2025-02-23, 18:38
Medlem
ae123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jag skrev det precis före det du fetmarkerade

"Jag kan vittna om", men jag kan givetvis bara vittna för min egen stad och inte hur det ser ut i hela landet. Med de siffror du presenterar på 55% män inom slutenvården så blir jag mörkrädd över hur mycket min stad måste frångå snittet! En avdelning här har 20-25 platser och jag tror aldrig att jag sett mer än 3-4 inlagda män vid samma tillfälle, det normala har varit 1-2 män på 20-25 platser och dessa har i regel varit psykoser, jämfört med kvinnorna som till största del varit depression.

Men som sagt, mina siffror är baserat på egen erfarenhet och inte statistik.

"Kvinnor är däremot överrepresenterade när det kommer till vård för självmord, e.g. "misslyckade" självmordsförsök."

Kvinnor gör nästan dubbelt så många kända suicidförsök som männen (62% vs 38%) så att kvinnor är överrepresenterade är föga förvånande. En del beror på att männen oftast har dödligare metoder än kvinnorna och lyckas därför oftare.

https://ki.se/nasp/statistik/sjalvmordsforsok-i-sverige

Jag är även bekant med skillnaderna om tvångsvården, dock så går jag emot samhället i stort och förespråkar att tvångsvården används flitigare än den gör idag. Det är alldeles för många som skriver ut sig själva/vägrar bli inskrivna som sedan begår suicid, våldshandlingar eller annan destruktiv handling kort efter kontakt med psykiatrin.

Med det sagt är jag väldigt nyfiken på när Rickard senast hade kontakt med psykiatrin och om de på nåt sätt hade kunnat förhindra att 11 människor dog.

Ok, då förstår jag dina siffror. Trodde det var en "gissning" över nationen.
Tack för förklaringen. Och tråkigt att det är så där du jobbar.

Jag tror det kan vara stora skillnader regionalt, landsbygd, storstad, småstad mm på vem (man, kvinna, inkomstnivå) som söker hjälp. Har ingen uppdaterad statistik men för ett antal år sedan så sammanställde jag en del data gällande detta. Det visade då på att män från landsbygd, mindre samhällen, Norrland och Lappland var minst benägna att söka vård i allmänhet men mental/psykiatrisk vård i synnerhet.
Är lite mer förlegade åsikter om mental hälsa i allmänhet på vissa av dessa platser. Och speciellt att man inte söker hjälp för det. Är också ett problem på mindre orter att alla känner alla, så man "vågar" inte.
Mentaliteten att "karlar" inte ska snacka känslor, beklaga sig eller må dåligt - och absolut inte gå till någon hjärnskrynklare, är tyvärr också större i dessa områden. Lite typ som själv är bäste dräng.

Vilket är otroligt synd MEN det har börjat ändras i rätt riktning på senare tid. Som tur är.
Tror också tyvärr att en del ligger i att pojkar uppfostras annorlunda än flickor. Killar ska inte gråta, Killar ska vara tuffa inte visa känslor, killar ska klara sig själva etc.
Vilket är så jä*la idiotiskt att jag ej finner orden för det. Vi behöver ALLA få lära oss att visa känslor på ett hälsosamt sätt och vi behöver ALLA lära oss att kommunicera på ett ärligt, kostruktivt och förnuftigt vis - oavsett kön, klass, ras, religion eller sexuella preferenser.

Vi är på rätt väg men vi har fortfarande en väldigt lång väg kvar att gå.
Senast redigerad av ae123 2025-02-23 kl. 18:42.
Citera
2025-02-23, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Äh, det är väl hövlighet. Om han inte hade något stökigt i bagaget alls dessförinnan borde han väl ha chans att sälja vapnen själv kanske?

Så länge vapen inte är inblandade i brott, utan du förlorar licenserna t.ex av hälsoskäl, så får du sälja dom, dock förvarar polisen dom.
Vill minnas att man har en viss tid på sig.
Annars brukar polisen lösa in dom, dock till en ofta låg summa.
Citera
2025-02-23, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jo men sen kräver ju FK in diverse intyg på det som vården bedömt ; att det skall bevisas + att FK har som uppgift mer eller mindre att friskförklara även sjuka individer de senaste åren .

Politikerna får lov att se till att lägga mer pengar på att se till dessa människors väl och ve här i landet och sluta skicka iväg pengar som vi inte har till hjälporganisationer . Vi tror att vi kan sända iväg pengar hit och dit ; när vi i själva verket måste se om " vårt eget hus" och hjälpa här !

Vi har tillräckligt med trubbel och problem att ta itu med här i Sverige och det är ingen som hjälper oss sen ; när vi sitter på bar backe .
Nope ,då kommer vi få höra att vi får skylla oss själva som gjorde som vi gjorde .

Vi är ju inte gjorda utav pengar .
Många fattiga illamåendes svenskar i detta land som nuförtiden inte ens får en bra sjukvård ,så vi måste stoppa och ta tag i handbromsen och tänka till .

RA borde ha fått en redigare utredning på psyk.och försäkringskassan borde ha förstått att inte vägra honom hjälp .

