I Planica blev det 12 medaljer.
Den utdelningen tror jag icke på denna gång.
Jag landar i att 8 medaljer vinns i Trondheim..varav sex stycken vinns på damsidan.
Två Guld..Jonna Sundling samt Frida Karlsson(10 km klassiskt)
Två silver..Sprintstafett damer samt traditionell stafett damer
Fyra brons..Linn Svahn(ind.sprint),Sprintstafett herrar,Wiliam Poromaa samt Ebba Andersson(fem mil).
Vanskligt att förutspå naturligtvis...framförallt eftersom jag är osäker på hur Frida Karlsson håller ihop i fristil.Jag har valt att lägga förhoppningarna låga härvidlag i detta utgångsskede.Dessutom har vi naturligtvis klara förhandsguldchanser i båda damstafetterna..så det finns en potentiell uppsida på mitt "tips" här.
Realismen får stå i förgrunden.Vi kan knappast förvänta oss samma utdelning som i Planica,men skulle liknande ske så icke mig emot.
Med normale ski er det vel ganske sannsynlig med medalje på herrestafetten også. Tipper 3 svenske gull og 10 svenske medaljer.
Ja, bättre att söka på Granåsen, det har du rätt i. Bara några kilometer från Trondheim men högre beläget, vilket gör att temperaturen antas gå ner till -1 två nätter, och dagtemperaturen 4-6 i st. f. 5-8 grader. Fina landskap i de trakterna, som det är i mycket av Norge.
Det är ju ett ovanligt väder i Skandinavien nu. Sportlovsfirare i Norge, som tänkt åka alpina skidor, har problem:
"Store mengder regn og usedvanlig lite snø på fjellet skaper trøbbel for flere alpinanlegg på Vestlandet. Mandag måtte flere holde stengt.
- På 35 år har jeg aldri sett så lite snø på fjellet, sier daglig leder i Eikedalen Skisenter, Fredrik Tønjum, til Børsen.
- Vi er redde for at det kommer mye regn fram til torsdag. Vi belager oss på å bruke store mengder kunstig snø. Det er også uvanlig lite sol til å være på denne tida av året.---"
Lookalike: 12 svenska medaljer, säger du. Låter rimligt, om det går bra. Skulle kunna bli ett par till, om det går riktigt bra. Själv tror jag på fyra guld, men hoppas på åtta: damsprint, damsprintstafett, damstafett, Frida K. på 10 km. Samt de vilda förhoppningarna: Anger i sprinten (någon gång ska det väl krångla i mästerskap även för Klaebo), Poromaa på skiathlon (väldigt osannolikt förvisso), Frida K. i skitahlon, Frida K. på femmilen.
Ledaren för Klaebos fan club är inte glad över boendepriserna i Trondheim under VM:
"Skal du skaffe deg soveplass på hotell eller privat under det kommende verdensmesterskapet i nordiske grener i Trondheim, kan du vente deg spinnville priser.
Det reagerer flere på. Blant dem er Hans Tettli, leder i fanklubben til Johannes Høsflot Klæbo.
- Det er så hinsides vanvittige priser. At de legger til litt på hotell- og boligpriser mot et så stort arrangement, det skjønner jeg. Men de har ikke noe magemål, sier en oppgitt Tettli til Dagbladet.
Skientusiasten hevder han har sett hus som har blitt forsøkt leid ut i tolv dager for vanvittige 702 000 kroner.---"
Magemål är ett roligt, talande ord. Alltså att man inte har någon återhållsamhet, inga gränser (för hur mycket man glufsar i sig).
Harald Östberg Amundsen gillar jag som åkare, väldigt komplett och kapabel att vinna tävlingar både i spurter och genom uthållighet. Ambitiös och viljestark. Tror han kommer från hemma-VM med minst tre medaljer (ett guld i stafett tycks givet). När han var en ungdom sattes han i hård styrketräning, han var för vek helt enkelt:
"---Amundsen har hele livet trent mye med tvillingsøsteren Hedda, som er på rekruttlandslaget og stadig går verdenscup for Norge. Han har minner som gjør ham flau.
– På ungdomsskolen staket Hedda fra meg. Det er jævlig ubehagelig som tvillingbror, jeg fikk nesten klump i halsen og tårer i øynene. Ola lo av meg og hvor svak jeg var, sier Amundsen.
Kvisle husker dette godt.
– Han var ganske tynn og svak. Det var veldig stor forskjell på nivået hans fra skøyting ned til klassisk. Det var åpenbart for oss begge to, og Harald tåler å høre det som det er. Vi hadde den takhøyden, sier Kvisle og legger til:
– Det var en høst vi satte veldig mye fokus på det. Det ble førstepri i treningen.---"
Den norska polisen kommer med goda råd till allmogen under VM:
Politiets forebyggende råd for Ski-VM:
Det blir mye folk, man må beregne god tid på transport og reis kollektivt
Følg med på værmeldingen og kle deg deretter
Ta hensyn til at det er en folkefest for hele familien
Utvis forsiktighet ved bruk av primus i telt, med tanke på fare for kullosforgiftning
Det er flyforbudssone i Granåsen og Trondheim sentrum, det betyr droneforbud
Det er ikke lov med kniv, øks eller andre skarpe gjenstander i offentlig rom
Vit hva ungdommen din gjør og koordiner gjerne med andre foreldre
Ta hensyn, vær raus og pass på hverandre
Senast redigerad av Ezzelino 2025-02-25 kl. 10:16.
