Citat:
Ursprungligen postat av
Goulburn
Frågan jag tycker är intressant nu är vad Zelenskyj vill? Putin säger att han vill ha fred. Trump säger att han vill ha fred. Vad vill Zelenskyj? Tror han fortfarande att han ska kunna ta tillbaka de av ryssarna ockuperade områdena med hjälp av Ukrainas krigsmakt? Tror han att han ska få hjälp av västeuropeiska styrkor för att driva ut ryssarna?
Är man det minsta realistisk inser man att varken det ena eller det andra kommer att hända.
Det jag hoppas på är att även Zelenskyj kommer fram till att tusentals människor har dött helt meningslöst under det senaste året av krig och att tusentals kommer att dö helt meningslöst om kriget fortsätter. Man kan tro vad som helst om framtiden men det vi vet är att maktlösa och oskyldiga människor varje dag dör en för tidig död nu. Vad som kan tänkas hända efter det att nuvarande kriget är slut vet ingen. Personligen tror jag att varken Putin eller det ryska folket tycker att detta krig varit en så stor framgång att de vill ha mera krig.
Slaveri är inte fred. Avsaknad av krig men att stora delar av befolkning fängslas, barn deporteras, män värvas till fiendens armé, systematisk tortyr och mord, etc. som ryssarna gör på ockuperat område är inte fred. Inga ukrainska flyktingar kommer kunna återvända till de områden som Ryssland får behålla för de kommer ses som fiender direkt.
Zelensky vet ju att om Ukraina ger upp territorier så tar inte kriget slut; de har redan gjort det en gång. Ryssland anföll igen 2022. Därför fokus på säkerhetsgarantier. Rysslands krav är ju alltid fokuserade på det: Ukraina skall inte få ha så stor armé som de vill, inte få vara med i NATO etc. Allt det är ju bara för att de skall kunna köras över av Ryssland senare. Så Zelensky får ju ingen fred om han inte kan ha så starka säkerhetsgarantier att Ryssland inte kan anfalla igen, för avtal med Ryssland saknar värde. Han kan säkert tvingas ge upp ukrainskt territorium men det är meningslöst så länge Ryssland bara kan starta kriget igen. Därför Zelenskys fokus på "säkerhetsgarantier". Trump's mineral-deal måste ju antingen innehålla fortsatta vapenleveranser (Vilket vi inte hört något om?) eller säkerhetsgarantier. Det sistnämnda utesluter ju Trump och där tycker jag han visat sina kort; genom att utesluta det från start: NATO-medlemskap och amerikanska fredsbevarande styrkor så har ju Trump färre kort att spela i förhandlingarna både med Ukraina och Ryssland.
Men du spelar nog bara dum för att springa fiendens ärenden.