2025-02-23, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det skulle jag nog säga att det gör, vi har barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag osv. Skillnaden i inkomst jämfört med ett lågbetalt arbete är rätt liten.

Rätt många hade nog flyttat till jobb om vissa ersättningar försvann. Det behöver människor inte göra idag vilket i sig är anmärkningsvärt.
Fast då minskar ju t e x försöjningsstödet med motsvarande summa. Alla andra bidrag räknas som inkomst.
Citera
2025-02-23, 09:17
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Jag förstår hur du menar men... samhället har nog sett det som en hjälp. Om vi säger att han skulle fått ett krav på sej att prata med psykolog 2ggr i veckan för att få bidrag, hade vi inte haft samma problem? ...eller ska vi bara betala och låta honom sitta isolerad i lägenheten?
Om vi öser in pengar till alla dessa människor så försvinner inte problemen, säg att vi lyckas täcka 99% av alla dessa människor, vilket skulle bara de vara en riktig bedrift i världsklass, så är det fortfarande 1% kvar.

En sådan människa är generellt inte hjälpt av en psykolog och två samtal i veckan under tvång hade definitivt triggat en reaktion . En sådan människa mår bra av kontinuitet trygghet och att i den mån de kan strukturera upp sin vardag och hitta egna verktyg för sina egna problem.

Läs gärna på om problematiken innan du försöker komma med lösningar .
Citera
2025-02-23, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Fast då minskar ju t e x försöjningsstödet med motsvarande summa. Alla andra bidrag räknas som inkomst.

Även folk med arbete har ju rätt till barnbidrag, bostadsbidrag osv
Citera
2025-02-23, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Jag förstår hur du menar men... samhället har nog sett det som en hjälp. Om vi säger att han skulle fått ett krav på sej att prata med psykolog 2ggr i veckan för att få bidrag, hade vi inte haft samma problem? ...eller ska vi bara betala och låta honom sitta isolerad i lägenheten?
Om vi öser in pengar till alla dessa människor så försvinner inte problemen, säg att vi lyckas täcka 99% av alla dessa människor, vilket skulle bara de vara en riktig bedrift i världsklass, så är det fortfarande 1% kvar.

Nej, jag tycker framförallt inte att den typen av människor skulle bara lämnas till sitt öde.
De bör få hjälp, de behöver någon sorts av motprestation men anpassad utifrån varje individs förmåga och samhället bör ha lite koll på dem ivf.
Besök hos en psykolog hade nog blivit en bra början i RA´s fall.

Jag har en känsla av att han ändå under åren har både gått på samtal med ABF, FK, kanske även skolan, och att han var öppen med vilken typ av jobb/aktivitet han skulle trivas med.
Det gör att jag tror att han hade gått med på att gå i samtalsterapi för att få bidrag.

Om han sen skulle fullfölja det eller inte är omöjligt att säga men som det ser ut i nuläget verkar han inte ha fått någon chans.
Citera
2025-02-23, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
En sådan människa är generellt inte hjälpt av en psykolog och två samtal i veckan under tvång hade definitivt triggat en reaktion . En sådan människa mår bra av kontinuitet trygghet och att i den mån de kan strukturera upp sin vardag och hitta egna verktyg för sina egna problem.

Läs gärna på om problematiken innan du försöker komma med lösningar .

Nu är jag ingen läkare så att jag vet vilken form av hjälp han hade behövt.
Citera
2025-02-23, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Nej, jag tycker framförallt inte att den typen av människor skulle bara lämnas till sitt öde.
De bör få hjälp, de behöver någon sorts av motprestation men anpassad utifrån varje individs förmåga och samhället bör ha lite koll på dem ivf.
Besök hos en psykolog hade nog blivit en bra början i RA´s fall.

Jag har en känsla av att han ändå under åren har både gått på samtal med ABF, FK, kanske även skolan, och att han var öppen med vilken typ av jobb/aktivitet han skulle trivas med.
Det gör att jag tror att han hade gått med på att gå i samtalsterapi för att få bidrag.

Om han sen skulle fullfölja det eller inte är omöjligt att säga men som det ser ut i nuläget verkar han inte ha fått någon chans.

Nej dom ska inte lämnas åt sitt öde det har du rätt i, men människor överlag är extremt duktiga på att dölja psykiska besvär etc... det är i många fall bara när muren fullständigt rämnar som man egentligen ser hur illa det är, ibland för sent. I detta fall med RA hade han kanske skäl i att inte försöka förklara till 100% för sin läkare med tanke på sin vapenlicens? ...ett moment 22 han inte kom ur?
Citera
2025-02-23, 09:46
Medlem
Vad skulle GM har irländska kontakter för? För planering? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4BQw9g/polisen-ber-irland-om-hjalp-i-kartlaggningen-av-rickard-andersson
Citera
2025-02-23, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nja. Vid 6:24 in i filmen säger rösten att ”enligt polisen är det här som RA tar sitt eget liv”.
Men han skjuter ju fyra skott i tät följd just där, under 9 sekunder.