Jag gissar på 10 medaljer. En individuell och en i stafett för herrarna. Två i sprint, två i stafett samt en i varje distanslopp för damerna. Och en bonus för en jämn och fin siffra.
En sportjournalist hoppas, liksom alla, på det bästa inför VM men tvingas erkänna att mycket förändrats sedan Oslo-VM 2011. Och de tre senaste mästerskapen (2 VM och ett kinesiskt OS) har ju vad gäller "inramning" varit mycket bleka:
"---Fjorton år har förflutit sedan den där smått magiska folkfesten i den norska huvudstaden. Det var smockfullt uppe på Holmenkollen varje tävlingsdag, det var över 100 000 på medaljceremonin på Karl Johan samma kvällar.
Men...mycket har hänt på fjorton år.
Inte minst i Norge.
Tonen från den norska publiken har bytt skepnad från gränslös kärlek och stöttning till hån och burop riktat mot svenska landslagsåkarna.
Attacker mot tävlingar från klimataktivister har blivit snarare vardag än överraskande när världseliten är på norsk mark.
Världscuphelgerna på Holmenkollen har successivt förvandlats från pilsnergulligt terrängmys till regelrätta fylleslag utom kontroll.---"
Med normale ski er det vel ganske sannsynlig med medalje på herrestafetten også. Tipper 3 svenske gull og 10 svenske medaljer.
Har detta diskuterats i norsk press? Har ej sett något i VG
"Flera av de svenska åkarna reagerade starkt på att den norska publiken buade åt dem när deras namn ropades ut inför sprintfinalerna. Det menar Skinstad inte kommer återupprepa sig under VM."
Har detta diskuterats i norsk press? Har ej sett något i VG
"Flera av de svenska åkarna reagerade starkt på att den norska publiken buade åt dem när deras namn ropades ut inför sprintfinalerna. Det menar Skinstad inte kommer återupprepa sig under VM."
Det är inte de norska profilerna Simen Hegstad Krüger och Emil Iversen säkra på. Den finska tv-kanalen Yle har frågat dem båda om Niskanens öde – och de misstänker att han ljuger.
– Om det verkligen är influensa, då är det väldigt tråkigt. Men jag har hört honom säga att han varit sjuk tidigare och då har han överdrivit och mått överraskande bra, säger Krüger enligt tidningen Iltalehti.
Iversen, som kommer arbeta som expert i norska TV2 under VM, är inne på samma spår.
– Är han verkligen sjuk är det oturligt. Men om det är sant eller inte, det vet jag inte, säger han.---"
Just nu är VM-spåren p.g.a. vädret direkt farliga, sägs det:
"---Sverige hade först tänkt träna på VM-banorna som planerat efter positiva besked från vallateamet.
– Det är isigt, men det går bra, sa landslagschef Anders Byström.
Men efter att de svenska åkarna fått känna på spåren valde de att flytta sin träning till ett annat spår, 15 minuter med bil bort från Granåsen där VM ska avgöras.
– Det där är fan livsfarligt, säger Edvin Anger när han känner på spåren.
Han får medhåll från NRK:s expert Fredrik Aukland.
– Just nu är det farligt att åka här. Det är inte försvarbart att bedriva träning här, säger han.
Sverige lämnade arenan, vad säger du om det?
– Det förstår jag verkligen. Som sagt, det finns ingen poäng med att träna här ute nu, det är farligt. Det skickar en stark signal att de väljer att åka härifrån.
Borde arrangören göra något för att förhindra det här?
– Vi får avvakta några timmar nu och se om solen påverkar spårkvaliten. Men de borde ha meddelat landslagen om hur det såg ut i spåren så de inte hade behövt åka hela vägen upp hit.---"
Har inte sett någon på forumet skriva om huruvida Skistad kommer att köra sprintstafetten. Senast hon tävlade i den disciplinen, i klassisk stil liksom nu i VM, var i Lahti 2024. Då var Sundling och Svahn helt överlägsna, vann med 25 sekunder före Finland I, Tyskland I, Norge I (L.U. Weng och Skistad) och Norge II (Fosnaes och Myhrvold):
Torsdagens sprint ser ut att ge fint väder med sol enligt prognos. Resterande tävlingar däremot ser ut att ge mulet väder, möjligtvis regn och höga temperaturer.
Får se om det står sig men kan bli svårvallat.
Jag bor tillfälligt i Trondheim och är på plats under samtliga lopp. Var förbi Granåsen igår och snön såg inte helt optimal ut av det jag kunde se. Vill ni ha lite fler ”rapporter” från läktaren så är det bara att fråga
Jag bor tillfälligt i Trondheim och är på plats under samtliga lopp. Var förbi Granåsen igår och snön såg inte helt optimal ut av det jag kunde se. Vill ni ha lite fler ”rapporter” från läktaren så är det bara att fråga
Kul med direktrapporter, tycker jag. Skriv allt som faller dig in om dina iakttagelser och upplevelser under VM, är min rekommendation. Jag får nöja mig med att kolla runt via Google Maps Street View, vilket i och för sig är ett bra sätt att se lite hur landet ligger.
Klaebo uppmanar publiken att inte bua på svenskarna:
Bra. Har du känt på snön. Våt? Kornig? Hur tjockt snötäcke? Konstsnö? Risk för barmark - vatten?