2025-02-24, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
varför har inte namnen på de svenska kvinnorna nämnts?

så typiskt pk vänster media att nämna offren som var invandrare och få det till att det var ett rasistiskt dåd!

Såg ena kvinnans dödsannons och där ber anhöriga om att hålla media utanför vid begravningen. Anhöriga har valt att inte namnge eller gå ut med bild. Bara respektera det.
Citera
2025-02-24, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag har funderat på samma sak måste jag säga. Visserligen hade många låst in sig i rummen. Men när man lyssnar på skotten i klippen låter det ibland som att han sköt mer "kontrollerat" och ibland något skott här och var som att han sköt lite på måfå.

Tänker på om han bara gick igenom folktomma korridorer och ville sprida skräck genom att skjuta såna skott eller kanske hade bristande motorik för att kunna hantera gevär.

Tänker också på att han gjorde en paus i skjutningar på ca 6 minuter om jag minns rätt. Kan det ha tagit så lång tid för honom att byta magasin eller om det var en strategi för att folk ska börja ta sig ut ur rummen.. Märkligt ivf det där med skotten.
Jag förstår inte heller den där långa pausen. Men sen verkar det ju som att han skjutit flera skott mot samma personer också. Hade inte en av dom döda 5-6 skott i sig, vill jag minnas att någon anhörig sagt att den som tog hand om kroppen inför begravningen skall ha sagt. Sen vet man ju inte om han skjutit 5 skott i en person i följd då eller om han skjutit någon med tex 2 skott sen gått tillbaka och skjutit i samma person. Det händer att dom gör så också.

Det blir ju då väldigt oregelbundet och svårt att tolka hur och varför han skjuter. Om jag utgår från vad jag själv tror så är många skott i snabb följd in i ett rum på kort avstånd kanske, många mål och man då skjuter för att träffa så många som möjligt. Dubbelskotten och dom mer kontrollerade kanske är lite längre avstånd mot folk i korridorerna. Men det kan ju lika gärna vara att han sätter ett extra skott i folk han redan skjutit.

Mycket svårt att veta. Men jag tror att han inte sprang på så många som man lätt tror. Och så har jag känt ett tag. Många vittnen och media får det att låta som att det var drivor med folk överallt. Men jag personligen tror att majoriteten av dom dom han sett blivit skjutna. Med några undantag.

Nåja, ny vecka och det är ju inte omöjligt att det trillar ner lite mer klarhet från polisen.
Citera
2025-02-24, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Kriminolog: Vi borde ha mer fokus på de tysta

Det talas ofta om att skolskjutare gått under radarn – då kanske vi behöver ställa om radarn och fånga upp andra signaler. Det säger Charlotta Thodelius, docent i kriminologi vid Högskolan i Borås, till TT.
– Ofta riktats resurser och uppmärksamhet mot de utåtagerande, men vi kanske behöver lägga mer fokus på de som är tysta.
Det finns läxor att lära av USA, enligt Lisa Kaati, lektor vid Stockholms universitet och forskare i digital hotbedömning.
Allt arbete med att identifiera hot sker inte på nätet – i amerikanska skolor finns speciella hotbedömningsteam på skolorna för att fånga upp riskelever och sätta in rätt stöd, säger hon.

https://omni.se/kriminolog-vi-borde-ha-mer-fokus-pa-de-tysta/a/mPEJpp

Helt rätt tankesätt. Inte bara ur det brottsliga perspektivet utan även att fånga upp de som är isolerade och mår dåligt.

Man kan ju tycka att RA levde extremt isolerat liv men frågan är hur många fler som lever på samma eller t o m ännu mer isolerat sätt.

Samhället kan bidra med mycket när det kommer till vuxna. Man ser oftast om ens granne förändrar sitt beteende radikalt.
Jag menar inte att man titt som tätt ska göra orosanmälningar mot sina grannar men ibland är det kanske just det som avgör för allas bästa.

Folk brukar ändå tänka om det t ex bor en gammal ensamstående person man inte har sett på ett tag på hur denne mår. I mitt hus är det så ivf, vi pratar med varandra.

På samma sätt kan man tänka kring alla som bor under samma tak och stämma av med övriga grannar om man känner sig osäker. Någon annan har kanske sett personen och vet att den mår bra eller att inget har förändrats ivf. Det kräver dock att man lämnar sin egna lilla bubbla och lite mer än att bara säga hej och passera.

RA´s grannar verkade knappt veta om att han bodde där vilket är för mig helt obegripligt, speciellt i tider då ens port kan sprängas beroende på vem som i övrigt bor i huset.
Citera
2025-02-24, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Jag förstår inte heller den där långa pausen. Men sen verkar det ju som att han skjutit flera skott mot samma personer också. Hade inte en av dom döda 5-6 skott i sig, vill jag minnas att någon anhörig sagt att den som tog hand om kroppen inför begravningen skall ha sagt. Sen vet man ju inte om han skjutit 5 skott i en person i följd då eller om han skjutit någon med tex 2 skott sen gått tillbaka och skjutit i samma person. Det händer att dom gör så också.

Det blir ju då väldigt oregelbundet och svårt att tolka hur och varför han skjuter. Om jag utgår från vad jag själv tror så är många skott i snabb följd in i ett rum på kort avstånd kanske, många mål och man då skjuter för att träffa så många som möjligt. Dubbelskotten och dom mer kontrollerade kanske är lite längre avstånd mot folk i korridorerna. Men det kan ju lika gärna vara att han sätter ett extra skott i folk han redan skjutit.

