2025-02-24, 15:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Berätta, hur exakt är BLM rörelsen "antivit"?
hela den där populistiska högerretoriken av att feminism = "manshat", antirasism = antivithet eller HBTQI rörelsen är anti heterosexualitet är så oerhört blåst.

Att "icke vita" människor världen över påpekar det uppenbara faktumet att de ofta diskriminerats och fortsatt diskrimineras, som i polisingripanden i USA ex., världen över är inte någon "antivithet" utan exakt det det nu är...en saklig protest över ett orättvist fenomen.
Många av de poliser som också gjort sig skyldiga i att ex skjuta svarta helt i onödan, har dessutom varit svarta.

BLM har understött allehanda aktiviteter mot vita människor, enkom för att de är vita. Detta har också till slut gjort att BLM tappat kraft och nog får anses vara på fallrepet nu. Du kan läsa mer här, i en vänsterpublikation:
https://www.theguardian.com/commenti...acial-equality
Citera
2025-02-24, 15:59
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
För ett så till ytan stort land som Ukraina, så kan det vara mycket klokt att byta litet landyta, mot stora ryska förluster av soldater och materiel. Utnötningen så här långt ser inte ut att ha nyttat Ryssland alls. Saken är den, att med alla förluster som Ryssland haft, så är deras Ukrainakrig sannolikt den största konventionella nedrustningen i Ryssland sedan 1917.

Ukrainarna känner till hur verkligheten ser ut, vilket inte du gör. För ett år sedan ville bara 20% av ukrainare fredsförhandla och nu vill över hälften göra det.

De vill inte offra deras söner och halva ukraina bara så att även en miljon ryssar dör, kan du tänka dig varför?

Citat:
Överbefälhavare, säger vi svenskar.

Självklart har Ukraina den största uppförsbacken som det minsta landet och det anfallna. Men, Ukraina har ett ordentligt stöd internationellt - numera utom USA. Hur många stödjer Ryssland frivilligt? Har Du en aning om hur många vanliga människor i många länder som anstränger sig för ukrainarna?

Vi får väl se hur det går, men med Trumps svek så ser det sämre ut för nationsfriehten i Europa.

Vadå utom USA? Det är som att säga utom "över hälften" av vad de har haft fram till idag (då de förlorar kriget i all snabbare takt).

Eller låt säga att säga att Israel bara har stöd av USA, vadå BARA USA? Världens största militärmakt (större än nr2-10 tillsammans), bara USA?

Du försöker sedan byta ämne, frågan var inte vem som har mest stöd. Det väsentliga för Ryssland har väl varit att inte bli ekonomiskt utfrysta av Kinas och Indiens 3 miljarder stora marknader. Vilket de inte har blivit.

Trump sviker ingen, majoriteten av ukrainas befolkning vill ju fredsförhandla. Du har ju inte själv anmäld som frivillig i Ukrainas sida, varför vill du tvinga att ukrainare ska dö för dina tonårsfantasier om att en dag återerövra st petersburg?
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-02-24 kl. 16:04.
Citera
2025-02-24, 16:39
Medlem
Divinations avatar
Citat:
På vilket sätt är Ukraina krossat? De har i tre år hindrat Putin från att nå sina krigsmål. Han tänkte sig nog att det mesta skulle vara klappat och klart på tre månader. Tillklappad har han blivit, men inga krigsmål uppnådda. Det är synd att han nu får hjälp av Trump.

Varför vill du inte tala om hur du menar att Trump bistått Ryssland? Du borde bli sagoberättare eller scifi-författare eller något sånt annars. Något mer verklighetsfrånvänt har jag sällan stött på. Alla kan vi läsa om vilka mål Ryssland ursprungligen hade och de inkluderade inte ens införlivning av Donbass som nu lär ske. Ryssland hade aldrig någon tanke på att erövra ens någon del av Ukraina från början utan det var en militär specialoperation för att tvinga Kiev till förhandlingsbordet. Vilket man lyckades med redan efter några veckor. Sen dök väst upp med pengar och vapen.
Citera
2025-02-24, 16:50
Medlem
Citat:
BLM har understött allehanda aktiviteter mot vita människor, enkom för att de är vita. Detta har också till slut gjort att BLM tappat kraft och nog får anses vara på fallrepet nu. Du kan läsa mer här, i en vänsterpublikation:
https://www.theguardian.com/commenti...acial-equality

