Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Om Du vänder på siffrorna - varför tror Du att varken ukrainarna, eller något annat folk som befunnit sig under rysk överhöghet inte vill tillbaka dit? Tror Du inte ukrainarna minns hur det var förra gången?
Ifall folk vill leva under rysk överhöghet VAR INTE VAD SOM DISKUTERADES.
Det som framkommer av att över hälften av ukrainas befolkning vill fredsförhandla är ju tvärtom att de tror att större del av Ukraina kommer vara under rysk överhöghet ifall de inte förhandlar nu.
Ukrainarna har inte magiskt blivit ryssvänliga av händelser senaste året, de har bara förstått att de inte kan vinna, vilket inte du fattar för att du lever i din egen verklighetsbubbla (olikt pro-ukrainska svenska militärexperter, ukrainas befolkning, flera generaler i Ukraina och till och med Zelensky på senare tid).
Citat:
Ingen kan väl allvarligt säga att det går ekonomiskt bra för Ryssland. Om det räcker för att Ryssland skall militärt kollapsa är ytterst osäkert, men Kina och Indien kommer naturligtvis bara att se till sina egna intressen och inte till Rysslands.
Jag stödjer Ukraina på olika sätt och om Sverige bestämmer sig för att skcika trupp skall jag anmäla mig. På motsvarande sätt förväntar jag mig inte att det kommer ukrainska soldater för att slåss här, men understödjer oss på olika sätt. Jag kommer att dra i fält om Sverige blir anfallet.
Det går inte så dåligt alls för Ryssland ekonomiskt, rubbeln är exakt i samma nivå som den var med kronan innan kriget. Tillväxt på 3% per år, osv.
Indien och Kina vill köpa olja, Ryssland vill sälja olja. Kina vill därutöver sälja industrivaror i Ryssland och gärna ta över en del av tillverkningsindustrin där, Ryssland vill köpa industrivaror.
Ibland så är olika länders intressen inte så oberoende av varandra. Det är Rysslands intresse dock att inte vara för beroende av varesig USA eller Kina som tredje största supermakt, och här sitter nog Ryssland i en obekväm situation.
Förövrigt bör du inte vara så passiv att du väntar på din regering att göra ena eller det andra ifall du är så hungrig på att besegra Ryssland, har funnits en del svenska frivilliga som åkt ner till Ukraina ändå.