2025-02-25, 17:02
Medlem
Tickar snabbare nu vad händer? Doge Clock på 135.700.000.000 USD.

Har Elon, lille X och BigBalls hittat någon ny vänstergömma?
Citera
2025-02-25, 17:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AISammanfattar
Tickar snabbare nu vad händer? Doge Clock på 135.700.000.000 USD.

Har Elon lille X och BigBalls hittat någon ny vänstergömma?
Nearly 40% of contracts canceled by Musk’s DOGE are expected to produce no savings

Data publicerade på DOGE:s "Wall of Receipts" visar att mer än en tredjedel av kontraktsuppsägningarna, 417 totalt, förväntas inte ge några besparingar.

Det beror vanligtvis på att det totala värdet av kontrakten redan har fullgjorts, vilket innebär att regeringen har ett juridiskt krav på att spendera medlen för de varor eller tjänster som den köpt och i många fall redan har gjort det.

Charles Tiefer, senior juridikprofessor vid University of Baltimore och expert på statlig avtalsrätt:
”Det är som att beslagta använd ammunition efter att den har avfyrats, när det inte finns något kvar i den."
https://apnews.com/article/doge-federal-contracts-canceled-musk-trump-cuts-a65976a725412934ad686389889db0df?user_email=e3b472 91 c220e1c7897a808d196b144a4810239f10638652ea849b0062 90adb6&utm_medium=Morning_Wire&utm_source=Sailthru _AP&utm_campaign=Morning%20Wire_25%20Feb_2025&utm_ term=Morning%20Wire%20Subscribers

Behind the Curtain: Hard truths about Trump budget cuts

◾Trump-teamet använder ett sken av budgetnedskärningar för att eliminera jobb eller områden de inte håller med om - eller som undergräver deras ambitioner.
Hittills faller de flesta av de föreslagna nedskärningarna i denna hink.

Det är förfaller således mer ideologiskt än ekonomiskt hittills.
Samtidigt kan man undra över Musk och intressekonflikt - eftersom byråer som har utredningar, lawsuits etc mot hans företag har lagts på is och eller avbrutits.

Byrå som hjälper konsumenter att inte luras av företag och har vunnit tillbaka enorma summor har lagts ner.

◾37 % av kontraktsuppsägningarna på en första lista på DOGE:s "Wall of Receipts" (417 av 1 125) förväntades inte spara några pengar, vanligtvis för att de redan hade spenderats.

◾ Försvar, Medicare, Medicaid och Social Security har de tyngre posterna.

▪️60% went to mandatory programs — including Social Security, Medicare, Medicaid, veterans' benefits, unemployment insurance and SNAP (Supplemental Nutrition Assistance Program).
▪️13% went to defense.
▪️13% to interest payments.
▪️14% for discretionary spending — leaving Trump not quite $1 trillion.

"Trump is handcuffed by political reality and his own statements.
He was elected on the promise of tax cuts.

Those cuts likely would create even bigger deficits, at least in the short term.

"Social Security won't be touched," Trump told Fox News' Sean Hannity two weeks ago.
"Other than fraud or something we're going to find it's going to be strengthened but won't be touched. Medicare, Medicaid, none of that stuff is going to be touched."

https://www.axios.com/2025/02/25/doge-trump-musk-budget-cuts-math
Citera
2025-02-25, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nearly 40% of contracts canceled by Musk’s DOGE are expected to produce no savings

Data publicerade på DOGE:s "Wall of Receipts" visar att mer än en tredjedel av kontraktsuppsägningarna, 417 totalt, förväntas inte ge några besparingar.

Det beror vanligtvis på att det totala värdet av kontrakten redan har fullgjorts, vilket innebär att regeringen har ett juridiskt krav på att spendera medlen för de varor eller tjänster som den köpt och i många fall redan har gjort det.