VAD??? vilka "aktiviteter"? Jag vill ha något konkret exempel tack och inte massa lösa påståenden.
Citera
2025-02-24, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Varför vill du inte tala om hur du menar att Trump bistått Ryssland? Du borde bli sagoberättare eller scifi-författare eller något sånt annars. Något mer verklighetsfrånvänt har jag sällan stött på. Alla kan vi läsa om vilka mål Ryssland ursprungligen hade och de inkluderade inte ens införlivning av Donbass som nu lär ske. Ryssland hade aldrig någon tanke på att erövra ens någon del av Ukraina från början utan det var en militär specialoperation för att tvinga Kiev till förhandlingsbordet. Vilket man lyckades med redan efter några veckor. Sen dök väst upp med pengar och vapen.

lyssna på den här videon så kommer du att veta varför Trump hjälper Putin:

(FB) Fler bör göra som Bernie Sanders
Citera
2025-02-24, 17:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Ukrainarna känner till hur verkligheten ser ut, vilket inte du gör. För ett år sedan ville bara 20% av ukrainare fredsförhandla och nu vill över hälften göra det.

De vill inte offra deras söner och halva ukraina bara så att även en miljon ryssar dör, kan du tänka dig varför?

Om Du vänder på siffrorna - varför tror Du att varken ukrainarna, eller något annat folk som befunnit sig under rysk överhöghet inte vill tillbaka dit? Tror Du inte ukrainarna minns hur det var förra gången?

Citat:
Vadå utom USA? Det är som att säga utom "över hälften" av vad de har haft fram till idag (då de förlorar kriget i all snabbare takt).

Eller låt säga att säga att Israel bara har stöd av USA, vadå BARA USA? Världens största militärmakt (större än nr2-10 tillsammans), bara USA?

Du försöker sedan byta ämne, frågan var inte vem som har mest stöd. Det väsentliga för Ryssland har väl varit att inte bli ekonomiskt utfrysta av Kinas och Indiens 3 miljarder stora marknader. Vilket de inte har blivit.

Trump sviker ingen, majoriteten av ukrainas befolkning vill ju fredsförhandla. Du har ju inte själv anmäld som frivillig i Ukrainas sida, varför vill du tvinga att ukrainare ska dö för dina tonårsfantasier om att en dag återerövra st petersburg?

Ingen kan väl allvarligt säga att det går ekonomiskt bra för Ryssland. Om det räcker för att Ryssland skall militärt kollapsa är ytterst osäkert, men Kina och Indien kommer naturligtvis bara att se till sina egna intressen och inte till Rysslands.

Jag stödjer Ukraina på olika sätt och om Sverige bestämmer sig för att skcika trupp skall jag anmäla mig. På motsvarande sätt förväntar jag mig inte att det kommer ukrainska soldater för att slåss här, men understödjer oss på olika sätt. Jag kommer att dra i fält om Sverige blir anfallet.
Citera
2025-02-24, 17:36
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
lyssna på den här videon så kommer du att veta varför Trump hjälper Putin:

(FB) Fler bör göra som Bernie Sanders

Du får lov att använda egna argument och inte bara hänvisa till en video. Gör ett nytt försök vetja.
Citera
2025-02-24, 17:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Har Du missat det? Trump har anklagat Ukraina för att ha startat kriget, han har påstått att Zelensky är en diktator och han vill förhandla med Putin utan att Europa (eller helst även att inte heller Ukraina) deltar i samtalen. Detta legitimerar Putin och det moskovitiska överfallet. Det är dramastiskt usel utrikespolitik, och jag misstänker att det inte bara är klantighet.

