2025-02-22, 22:29
  #15289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoF538
Du förstår nog inte vad deras mål var från första början. Målet var att Ukraina inte ska få bli NATOs andel och att Ukrainas politik inte ska styras av västmakterna. Det var allt!

Ännu en vatnik på banan.

Självklart har Ryssland rätta att försvara sina gränser mot vilken presumptiv angripare som helst.
Men,....det skall i så fall ske PÅ RYSK MARK! Alltså: På den ryska sidan av Rysslands gräns!!
Man har alltså inte rätt att försvara sig på ett annat lands mark. Då övergår det hela till ett - angrepp.
Men sånt förstår väl inte ni vatniks, eftersom ni fortfarande tror att ni är "da shit", och att ni kan göra vad ni vill.

...och sluta nu för att i världen med NATO-gråten. Ingen tar er på allvar längre.
Detta har alltså INGET med NATO att göra.
Det har dock allt med demokrati att göra.
Putin insåg att ett demokratiskt Ukraina skulle kunna smitta av sig på hans imperie-projekt, så att även ryssarna helt plötsligt får för sig att de vill har riktig demokrati, för att så göra revolt och avsätta honom. Och sedemera ta honom av daga.
Det ville han såklart inte, så då försökte han med en 3-dagars operation som spårade ur, bl.a på grund av den extrema korruption och inkompetens som är förhärskande i Ryssland.
(Det är ju liksom baksidan med att vara diktator. Man kan ju inte prioritera kompetens, utan prioritet måste alltid ligga på lojalitet. Då går det ju som det oftast går...)
Så han fick liksom aldrig installerat sin marionett. Nu är han jättearg, så därför använder han missiler och drönare för att straffa den ukrainska befolkningen.

Ukraina har, som alla suveräna stater, rätt att hålla fria val, och välja den kandidat de själva anser vara bäst. Vem det sen än blir....DET...skall Ryssland bara ge fan i! För det är inte er jävla ensak! Att det skall vara så svårt att förstå?!
Men sånt fattar inte ryssar. För de (ni) tror fortfarande att årtiondet är -70, och att ni är chefer i Warzawa-pakten.

Att Ryssland skulle slåss ensamt mot ett helt imperium är bara snick-snack.
Är det någon part i konflikten som kan betraktas som ett imperium, är det just Ryssland.
Så, om någonting, är det Imperium v.s Imperium. Och ni är på väg att förlora. Med, eller utan USA.

Jag hoppas att vi ganska snart kan släppa 39C/D till UAF. Gärna bestyckade med Meteor.

Det finns långt gångna planer att från UK's sida skicka flygstridskrafter till Ukraina, för att motverka Trumps kohandel med Putin. Det hade ju varit en välgärning!
Trupper hade väl också varit bra, men jag tror att UAF hade varit mer än nöjda med air-superiority, och en jämn ström av vapen. Den absoluta majoriteten ukrainare vill fortsätta att försvara sitt land, och gör gärna jobbet, om vi kan bistå dem med materielen.
Citera
2025-02-22, 22:55
  #15290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Intressant Putin har inte råd att stoppa kriget.
Rysslands krigskassa är det som föder landet just nu, upphör det är kraschen ett faktum.
Ekonomin klarar det inte med sanktionerna samt en miljon döda ryssar, de sista filmerna jag såg idag var hur man hämtade ryska soldater på sjukhus och körde dem till fronten med kryckor!!!
Men enligt Ukraina kan putin utropa seger på måndag 3 år efter invaderingen
Igår kom nya siffror på Ukrainas President och han har 57% i opinion undersökning långt ifrån de 4% ryssarna och trump påstått.
EU har öppnat upp för kärnvapen i EU och vill börja samtala med UK och Frankrike för att få hjälp detta som ett resultat av Trumps idiot politik.
Zelenski sa att man inte skriver på nu med USA och säljer ut landet utan några garrantier ! Hedervärt han är en bra ledare och tyrannen i Mosvka är en riktig skitstövel.

Ja, det är dags för EU att ta av silkesvantarna.
Att överväga kärnvapen var inte så populärt på den tiden jag gick i uniform. På HumorKuben ville man inte höra talas om att kunna bestycka 37 med KV eller ens att försöka sätta stopp för nedmonteringen av flygvapnet, för allting var ju nu så bra...Ryssland var ju jättesnälla och sålde gas å grejor. Jag såg bl.a annat min flottilj bli nedlagd tidigt 90-tal, tillsammans med några andra och det gjorde något med min syn på Sveriges framtid och vår förmåga.
Vinden verkar dock ha vänt.
Sent, skall den berömda syndaren vakna!