Charles Tiefer, senior juridikprofessor vid University of Baltimore och expert på statlig avtalsrätt:
”Det är som att beslagta använd ammunition efter att den har avfyrats, när det inte finns något kvar i den."
https://apnews.com/article/doge-federal-contracts-canceled-musk-trump-cuts-a65976a725412934ad686389889db0df?user_email=e3b472 91 c220e1c7897a808d196b144a4810239f10638652ea849b0062 90adb6&utm_medium=Morning_Wire&utm_source=Sailthru _AP&utm_campaign=Morning%20Wire_25%20Feb_2025&utm_ term=Morning%20Wire%20Subscribers

Behind the Curtain: Hard truths about Trump budget cuts

◾Trump-teamet använder ett sken av budgetnedskärningar för att eliminera jobb eller områden de inte håller med om - eller som undergräver deras ambitioner.
Hittills faller de flesta av de föreslagna nedskärningarna i denna hink.

Det är förfaller således mer ideologiskt än ekonomiskt hittills.
Samtidigt kan man undra över Musk och intressekonflikt - eftersom byråer som har utredningar, lawsuits etc mot hans företag har lagts på is och eller avbrutits.

Byrå som hjälper konsumenter att inte luras av företag och har vunnit tillbaka enorma summor har lagts ner.

◾37 % av kontraktsuppsägningarna på en första lista på DOGE:s "Wall of Receipts" (417 av 1 125) förväntades inte spara några pengar, vanligtvis för att de redan hade spenderats.

◾ Försvar, Medicare, Medicaid och Social Security har de tyngre posterna.

▪️60% went to mandatory programs — including Social Security, Medicare, Medicaid, veterans' benefits, unemployment insurance and SNAP (Supplemental Nutrition Assistance Program).
▪️13% went to defense.
▪️13% to interest payments.
▪️14% for discretionary spending — leaving Trump not quite $1 trillion.

"Trump is handcuffed by political reality and his own statements.
He was elected on the promise of tax cuts.

Those cuts likely would create even bigger deficits, at least in the short term.

"Social Security won't be touched," Trump told Fox News' Sean Hannity two weeks ago.
"Other than fraud or something we're going to find it's going to be strengthened but won't be touched. Medicare, Medicaid, none of that stuff is going to be touched."

https://www.axios.com/2025/02/25/doge-trump-musk-budget-cuts-math

Om det skulle stämma varför gnäller du då? Då får vi be Elon ta fram stora motorsågen.

Dock är detta 100% AI från fejk news.
Citera
2025-02-25, 17:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AISammanfattar
Om det skulle stämma varför gnäller du då? Då får vi be Elon ta fram stora motorsågen.

Dock är detta 100% AI från fekjk news.
Kontrar dig ditt Musksugande rikspucko som har noll moralkompass och tror på allt som Musk kommer med.
Citera
2025-02-25, 17:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Jag kan riktigt se hur du gått där bakom städvagnen och retat upp dig på kontorsfolket
Nja, jag har faktiskt städvagn i mitt arbete. Jag jobbar som fastighetsskötare och där ingår trappstädning i mina arbetsuppgifter, men det är inget som är speciellt jobbigt. Har också städmaskiner för grovrengöring.

Annars så sköter jag om all snöröjning och sandning under vintern, både med plog och för hand. Under vår, sommar och höst är det fokus på allt det yttre, som att hålla häckar, träd och buskar i trim. Löv ska bort och ogräset ska alltid vara borta i rabatter, från vägar och trottoarer. Gräs ska klippas och sly ska röjas. Rabatter ska anläggas, skräpplockning och tömning av papperskorgar. Går något sönder i någon lägenhet eller i trappuppgångar så är det jag som ska fixa det.

Det låter kanske som ett skitjobb, men jag trivs med det.
Jag har med andra ord fullt upp från tidig morgon till eftermiddagen, tar även helgarbeten om det erbjuds, om jag vill tjäna lite extra. Så visst kan det sticka lite i ögonen när man hör hur kontorsnissar hivar in högre löner utan att behöva göra särskilt mycket. Lite skratt i personalrummet över en kopp kaffe som varar någon timme då och då under arbetsdagen. Jo, jag har vänner som skryter om hur lite de behöver göra på kontoret om dagarna.