Oavsett vilka påhitt som Putin kommer med, så finns det inget som legitimerar att anfalla en anna suverän stat. Varken 2014 eller 2022.
Citera
2025-02-24, 17:55
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Har Du missat det? Trump har anklagat Ukraina för att ha startat kriget, han har påstått att Zelensky är en diktator och han vill förhandla med Putin utan att Europa (eller helst även att inte heller Ukraina) deltar i samtalen. Detta legitimerar Putin och det moskovitiska överfallet. Det är dramastiskt usel utrikespolitik, och jag misstänker att det inte bara är klantighet.

Oavsett vilka påhitt som Putin kommer med, så finns det inget som legitimerar att anfalla en anna suverän stat. Varken 2014 eller 2022.

Ja, det är ju ren fakta att Ukraina med stöd av väst startade kriget redan 2014 när man olagligen kuppade bort den rättmätige presidenten Janukovitj. Zelensky är definitionsmässigt en diktator eftersom han sitter som president utan folkligt mandat längre. Dessutom har Zelensky förföljt och förbjudit nästan all politisk opposition.

Trump sysslar med realpolitik och inte liberala önskedrömmar och hattifnatterier som du gör. Dessutom sätter Trump amerikanska intressen främst. Det är ironiskt med tanke på att jag och många på min sida under decennier sagt att Europa och USA inte alls har gemensamma intressen. Nu får du och dina åsiktsfränder bittert erfara hur rätt vi hade. Kosmisk karma.
Citera
2025-02-24, 17:57
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Om Du vänder på siffrorna - varför tror Du att varken ukrainarna, eller något annat folk som befunnit sig under rysk överhöghet inte vill tillbaka dit? Tror Du inte ukrainarna minns hur det var förra gången?

Ifall folk vill leva under rysk överhöghet VAR INTE VAD SOM DISKUTERADES.

Det som framkommer av att över hälften av ukrainas befolkning vill fredsförhandla är ju tvärtom att de tror att större del av Ukraina kommer vara under rysk överhöghet ifall de inte förhandlar nu.

Ukrainarna har inte magiskt blivit ryssvänliga av händelser senaste året, de har bara förstått att de inte kan vinna, vilket inte du fattar för att du lever i din egen verklighetsbubbla (olikt pro-ukrainska svenska militärexperter, ukrainas befolkning, flera generaler i Ukraina och till och med Zelensky på senare tid).

Citat:
Ingen kan väl allvarligt säga att det går ekonomiskt bra för Ryssland. Om det räcker för att Ryssland skall militärt kollapsa är ytterst osäkert, men Kina och Indien kommer naturligtvis bara att se till sina egna intressen och inte till Rysslands.

Jag stödjer Ukraina på olika sätt och om Sverige bestämmer sig för att skcika trupp skall jag anmäla mig. På motsvarande sätt förväntar jag mig inte att det kommer ukrainska soldater för att slåss här, men understödjer oss på olika sätt. Jag kommer att dra i fält om Sverige blir anfallet.

Det går inte så dåligt alls för Ryssland ekonomiskt, rubbeln är exakt i samma nivå som den var med kronan innan kriget. Tillväxt på 3% per år, osv.

Indien och Kina vill köpa olja, Ryssland vill sälja olja. Kina vill därutöver sälja industrivaror i Ryssland och gärna ta över en del av tillverkningsindustrin där, Ryssland vill köpa industrivaror.

Ibland så är olika länders intressen inte så oberoende av varandra. Det är Rysslands intresse dock att inte vara för beroende av varesig USA eller Kina som tredje största supermakt, och här sitter nog Ryssland i en obekväm situation.

Förövrigt bör du inte vara så passiv att du väntar på din regering att göra ena eller det andra ifall du är så hungrig på att besegra Ryssland, har funnits en del svenska frivilliga som åkt ner till Ukraina ändå.
Citera
2025-02-24, 18:01
Medlem
Citat:
Du får lov att använda egna argument och inte bara hänvisa till en video. Gör ett nytt försök vetja.

Jag har exakt samma argument som Bernie Sanders.
Citera
2025-02-24, 18:06
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jag har exakt samma argument som Bernie Sanders.

Och dessa är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in