Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-02-20, 15:09
Medlem
Tänkte jag skulle få lite mer nytta av mitt pizzastål.
Jag har det till Pizza (!), brödbak och annat i ugnen men tänkte det kanske kan funka ovanpå sipsen oxå.

Jag har en induktionsspis så skulle man kunna lägga en hadduk på hällen, på med stålet och värma upp och sedan göra teppanyaki eller smashburgers?
Testat smashburgers med stålet på gasolgrill och det blir bra men jag är lite orolig att jag pajjar spisen som jag inte har råd att köpa ny..
Nån som har testat?
Citera
2025-02-20, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Tänkte jag skulle få lite mer nytta av mitt pizzastål.
Jag har det till Pizza (!), brödbak och annat i ugnen men tänkte det kanske kan funka ovanpå sipsen oxå.

Jag har en induktionsspis så skulle man kunna lägga en hadduk på hällen, på med stålet och värma upp och sedan göra teppanyaki eller smashburgers?
Testat smashburgers med stålet på gasolgrill och det blir bra men jag är lite orolig att jag pajjar spisen som jag inte har råd att köpa ny..
Nån som har testat?

Du kan lägga det direkt på Hällen, en handduk hade också blivit varm av värmen från stålet och hade nog blivit ganska svedd.

Citat:
https://www.lundgrenab.se/produkt/pizzastal-laga-pizza-tunnbrod-och-brod

Det fungerar dessutom utmärkt som stekbord på grillen, spisen eller öppen eld. Fungerar på induktion-, keramikhäll och el- och gasspis. Använd det för att göra smashed burger. eller steka grönsaker, fisk m.m.
Citera
2025-02-20, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Du kan lägga det direkt på Hällen, en handduk hade också blivit varm av värmen från stålet och hade nog blivit ganska svedd.
Jag var lite orolig att de skapra stålkanterna skulle repa hällen så därför tänkte jag handduk..
Stålet har inte direkt mjuka kanter - kanske skulle ta fram en fil och fixa det
Citera
2025-02-20, 17:58
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jag var lite orolig att de skapra stålkanterna skulle repa hällen så därför tänkte jag handduk..
Stålet har inte direkt mjuka kanter - kanske skulle ta fram en fil och fixa det

Ingen bra idé. Kör rostfri panna istället eller gjutjärn
Eller andra områdesval för pizzastål tex =

..eller brödbak tex tunnbröd, kakor mm
Citera
2025-02-25, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ingen bra idé. Kör rostfri panna istället eller gjutjärn
Eller andra områdesval för pizzastål tex =

..eller brödbak tex tunnbröd, kakor mm
Mycket spännande, jag tycker översättningen var lite svår - har du länk till orginaltexten, gärna med bilder?
Grillad ost, perfekt biff och även rostade grönsaker låter absolut något att utfornsa med pizza-stålet.
Just nu används det bara till pizza men surdegsbröd är frestande.
Citera
2025-02-25, 19:54
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Mycket spännande, jag tycker översättningen var lite svår - har du länk till orginaltexten, gärna med bilder?
Grillad ost, perfekt biff och även rostade grönsaker låter absolut något att utfornsa med pizza-stålet.
Just nu används det bara till pizza men surdegsbröd är frestande.

En bra tråd överlag att använda pizzastålet på grill gasol eller i ugn..för diverse mums och bakning förutsatt att det inte lutar eller att det saftar sig på stålet så livsmedelssafter rinner av på kanten och att en plåt under ska fånga upp det eller nåt (så det inte blir för torrt) ? Plåten förhindrar nog maximal värme ochså men nåväl.Jag går mest på magkänsla att det är inget vidare bra ide att använda rostfritt stål platta på hällspis så nån får isf rätta mig. Får en känsla av att stålet kan bukta sig

Länken till texten är i andra stycket i spoilern
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in