2025-02-25, 12:46
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ännu en spik i kistan för öppenhet, demokrati och yttrandefrihet. HD begränsar journalistik och medborgarjournalistik kraftigt och hindrar insynen i domstolarnas maktutövning.

Våra domstolar står inte längre för lag och rätt i Sverige och juristerna där är brottslingar som hör hemma i fängelse.

Går fortfarande alldeles utmärkt att kontakta din lokala domstol för att kika på de dommar du är intresserad av.
Citera
2025-02-25, 12:46
Medlem
vemsfels avatar
Nu håller jag tummarna att de vänder på sin affärsidé till att man istället kan begära ut uppgifter på vilka som har beställt ut ens domar (den info som finns att tillgå) bara för att röra om i grytan lite
Citera
2025-02-25, 12:47
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
Dessa sidor för skylla sig själva, de grävde sin egna grav. De lekte utgivningsbevis, vägrade ta bort personuppgifter och drygade sig.

De hade kunnat vara schyssta från början, men hoppsan så det slutade. Tråkiga är att ägarna hann tjäna pengar på vägen.

Hahaha, väl sammanfattat.
Citera
2025-02-25, 12:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Såklart det inte förhindra att ta reda på det ändå, förutom att det blir jävligt mycket krångligare än att direkt i telefonen få reda på det man söker.
Jag iaf lär ju inte spontant kolla upp någon bara för man i stunden är nyfiken, den "lyxen" försvinner ju nu.
Bor man i exempelvis ett område där det är stor omsättning på hyresgäster så blir det ett jävla beställande av domar från tinget.

Att det blir krångligare för vanligt folk att få ut domar är hela poängen med domen. Rimligt tycker jag eftersom massa idioter tar ut domar enbart för sitt personliga nöjes skull eller för att spionera på grannar, kollegor osv.

OM du vill fortsätta kolla upp folk runt dig kan du fortsätta göra det men du kommer få jobba lite för det.
Citera
2025-02-25, 12:51
Medlem
MyJustices avatar
Lite trist
Jag hade nytta av lexbase då några i min bekantskapskrets inte agerade normalt .
På lexbase kunde jag hitta att det fanns dom på 2 av dem för knarkinnehav .
Varav en var nyligen
Det var till hjälp för mig att förstå att jag skulle lämna de människor
Citera
2025-02-25, 12:57
Medlem
Vad är det specifikt som man förbjuder? Det är ju offentliga, öppna uppgifter som man har handlat med. Ska man slopa offentligheten på domar och annat? Eller är det något krystat påhitt med order från Bryssel?
Citera
2025-02-25, 12:59
Medlem
Gör väl ingen större skillnad, vem som helst kan väl ändå beställa ut domar
Citera
2025-02-25, 13:00
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Vad är det specifikt som man förbjuder? Det är ju offentliga, öppna uppgifter som man har handlat med. Ska man slopa offentligheten på domar och annat? Eller är det något krystat påhitt med order från Bryssel?
Domarna ska tolkas på så sätt att utgivningsbevis inte ger undantag för GDPR, samt att det inte är förenligt med GDPR att publicera domar på gemene man för allmänheten att beskåda. Däremot att samla in för journalistisk verksamhet är fortfarande möjligt.
Citera
2025-02-25, 13:01
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Fantastiskt! Bästa nyheten på länge

Varför? De enda som vinner på detta är kriminella. Har man levt ett lagligt liv (som man ska) så försvårar detta endast för en i att veta vem man kan lita på eller ej. Sverige blir bara bättre och bättre för kriminella!
Citera
2025-02-25, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Lite trist
Jag hade nytta av lexbase då några i min bekantskapskrets inte agerade normalt .
På lexbase kunde jag hitta att det fanns dom på 2 av dem för knarkinnehav .
Varav en var nyligen
Det var till hjälp för mig att förstå att jag skulle lämna de människor
Absolut, men samtidigt hade du en ganska bra magkänsla verkar det som
Och alla har skelett i garderoben
Citera
2025-02-25, 13:04
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Varför? De enda som vinner på detta är kriminella. Har man levt ett lagligt liv (som man ska) så försvårar detta endast för en i att veta vem man kan lita på eller ej. Sverige blir bara bättre och bättre för kriminella!

Anser du frikända personer i brottsmål vara kriminella? I så fall är alla som någonsin varit i en rättstvist kriminella. Alla dessa har hittills hängts ut på Lexbase. Tycker du det är rimligt?
Citera
2025-02-25, 13:07
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att det blir krångligare för vanligt folk att få ut domar är hela poängen med domen. Rimligt tycker jag eftersom massa idioter tar ut domar enbart för sitt personliga nöjes skull eller för att spionera på grannar, kollegor osv.

OM du vill fortsätta kolla upp folk runt dig kan du fortsätta göra det men du kommer få jobba lite för det.
Kommer inte kolla upp någon framöver utan väldigt bra skäl.
Har inte varit någon frekvent besökare på någon av nämna sidor då jag är för snål för att betala för infon, har inga personer runt mig som jag tycker är tillräckligt intressanta att betala för att kolla upp.
Men det är väl kanske så, i dom lugnaste vatten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in