• 1
  • 2
2025-02-23, 11:08
Medlem
carlpetersen73s avatar
Jag och min fru äger en fastighet tillsammans och har särkullbarn. Om någon av oss dör så har barnen rätt till sin arvslott, vilket kan ställa till det för den som blir kvar. Syftet med att försäkra sig är just att kunna bo kvar utan behöva sälja.

Vad rekommenderar du för försäkring för detta? Livförsäkring, någon typ av "bokvarförsäkring" eller något annat?
Citera
2025-02-23, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Jag och min fru äger en fastighet tillsammans och har särkullbarn. Om någon av oss dör så har barnen rätt till sin arvslott, vilket kan ställa till det för den som blir kvar. Syftet med att försäkra sig är just att kunna bo kvar utan behöva sälja.

Vad rekommenderar du för försäkring för detta? Livförsäkring, någon typ av "bokvarförsäkring" eller något annat?

Det är nog testamente ni far efter. En försäkring kan ju aldrig täcka sånt annat än att ersätta er för att kunna lösa arvet, men det är extremt tveksamt om en sådan försäkring finns.

Lämpligen kontaktar ni en jurist för att upprätta testamente.

Alternativet är att ni ser till att ha pengar nog att hosta upp. Notera härvid att man skall räkna av skulderna på bostaden innan man delar arvet.
Senast redigerad av prostetnic 2025-02-23 kl. 12:17.
Citera
2025-02-23, 12:28
Medlem
Man kan teckna en livförsäkring upp till man är 59 år. Sedan välja ett belopp som ska betalas ut om man dör. Det finns lite regler att läsa på här.

Men syftet med livförsäkring är att man har ett par personer vars liv kan påverkas mycket negativt om du dör i förtid och att de då kan få en engångssumma från livförsäkringen.

Har för mig att det är upp till 3 miljoner man kan få ut och att det då kostar minst 1500 kr och uppåt i månaden.

Ersättningen man kan få ut minskas sedan med åren, så ifall du dör sen vid 67 års ålder så blir det inte lika mycket utan kanske bara 100.000 kr trots att du betalt 1500 kr eller mer i månaden sedan du tecknade livförsäkringen.
Citera
2025-02-23, 12:38
Medlem
Duerfs avatar
Livförsäkring där pengarna kan användas för att lösa ut arvtagare från bostaden i kombination med ett testamente där du ger din hustru 50% av dina tillgångar är det som tryggar henne bäst.
Citera
2025-02-23, 14:22
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Barnen har rätt till sin arvslott men ni kan även be dom vänta på den tills båda är borta. Sen beror det på hur giriga barn ni har? Har ni skrivit ngt testamente eller äktenskapsförord? Även om ni är gifta så ärver ni inte varandra men det vet du säkert om redan?
Senast redigerad av glajarn 2025-02-23 kl. 15:13.
Citera
2025-02-23, 14:57
Medlem
Citat:
Livförsäkring?

Ja. En livförsäkring ingår inte i dödsboet om det finns en namngiven förmånstagare. Se ex https://juristkompaniet.com/vanliga-...sakring-arvet/
Citera
2025-02-23, 15:26
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Barnen har rätt till sin arvslott men ni kan även be dom vänta på den tills båda är borta. Sen beror det på hur giriga barn ni har? Har ni skrivit ngt testamente eller äktenskapsförord? Även om ni är gifta så ärver ni inte varandra men det vet du säkert om redan?

Särkullsbarn har alltid rätt att få sitt arv direkt. Det är bara gemensamma barn som får vänta på sitt arv tills den andra föräldern avlider.
Citera
2025-02-23, 15:30
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Särkullsbarn har alltid rätt att få sitt arv direkt. Det är bara gemensamma barn som får vänta på sitt arv tills den andra föräldern avlider.

Ja och det är ju det T.S skriver om, särkullebarn. Att gemensamma barn får vänta vet jag om. Särkullebarnen kan vänta om man skriver som önskemål i testamentet. Men som jag skrev så beror det på hur giriga barnen är.
Citera
2025-02-23, 19:27
Medlem
Börja med att skriva testamente. Särkullbarnen har alltid rätt till sin laglott, men det går att testamentera den del av arvslotten som överstiger laglotten med full äganderätt. (Notera att juridiken har ett antal ord som betyder väldigt speciella saker). Ta hjälp av en jurist.

Räkna ut hur mycket som behövs om respektive person avlider. Det kan handla om att lösa lån på bostad, betala ut arvslott, kanske annat. Kolla sen vad det kostar med livförsäkring. Bäst pris brukar man få via kollektiva försäkringar på jobbet. Annars är det bara att kolla runt bland försäkringsbolagen. Tyvärr brukar det inte vara billigt.

Men, det finns ytterligare en källa till medel att undersöka i form av pensionsförsäkringar. De kan ha så kallat återbetalningsskydd som betalas ut till efterlevande (ofta under 5 år).
Citera
2025-02-23, 21:03
Medlem
Varför svarar ingen på frågan?
Han vet att han ska skaffa en livförsäkring.

Jag har en till riktigt bra pris men tyvärr via jobbet, så går inte riktigt att tipsa vidare om - däremot borde du kolla om du har någon sådan också.

Du kan, hos de flesta bolag, se direkt online vad det skulle kosta för dig. Se t ex folksam, Trygg Hansa, if osv.
Citera
2025-02-23, 21:15
Medlem
Är det lån inblandat i ekonomin så kan man skydda sig lite där med genom att ha en försäkring som är kopplat direkt till lånet som träder i kraft vid olycka, ekonomiska svårigheter, dödsfall.
Citera
2025-02-23, 22:04
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Ja och det är ju det T.S skriver om, särkullebarn. Att gemensamma barn får vänta vet jag om. Särkullebarnen kan vänta om man skriver som önskemål i testamentet. Men som jag skrev så beror det på hur giriga barnen är.
Nej, särkullbarn får ut sin lott oavsett vad man skriver i testamente. Ett särkullbarn kan dock frivilligt välja att avstå att få sin arvslott och få det som efterarv istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in