2025-02-25, 12:40
Medlem
TPLs avatar
Från bloggen

"KOLHYDRATER EFTER KL 18? 🧐⁠

En myt som florerar då och då är huruvida vi ska äta kolhydrater kvällstid eller inte 🤨 Ofta med teorier om att vi inte gör oss av med kalorierna som kommer med valet av livsmedel efter en viss tidpunkt på dygnet.⁠

Men faktum är att det spelar faktiskt ingen roll vad du äter eller vid vilken tidpunkt du äter, i det här fallet, kolhydraterna 🤷🏼‍♀️

{ Vissa undviker dessutom kolhydrater helt i perioder vilket är super dumt, ohållbart i längden och en diskussion som jag sparar till ett senare inlägg 🍝 Kolhydrater är INTE farligt och ska INTE uteslutas! Däremot kan man se över fördelningen i det stora hela ☺️ Men detta tar vi separat }

Tillbaka till ämnet ⏰ Kolhydrater på kvällen?

Vad vi än väljer att stoppa i oss kommer maten, oavsett tid på dygnet, att innehålla exakt samma mängd kalorier.

Det spelar alltså ingen roll om du äter det till frukost kl, 09 eller som kvällsmål kl. 20 🤗

Det som däremot har vikt och betydelse i frågan är mängden mat och kalorier det handlar om i det stora hela.
Alltså HUR MYCKET eller hur lite denna mängd kolhydrater består utav☝🏼 🥔 🍠 🥕 🍌 🍝
⁠Allt också beroende på vad du har för mål med din kost och träning, såklart.⁠

Du kan med andra ord – och med gott samvete, äta dina kolhydrater även på kvällen 😉⁠😍
⁠Gör det som passar dig, din kropp och vardag bäst!

idag är jag inte sådär pigg… den där bilden togs i fredags på gymmet. Jag körde att skönt tungt styrkepass. På natten fick jag feber och influensan slog till från ingenstans ! 🥵 Suck! Jag tror att det börjat vända nu. Men jäklar vilka dygn! Resten av familjen verkar klarat sig tack och lov ♥️ ( peppar peppar ) Ludvig har sovit hos kompis och Lanat. Jonas har varit med Alban och Haddaway i Kazakstan. Så han klarade mina första värsta dygn! Och hundarna har tagit hand om mig och fått minimal motion och maximal kärlek 😂 Ludvig har kommit och rastat dom…..

Vi är många sjuka och krassliga just nu… så jag skickar en stor krya-på-dig kram till er alla ♥️
"

"en diskussion som jag sparar till ett senare inlägg "

"Men detta tar vi separat"

Allting tar vi senare, en annan gång eller när det gäller My - aldrig, för då har hon glömt vad hon lovat. Mañana.

"Att äta sent på kvällen är också något som kan påverka sömnen negativt." My är utbildad och säger att det är okej. Hon vet bäst. ✌️💪
Senast redigerad av TPL 2025-02-25 kl. 12:44.
Citera
2025-02-25, 15:36
Medlem
TPLs avatar
Och där gick My igång igen. Inte så sjuk då.

hannasbox
Men det kan påverka blodsockret

mymartens
@hannasbox oavsett klockslag ⏰😉

hannasbox
@mymartens har mycket att göra med hur du rör på dig. Äter du sent är det oftare så att du sitter still och sedan sover. Det gör skillnad

yvette.sj
Alla kalorier man får i sig utan att sen röra på sig är ju klart mycket sämre än tvärtom.

mymartens
@hannasbox Det är inte poängen här…. Kan man äta kolhydrater på kvällen ⏰ Ja det kan man. Gör det som passar dig. All bullshit om att kolhydrater på kvällen efter ko 18:00 är dåligt, gör dig tjock osv är hitte på. Precis som med allting annat. Gör det som passar dig, din kropp och som jag skriver i inlägget din målsättning…. Så återigen. Kan du äter kolhydrater på kvällen. JA ⏰ med gott samvete

mymartens
@yvette.sj Det är inte frågan …. Frågan är om man kan äta kolhydrater på kvällen efter kl 18:00. Absolut! Med gott samvete 👍🏻 Gör det som passar dig , din kropp och din målsättning ( se ovan svar) sen om du gosar ner dig på soffan. Slutar röra på dig 18:15 . Då kan du ta hänsyn till det och planera utifrån det. Men det min kära vän. Är en annan dialog. Myten kring att kolhydrater gör dig tjock efter 18:00 / på kvällen är hitte på! Tänk alla som kör gruppträning och kvälls pass. Eller som jobbar till 21 . Passar på att ta sin PW/cardio/löp pass när ungarna lagt sig. Alla har helt olika förutsättningar. Men det är inte vad vi diskuterar här. Sakfrågan är. Kan man äta kolhydrater på kvällen. Ja ⏰👍🏻🍌

Hittepå som allt annat... Det var My som sa det. 🤭
Citera
2025-02-25, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
Kommentar till Mys blogginlägg om tillfällig tystnad

"En fråga! Hur var det nu. Fredagsfys eller FredafsFys? Du har ju ändrat nu till Fredagsfys på inläggen. Är det inte bortkastade pengar om du tryckt upp FredafsFys på tröjorna? Men du verkar ju iofs vara välbärgad!😉
Eller luras du nu igen? 🤔
"
Hoppas denna kommentar fortsätter komma tills hon bemöter det. Vilket hon aldrig kommer göra.