Jag vet att Polen är väldigt ivriga, när det kommer A:et. De satsar ju dessutom stenhårt på sitt försvar, för de vet att de är näst på tur, om Putain får hjälp av Trump. Jag tror inte de tänker be EU om lov. Om de får chansen, kommer de att skaffa kärnvapen. Dessvärre är det nog bara Polen, av de tidigare WP-staterna, som har de ekonomiska musklerna.

Det är bra att Frankrike tar täten, nu när Tyskland vacklar.
Jag får dessutom känslan av att F är hjärtinnerligt trötta på USA och deras dragande i långbänk.
Med President Musk och First Lady Donna Trump vid rodret, tror jag att F's tålamod är nära nog noll. Speciellt som de har hållit på det senaste! En knarkare som håller i kopplet till den senile. FFS alltså!

Men, vem vet...Musk/Trump kanske har ombestämt sig på måndag!?
Det kan rentav finnas en helt ny spelplan då!?
Citera
2025-02-22, 23:05
  #15291
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Ja, det är dags för EU att ta av silkesvantarna.
Att överväga kärnvapen var inte så populärt på den tiden jag gick i uniform. På HumorKuben ville man inte höra talas om att kunna bestycka 37 med KV eller ens att försöka sätta stopp för nedmonteringen av flygvapnet, för allting var ju nu så bra...Ryssland var ju jättesnälla och sålde gas å grejor. Jag såg bl.a annat min flottilj bli nedlagd tidigt 90-tal, tillsammans med några andra och det gjorde något med min syn på Sveriges framtid och vår förmåga.
Vinden verkar dock ha vänt.
Sent, skall den berömda syndaren vakna!

Jag vet att Polen är väldigt ivriga, när det kommer A:et. De satsar ju dessutom stenhårt på sitt försvar, för de vet att de är näst på tur, om Putain får hjälp av Trump. Jag tror inte de tänker be EU om lov. Om de får chansen, kommer de att skaffa kärnvapen. Dessvärre är det nog bara Polen, av de tidigare WP-staterna, som har de ekonomiska musklerna.

Det är bra att Frankrike tar täten, nu när Tyskland vacklar.
Jag får dessutom känslan av att F är hjärtinnerligt trötta på USA och deras dragande i långbänk.
Med President Musk och First Lady Donna Trump vid rodret, tror jag att F's tålamod är nära nog noll. Speciellt som de har hållit på det senaste! En knarkare som håller i kopplet till den senile. FFS alltså!

Men, vem vet...Musk/Trump kanske har ombestämt sig på måndag!?
Det kan rentav finnas en helt ny spelplan då!?

Sant det är oroliga tider. Dags och sluta vara naiva utan putin fattar en sak militär och styrka.
en kgb operativ på youtube säger att trump är agent eller delvis för ryssen han springer alltid deras ärenden. En 4 stjärnig general sa han är dessutom en dålig förhandlare han kommer med ett bud, om det inte accepteras börjar förtal och ärekränkning av personen han vill sluta avtal med.
Såg att många nu i USA även republikaner inser att det är en jävla tomte.
Man kan undra var är cia´s prickskyttar när de behövs jag bara undrar?
Ja Musk har visat sig vara långt jävligare han hotade att stänga av starlink för Ukraina om de inte skriver på vilket kommer vara förödande för kommunikation och kunna bekämpa ryssen
Citera
2025-02-23, 16:24
  #15292
Medlem
HRTs avatar
Följer Zelenskis tal nu rätt intressant de kommer inte skriva på något avtal med USA
USA kan inte räkna med att Ukraina ska betala tillbaka sånt som getts i akutnöd/hjälp vilket de flesta anser. Dessutom har ingen hjälp kommit från den nya administrationen utan allt som kommer är från Biden.

Man intervjuade Baltstater också och deras ledare och igår kom det fram att ryssland sålt av 100 ton Guld i smyg för att ekonomin är helt kass.
Så stora mängder guld blir svårt att gömma då tillgången styr priser etc.
Citera
2025-02-23, 17:33
  #15293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Följer Zelenskis tal nu rätt intressant de kommer inte skriva på något avtal med USA
USA kan inte räkna med att Ukraina ska betala tillbaka sånt som getts i akutnöd/hjälp vilket de flesta anser. Dessutom har ingen hjälp kommit från den nya administrationen utan allt som kommer är från Biden.

