2025-02-24, 16:51
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CircleBack
Kör lastbil lokalt, de med långa trailers

1. Körde du lastbil innan i sverige? Isf hur funkar det med C/D kort i usa, eller fick du ta nytt körkort oavsett?
2. Hur lätt/svårt var det att få jobb?
3. Hur stressad var du när du körde lastbil första ggn i L.A? Jag har kört bil där och det var ett jävla helvete…
4. Vad tjänar du?
5. Du skrev att du separerat med frugan, hur länge får du stanna innan du måste söka uppehållstillstånd om ni skiljs respektive om ni inte skiljer er?

Tack
Citera
2025-02-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Ah så du kör för WallyWorld.
Så ingen sleeper på din truck.

Men har du HazMat bör det väl vara bättre ekonomiskt köra ut drivmedel än mat?
Nej vet inte ens vad Wallyworld är och ja kör inte mat alls, vet inte vart de kommer från?
Citera
2025-02-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
1. Körde du lastbil innan i sverige? Isf hur funkar det med C/D kort i usa, eller fick du ta nytt körkort oavsett?
2. Hur lätt/svårt var det att få jobb?
3. Hur stressad var du när du körde lastbil första ggn i L.A? Jag har kört bil där och det var ett jävla helvete…
4. Vad tjänar du?
5. Du skrev att du separerat med frugan, hur länge får du stanna innan du måste söka uppehållstillstånd om ni skiljs respektive om ni inte skiljer er?

Tack
1 nej körde inte innan och även för bil måste du ta ett nytt körkort men de är väldigt enkelt för bil lite svårare för CDL.

2 inte svårt att få jobb
3 inte speciellt stressad innan lastbil har jag kört mycket bil och motorcykel du vänjer dig, väldigt lite respekt för lastbilar dock och alla tränger sig in
4 $34.xx/timmen
5 de finns olika green Card och för Marriage green Card finns det conditional och unconditional

Om du har conditional och skiljer dig inom 2 år förlorar du ditt green Card unconditional vilket jag fick förlorar du inte ditt green Card men de gäller endast första 2 åren så oavsett nu behöver jag inte ansöka bortsett från var 10e år vilket är längden för ett green Card men man kallar de ansök men de är mest renew
Citera
2025-02-24, 17:10
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CircleBack
1 nej körde inte innan och även för bil måste du ta ett nytt körkort men de är väldigt enkelt för bil lite svårare för CDL.

2 inte svårt att få jobb
3 inte speciellt stressad innan lastbil har jag kört mycket bil och motorcykel du vänjer dig, väldigt lite respekt för lastbilar dock och alla tränger sig in
4 $34.xx/timmen
5 de finns olika green Card och för Marriage green Card finns det conditional och unconditional

Om du har conditional och skiljer dig inom 2 år förlorar du ditt green Card unconditional vilket jag fick förlorar du inte ditt green Card men de gäller endast första 2 åren så oavsett nu behöver jag inte ansöka bortsett från var 10e år vilket är längden för ett green Card men man kallar de ansök men de är mest renew

1.Hur ser en arbetsvecka ut?
2.Finns det begränsning på körtid/vila?
3.Lagar du mat/matlåda eller blir det snabbmat?
4.Hur funkar det om man skall skaffa vapen? Vet att kalifornien har ganska strama vapenlagar (med amerikanska mått), är det lika hårt som i sverige där medlem i skytteklubb etc. krävs?
5.Vad gör du på fritiden?
Citera
2025-02-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
1.Hur ser en arbetsvecka ut?
2.Finns det begränsning på körtid/vila?
3.Lagar du mat/matlåda eller blir det snabbmat?
4.Hur funkar det om man skall skaffa vapen? Vet att kalifornien har ganska strama vapenlagar (med amerikanska mått), är det lika hårt som i sverige där medlem i skytteklubb etc. krävs?
5.Vad gör du på fritiden?
Typisk arbetsvecka är

1 Vakna 5 på morgonen på jobb runt 8 jobba till mellan 1400-1800 varierar ganska mycket och man sitter och gör inget ganska mycket också.

2 ja - 70 timmar on duty i en vecka, per dag 14 timmar on duty 11 timmar körning, måste ha minst 30 minuter rast inom 5 timmar om man jobbar mer än 6 timmar.

3 nej ingenting äter inte före eller medans jag arbetar så ofta har jag 18-20 timmar fastande, dricker vatten kaffe red bull under dagen.

