• 1
  • 2
2025-02-25, 17:59
Medlem
Norrbagge här.
Flyttade tillbaks till Norge förra året med min svenskregistrerade bil.
Har haft några reparationer på den som tog lång tid så jag avställde bilen.
Nu har jag altså et fordon som är avställd och som måste besiktigas.
Jag chansar inte på att ställa på den här i Norge och så åka 40 mil genom Sverige med ett fordon som inte är besiktigat.
I Norge kan man köpa provskylter och åka lagligt till besiktningen, men är det samma sak i Sverige?
Citera
2025-02-25, 18:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Norrbagge här.
Jag chansar inte på att ställa på den här i Norge och så åka 40 mil genom Sverige med ett fordon som inte är besiktigat.
I Norge kan man köpa provskylter och åka lagligt till besiktningen, men är det samma sak i Sverige?
Varför ska du köra 40 mil genom Sverige, eller skrev du fel.
Man får köra kortaste väg till besiktning med ett obesiktat fordon med körförbud om det är skattat och försäkrat. Så du får väl beställa en tid på den närmaste svenska besiktningen, från där du är i Norge. Men först måste du ställa in den igen. Teckna försäkring om du inte har bilen försäkrad.
Vad som gäller i Norge vet jag inte.
Citera
2025-02-25, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man får köra kortaste väg till besiktning med ett obesiktat fordon med körförbud om det är skattat och försäkrat. Så du får väl beställa en tid på den närmaste svenska besiktningen, från där du är i Norge. Men först måste du ställa in den igen. Teckna försäkring om du inte har bilen försäkrad.
Jag räknade fel, det blir inte 40 mil.
Jag kommer att köra via Finland, så om jag åker E75 i Finland och beställer besiktning i Haparanda så borde det fungera. Jag kan också åka till Kolari i Finland och besiktiga bilen i Pajala.
Inte många mil mellan Kolari och Pajala.
Frågan är bara om den finska polisen kan läsa av svenska skyltar när dom är på patrull?
Citera
2025-02-25, 19:03
Medlem
Citat:
Norrbagge här.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är tillåtet att köra en avställd bil (med eller utan körförbud) till besiktningsstation, vad som krävs är att den skall vara minst trafikförsäkrad. Några temporära skyltar erfordras ej.
Citera
2025-02-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är tillåtet att köra en avställd bil (med eller utan körförbud) till besiktningsstation, vad som krävs är att den skall vara minst trafikförsäkrad. Några temporära skyltar erfordras ej.
Tack för svar.
Citera
2025-02-25, 19:20
Medlem
Citat:
Tack för svar.
Notera att det normalt inte går att trafikförsäkra en avställd bil, men för aktuellt syfte kan du begära det vilket då kräver telefonkontakt med försäkringsbolaget.
Citera
2025-02-25, 19:29
Medlem
Wikitomtes avatar
Du måste ha bilen påställd & försäkrad på svensk mark. Du får köra till närmaste besiktning. Du måste kunna bevisa att du har en bokad besiktning om du blir stoppad av svensk polis.
Citera
2025-02-25, 19:30
Medlem
Så du menar att närmsta besiktningsstället är 40 mil bort? För det är till närmsta stället du får köra.
Citera
2025-02-25, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Du måste ha bilen påställd & försäkrad på svensk mark. Du får köra till närmaste besiktning. Du måste kunna bevisa att du har en bokad besiktning om du blir stoppad av svensk polis.
Fel den behöver inte va påställd!
Citera
2025-02-25, 20:45
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Norrbagge här.
Du får inte köra en obesiktigad bil 40 mil genom Sverige...

Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Jo, den måste visst vara påställd och ha trafikförsäkring.
Citera
2025-02-25, 20:52
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Källa?
Citera
2025-02-25, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Källa?
Bara att läsa på trafikverkets sida! Har man körkort så kan man det, ingår i allmänbildningen för fordonsförare!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in