2025-02-23, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Nej dom ska inte lämnas åt sitt öde det har du rätt i, men människor överlag är extremt duktiga på att dölja psykiska besvär etc... det är i många fall bara när muren fullständigt rämnar som man egentligen ser hur illa det är, ibland för sent. I detta fall med RA hade han kanske skäl i att inte försöka förklara till 100% för sin läkare med tanke på sin vapenlicens? ...ett moment 22 han inte kom ur?

Så kan det ha ha varit, han var absolut ingen korkad person trots sina svårigheter, av det vi vet att döma.
Men på något sätt måste läkaren ändå ha fått uppfattning om läget i o m hens utlåtande om varaktigt nedsatt arbetsförmåga.

Märkligt måste jag ändå säga att trots detta inte informera polisen om vapenlicenser.
En person som RA som hade så grav koncentrationsnedsättning så att det störde hela hans liv i övrigt borde inte få behållit vapen.

Man kan ju undra om läkaren tror att koncentration är oviktigt i samband med vapenanvändning...
Citera
2025-02-23, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror ni att det var mer än en skytt?
Att den andra skytten sneakade ut som "offer" och leddes ut av polis?

Lite skumt att släpa med sig tre gevär? På de filmer som finns tycks ju flera olika kalibrar höras relativt tätt efter varandra. Typ tung-lätt-tung igen. I alla fall enligt vissa som lyssnat på hela toalettfilmen.

Måste väl ändå finnas gott om vittnen då många inte blev dödade? Ligger väl fortfarande ett antal personer på sjukhus? De borde kunna höras?

Ja det verkar som 70 tomma hylsor hittats i skolan.
Lyssnar man på filmen från toaletten så hör man GM avlossa ca 45. Men skotten som avslutar hans liv är så långt borta att dom inte hörs.
Jag ska försöka lägga in en ljudfil i Audacity och se om det finns peakar i oväsendet som ligger under brandlarmet.
Det ska bli intressant att få fler vittnesmål inifrån skolan.
Vi har Marwa som hjälpte en skadad som sköts i entrén.
Skotten mot entrén hörs i filmen då man hör skrik 😱.
Citera
2025-02-23, 10:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammat
Vet ju inte om han menar levande, men tog 20 min, enligt det du citerade, för Daniel att hitta GM.
Tog det 20 min innan dom gick in?
Tog det 20 min innan dom hittade GM

Tack!

Ja, det tog 20 minuter att åka dit, står det i arikeln. Är det en uppskattning eller vet han idag exakta tiden? Det var alltså inte kanske fullt så tidigt i skedet, men gm hade ändå varit död redan även om det hade lutat åt kortare tid.

Och gm är död då. Det kunde han inte veta i det läget. Och man kan aldrig veta om det är fler gm.

Det innebär ändå att han gjorde en insats som kunde inneburit livsfara för honom. I mina ögon är de hjältar. Och jag ser att många gör det dom ska göra,ocj mer därtill men får ändå mycket skit.

Något som kanske får en att fundera mer på om hur det fungerar, är de olika kanalerna som polis och räddningtjänst har.

Det är en sak vad som skrivs ner i de olika rapporterna, osynket i tid.

Men det verkar smått kaotiskt att den här polisen t e x inte visste att insatsstyrkan redan var på plats:

"När de når skolan är kaoset totalt. Den regionala insatsstyrkan är redan på plats, helikoptern från den nationella insatsstyrkan är på ingång, och poliser står samlade utanför byggnaden.

Radion är överbelastad med information, och kommunikationen är svår.
"

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/hj%C3%A4ltarna-i-%C3%B6rebro-polisernas-kamp-mot-terrorn-p%C3%A5-campus-risbergska/ar-AA1yGwyc

Vi är inte så vana vid katastrofer, och det finns nog ett och annat att slipa på vad gäller samlad information i sådana katastrofer som den här.
Citera
2025-02-23, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Även om man har en varaktig nedsatt arbetsförmåga så behöver man regelbundet kontrollera om förutsättningarna har förändrats. Exempelvis kan teknisk utveckling göra att personer som tidigare inte kunnat arbeta helt plötsligt klarar det. Även saker som förbättrade mediciner och operationer kan hjälpa personer ut på arbetsmarknaden. Dessutom så kommer det nya typer av arbeten.

