Citat:
Ursprungligen postat av
anteanti
Jag förstår hur du menar men... samhället har nog sett det som en hjälp. Om vi säger att han skulle fått ett krav på sej att prata med psykolog 2ggr i veckan för att få bidrag, hade vi inte haft samma problem? ...eller ska vi bara betala och låta honom sitta isolerad i lägenheten?
Om vi öser in pengar till alla dessa människor så försvinner inte problemen, säg att vi lyckas täcka 99% av alla dessa människor, vilket skulle bara de vara en riktig bedrift i världsklass, så är det fortfarande 1% kvar.
Nej, jag tycker framförallt inte att den typen av människor skulle bara lämnas till sitt öde.
De bör få hjälp, de behöver någon sorts av motprestation men anpassad utifrån varje individs förmåga och samhället bör ha lite koll på dem ivf.
Besök hos en psykolog hade nog blivit en bra början i RA´s fall.
Jag har en känsla av att han ändå under åren har både gått på samtal med ABF, FK, kanske även skolan, och att han var öppen med vilken typ av jobb/aktivitet han skulle trivas med.
Det gör att jag tror att han hade gått med på att gå i samtalsterapi för att få bidrag.
Om han sen skulle fullfölja det eller inte är omöjligt att säga men som det ser ut i nuläget verkar han inte ha fått någon chans.