2025-02-23, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Ja det känns verkligen korkat att spika fast plywood skivor isåfall in till klassrum under pågående utredning, 😀 Men hade inte kommunen fått tillbaka lokalerna nu?

Jo alternativt från v 10. Men det kan ju ändras.
Citera
2025-02-23, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SVT släpper en ”unik 3D-kartläggning”.

Kanske det här har många av svaren vi har letat.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kartlaggning-massmordet-i-orebro-minut-for-minut
Nja. Vid 6:24 in i filmen säger rösten att ”enligt polisen är det här som RA tar sitt eget liv”.
Men han skjuter ju fyra skott i tät följd just där, under 9 sekunder.

Det som polisen sa vid presskonferensen är att det bara sköts två skott efter att polisen gått in: Ett med hagelbössa som inte träffade någon, ett med gevär när han skjuter sig själv. Hur får SVT ihop det med de fyra skotten? Skulle poliserna magiskt ha teleporterat sig in i byggnaden just mellan skott 2 och 3 så att de inte hörde minsta viskning av skott 1 och 2, medan 3 och 4 hördes klockrent? Och han skulle då ha skjutit sig 4 sekunder efter att polisen Star Trek-teleporterade sig in mitt framför honom? Get outta here.
Från senaste presskonferensen:
Gärningsmannen skjuter mot polisen klockan 12.43. De blir beskjutna av flera skott* och man hade inte möjlighet att besvara elden. Polisen kunde inte avlossa skott på ett tryggt sätt och med möjlighet att träffa den misstänkte, säger Emelie Bodegrim, biträdande kommenderingschef, vid en pressträff.
Och det är dessa ”flera skott” som är de fyra skotten i toafilmen.
Efter konfrontationen avlossades bara två ytterligare skott.
– Ett hagelskott som inte har träffat någon person och ytterligare ett skott som ändar gärningsmannens liv. Vi kan konstatera att de första patrullerna avslutade det pågående dödliga våldet, säger Niklas Hallgren, biträdande regionpolischef i Bergslagen.
Dessa två skott fångades aldrig av toafilmaren. För helvete SVT, fem journalister och ingen med logiskt tänkande?
Senast redigerad av CrispyKreem 2025-02-23 kl. 08:41.
Citera
2025-02-23, 08:21
Medlem
Citat:
Vi kan ju inte betala ut bidrag till alla som inte vill jobba utan motprestation, Sjukpension är ett alternativ men de vet jag inte om han har sökt ens?

Det är nog inte viljan det har handlat utan förmågan som varit nedsatt pga såväl diagnoser som andra psykiska besvär.

Detta har diskuterats ingående, just varför han inte fick sjukersättning. Samverkan mellan myndigheter. Bara läsa igenom tråden.

Det finns alldeles för många människor i dagens Sverige som utnyttjar systemen och uppbär bidrag fast de skulle kunna arbeta. GM var nog inte en av dem.
Citera
2025-02-23, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soursour88
Vi fick ha gympa där veckan efter dådet men nu är gymnastiksalen med stängd pga. Att brandlarmet i den byggnaden styrs från skoldelen. Men då kan det ju vara så att det är bullshit och det är mest för att folk går in och fotograferar vilket ju är helt galet kan jag tycka när man vet vad som hänt.

Jag rättar mig själv. Dörren ser annorlunda ut. Kanske är från skolan ändå men inte någon del jag varit i. För skolan är mer renoverad än så. Kanske inte andra delar dock? Kanske är någon som brutit sig in i skolan då. Helt sjukt isåfall.
Citera
2025-02-23, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det är nog inte viljan det har handlat utan förmågan som varit nedsatt pga såväl diagnoser som andra psykiska besvär.

Detta har diskuterats ingående, just varför han inte fick sjukersättning. Samverkan mellan myndigheter. Bara läsa igenom tråden.

Det finns alldeles för många människor i dagens Sverige som utnyttjar systemen och uppbär bidrag fast de skulle kunna arbeta. GM var nog inte en av dem.

Jo jag vet att det diskuterats, jag är av samma uppfattning ändå.
Citera
2025-02-23, 08:33
Medlem
Citat:
Vi kan ju inte betala ut bidrag till alla som inte vill jobba utan motprestation, Sjukpension är ett alternativ men de vet jag inte om han har sökt ens?

Håller absolut med om att alla som inte vill jobba inte heller ska ha något bidrag men här handlar det om en person som hade ett läkarutlåtande om varaktigt nedsatt arbetsförmåga.

Han borde absolut ha fått bidrag iaf tills han kom upp till pensionsåldern och sedan pension, eller sjukpension direkt.
Att istället tvinga honom till en skola med flera tusen elever är en snudd på vuxenmobbning som någon skrev.