På samma sätt som GM gjorde en personlighetsförändring när han gick i högstadiet så kunde han långsamt blivit bättre som 25-35 åring. Åtminstone tillräckligt frisk för att klara av vissa arbeten.

Märkligt att det då heter varaktigt och inte tillfälligt men jag förstår vad du menar i grunden.
Dock så är det 2014 som ett läkarutlåtande verkar ha satt stopp för fortsatt utbetalning av aktivitetsersättning vilket jag tolkar har ordnats 2018 igen.
Så han verkar ändå ha kontrollerats.
Citera
2025-02-23, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17

I och med att det var en vit svensk man och ingen arab denna gången så är detta inte ett terroristdåd.

Terror har inget med hudfärg eller etnicitet att göra, bara så du vet.
Citera
2025-02-23, 10:17
Avstängd
Elm17s avatar
Rickard var en god vit man dvs innan det brutala dådet.
Att det gick som det gick är myndigheternas fel helt enkelt.

Istället för att hjälpa någon med Rickards behov så drog man in allt hans stöd och vände ryggen åt han.

Personer med Rickards funktionsnedsättning tar sällan egna initiativ och behöver hjälp tex ut på arbetsmarknaden.
Vad har vi arbetsförmedlingen för?

Sedan valde socialen att dra in hans stöd och frustration och agressionen rann över bägaren.

Rickard kände att samhället svek han och hans enda sätt att ge tillbaka är lämma ett spår efter sig utav negativ inverkan. Desvärre.

Jag tror innerst inne att Rickard inte ville göra detta dådet som han gjorde men det är agression som byggts på under tid och med socialen rann det till slut över.

Varför han valde skolan istället för socialbyggnaden? Jo, för han kände sig hemma med skolans byggnad.
Han visste hur han skulle röra sig där.
Senast redigerad av Elm17 2025-02-23 kl. 10:25.
Citera
2025-02-23, 10:18
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Terror har inget med hudfärg eller etnicitet att göra, bara så du vet.

Jo, jag vet jag ville bara spä salt i ögonen på de som tjatar om ”varför är det psykisk ohälsa bara för GM var vit” mupparna.
Citera
2025-02-23, 10:21
Medlem
Citat:
Det blir spännande att få höra polisen förklara de olika uppgifterna om skottlossning mot dem, om vi någonsin får veta.
Håller med om SVT, bra försök men uppgifterna stämmer ju inte överrens med vad polisen gick ut med.
En möjlighet är ju såklart att poliserna bara helt enkelt minns olika och/eller fel om de sista skotten. Poliser är precis som andra ögonvittnen ofullkomliga. Allt hade varit väldigt enkelt om de hade haft bodycams på sig, men såvitt jag förstår var de första som anlände (och gick in) civilklädda och då har man såklart inte hängt på sig en synlig kamera.
Citera
2025-02-23, 10:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Jag vill klargöra att detta handlade om psykisk ohälsa och inget terroristdåd.

I och med att det var en vit svensk man och ingen arab denna gången så är detta inte ett terroristdåd.

Nej.

Det är fel slutsats.

Det har inget att göra med svenskt/araber.

Detta hade kunnat landa i ett terrorbrott här om RA hade skrivit ett brev där syftet hade varit att skrämma för att han inte fått bistånd. Eller att det finns fler gm ute som han hotat med ska fortsätta med dåd om inga ändringar görs.

"Ett terroristbrott är ett brott som begås med syftet att skrämma befolkningen eller en grupp människor. För att en gärning ska anses som terroristbrott ska den allvarligt kunna skada till exempel en stat och kunna utgöra en svår påfrestning på samhället."