Man intervjuade Baltstater också och deras ledare och igår kom det fram att ryssland sålt av 100 ton Guld i smyg för att ekonomin är helt kass.
Så stora mängder guld blir svårt att gömma då tillgången styr priser etc.

Tittade en stund också.
Det är bra att de inte skriver på något avtal med Trump. Ett avtal som visserligen kommer att annuleras av nästa administration, men ändå.
En Trump utan avtal, har litet/inget förhandlingsläge med Ryssland, eftersom Trump då inte kan styra händelseutvecklingen gälland fred/ofred.
...och tekniskt sett, har de redan ett avtal med USA gällande beskydd, sedan tidigt 90-tal. Detta utan att behöva ge tillgång till sina naturrikedomar.

Det skall bli intressant att se utgången av det tyska valet idag.
Om Mertz blir vald, tror jag att det blir litet hårdare ton mot Ryssland än vad Scholtz har vågat.

Det är ju nu tal om att släppa Taurus lös.
Kan tänka mig att Putin och hans vatniks inte skulle bli jätteglada.
Citera
2025-02-23, 19:50
  #15294
Medlem
Antexs avatar
Och varför kommer inte någon vedergällning mot nordkorea som lagt sig i kriget..

Nej, för att den ena presidenten är kompis ledaren.

Den andra presidenten har fullt upp med att avskeda alla offentliganställda.
Citera
2025-02-23, 21:38
  #15295
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Tittade en stund också.
Det är bra att de inte skriver på något avtal med Trump. Ett avtal som visserligen kommer att annuleras av nästa administration, men ändå.
En Trump utan avtal, har litet/inget förhandlingsläge med Ryssland, eftersom Trump då inte kan styra händelseutvecklingen gälland fred/ofred.
...och tekniskt sett, har de redan ett avtal med USA gällande beskydd, sedan tidigt 90-tal. Detta utan att behöva ge tillgång till sina naturrikedomar.

Det skall bli intressant att se utgången av det tyska valet idag.
Om Mertz blir vald, tror jag att det blir litet hårdare ton mot Ryssland än vad Scholtz har vågat.

Det är ju nu tal om att släppa Taurus lös.
Kan tänka mig att Putin och hans vatniks inte skulle bli jätteglada.

ja trump är en skitstövel ingen tvekan om det.
det där skyddet såg också det men men förutom vapen ger det inget och trump verkar inte bry sig nämnvärt. Ska bli intressant o följa
Citera
2025-02-24, 16:04
  #15296
Avslutad
Vafalls Ryssland flopp i 3 år har blivit helt plötsligt en seger???
Citera
2025-02-24, 17:30
  #15297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Vafalls Ryssland flopp i 3 år har blivit helt plötsligt en seger???
Haha, ja det kan man ju tro. Mycket handlar om sentiment och psykologi. När världen tolkas av idioter som skedmatats med rysk propaganda och aldrig träffat en diktator de inte gillar så blir det lätt så att man tror att man har en stor förhandlingsposition och att Ukraina inte har någon.

Trump har ingen känsla för USAs enorma styrka politiskt, militärt och ekonomiskt och kan heller inte nyttja det propert. Det han orsakar är enorma skador på USAs trovärdighet som part, som ekonomisk bundsförvant och som garant för någonting egentligen. Så genom att använda 0% av USAs verkliga styrka, har han lyckats reducera den verkliga styrkan oåterkalleligt.

