Citat:
Hur menar du att dokumentären är "väldigt vinklad" när alla berörda under processen har erbjudits deltagande? Modern valde att inte delta, liksom socialsekreterarna, det kan inte dokumentären lastas för. Att pojken inte hörs är naturligt eftersom han är minderårig, och inte kan sägas vara i stånd att bedöma konsekvenserna av sitt deltagande.
Och återigen, personer med gränsöverskridande beteende, i synnerhet om de är unga eller har intellektuell funktionsnedsättning eller autism nivå 2 eller 3, är i regel gränsöverskridande i mer än en domän. Jag har inte varit med om att man beter sig väldigt onormalt hemma, men helt och hållet normalt i skolan eller på daglig verksamhet, helt enkelt för att de saknar förmåga att anpassa sitt beteende på det sättet.
Och återigen, personer med gränsöverskridande beteende, i synnerhet om de är unga eller har intellektuell funktionsnedsättning eller autism nivå 2 eller 3, är i regel gränsöverskridande i mer än en domän. Jag har inte varit med om att man beter sig väldigt onormalt hemma, men helt och hållet normalt i skolan eller på daglig verksamhet, helt enkelt för att de saknar förmåga att anpassa sitt beteende på det sättet.
Det är ju självklart att inte socialsekreterare medverkar eftersom de har sekretess och inte får lov att uttala sig, och modern kände väl att hon gått igenom tillräckligt och att det inte fanns en positiv inställning till hennes sida av saken - eller något mål/motiv för henne att uppnå med att medverka.
Saken är ju utagerad. Adam är större och kan klara sig bättre, hans pappa har fått vårdnaden och får ha Adam under uppsikt av fastern och säkerligen socialen - och samtidigt hålls ju Adam på detta sätt borta från sina yngre syskon som bor hos mamman. Saken har löst sig, men pappan vill utmåla sig som ett offer och påmåla att socialförvaltningen som försökt skydda barnen gjort fel - trots att de inte kunde ha hanterat saken på nåt annat sätt.
En stor del av dokumentären utgår ifrån pappans känslobeskrivningar och inte från fakta kring fallet och varenda gång pappan säger något finns det två andra personer med i bild som sitter och nickar instämmande för att förstärka bilden av att pappan har rätt. Man gör en sak av att ringa och be om uttalanden från personer som man redan vet inte KAN uttala sig av sekretess - detta för att påvisa en ovilja att medverka från "andra sidan". När man intervjuar chefen på socialkontoret slänger man t.ex. fram papper/material under intervjuns gång som mannen omöjligt kan uttala sig om - allt för att få den andra sidan att framstå som oprofessionell. Detta är några exempel på hur jag upplevde programmet som vinklat.
Dokumentären beskriver inte direkt pojkens personlighet så huruvida han betedde sig aggressivt eller udda mot klasskamraterna vet vi inte - det nämns i förbifarten att mamman oroat sig över att pappan varit aggressiv och slagit pojken vilket isf kan ha orsakat nåt utagerande hos pojken, men det talas nästan bara om det sexuella beteendet och detta menar jag att man knappast måste se i en skolmiljö som är väsensskild från en hemmiljö med två mycket små och försvarslösa syskon.