Nu dog 10 st oskyldiga människor pga att Försäkringskassan avstod att hitta en hjälp och vägledning för RA.
Hmm...
Så nu tycker alltså försäkringskassan att det var värt det ?

De måste sluta behandla varje individs fråga om sjukpenning/ sjukpension som om personen är ute efter att svinna pengar utav staten .

De måste läsa in sig på varje fall de handskas med så att inte fler oroliga själar skjuter folk .
Det Försäkringskassan beslutar om kan ju faktiskt gälla liv och död när man ser på det hela utifrån .
Den enes bröd; den andres död,typ.

Om det inte fanns människor som behövde hjälp ,så skulle ju inte jobben på försäkringskassan existera och de som då jobbar där skulle själva bli fattiga utan jobb .
Det borde de tänka på .

De beslutar ju om hur en människas liv kommer se ut framöver eftersom den redan fallit ut ur normaliteten som heter " vanligt jobb".

Just saying ....

Intyg från vården tycker jag ff de ska kräva för annars riskerar man fler fuskare men intygen borde inte ifrågasättas av FK. Det är läkare som har skrivit dessa och vi får väl utgå från att de inte sätter sin signatur på något de känner sig osäkra på.

Det som hände är så fruktansvärt och jag hoppas det aldrig händer igen men när man skrapar sähär lite på ytan inser man tyvärr att det är ett under att det inte har hänt tidigare.
Människor tål mycket men inte allt vilket RA har visat oss alla nyligen.
Citera
2025-02-23, 18:49
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Det som är konstigt är ju att han under flera veckor satt i kyrkan och stirrade rakt fram mot altaret på rad 7 varje gång
Försökte han få råd utav Gud eller försökte han få mat hjälp ? .

Jag skrev förut att jag vet att man kan få hjälp utav Matcentralen i Örebro med potatis ,konserver ,grönsaker osv . om man frågar prästen i kyrkan om tillåtelse ,en skriven sådan .

Men ! Inte kyrkan på norr -utan Immanuelskyrkan på väster som ligger på Ekersgatan .

Där får uteliggare ,Ukrainare ,de utan försörjningsstöd hjälp med en matkasse i veckan efter att man ställt sig i en lång kö och även skrivit in sig där.

Funderar på om han försökte få mat hjälp men inte visste ifrån någon hur det egentligen gick till och var man skulle ställa sig i kö ? Och att det låg i en annan ände utav stan .

Flera veckor? Närmare bestämt under 1 års tid.
Han gick knappast dit för mat el. väntade på uppenbarelse från Gud.
Citera
2025-02-23, 18:52
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Om han ( väldigt många gånger ) gick till Olaus Petri kyrkan och faktiskt väntade på och trodde att den hjälpen skulle fås där .
Det dumma var ju att han som gjorde rundvisning blev mer och mer undrandes över varför denna kille kom hit vecka efter vecka utan att säga något .

Bedrövligt .
Tragiskt ifall det verkligen stämmer att RA försökte få hjälp via kyrkan.
Förstår att det till slut känns hopplöst när t.o.m den enda plats där alla ska känna sig välkomna, inte känner sig bekväm med honom. Det måste ha tagit hårt på honom.
Citera
2025-02-23, 18:54
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Så länge vapen inte är inblandade i brott, utan du förlorar licenserna t.ex av hälsoskäl, så får du sälja dom, dock förvarar polisen dom.
Precis. Polisen hämtar vapnen. Allt annat vore konstigt.
Citera
2025-02-23, 18:56
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Flera veckor? Närmare bestämt under 1 års tid.
Han gick knappast dit för mat el. väntade på uppenbarelse från Gud.

Men vad gick han dit för ?
För att bli sams med tanken på att ta livet av sig ?
För gemenskap ?
Senast redigerad av landbandy 2025-02-23 kl. 18:58.
Citera
2025-02-23, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Du får sälja dina vapen,vilket oftast brukar bli till en handlare då du inte har möjligheten att visa upp dina vapen.

Det är många som tar detta väldigt hårt då många inte har visat hur de mår.
Helt plötsligt ska du tala om för vänner,jobbarkompisar och kanske ditt jaktlag.
Citera
2025-02-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
FK har länge haft egna läkare och det har varit en omfattande samhällsdebatt om hur de har tolkningsföreträde i ärenden gentemot intyg. De talar inte med patienten eller de läkare som utfärdat intyg utan gör en "samlad bedömning" baserat på journaler. Att felaktiga diagnoser, iakttagelser och annat får eget liv och följer med när patienten flyttas runt bland läkare, vårdgivare och handläggare på FK och andra instanser är väl känt.
FK har inget rehabiliteringsansvar sedan runt 25 år. Samhällsmässigt ingen annan heller.
Systemet är uppbyggt för att folk ska "hamna mellan stolarnas". Och alla fattar att det är sämsta möjliga utfall för sjuka människor.

Fruktansvärt. Jag hade nog känt mig kränkt t o m för ett knä om min ärlighet genom mitt läkarintyg hade blivit ifrågasatt av FK. Vad har man att sätta emot i en sån situation?
Ringa till sin läkare som dagarna i ända ska ringa FK och försvara sin profession mot en myndighet?

