart på om köparen av bilen vill ha hel eller halvförsäkring. För på Tesla så är det 8000 mil sen blir det helförsäkring och det blir för de flesta över 20.000 kr om året.

Men om det inte gör något att köpa över 8000 mil så kan du nog välja den du vill. Model S har många på 15 000 mil och uppåt och de går som en klocka. Men det är alltid bra att kolla batteriets hälsa.
Men fokusera mer på vad du efterfrågar och vad du behöver.

Låter ju saftigt med 20k / år i försäkring.. De begagnade jag kikar på ligger runt 5000-7000 mil. 2021 -23 modeller. Jag kommer till största del avnända bilen för pendling till och från jobbet. Blir ca 2500 mil/år
Senast redigerad av Analal 2025-02-26 kl. 11:04.
Citera
2025-02-26, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analal
Låter ju saftigt med 20k / år i försäkring.. De begagnade jag kikar på ligger runt 5000-7000 mil. 2021 -23 modeller. Jag kommer till största del avnända bilen för pendling till och från jobbet. Blir ca 2500 mil/år

när du går över 8000 kommer det bli betydligt dyrare med försäkring.
Citera
2025-02-26, 11:17
Medlem
Analals avatar
Citat:
när du går över 8000 kommer det bli betydligt dyrare med försäkring.

Ok, dum fråga nu kanske. Men gäller det enbart Tesla eller alla elbilar?
Citera
2025-02-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analal
Ok, dum fråga nu kanske. Men gäller det enbart Tesla eller alla elbilar?

Har inte haft någon annan elbil men ofta är det pga motor. Jag har 516 häst och då drar det ofta iväg. Plus då fyra reservdelar som jag har förstått.

Men du kan ha elbil med betydligt färre häst och då blir det billigare
Citera
2025-02-26, 11:27
Moderator
HelgeBuks avatar
Hög slumpfaktor på när ett batteri helt enkelt dör och behöver bytas. Det har inte så mycket med "slitage" att göra. Däremot påverkas batterihälsan av t.ex. att ofta laddas fullt eller urladdas till nära noll. Säg att du hade 50 mils räckvidd på sommaren när bilen var ny, så kanske du har 45 mils räckvidd när den har gått 15 000 mil. Men det beror så mycket på hur den körts och framförallt hur den har laddats.

Det som är helt klart är att när garantin för batteriet är slut så borde viss nervositet uppstå och priset på bilen bör reflektera det när garantin är slut eller närmar sig slutet.
Citera
2025-02-26, 12:15
Medlem
Citat:
Har inte haft någon annan elbil men ofta är det pga motor. Jag har 516 häst och då drar det ofta iväg. Plus då fyra reservdelar som jag har förstått.

Men du kan ha elbil med betydligt färre häst och då blir det billigare
Det stämmer inte. Dina påståenden om effekt är rent löjliga.
Anledningen att det är så dyrt med försäkring av elbilar efter fabriksgarantin är att batterierna kostar så mycket att byta och ofta brinner och det är ingen skit som kan repareras. Därför kan man inte försäkra elbilar.
Lite samma som vi sporthojåkare drabbas av. Idioter sabbar men tvärtom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in