2025-02-23, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Men då är det ju inte så mycket mening att sätta dem på sis-hem överhuvudtaget. Poängen med att sätta unga brottslingar på sis-hem är ju att de i så unga år KANSKE går att rädda från att bli livsstilskriminella och kosta samhället enorma summor på lång sikt, vilket de ju också gör om de sitter på livstid.
Däremot tror jag inte att det räcker med drygt två år för att ”omprogrammera” dem till skötsamma medborgare.

Jag undrar om det överhuvudtaget går att ”omprogrammera” individer som dessa två till skötsamma medborgare. De är troligen så pass empatistörda att de inte någonsin kommer att fungera som folk i allmänhet. Det troliga är nog att de själva har varit utsatta för olika traumatiska händelser sedan tidig ålder och därmed fått irreversibla skador i hjärnan/psyket. De har ju verkligen visat prov på grava personlighetsstörningar.
Citera
2025-02-23, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Vilket skämt till straff, dom där två är farliga för att släppas lösa i samhället.

Ja. De är så skadade själva att de kommer att fortsätta att skada andra. Vissa personlighetsstörningar är irreversibla och dessa två har ju tydligt visat hur gravt störda de är.
Citera
2025-02-23, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Jag undrar om det överhuvudtaget går att ”omprogrammera” individer som dessa två till skötsamma medborgare. De är troligen så pass empatistörda att de inte någonsin kommer att fungera som folk i allmänhet. Det troliga är nog att de själva har varit utsatta för olika traumatiska händelser sedan tidig ålder och därmed fått irreversibla skador i hjärnan/psyket. De har ju verkligen visat prov på grava personlighetsstörningar.

Ja, du har nog rätt i dina antaganden. Vi kommer sannolikt höra mer om dessa två tjejer i framtiden. De är tyvärr körda. Tror jag.
Citera
2025-02-23, 12:17
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
Någon som har videon? Finns tydligen video på förnedring innan mordet skedde

Det är inget du vill se tro mig.

Jag har sett den och man tycker synd om Emilia som fick utstå det hon fick utav 2 psykopater.

Det sjuka är, dagen innan mordet så lade Emilia upp en tiktok video dansades med en annan tjej sida vid sida.

Den där andra tjejen visade sig vara en utav GM i mordet på Emilia.

Ibland kan det vara din närmsta vän som hugger dig. Därför ska man inte lita på någon.
Citera
2025-02-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Ja, du har nog rätt i dina antaganden. Vi kommer sannolikt höra mer om dessa två tjejer i framtiden. De är tyvärr körda. Tror jag.

Jag är övertygad om att de inte har en framtid som ”normala” människor. De är förlorade individer pga arv och traumatiska upplevelser. Tyvärr har vi en övertro på att alla går att bota, omvandla till goda medborgare. En utopi säger mina kunskaper och erfarenheter. Vissa individer är förlorade helt enkelt.

Dessa sjuka ungdomar får mig att tänka på Arbogakvinnan och den tyska kvinna som dödade två barn på samma ort. Att mörda en ”väninna” redan som 13- och 15-åring bådar inte gott. De har redan inlett sina så kallade karriärer inom den brottsliga världen. Att dessutom redan matas med en självbild som mördare, kan ingen normal tonåring stå ut med. Möjligen att någon av de två kommer att begå självmord en vacker dag. Det kan vara svårt att stå ut med sig själv i längden, om man kommer till insikt om sitt agerande.
Citera
2025-02-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
De har nog inte uppfostrat alls.

De är störda pga genetiska arvet samt den behandling de själva har utsatts för sedan tidig barndom. Därav empatibristen. Den utvecklas redan i treårsåldern. Har man varit med om trauman väldigt tidigt, utvecklas inte den empatiska förmågan. Man blir personlighetsstörd på olika sätt, vilket inte går att bota.

Dessa två ungdomar är förlorade och kommer att ha med rättsväsendet att göra även framledes. Om insikten hinner ikapp, kanske någon av dem kommer att begå självmord förr eller senare. Det kan vara svårt att stå ut med sig själv efter en sådan handling som de har begått.
Citera
2025-02-23, 12:54
Medlem
Pandalina4s avatar
Personligen anser jag att åklagaren borde yrkat på fängelse för 15 åringen. Det går.
Det åklagaren yrkat på är max straff 4 år på LSU.

Förstår inte att media och folket är så försynta, det är en skam av åklagaren att yrka så för ett planerat mord med tortyr i. Sänder helt fel budskap.

Det behöver granskas varför mördaren får så lågt straff!
Tjej rabatt?
Senast redigerad av Pandalina4 2025-02-23 kl. 12:58.
Citera
2025-02-23, 13:01
Medlem
Citat:
De är störda pga genetiska arvet samt den behandling de själva har utsatts för sedan tidig barndom. Därav empatibristen. Den utvecklas redan i treårsåldern. Har man varit med om trauman väldigt tidigt, utvecklas inte den empatiska förmågan. Man blir personlighetsstörd på olika sätt, vilket inte går att bota.

Dessa två ungdomar är förlorade och kommer att ha med rättsväsendet att göra även framledes. Om insikten hinner ikapp, kanske någon av dem kommer att begå självmord förr eller senare. Det kan vara svårt att stå ut med sig själv efter en sådan handling som de har begått.
Är de tillräckligt tillknycklade av tidigare trauman kan de ha "förmågan" att se sina handlingar som försvarbara och befogade.
Citera
2025-02-23, 13:31
Medlem
Citat:

De som begår sådana här bestialiska mord i ung ålder, brukar väl även ha någon form av psykos?
Sättet de även agerat på i övrigt och efteråt tyder väl på det?
Någon av dessa GM hörde väl röster i huvudet också?
Det tyder isf på psykos.
Misstänker den yngre GM har någon psykossjukdom också.
Även psykopater kan nog få psykoser.
Skulle inte förvåna om de gjort fel bedömning när de kommit till slutsatsen; lider inte av "allvarlig psykisk störning" i den psykiatriska utredningen.
Citera
2025-02-23, 13:31
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ja, jag är nog inte heller förhoppningsfull att det kommer bli lätt eller ens möjligt att ”omprogrammera” dem, men vad är alternativet? Livstids förvaring? Det är ju inte heller billigt… Nackskott? Det är ju visserligen billigt, men…
Citera
2025-02-23, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Är de tillräckligt tillknycklade av tidigare trauman kan de ha "förmågan" att se sina handlingar som försvarbara och befogade.

Ja. Narcissister och psykopater brukar resonera så som du har beskrivit det.
Citera
2025-02-23, 16:59
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Fjantig dom. Fjantigt skadestånd.

Hon skulle åtminstone fått 4 år som var maxstraff. Hoppas det överklagas.

Ska man peka på något positivt är det att skuldfrågan delas lika mellan de små monstren i och med skadeståndet. Inte för att de nånsin kommer betala men okej alltid något.

Nu är frågan hur framtiden ser ut för dem. Har Soc möjlighet att hålla dem kvar ändå, tills i alla fall 18 år?

Hur kommer de betraktas i sina egna kretsar? Är det verkligen som någon i tråden spekulerade, att nu har de mördat och då har de vunnit respekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in