Inte för att jag bryr mig speciellt, men jag tycker man ska ha en lön värdig det arbete man utfört och där anser jag att jag inte får den lön jag tycker att jag förtjänar.

Sitter jag och fikar bort en extra kvart så blir det ett jävla liv, så det aktar man sig noga för att göra.
Citera
2025-02-25, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Alla vet innerst inne att den privata sektorn som utsätts för konkurrens är extremt mycket effektivare än den ständigt växande och ständigt försämrade offentliga sektorn. Självklart kommer DOGE att göra USAs statsapparat väldigt mycket effektivare, billigare i drift, och mindre korrupt.

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det mest intressanta är väl egentligen vad Musk ska skylla på när allt går åt skogen. Han har skrutit så mycket över hur mycket han kan genomföra nu att det kommer bli väldigt svårt att skylla eventuella misslyckanden på något annat. Och då menar jag inte misslyckanden som att han råkar säga upp några hundra flygledare eller att några Usaid-leverantörer inte får betalt. Utan jag syftar på ett riktigt misslyckande i stil med att han bara lyckas göra försumbara besparingar i den federala budgeten eller att den federala ekonomin havererar på grund av ett mjukvarufel.

Alla vid sina sinnens fulla bruk vet att den offentligfinansierade europeiska vårdsektorn är extremt mycket effektivare än den privata amerikanska diton. Vissa saker görs bättre planekonomiskt. Vilket om inte annat Elon Musk är väl bekant med, som du säkert vet är han känd för att förespråka vertikal integration i sina företag, i allt väsentligt planekonomi.

Du har rätt:
Inte riktigt alla vet innerst inne att den privata sektorn som utsätts för konkurrens är extremt mycket effektivare än den ständigt växande och ständigt försämrade offentliga sektorn.
Citera
2025-02-25, 17:19
Avslutad
Citat:
Jag beskrev att det inte är kontorsfolk som ryker så varför fortsätta i samma hjulspår?
Fast jag hävdar att vi i Sverige borde röja upp bland kontorsfolket.
Citera
2025-02-25, 17:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Fast jag hävdar att vi i Sverige borde röja upp bland kontorsfolket.
Fast jag visar att ditt jubel över att kapa kontorsfolket i usa är en missvisande framställning av DOGE i USA.
Oavsett vad du anser om Sverige.
Citera
2025-02-25, 17:23
Medlem
Citat:
Fast jag visar att ditt jubel över att kapa kontorsfolket i usa är en missvisande framställning av DOGE i USA.
Ja, de flesta går tydligen aldrig till kontoret.
Citera
2025-02-25, 17:25
Avslutad
Citat:
Ok, då medger jag att jag hade fel.
Det vore ju mer effektivt om de gjort som jag önskar istället.
Citera
2025-02-25, 17:47
Medlem
Ördögs avatar
DOGEiterna sparkar sig själva. Smart!

Federal technology staffers resign rather than help Musk and DOGE
https://apnews.com/article/doge-elon-musk-federal-government-resignations-usds-6b7e9b7022e6d89d69305e9510f2a43c
More than 20 civil service employees resigned Tuesday from billionaire Trump adviser Elon Musk’s Department of Government Efficiency, saying they were refusing to use their technical expertise to “dismantle critical public services.”

“We swore to serve the American people and uphold our oath to the Constitution across presidential administrations,” the 21 staffers wrote in a joint resignation letter, a copy of which was obtained by The Associated Press. “However, it has become clear that we can no longer honor those commitments.”

The employees also warned that many of those enlisted by Musk to help him slash the size of the federal government under President Donald Trump’s administration were political ideologues who did not have the necessary skills or experience for the task ahead of them.
Citera
2025-02-25, 18:14
Medlem
Citat:
Kontrar dig ditt Musksugande rikspucko som har noll moralkompass och tror på allt som Musk kommer med.

På en timme har Musk/Bigballs tjänat 1 miljard i svenska pengar, tickar snabbare nu.

En mängd vänsterprofiler i TV får sparken redan två veckor efter USAID drog in bidragen. Arbetslösheten bland demokrat-miljonärerna i D.C ökar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in