2024-11-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Avanza kommer att förlora kunder om de inte anpassar sig, det är jag övertygad om. Sen är frågan hur många nya kunder som tillkommer.
Framförallt kommer de förlora kunder med stort kapital.
Citera
2024-11-24, 09:33
Medlem
Citat:
Stämmer, det är Pro 1, 2, 3 (kanske fler?) som alltjämt är lite oklart. Private Banking-kund kan man bli om man har över 3 miljoner i kapital, och jag håller med om att det inte ger särskilt mycket om man bara jämför kostnader. Sen finns det ju kringtjänster som eventuellt kan vara av intresse och ge ett mervärde.

Den förhatliga valutaväxlingsavgiften på 0,25 % finns kvar. Tidigare i år annonserade Avanza att de skulle införa möjlighet till manuell valutaväxlingsavgift (vilket skulle innebära halverad avgift, 0,125 % - dock bara för aktier/ETF:er, inte för fonder) på kapitalförsäkring för Pro- och Private Banking-kunder, och det skulle införas "i slutet av året". Mer har jag inte hört om den saken. Nordnet ska tydligen också vara på gång med nåt liknande nästa år.

Om man jämför med Montroses Plus-kategori, för kunder med över 5 miljoner i kapital, så är både courtage och valutaväxlingsavgift där 0,05 % (maxcourtage 199 kr inom Norden) med minimiavgift 1-39 kr beroende på marknad, vilket ur avgiftssynpunkt är klart förmånligare än Avanzas villkor. Man kan iofs välja PB Fast pris 99 kr för svenska aktier, och ett högre fast pris för nordiska aktier, men för övriga utländska saknas en övre gräns, utan avgiften är 0,069 % med minimiavgift från 8 dollar/8 euro. Lägre för PB Mini, men då är ju det rörliga courtaget i stället 0,15 %. Jag utgår ifrån att regeln att man bara kan göra affärer inom en courtageklass under en och samma dag, och måste vänta en dag för att byta courtageklass, gäller även för PB-kunder, då jag inte hittar nån annan info.

Avanza kommer att förlora kunder om de inte anpassar sig, det är jag övertygad om. Sen är frågan hur många nya kunder som tillkommer.

Tidigare visade Avanza öppet priserna och kraven för att bli Pro 1-5. Men nu har de dolt dessa, kanske ett steg för att se över dem och erbjuda något ännu bättre för att möta konkurrensen från Montrose.
Valutaväxlingsavgiften är dock redan nu, och har alltid varit, 0,125 % för Pro-kunder.

De två grejerna som Montrose är bättre än Avanza för min del vad gäller priset är valutaväxlingsavigften (0,05% jmf med 0,125 %) och att Montrose har maxcourtage, vilket saknas på Avanza Pro. Jag är Pro 3-kund och betalar ofta några hundralappar i courtage per nota. Skulle Avanza justera dessa två priserna så ser jag väldigt liten anledning till att byta till Montrose. Speciellt då Montrose Plus--kategori tar ut ett mer än dubbelt sp högt rörligt pris än vad jag betalar nu (0,05 % jmf med Avanza Pro 3 0,02%).

Sen behöver Montrose (förutom rätta alla buggar/barnsjukdomar, kredit etc) ordna webbversion samt något som motsvarar Infront Online Trader för orderläggning.
Citera
2025-02-24, 15:39
Medlem
Citat:
En datorversion ska komma i början av nästa år, har de utlovat.
Även möjlighet att starta kapitalförsäkring och belåna värdepapper är "på gång".
Tydligen kommer de igång ordentligt i slutet av mars. Det är på tiden, jag hade nästan glömt bort att jag öppnat ett konto där. Håller tummarna för att det blir riktigt bra. Är i fel åldersgrupp för att göra aktieaffärer med en app
En bred lansering av den Carnegie-uppbackade investeringsplattformen Montrose var initialt tänkt att ske omkring årsskiftet, men tidsplanen har nu flyttats fram till slutet av mars.
https://www.di.se/nyheter/darfor-drojer-montrose-fullskaliga-lansering/
Citera
2025-02-24, 15:52
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tydligen kommer de igång ordentligt i slutet av mars. Det är på tiden, jag hade nästan glömt bort att jag öppnat ett konto där. Håller tummarna för att det blir riktigt bra. Är i fel åldersgrupp för att göra aktieaffärer med en app
En bred lansering av den Carnegie-uppbackade investeringsplattformen Montrose var initialt tänkt att ske omkring årsskiftet, men tidsplanen har nu flyttats fram till slutet av mars.
https://www.di.se/nyheter/darfor-drojer-montrose-fullskaliga-lansering/

Tack för info. Då är jag nog också i fel åldersgrupp Fast jag vill ju mena att när man fattar viktiga ekonomiska beslut så vill man ha så mycket information (lätt)tillgänglig som möjligt, och det får man inte i telefonen där man inte har samma översikt. Det är heller inte bara av godo att man kan göra affärer överallt och hala fram den i busskön eller vid bardisken . Men Carnegie hävdar ju att deras kunder prioriterade appen, så därför gjorde de det också vid lanseringen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in