Det som polisen sa vid presskonferensen är att det bara sköts två skott efter att polisen gått in: Ett med hagelbössa som inte träffade någon, ett med gevär när han skjuter sig själv. Hur får SVT ihop det med de fyra skotten? Skulle poliserna magiskt ha teleporterat sig in i byggnaden just mellan skott 2 och 3 så att de inte hörde minsta viskning av skott 1 och 2, medan 3 och 4 hördes klockrent? Och han skulle då ha skjutit sig 4 sekunder efter att polisen Star Trek-teleporterade sig in mitt framför honom? Get outta here.
Från senaste presskonferensen:
Gärningsmannen skjuter mot polisen klockan 12.43. De blir beskjutna av flera skott* och man hade inte möjlighet att besvara elden. Polisen kunde inte avlossa skott på ett tryggt sätt och med möjlighet att träffa den misstänkte, säger Emelie Bodegrim, biträdande kommenderingschef, vid en pressträff.
Och det är dessa ”flera skott” som är de fyra skotten i toafilmen.
Efter konfrontationen avlossades bara två ytterligare skott.
– Ett hagelskott som inte har träffat någon person och ytterligare ett skott som ändar gärningsmannens liv. Vi kan konstatera att de första patrullerna avslutade det pågående dödliga våldet, säger Niklas Hallgren, biträdande regionpolischef i Bergslagen.
Dessa två skott fångades aldrig av toafilmaren. För helvete SVT, fem journalister och ingen med logiskt tänkande?

Det blir spännande att få höra polisen förklara de olika uppgifterna om skottlossning mot dem, om vi någonsin får veta.
Håller med om SVT, bra försök men uppgifterna stämmer ju inte överrens med vad polisen gick ut med.
Citera
2025-02-23, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Han hade ett läkarutlåtande om varaktig nedsatt arbetsförmåga vilket myndigheterna kände till.
..
Även om man har en varaktig nedsatt arbetsförmåga så behöver man regelbundet kontrollera om förutsättningarna har förändrats. Exempelvis kan teknisk utveckling göra att personer som tidigare inte kunnat arbeta helt plötsligt klarar det. Även saker som förbättrade mediciner och operationer kan hjälpa personer ut på arbetsmarknaden. Dessutom så kommer det nya typer av arbeten.

På samma sätt som GM gjorde en personlighetsförändring när han gick i högstadiet så kunde han långsamt blivit bättre som 25-35 åring. Åtminstone tillräckligt frisk för att klara av vissa arbeten.
Citera
2025-02-23, 09:58
Avstängd
Elm17s avatar
Jag vill klargöra att detta handlade om psykisk ohälsa och inget terroristdåd.

I och med att det var en vit svensk man och ingen arab denna gången så är detta inte ett terroristdåd.
Citera
2025-02-23, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Det går inte att ”stapla några bidrag” för någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Rent krasst så har det nog inte östs så mycket pengar på GM. Han har nog uppburit det lägsta man kan få i form av försörjningsstöd.

Däremot finns det nog andra grupper i samhället där det verkar finnas outtömliga resurser med bidrag i alla dess former som dessutom staplas på varandra.

Mellanting: Du verkar ha samma syn på samhället som avfallet Jonas/ Rikard.
De människor han sköt ihjäl så brutalt JOBBADE i många fall parallellt med studierna.

Avfallet Jonas/ Rikards föräldrar har säkert strösslats med massa ROT-avdrag däremot.
Om vi nu ska generalisera.
Citera
2025-02-23, 10:00
Medlem
Jag tar fasta på att Rickard "diagnostiserats" med aggression. Han har varit "aggressiv" i grundskolan, och utöver det framkommer det i enkla utredningar att det finns aggression. Autister kan vara mycket långsinta, glömmer inte oförrätter, håller fast vid arga tankar om saker som hänt. Jag har fyra barn varav tre inom autismspektrat. Ingen av dem kommer genomföra en skolskjutning men jag ser paralleller och likheter vad gäller att inte kunna släppa "oförrätter". Min äldsta son lever lika isolerat som Rickard och trots att han är 25 år glömmer han inte idioten som slog honom på dagis när han var fyra år. Han var mobbad och uttryckte att han ville bränna ner skolan. Det vill säga, vissa delar av spektrat innebär just aggression och att inte kunna förstå att andra fungerar på annat sätt än man själv/svårt med empati (denna son tyckte inte det var konstigt att han slog fyraårige lillebror som retades, trots att han själv då var 11 år. Kunde inte förstå skillnaden i ålder så att säga), samt långsinthet och en känsla av att andra som inte förstår är... tja, inte så mycket värda. Om jag jämför med min isolerade son och Rickard, nu är min son dock mer empatisk, så framstår det som "logiskt" att genomföra dådet på skolan där han senast misslyckades och som troligen medförde att han blev nekad mer försörjningsstöd. Inget med invandrare att göra. Bara ett hat mot skolan, lärare och alla som klarade av att studera där till skillnad mot honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in