Så hela narrativet från öst till väst, från vänster till höger just nu är att USA kastat Ukraina under bussen och gett Putin en "stor vinst". USA har ju öppnat dessa pseudoförhandlingar med precis allt det Ryssland vill explicit och syftet verkar vara att pressa Ukraina maximalt för att de ska "betala" för stöd på ett sätt som inte fungerar i sinnesvärlden. Trump kommer ju åka på pumpen så det förslår, med antingen ett storkrig i Europa eller en värld där USA har en diminutiv roll. Men så går det när inkompetenta personer är för dumma att skatta sig själva och i stället tror att de är de enda med kompetens och handlingskraft. Trump kommer ju vända på resonemanget om och om igen och om en vecka, månad eller halvår kanske alla orealistiskt hoppas för en superdeal för Ukraina där de får tillbaka allt och lite till som Ryssland tagit. Det kommer inte vara riktigt realistiskt då heller. Kriget hade två tydliga förlorare förut, Ryssland och Ukraina. Nu ser det ut att bli två stora förlorare och en liten, USA, Ryssland och Ukraina. Ukraina är den enda part som har en susning om hur de åtminstone *vill* att kriget ska sluta, medans Ryssland inte riktigt vet mer än de stora dragen som att man vill ha politisk kontroll över Ukraina men har ingen operativ idé om hur det ska gå till eftersom man startat ett krig man inte alls hade förberett sig för. Läget är ju så att även om Ryssland skulle "vinna allt" så är man ju slut som meningsfullt land att interagera med världen i stort och bara omställningen tillbaka till civil ekonomi kan visa sig vara helt omöjlig eller katastrofal.
__________________
Senast redigerad av DjILY 2025-02-24 kl. 17:33.
Citera
2025-02-24, 17:34
  #15298
Medlem
Någon fred är inte i sikte, det kan vi nog alla skriva under på oavsett vilka vi önskar ska dominera världen.

Citera
2025-02-24, 17:44
  #15299
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Haha, ja det kan man ju tro. Mycket handlar om sentiment och psykologi. När världen tolkas av idioter som skedmatats med rysk propaganda och aldrig träffat en diktator de inte gillar så blir det lätt så att man tror att man har en stor förhandlingsposition och att Ukraina inte har någon.

Trump har ingen känsla för USAs enorma styrka politiskt, militärt och ekonomiskt och kan heller inte nyttja det propert. Det han orsakar är enorma skador på USAs trovärdighet som part, som ekonomisk bundsförvant och som garant för någonting egentligen. Så genom att använda 0% av USAs verkliga styrka, har han lyckats reducera den verkliga styrkan oåterkalleligt.

Så hela narrativet från öst till väst, från vänster till höger just nu är att USA kastat Ukraina under bussen och gett Putin en "stor vinst". USA har ju öppnat dessa pseudoförhandlingar med precis allt det Ryssland vill explicit och syftet verkar vara att pressa Ukraina maximalt för att de ska "betala" för stöd på ett sätt som inte fungerar i sinnesvärlden. Trump kommer ju åka på pumpen så det förslår, med antingen ett storkrig i Europa eller en värld där USA har en diminutiv roll. Men så går det när inkompetenta personer är för dumma att skatta sig själva och i stället tror att de är de enda med kompetens och handlingskraft. Trump kommer ju vända på resonemanget om och om igen och om en vecka, månad eller halvår kanske alla orealistiskt hoppas för en superdeal för Ukraina där de får tillbaka allt och lite till som Ryssland tagit. Det kommer inte vara riktigt realistiskt då heller. Kriget hade två tydliga förlorare förut, Ryssland och Ukraina. Nu ser det ut att bli två stora förlorare och en liten, USA, Ryssland och Ukraina. Ukraina är den enda part som har en susning om hur de åtminstone *vill* att kriget ska sluta, medans Ryssland inte riktigt vet mer än de stora dragen som att man vill ha politisk kontroll över Ukraina men har ingen operativ idé om hur det ska gå till eftersom man startat ett krig man inte alls hade förberett sig för. Läget är ju så att även om Ryssland skulle "vinna allt" så är man ju slut som meningsfullt land att interagera med världen i stort och bara omställningen tillbaka till civil ekonomi kan visa sig vara helt omöjlig eller katastrofal.