Mycket svårt att veta. Men jag tror att han inte sprang på så många som man lätt tror. Och så har jag känt ett tag. Många vittnen och media får det att låta som att det var drivor med folk överallt. Men jag personligen tror att majoriteten av dom dom han sett blivit skjutna. Med några undantag.

Nåja, ny vecka och det är ju inte omöjligt att det trillar ner lite mer klarhet från polisen.

Så kan det nog ha blivit.

Jag tänker att det lätt blir den uppfattningen bara av att se mycket blod, skadade och döda människor. Stor chock!
Alla har nog inte sett alla heller men 16 personer sammanlagt är ändå mycket.

Vet inte var de skadade låg men om man utgår bara från de döda så var det väl 6 st i C07, två st utanför eller i närheten av två portar och så är det två till som vi inte vet var de hittades.

En av dem kan vara matteläraren och jag undrar verkligen var hon befann sig när hon blev skjuten.
Hoppas utredningen visar det sen eller att något vittne berättar.
Jag tycker att det spelar stor roll om hon bara råkade träffas eller blev avsiktligt avrättad genom uppsökning.
Citera
2025-02-24, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
När det har kommit folk närmare än 25 meter så har han troligen skjutit från höften.
Så det blir ju lite på måfå

Varför skulle han skjuta från höften?
Citera
2025-02-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullan-Bluebird
Ingen vet hur R upplevde "kärleken ifrån föräldrarna och syskonen", och hur den eventuellt fanns.
Vi kan omöjligtvis ha sociala skyddssystem som upptar och är rätt reaktion på allt heller - men nog saknas det i detta fall väldigt mycket hur socialtjänsten har utrett och hanterat R; då han ju varit i kontakt med socialtjänsten.

Kanske föräldrarna beslutade sig för att sätta en gräns för hjälpen. Kanske blev det för jobbigt för dem tillslut att stötta en vuxen son som kanske inte ville bli stöttad.
Det har ju framgått att han visat aggressivt beteende.
Så kan det vara.

Men då borde de kontaktat socialstyrelsen eller liknande samt orosanmält till socialtjänsten och meddelat att deras vuxna son har vapenlicens och vapen i hemmet och att han är labil och associal.

Jag tycker att de har ett ansvar där.

Även om det kanske inte hade hjälpt.

Min kompis orosanmälde sin vuxne son flera gånger, som då bara var strax över 20 år och bodde ensam.
Han hade börjat bete sig märkligt tyckte hon. Hon misstänkte psykisk sjukdom och droger.
Soc struntade totalt i hennes oro varje gång hon ringde. Viftade bort henne.
Han sitter 10 år för mord nu. Överföll en vän.
(Edit: ska tilläggas att den killen inte hade vapenlicens eller skjutvapen hemma).
Citera
2025-02-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag har funderat på samma sak måste jag säga. Visserligen hade många låst in sig i rummen. Men när man lyssnar på skotten i klippen låter det ibland som att han sköt mer "kontrollerat" och ibland något skott här och var som att han sköt lite på måfå.

Tänker på om han bara gick igenom folktomma korridorer och ville sprida skräck genom att skjuta såna skott eller kanske hade bristande motorik för att kunna hantera gevär.

Tänker också på att han gjorde en paus i skjutningar på ca 6 minuter om jag minns rätt. Kan det ha tagit så lång tid för honom att byta magasin eller om det var en strategi för att folk ska börja ta sig ut ur rummen.. Märkligt ivf det där med skotten.

Nja, längsta pausen var nog inte längre än 2, 3, max 4 minuter.
Citera
2025-02-24, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nja, längsta pausen var nog inte längre än 2, 3, max 4 minuter.

Jag såg i efterhand att det sägs 4 minuter i SVT´s kartläggning.
Ändrar i mitt inlägg så det inte skapas en trådsanning av det.

EDIT: Det går inte längre att göra ändringar tyvärr.
Senast redigerad av tepe1 2025-02-24 kl. 10:30.
Citera
2025-02-24, 10:54
Medlem
Undrar lite när jag ser toalettvideon varför han filmade dörren inne på toan in the first place - och så blir det hux flux en skjutning utanför. Vad är oddset på det?
Det måste ju ha hänt något innan filmen som fick honom att starta en video.
Citera
2025-02-24, 11:00
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Undrar lite när jag ser toalettvideon varför han filmade dörren inne på toan in the first place - och så blir det hux flux en skjutning utanför. Vad är oddset på det?
Det måste ju ha hänt något innan filmen som fick honom att starta en video.
Kolla gylfen är öppen på honom..
Citera
2025-02-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Varför skulle han skjuta från höften?
Ja han kan ju inte titta i kikarsiktet
Citera
2025-02-24, 11:25
Medlem
Han hade på grund av autism rätt till omfattande stöd och insatser som han tyvärr inte fick,
på grund av inkompetens hos ansvariga tjänstemän.

Källor:
https://www.autism.se/stod-och-rattigheter/
https://www.autism.se/om-autism/autism/aspergers-syndrom/
https://www.autism.se/om-autism/autism/
https://www.autism.se/media/vf0njzog/autism-vad-%C3%A4r-det_2023.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in