Citat:
Ursprungligen postat av
GoranPong
Fast EU klarar ju inte ens av att få ihop 200 000 man att bevaka en eventuell buffertzon i Ukraina som Zelensky begärde förra månaden. Hur ska dom då klara Ryssland utan USAs hjälp? NATO är helt dött utan USA och kommer förmodligen upplösas tids nog.
Ibland ändras förutsättningarna drastiskt och snabbt, och då måste man anpassa sig om man inte tänker lägga sig platt och ge upp.
I värsta fall kan Artikel 5 eller motsvarande krissituation utropas och då fixar man fram de soldater och krigsmedel som krävs.
Europa är en samling rika länder med en sammantaget stor population. Hittills har vi mestadels skänkt gamla vapen som ändå skulle kasseras (dvs stödet till Ukraina har i realiteten inte egentligen kostat oss så mycket som hjälpen motsvarar) men vi kan utropa mobilisering, dvs ställa om till krigsekonomi, jacka upp vapenproduktionen och kalla in alla totalförsvarspliktiga. Och viljan att försvara vår demokrati och fria värld är stor. Jag själv lever f.n ett skönt halvflummigt liv i Nederländerna men håller som bäst på och planerar för att återvända hem till Sverige, för att vara redo om jag blir inkallad och om jag måste försvara mitt land och min familj.
Tror du på fullt allvar att detta är det bästa Europa kan göra om kriget är ett faktum? LOL. Vi har inte ens börjat. Australien och Canada kommer också att undsätta oss vid skarpt läge, det är jag helt övertygad om. Kanske Marocko och ett antal andra länder likaså. För att inte tala om de 50% av amerikanerna som trots allt inte röstade på Trump och som skäms ögonen ur sig just nu, de kan fara över och anmäla sig som frivilliga vilket säkert ett stort antal kommer att göra för att försvara vår existens och demokratiska ideal. Det är en enorm förlust för Nato att förlora USA som ju är världens starkaste krigsmakt, men hjälplösa utan dem är vi
inte.