Citat:
Ursprungligen postat av
tepe1
För en vapenokunnig, kan du förklara vad du menat det fetmarkerade?
Det sägs väl att dom är "less lethal". Ska jag vara helt ärlig så kan jag inte mycket om dom. Men dom är lägre i krutladdning tror jag och formade på något speciellt vis så att dom ska typ "splittras" till stoft eller pyttesmå pellets som inte skadar så mycket. För att dom inte ska skada den som skjuter eller den som eventuellt står bakom dörren. Men den är fullt dödlig om man stoppar den under hakan såklart.. Men vad som sägs i spel och tv så är det lätt att tro att den är "non-lethal". Som en gummikula. Men så är det inte... Men jag tror inte han körde med en sån i vilket fall. Det var bara en idé jag fick upp i skallen.
Man sätter barkaren nära mot lås, gångjärn osv och så ska den "slå sönder" och sedan då splittras och vara ofarlig. Det folk påstår är val kanske att skallbenet då eventuellt får breacher-sluggen att splittra sig och att det kanske mest blir krosskador och risken finns att man överlever. Men som sagt jag vet inte alls... Det finns säkert folk här som kan det där bättre.
Jag tänker att den och en .22 är fullt möjlig att skjuta sig själv med. Men OM det skulle vara så att det "misslyckas" så blir det ju förödande... Vi snackar sallad som sondmatas och styr en permobil med tungan resten av sitt liv, I bästa fall. Jag skulle ALDRIG avsluta mitt liv med vapen eller ammunition till vapen som inte är gjort för att döda så fort som möjligt. Expanderbar ammunition i minst 9x19 eller Ar-15 och uppåt. Skulle inte våga med något annat om jag ska vara ärlig. Folk överlever det där ibland och det är fan inte trevligt, oftast.
Men vad vet jag... Brukar inte skjuta mig själv eller planerat det. Ingen annan heller för den delen. Det är oerhört svårt att veta vad som händer i hans skalle... vad han tänker. Hur mycket av hans jaktkunskap finns ens kvar och är greppbar där och då, hur påverkad är han av film, Spel osv.
Men jag är väldigt intresserad av att veta hur han rört sig där inne, vart han har skjutit och med vad. Jag hoppas att man får se någon grafik eller liknande om hur det tros ha gått till, men jag misstänker att det inte blir så. Det blir väl en presskonferens när man anses sig klar och så får vi väl samma info som nu fast lite utökad.