Citat:
Ursprungligen postat av
tepe1
Det största felet som jag ser det är att man straffar de som verkligen behöver ha hjälp för att det finns så många som bara roffar åt sig allt de kan.
Resurserna finns nog men fokuserar på fel saker tycker jag. Jag tror att det ff är många fler fuskare än de som verkligen behöver ha hjälp när det kommer till ekonomniska bistånd ivf.
Förstår vad du menar med det sista, tack!
Tycker dock ff att om RA hade ett läkarutlåtande så borde det vara det som gäller utan att någon ifrågasätter det.
Mår man dåligt har man nog redan genomgått ett helvete innan man har kommit i kontakt med läkare, gått på utredningar, testat en massa mediciner och andra verktyg och slutligen nått till ett förhoppningsvis bra läge utifrån sitt mående.
Att behöva då börja om med FK el någon annan myndighet och försvara sig som individ med alla sina bra och dåliga förutsättningar i livet, bli ifrågasatt, höra hur de resonera på sitt eget sätt om ens framtid är inte värdigt en människa som kanske redan har nått botten.
Då ska man komma ihåg att en läkare ofta ställer frågor för att hjälpa. FK gör det för att de är misstänksamma och försöker hitta ett sätt att inte betala ut några pengar, eller så lite som möjligt.
Stackars människor som sitter i dessa rävsaxar säger jag bara.
Fast anta hypotetiskt att:
-han hade social fobi
-han har haft det länge och medicineras för det
- han har inte blivit bättre
-punkt, inget annat gjorts från vården men man har provat med aktiviteter från andra instanser AF och kommunen.
På FK ser man att symptomen som uppges stämmer med diagnos enligt vetenskapliga kriterier och beprövad erfarenhet. Även förskriven medicinering stämmer med vad som rekommenderas vid gällande tidpunkt.
Däremot är inte terapi erbjuden fastän vetenskap och beprövad erfarenhet ger att x antal blir botad från sin sociala fobi och y antal förbättras till xy grad.
Ska man bara följa läkarutlåtande i alla fall?
Här kan man ju ifrågasätta rent allmänt hur slugt det är att med hänsyn till besparingsskäl hos kommun eller region inte tillhandahålla vård när resultatet blir att personen blir kvar med med både subventionerad vård, läkemedelsförskrivning på "livstid" plus att personen ska få bidrag på "livstid".