2025-02-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Den 12 december 2024 rapporterade Henrik Landerholm till Regeringskansliets säkerhetsavdelning att han, tidigare samma dag, förlorat både sitt tjänstekort och sitt passerkort. Uppgifterna framgår av handlingar som Regeringskansliet skickat till riksdagens konstitutionsutskott. Passerkortet spärrades samt att händelsen polisanmäldes.
https://www.dn.se/sverige/ytterligare-en-incident-forlorade-passerkortet-mitt-under-krisen/

Vilket otroligt stolpskott för att vara en nationell säkerhetsrådgivare
man undrar på vilka meriter han lyckades med att få den tjänsten.

Han kanske hade förfestat inför lucia. Skämt åsido.
Det är ytterst allvarligt det som hänt. Men meriter har han ju. Tror att det kan vara något i hans liv/person som skett under tiden som nationell rådgivare. Verkar ju absurt annars att han ens fått tjänsten av sin bästis, Ulf, som verkligen borde ha koll på honom. Tillsättningsförfarandet är också absurt för den delen.

Tänk om det visar sig vara demens. Det är nog det enda jag tycker kan ursäkta beteendet i så måtto att han inte kan hjälpa det själv.
Edit Annars nackskott.
Senast redigerad av annkatrinrosenblad 2025-02-25 kl. 17:45.
Citera
2025-02-25, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annkatrinrosenblad
Han kanske hade förfestat inför lucia. Skämt åsido.
Det är ytterst allvarligt det som hänt. Men meriter har han ju. Tror att det kan vara något i hans liv/person som skett under tiden som nationell rådgivare. Verkar ju absurt annars att han ens fått tjänsten av sin bästis, Ulf, som verkligen borde ha koll på honom.

Tänk om det visar sig vara demens. Det är nog det enda jag tycker kan ursäkta beteendet i så måtto att han inte kan hjälpa det själv.
Edit Annars nackskott.

Kan du precisera vad han har för meriter/utbildningar, förutom att vara bästis med Kristersson? Han har ingen högskoleutbildning, ingen högre militärutbildning/erfarenhet
Citera
2025-02-25, 17:52
Medlem
De har tagit bort hans cv från regeringens hemsida, men finns att beskåda på wikipedia.
Med meriter menar jag vilka befattningar han haft. Hög utbildning behöver heller inte betyda hög kompetens. Fråga RotebroConny.
Senast redigerad av annkatrinrosenblad 2025-02-25 kl. 18:00.
Citera
2025-02-25, 18:06
Medlem
Landerholms medieprofil på X (tidigare Twitter) innehåller en mängd inlägg som verkar syfta till att urskulda eller rättfärdiga olika ställningstaganden. För den som vill granska själv finns kontot här:
https://x.com/hlanderholm
Citera
2025-02-25, 18:08
Medlem
Citat:
Landerholms medieprofil på X (tidigare Twitter) innehåller en mängd inlägg som verkar syfta till att urskulda eller rättfärdiga olika ställningstaganden. För den som vill granska själv finns kontot här:

Tack, ska kolla, även om jag spyr på X.
Kollat lite och det är ju han som förhärligar sig själv hela tiden. Men det kan ju även en moderat megaloman med begynnande demens göra, väl?
Senast redigerad av annkatrinrosenblad 2025-02-25 kl. 18:15.
Citera
2025-02-25, 20:20
Medlem
Retroperras avatar
Citat:

Att han urskuldrar sig med '42 år i statens tjänst' istället för att komma med hårda fakta är bevärande minst sagt. En pajas helt enkelt. Som många i M.
Senast redigerad av Retroperra 2025-02-25 kl. 20:27.
Citera
2025-02-26, 04:46
Medlem
Förmodligen är inte det här på något sätt allvarligt eftersom arbetat som Landerholm haft bara var ett påhittat arbete av Kristersson, så förmodligen har aldrig Landerholm haft tillgång till någon kvalificerat hemlig information. Kristersson skapade bara ett påhittat yrke åt sin vän och Kristersson kommer förmodligen inte att tillsätta någon ny nationell säkerhetsrådgivare.
Citera
2025-02-26, 05:10
Medlem
Ja, beklämmande faktiskt. Verkar ha lätt för att bagatellisera. Indikerar också att han glömt almanackan frekvent genom åren och på så vis missat all skolning i politisk pr. Samt kanske lever i en föreställning om att alla andra är idioter, som går på vad som helst.
Citera
2025-02-26, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Förmodligen är inte det här på något sätt allvarligt eftersom arbetat som Landerholm haft bara var ett påhittat arbete av Kristersson, så förmodligen har aldrig Landerholm haft tillgång till någon kvalificerat hemlig information. Kristersson skapade bara ett påhittat yrke åt sin vän och Kristersson kommer förmodligen inte att tillsätta någon ny nationell säkerhetsrådgivare.
Jag hoppas du har rätt. Men tror att Landerholm och hans stora kansli krävt in en del säkerhetsklassad info/underlag från UD, vilket gjort en del där rätt ifrågasättande och irriterade. De ska ha grejjer av oss men vad håller de själva eg på med, typ. Ska kolla om jag hittar artikeln där jag läste detta.*

Det tasslades även om att detta kan ha varit en av orsakerna till Billströms hastiga avgång, just att UD sidsteppades lite.

Sen har han kanske fått hemligstämplad information från andra; militären, underrättelsetjänsten, säpo etc?
Citera
2025-03-11, 08:56
Medlem
diseuses avatar
Nu åtalad för vårdslöshet med hemlig uppgift, enligt Dagens Nyheter.
Citera
2025-03-11, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Nu åtalad för vårdslöshet med hemlig uppgift, enligt Dagens Nyheter.

Problemet är nog att uppgifterna är så förtvivlat hemliga att domstolen inte kan få ta del av dem, och därför kommer han frikännas
Citera
2025-03-11, 09:29
Medlem
diseuses avatar
Attunda tingsrätt, mål: B 2232-25 enligt ett pressmeddelande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in