Den gamla sk "USA demokrati" är död förhoppningsvis, deras demokratisträvan att tygla och tvinga andra stater att dansa efter deras pipa...att i deras "demokrati" strävan rättfärdiga att bomba sönder andra länder, att döda deras ledare för att de inte ville ha USA demokrati i deras land.
Zelinsky o Ukraina blev kraftigt lurade av det gamla globalistiska USA samma sak med EU som fuckat upp hela Europa med sin liberala skit politik, konservativa vindar blåser i Europa och man kan bara hoppas att Europa självt blir starkt genom att ta bort alla liberala galna politiker som inte fattar något..USA o EU har ruttnat inifrån och det är dags med nya ledare..
Citera
2025-02-24, 17:47
  #15300
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Intressant Putin har inte råd att stoppa kriget.
Rysslands krigskassa är det som föder landet just nu, upphör det är kraschen ett faktum.
Ekonomin klarar det inte med sanktionerna samt en miljon döda ryssar, de sista filmerna jag såg idag var hur man hämtade ryska soldater på sjukhus och körde dem till fronten med kryckor!!!
Men enligt Ukraina kan putin utropa seger på måndag 3 år efter invaderingen
Igår kom nya siffror på Ukrainas President och han har 57% i opinion undersökning långt ifrån de 4% ryssarna och trump påstått.
EU har öppnat upp för kärnvapen i EU och vill börja samtala med UK och Frankrike för att få hjälp detta som ett resultat av Trumps idiot politik.
Zelenski sa att man inte skriver på nu med USA och säljer ut landet utan några garrantier ! Hedervärt han är en bra ledare och tyrannen i Mosvka är en riktig skitstövel.
Jupp. Detta blev mer eller mindre klart ganska tidigt, speciellt efter den första vågen av mobilisering och när väst visade att man ämnar trappa upp sanktioner snarare än försöka förhandla ner dem mot en de-eskalering eftersom man förstod att detta var hopplöst och kontraproduktivt. Ryssland förlorade kriget ungefär mitten av mars 2022 i alla betydelsefulla meningar och är nu tämligen slut som nation. Som Zeihan sa, "detta är Rysslands sista krig". Därmed inte sagt att det är över på något vis, att man inte kan fortsätta gnaga i sig Ukraina eller rentav öppna nya fronter mot väst. Tvärt om, detta blir troligare och troligare för varje dag, för Putin är just i ett hörn där han inte har råd att avsluta kriget. Det låter ju väldigt egendomligt raktuppochner, men det är i sak så det fungerar med krigsekonomi och en maktposition som gått från att vara som kåda och blivit som glas.

Putins position var tidigare stark därför att den var som seg, klibbig men formbar kåda. Kåda går inte sönder så lätt, kåda tål hårda slag och hård behandling. Nu är Putins regim stark på ett helt annat sätt, som glas. Orubblig, slitstark, viker sig inte lätt, men kan explodera i tusen och åter tusen bitar på väldigt kort tid om en riktig skada uppstår. I min analogi tror jag de flesta hoppas att det är bättre att vara stark och seg som kåda än hård och skör som glas.

Den dagen kriget slutar så måste Putin antingen hålla alla förband kvar på plats, vilket kommer ifrågasättas av befolkningen samtidigt som det inte kommer göra att Ukraina precis avrustar. Eller så släpps alla hem och nu har vi hundratusentals invalider, psyksjuka, PTSD-skadade och psykopater som ska hem för att ta del av de pengar man anser sig ha fått/ha rätt till i den lilla byn man kom ifrån. Pengar som redan är borta då de lett till booms i små byar där folk plötsligt har minkpälsar och fina viner, men ingenting att leva på. Alla de industrier som ställt om till krigsproduktion ska nu tillbaka och försörja en marknad som inte finns.

Inga länder klarar av detta bra och Ryssland med sin galopperande "holländska sjuka", inflation och en diminutiv civil sektor är extra sårbar för total kollaps. Krigsslut leder till depression rent allmänt och den enda som klarade av det bra var USA efter andra världskriget, eftersom USAs industriella bas nu blev världens industriella bas.

Putin känner till detta och kan inte avsluta kriget innan substantiella och heelt orealistiska mål har uppnåtts. Så det enda Ukraina och väst egentligen behöver göra är att hålla ut. Att det skulle ta tid visste vi och sanktionerna fungerar och fungerar bra, men för den sakens skull ska man inte hoppa på tåget som tror att sanktioner kan kollapsa ett land på veckor eller månader. På åratal, i ett land som har holländska sjukan och ställt om till krigsekonomi, däremot.

Det finns ingen realistisk väg ut för Ryssland annat än att försöka lura Trump till att tvinga Ukraina till en vapenvila där man kan få respit att kanske bygga upp försvaret igen snabbare än vad Ukraina kan. Och det är ju problematiskt, därför den dagen som vapenvila tillkommer, så kommer det ju också påverka västs vilja och förmåga att ge militärt stöd. Sentimentet kan bli "vadå varför ska vi ge vapen till Ukraina, det är ju fred nu?". Kloka människor inser detta, men väst är ju ömtåligt för populism och förenklade narrativ. Det är inte för inte som så mycket av stödet till Ukraina har handlat om just saker som ska komma efter kriget, som återbyggnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in