Har man psykiska sjukdomar eller diagnoser som gör att man inte är arbetsför och/eller andra svårigheter är det bara tack och adjö då, eller?
Vem ska liksom hjälpa en om man är vuxen, typ som RA 35 år? Ens gamla föräldrar som ger en tak över huvudet och mat i magen?
Nu var ju han ensamstående men tänk om man har 2-3 barn också. Fy alltså!
Citera
2025-02-23, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Intyg från vården tycker jag ff de ska kräva för annars riskerar man fler fuskare men intygen borde inte ifrågasättas av FK. Det är läkare som har skrivit dessa och vi får väl utgå från att de inte sätter sin signatur på något de känner sig osäkra på.

Det som hände är så fruktansvärt och jag hoppas det aldrig händer igen men när man skrapar sähär lite på ytan inser man tyvärr att det är ett under att det inte har hänt tidigare.
Människor tål mycket men inte allt vilket RA har visat oss alla nyligen.

Varje enskild läkare kan skriva diagnos som de känner för, dessvärre. Det behövs inget underlag, eller adekvat utredning, som många tror.
Därmed är det på ett vis bra med extern granskning, men det märkliga är som sagt att ingen utredning sker eller att FK:s bedömande läkare inte behöver ansvara för sin bedömning och patienten.
Inte heller den handläggare som tar det exekutiva beslutet, beslutar vilken av två motstridiga slutsatser som verkar mest rimlig. Utan ett uns av medicinskt kunnande i botten.

Mest kända exemplen kan vara det som olika samhällsgranskande uppmärksammat ett par gånger. Att psykiatrin diagnosticerar substansberoende och skriver ut patienten med hänvisning till sin egen diagnos. Och hur beroendevården i sin tur kan hänvisa till en diagnos gällande psykisk ohälsa av något slag och även de avsäga sig patient och ansvar.
Om någon nu brukar substanser kommer de ju givetvis inte att sluta när alla dörrar till hjälp med tillfrisknande stängs framför deras näsa. Det blir inte ens möjligt att motbevisa felaktiga diagnoser.
Och eftersom det finns tydlig samsjuklighet däremellan med människor som självmedicinerar eller utvecklar symptom p.g.a. någon typ av bruk eller missbruk ifrågasätts det aldrig.
Citera
2025-02-23, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Försäkringskasseläkaren pratar nog inte speciellt ofta med folk. Antagligt inte heller handläggaren speciellt ofta (det går väl knappt att nå vare sig dem eller Arbetsförmedlingen vad jag förstår). Försäkringskassans handläggare hör väl av sig om något är otydligt i ansökan eller om de tror att den sjuke kan skynda på vården om det är ett felaktigt läkarintyg/utlåtande. Det beror kanske på hur sjuk personen framstår som.

Försäkringskassan meddelar vården själva om det men det kanske inte är en högprioriterad uppgift på alla ställen (vårdgivare) att korrigera felaktiga intyg.

Man undrar då hur folk öht lyckas få bistånd eller jobb för den delen när de väl är i behov av det. Man blir ju mörkrädd..
Citera
2025-02-23, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Fruktansvärt. Jag hade nog känt mig kränkt t o m för ett knä om min ärlighet genom mitt läkarintyg hade blivit ifrågasatt av FK. Vad har man att sätta emot i en sån situation?
Ringa till sin läkare som dagarna i ända ska ringa FK och försvara sin profession mot en myndighet?

Har man psykiska sjukdomar eller diagnoser som gör att man inte är arbetsför och/eller andra svårigheter är det bara tack och adjö då, eller?
Vem ska liksom hjälpa en om man är vuxen, typ som RA 35 år? Ens gamla föräldrar som ger en tak över huvudet och mat i magen?
Nu var ju han ensamstående men tänk om man har 2-3 barn också. Fy alltså!

FK:s bedömare, läkare eller ej, kontaktar varken patient eller läkare vars intyg de bestrider. Allt baseras på journalanteckningar.

Och ja, ditt andra stycke stämmer väl. Bortsett att ensamstående föräldrar och andra grupper har företräde och bemöts med en annan förståelse av olika instanser. Och det ska givetvis ske en prioritering där barn inte ska drabbas, men om resurserna är knappa kan man bortprioritera flera riskgrupper. Tydligast kan man se detta gällande bostad, inte för att det är oftast förekommande, men mest konkret.
(Och det är här alla "kommunikatörer" kommer in i bilden. De måste offentligt kommunicera att kommuner/regioner/what ever noterat problematiken och åtgärdar det. Till exempel att man har s.k. "tak över huvudet-garanti" , "vårdgaranti" och mycket annat när verkligheten är något helt annat.)

Sedan lusas trådar av den här typen ned av oinsatta förståsigpåare som hänvisar till rättigheter och insatser på myndigheters hemsidor och skuldbelägger de som inte får konkret hjälp utan kan nekas eller slussas runt i en ouroboros-karusell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in