Det är väl hundrade gången hon har fel, blir arg när det blir uppmärksammat, hävdar att det inte alls är fel, och ändrar sedan i tysthet
Citera
2025-02-25, 21:27
Medlem
Citat:
Kommentar till Mys blogginlägg om tillfällig tystnad

"En fråga! Hur var det nu. Fredagsfys eller FredafsFys? Du har ju ändrat nu till Fredagsfys på inläggen. Är det inte bortkastade pengar om du tryckt upp FredafsFys på tröjorna? Men du verkar ju iofs vara välbärgad!😉
Eller luras du nu igen? 🤔
"

Oj, jäklar vilken modig kommentar på insta (snudd på blockning där)
Jag vill också höra motiveringen till den nya och korrekta stavningen.
Och de här upptryckta tröjorna med felstavning... vad är det för personer som vill stoltsera med dessa klädesplagg?
Citera
2025-02-25, 21:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen22
Och de här upptryckta tröjorna med felstavning... vad är det för personer som vill stoltsera med dessa klädesplagg?

Tror inte Maja kommer att ge sig. Känns som hon har ett mission!!!! 😀
Citera
2025-02-25, 21:37
Medlem
Musslis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen22
Har hon verkligen sagt eller skrivit att hon tryckt upp tröjor med den texten? Varför skulle hon göra det? Eller är det en trådsanning?
Citera
2025-02-26, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mussli
Har hon verkligen sagt eller skrivit att hon tryckt upp tröjor med den texten? Varför skulle hon göra det? Eller är det en trådsanning?

Ja hon skrev det som svar på en kommentar ang felstavningen, tror det var kommentar på ett inlägg på Instagram . Men hon tog bort både svaret och kommentaren senare
Citera
2025-02-26, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lesan
Ja hon skrev det som svar på en kommentar ang felstavningen, tror det var kommentar på ett inlägg på Instagram . Men hon tog bort både svaret och kommentaren senare

Ja Kaktus Charlatan Pajas Bedragerskan Matrensar My är så in i bängen dryg, så dryg (Nej jag har inte sett eller läst ovan i hennes some men följer henne här ) 🌵🤡🎪🎡🎢🌵
Förstör och förgör. En riktig såskopp
Citera
2025-02-26, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lesan

Kommentaren var ämnad hit:
Ja Kaktus Charlatan Pajas Bedragerskan Matrensar My är så in i bängen dryg, så dryg (Nej jag har inte sett eller läst ovan i hennes some men följer henne här ) 🌵🤡🎪🎡🎢🌵
Förstör och förgör. En riktig såskopp
Citera
2025-02-26, 07:34
Medlem
TPLs avatar
Duktiga My undersöker klinkers och går igenom journalen... Gud hjälpe oss. Jag började en gång fylla i ett formulär på en av hennes sidor och det var flera saker jag inte förstår varför hon ville veta. Liknade ett korsförhör.

På frågan om hon hade tips och råd för artrosknän kom en lång utläggning:

"Det är väldigt individuellt och ingeting jag kan uttala mig om då du inte är min klient och jag inte heller har undersökt dig eller tagit del av din journal eller sjukgymnastiks plan "

Hur kan hon sätta ihop träningsprogram till sina onlineklienter? 🤔
Senast redigerad av TPL 2025-02-26 kl. 08:01.
Citera
2025-02-26, 07:45
Medlem
Citat:
Duktiga My undersöker klinkers och går igenom journalen... Gud hjälpe oss. Jag började en gång fylla i ett formulär på en av hennes sidor och det var flera saker jag inte förstår varför hon ville veta. Liknade ett korsförhör.

"Det är väldigt individuellt och ingeting jag kan uttala mig om då du inte är min klient och jag inte heller har undersökt dig eller tagit del av din journal eller sjukgymnastiks plan "

Herregud är det det här som pågår nu (nej jag har dessvärre inte hunnit kolla något ännu)
Medmänniskor (Mytomanens sk klinkers) behöver bli varskoda om hennes totala okunnighet.😱 My(toman) är bara girig och inget annat.😰 😱
Citera
2025-02-26, 08:21
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:

Formuläret kommer säkert från Lenus men jag tror nog inte att My vet hur hon ska tolka resultatet. Men kanske Lenus erbjuder någon form av svarsanalys där träningsplaner mm ingår?
Men undersökning och journal? Där borde My vara försiktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in