Lag:

"2 § Lag (2003:148) om straff för terroristbrott
För terroristbrott döms den som begår en gärning som anges i 3 §, om gärningen allvarligt kan skada en stat eller en mellanstatlig organisation och avsikten med gärningen är att

injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en befolkningsgrupp,
otillbörligen tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller att avstå från att vidta en åtgärd, eller
allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i en stat eller i en mellanstatlig organisation.
Terroristbrott kan vara olika sorters brott, till exempel mord, misshandel, människorov, skadegörelse eller allmänfarlig ödeläggelse."

https://www.brottsoffermyndigheten.se/utsatt-for-brott/sarskilda-brottstyper/terroristbrott/terroristbrott-och-offer-for-terrorism/

Ett exempel är Theodor Engström som dömdes för förberedelse för terroristbrott.

"Den 33-årige man som stått åtalad för terroristbrott och förberedelse till terroristbrott i samband med Almedalsveckan 2022 döms idag för mord och förberedelse till terroristbrott till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Gärningsmannen ska också betala skadestånd till de efterlevande."

https://www.domstol.se/nyheter/2022/12/man-doms-till-rattspsykiatrisk-vard-for-mord-i-visby/
Citera
2025-02-23, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Vad skulle GM har irländska kontakter för? För planering? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4BQw9g/polisen-ber-irland-om-hjalp-i-kartlaggningen-av-rickard-andersson

Inga alls, obefintligt tror jag. Det handlar nog enbart om att komma åt hans mailadresser och försöka kartlägga hans egna liv.

Skulle inte bli förvånad om adresserna innehåller endast Blocket-annonser och ev konversation kring försäljning samt kanske ett och annat mail med myndigheter.
Citera
2025-02-23, 10:39
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Inga alls, obefintligt tror jag. Det handlar nog enbart om att komma åt hans mailadresser och försöka kartlägga hans egna liv.

Skulle inte bli förvånad om adresserna innehåller endast Blocket-annonser och ev konversation kring försäljning samt kanske ett och annat mail med myndigheter.

Skulle inte bli förvånad om det kommer fram mer.
Citera
2025-02-23, 11:08
Medlem
Citat:
Märkligt att det då heter varaktigt och inte tillfälligt men jag förstår vad du menar i grunden.
Dock så är det 2014 som ett läkarutlåtande verkar ha satt stopp för fortsatt utbetalning av aktivitetsersättning vilket jag tolkar har ordnats 2018 igen.
Så han verkar ändå ha kontrollerats.
Jo, varaktig kan ju skadan vara exempelvis att man har amputerade ben och en arm. Det är en varaktig funktionsnedsättning men den tekniska utvecklingen gör att man helt plötsligt kan klara av ett arbete.

Tidigare så var det svårt för denna målgrupp att arbeta men med datorutveckling så kan man prata istället för att skriva på tangentbordet. Räcker nu med att man kan styra en datormus för att kunna klara av de flesta kontorsarbeten. Hade tidigare en kollega som satt i rullstol. När vi skulle flytta från konferensrum 1 till 2 så var han alltid snabbast. För att jobba på kontor så är rullstol inte något större problem framförallt nu när många kan arbeta hemifrån.

För 25 år sedan så var det nog nästan helt omöjligt för den med amputerade ben och armar att kunna klara av ett arbete och få företag ska våga anställda. Idag ser man nog snarare att det funkar nästan lika bra. Kanske lite bidrag till företaget då personen behöver lite extra teknik och kanske bara klarar av 99% av arbetsuppgifterna.

I fallet med GM så kan det ju varit så att han haft svårt att vistas fysiskt på ett arbete om det var mycket folk medans han kunnat klara av att arbeta hemifrån. Handlar nog snarare om att inget företag skulle anställda någon som inte har gått gymnasiet. Att han dessutom är "knepig" gör det ju inte lättare. Förr hade samhället kanske kunnat ta emot honom. Att "arbeta" på samma företag som en släkting med enklare arbetsuppgifter. Typ tvätta kundernas hjul på en däckverkstad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in