Utifrån hans nedsatta funktionsförmåga borde kommunen/FK ha hjälpt honom med ansökan.
Han har ju ändå i möten med dem framfört sin oro för ekonomin och detta har diskuterats men vad hände sen..?

Han "föll nog mellan stolarna" som det så fint heter när något går fel, vilket verkar vara tillräcklig förklaring för att ingen ska behöva ansvara för ev tjänstefel.

Delas det ansvaret dessutom mellan flera myndigheter eller om det råkar finnas minsta otydligthet kring det så är det ännu enklare att fortsätta låta folk falla mellan stolarna.

Den här artikeln tycker jag ger en bra bild av hur han slussades mellan olika myndigheter.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dokument-rickard-anderssons-tankar-om-sina-diagnoser/
Senast redigerad av tepe1 2025-02-23 kl. 08:38.
Citera
2025-02-23, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan

För att få bidrag är jobbsökande så klart ett krav om nu personen inte är helt under isen (vilket ingen myndighet verkar ha kännedom om).

Han hade ett läkarutlåtande om varaktig nedsatt arbetsförmåga vilket myndigheterna kände till.

Kan du förklara vad du menar med det fetmarkerade?
Citera
2025-02-23, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Håller absolut med om att alla som inte vill jobba inte heller ska ha något bidrag men här handlar det om en person som hade ett läkarutlåtande om varaktigt nedsatt arbetsförmåga.

Han borde absolut ha fått bidrag iaf tills han kom upp till pensionsåldern och sedan pension, eller sjukpension direkt.
Att istället tvinga honom till en skola med flera tusen elever är en snudd på vuxenmobbning som någon skrev.

Utifrån hans nedsatta funktionsförmåga borde kommunen/FK ha hjälpt honom med ansökan.
Han har ju ändå i möten med dem framfört sin oro för ekonomin och detta har diskuterats men vad hände sen..?

Han "föll nog mellan stolarna" som det så fint heter när något går fel, vilket verkar vara tillräcklig förklaring för att ingen ska behöva ansvara för ev tjänstefel.

Delas det ansvaret dessutom mellan flera myndigheter eller om det råkar finnas minsta otydligthet kring det så är det ännu enklare att fortsätta låta folk falla mellan stolarna.

Den här artikeln tycker jag ger en bra bild av hur han slussades mellan olika myndigheter.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dokument-rickard-anderssons-tankar-om-sina-diagnoser/

Jag förstår hur du menar men... samhället har nog sett det som en hjälp. Om vi säger att han skulle fått ett krav på sej att prata med psykolog 2ggr i veckan för att få bidrag, hade vi inte haft samma problem? ...eller ska vi bara betala och låta honom sitta isolerad i lägenheten?
Om vi öser in pengar till alla dessa människor så försvinner inte problemen, säg att vi lyckas täcka 99% av alla dessa människor, vilket skulle bara de vara en riktig bedrift i världsklass, så är det fortfarande 1% kvar.
Citera
2025-02-23, 08:57
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du menar men... samhället har nog sett det som en hjälp. Om vi säger att han skulle fått ett krav på sej att prata med psykolog 2ggr i veckan för att få bidrag, hade vi inte haft samma problem? ...eller ska vi bara betala och låta honom sitta isolerad i lägenheten?
Om vi öser in pengar till alla dessa människor så försvinner inte problemen, säg att vi lyckas täcka 99% av alla dessa människor, vilket skulle bara de vara en riktig bedrift i världsklass, så är det fortfarande 1% kvar.

Rent krasst så har det nog inte östs så mycket pengar på GM. Han har nog uppburit det lägsta man kan få i form av försörjningsstöd.

Däremot finns det nog andra grupper i samhället där det verkar finnas outtömliga resurser med bidrag i alla dess former som dessutom staplas på varandra.
Citera
2025-02-23, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Rent krasst så har det nog inte östs så mycket pengar på GM. Han har nog uppburit det lägsta man kan få i form av försörjningsstöd.

Däremot finns det nog andra grupper i samhället där det verkar finnas outtömliga resurser med bidrag i alla dess former som dessutom staplas på varandra.
Det går inte att ”stapla några bidrag” för någon.
Citera
2025-02-23, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Han hade ett läkarutlåtande om varaktig nedsatt arbetsförmåga vilket myndigheterna kände till.

Kan du förklara vad du menar med det fetmarkerade?
Exakt. Det har ju även framgått att även AF kommit fram till detta.
Citera
2025-02-23, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Det går inte att ”stapla några bidrag” för någon.

Det skulle jag nog säga att det gör, vi har barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag osv. Skillnaden i inkomst jämfört med ett lågbetalt arbete är rätt liten.

Rätt många hade nog flyttat till jobb om vissa ersättningar försvann. Det behöver människor inte göra idag vilket i sig är anmärkningsvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in