4 för vapen, du måste gå igenom en background check vänta 10 dagar efter cleared och måste klara en written safety firearm test och få certifikat för de,

5 inte så mycket faktiskt en typisk vecka är jobb övrig tid spelar jag mycket poker runt 25 timmar i veckan, försöker spela lite golf också förra säsongen spelade jag i genomsnitt en gång i veckan men var ett tag sen nu.
Citera
2025-02-24, 20:44
Medlem
Pripps0.0s avatar
Har du råd att bli sjuk eller skadad?
Citera
2025-02-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Har du råd att bli sjuk eller skadad?
Om man har bra sjukförsäkring finns de nog inget bättre ställe än här att bli sjuk på.
Citera
2025-02-24, 21:47
Medlem
Citat:
Har du US Citizenship?
Greencard?

Om inte får du ju börja där(skaffa visum/uppehållstillstånd) om du ska flytta permanent.
Annars ett jobb där arbgiv sponsrar dig,vilket i förlängningen kan ge dig GC. Ingen garanti dock.

Enklaste och snabbaste vägen om du nu inte har helt unika färdigheter eller tillräckligt med pengar för investeringsvisa är att gifta dig med en US Citizen som själv kan eller har någon som sponsrar dig ekonomiskt.
Osäker på om en Resident Alien kan göra samma sak.

Jag har en hög utbildning, ponera att jag söker ett jobb i USA och får det. Hur är vägen då? Vad krävs från mig och vad kan arbetsgivaren göra för att hjälpa? Säg att arbetsgivaren är Microsoft Sverige och de erbjuder mig omlokalisering till USA
Citera
2025-02-24, 22:06
Medlem
DrJolls avatar
Kommer nog flytta till San Diego. Är det stor skillnad på den staden och LA?
Citera
2025-02-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Jag har en hög utbildning, ponera att jag söker ett jobb i USA och får det. Hur är vägen då? Vad krävs från mig och vad kan arbetsgivaren göra för att hjälpa? Säg att arbetsgivaren är Microsoft Sverige och de erbjuder mig omlokalisering till USA

Hade en kompis som jobbade för just Microsoft Sverige i Kista för snart 25år sedan.
Han fick jobb i Seattle Microsoft.

Du lär knappast ha,sådana kunskaper att din kompetens saknas i USA,men har du verkligen det,likt min vän, löser företaget allt.
Visum Bostad Flytt av bohag,Boende i minst 6 månader betalade Microsoft plus en då helt astronomisk lön för en Svensk.

Skulle han bli uppsagd så var det bara att åka hem.
Visumet var avhängigt på arbetet,så byta jobb gick inte heller.
Efter 2(?) år gick det iallfall då att ansöka (eller om det var företaget som skulle göra detta när arbetsvisat närmade sig sitt slut) om GC på basis att man rotat sig,fortfarande jobbade kvar,visat god vandel etc.
På så vis fick min kompis sitt.

Sen en fredag fick han sparken med omedelbar verkan.
Man hade på morgonmötet beslutat att lägga ner det projekt han jobbat med senaste 5åren.
Ta en timme&städa ditt kontor
Lämna kort&nycklar på vägen ut.
Citera
2025-02-24, 22:16
Medlem
Citat:
Hade en kompis som jobbade för just Microsoft Sverige i Kista för snart 25år sedan.
Han fick jobb i Seattle Microsoft.

Du lär knappast ha,sådana kunskaper att din kompetens saknas i USA,men har du verkligen det,likt min vän, löser företaget allt.
Visum Bostad Flytt av bohag,Boende i minst 6 månader betalade Microsoft plus en då helt astronomisk lön för en Svensk.

Skulle han bli uppsagd så var det bara att åka hem.
Visumet var avhängigt på arbetet,så byta jobb gick inte heller.
Efter 2(?) år gick det iallfall då att ansöka (eller om det var företaget som skulle göra detta när arbetsvisat närmade sig sitt slut) om GC på basis att man rotat sig,fortfarande jobbade kvar,visat god vandel etc.
På så vis fick min kompis sitt.

Sen en fredag fick han sparken med omedelbar verkan.
Man hade på morgonmötet beslutat att lägga ner det projekt han jobbat med senaste 5åren.
Ta en timme&städa ditt kontor
Lämna kort&nycklar på vägen ut.

Okej, så det är minst 2 år man behöver jobbba typ innan man kan söka GC? Man kan inte göra samma flytt och ansöka om GC direkt?
Citera
2025-02-24, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Okej, så det är minst 2 år man behöver jobbba typ innan man kan söka GC? Man kan inte göra samma flytt och ansöka om GC direkt?

Nej.
Du är där som gästarbetare. Typ Indier i Sverige.
Gillar inte företaget dig så är det bara packa&dra.
Och jag är osäker på om DU kan söka GC eller om ArbGiv måste göra detta. Typ du är oumbärlig för verksamheten.

Men först så ska,du ju ha ett företag villigt att sponsra dig.
Börja där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in