2025-02-22, 21:52
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
En 22lr går fint att döda betydligt större saker än råttor med, inklusive människor.
Finns t.o.m snipergevär i 22lr,
22 LR SV-99 sniper rifle..
https://en.kalashnikovgroup.ru/catalog/boevoe-strelkovoe-oruzhie/neavtomaticheskie-vintovki/snayperskaya-vintovka-sv-99

Många tror att 22lr bara är lite mer än ett luftgevär.
Ack så fel dom har.
Jag vet att 22 Long rifle är dödligt, men jag ville bara poängtera skillnaden i den kalibern med resterande vapen han hade med sig....
Citera
2025-02-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Aha...

Var kommer de ifrån eftersom Du säger att de inte kommer Risbergska.

Är de från Latinskolan i Malmö, eller....

Bilderna är från idrottshallen, en byggnad bredvid skolan.
Citera
2025-02-22, 21:57
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hon säger:
"Han vände sig mot mig och höjde sitt vapen, han ville skjuta mig, men jag springer dit. Därefter hämtade jag min telefon för att spela in honom, men han sköt i hela skolan".

https://www.tv4.se/artikel/38wTMylsmUdIvxhZi4L7tC/layla-28-moette-rickard-andersson-han-ville-skjuta-mig

Jag är inte säker att man kan tolka henne på det viset att han valde att inte skjuta henne. Min tolkning lutar snarare åt att hon sprang ifrån honom, kanske in i klassrummet? Det är kanske där hon har sin mobil? Man der ju på filmen sedan att det filmas, medan de flyr in i klassrummet, låser dörren.

Hennes tolkning är ju att han ville skjuta henne.
Det du citerar stämmer inte. Hon säger inte "vapen", utan "vap". Att hon sen är maskerad som en terrorist gör hela saken värre också. Talar både dålig svenska och främjar terrorism. Riktigt sjukt.
Inte direkt vad man som svensk vill se...
Senast redigerad av -Nigger- 2025-02-22 kl. 21:59.
Citera
2025-02-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Det enda han kanske inte var beredd på var att polisen var så snabbt på plats, därav att han fick vrålpanik?

Tror också han fick lite bråttom.
Citera
2025-02-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
En 22lr går fint att döda betydligt större saker än råttor med, inklusive människor.
Finns t.o.m snipergevär i 22lr,
22 LR SV-99 sniper rifle..
https://en.kalashnikovgroup.ru/catalog/boevoe-strelkovoe-oruzhie/neavtomaticheskie-vintovki/snayperskaya-vintovka-sv-99

Många tror att 22lr bara är lite mer än ett luftgevär.
Ack så fel dom har.
Visste är det så. Björn Söderberg tillexempel mördades ju med en 22a vill jag minnas. Och han är ju inte den enda som dött av den kalibern så klart. Men jag hade aldrig tagit med mig en .22lr varken till självmord eller masskjutning om jag vill döda så många som möjligt eller bara garantera död.

Söderberg levde väl ett tag efter skott i huvudet, bland annat. Det kan iof vara felaktigt, men jag har för mig det.. Men självfallet är dom dödliga och inga leksaker.
Citera
2025-02-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Men de bilderna är ju inte ens tagna i Risbergska.

Nej precis dom är tagna i byggnaden bredvid. Däremot så är det nog insatsstyrkan som varit inne i den byggnaden för att säkerställa att det inte fanns några i den byggnaden. (Gymnastiksal) Den ligger en mycket kort bit från risbergska.
Citera
2025-02-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Beror ju på vad han har för koll. Hagelgevär används just för att skjuta upp dörrar. Dock är det väl inte riktigt som på film, ett skott mot dörren så går den upp. Kan säkert funka på vissa dörrar. Flera faktorer... Vad har man för ammunition, Går dörren inåt eller utåt och vad är det för typ av lås.
Kulgevär är såklart svårare då den skapar ett mindre hål och sen är riskerna större. Det finns en speciell ammunition till hagelgevär för att just skjuta upp dörrar med. För att minimera riskerna mot den som står bakom och den som står framför. En förklaring kan ju vara att han körde med sån, förklarar varför han inte sköt sig själv. Beror ju på hur insatt och nördig han är... Men har han preppat med rök och flera olika kalibrar är det ju inte omöjlighet att han köpt sån breacher ammo.

För en vapenokunnig, kan du förklara vad du menat det fetmarkerade?
Citera
2025-02-22, 22:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Det du citerar stämmer inte. Hon säger inte "vapen", utan "vap". Att hon sen är maskerad som en terrorist gör hela saken värre också. Talar både dålig svenska och främjar terrorism. Riktigt sjukt.
Inte direkt vad man som svensk vill se...

Det där är tramsigt av dig.
Jag vet att du fattar att det är ett vapen som han riktar mot henne.

Med tanke på allvaret i situationen är det ju fånigt av dig att likna henne vid en terrorist när hon uppenbarligen är traumatiserad och vill vara anonym (fullt förståeligt).

Det finns inget sjukt i hennes berättelse eller uppenbarelse.

Det är däremot "sjukt" att du gör dig rolig över henne och kränker henne.
Citera
2025-02-22, 23:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
I vissa uppmärksammade fall har polis och åklagare valt att offentliggöra utredningar efter att GM avlidit, särskilt om det finns ett allmänintresse, men det görs alltid efter en sekretessprövning.

Det kände jag inte till.

Känns inte så troligt i det här fallet?
Tänker på ämnets känsliga karaktär. Offren. Polisens arbete när det kommer tillinsatssyrka t ex. Även utredningen, då det kan avslöjas hur man arbetar.
Citera
2025-02-22, 23:19
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Okej, vi tar det här igen då.

1. BlomKruka lägger upp två bilder och påstår att hen "var in och studsade snabbt på skolan idag"
2. Hegamon zoomar in på följande bild: https://imgur.com/JWBoLkb
och menar att hen hittat något som ser ut som ett skotthål här: https://postimg.cc/fVqTpW72
3. Soursour88 glider senare in i tråden och skriver:
"Tänkte rätta den person som skickade bild på eventuellt skotthål inte varit inne på skolan då det är bild från byggnaden bredvid."

Här syftas det alltså inte på de bilder med tydliga skotthål som vi sett i andra sammanhang, utan just specifikt på något som "eventuellt" kan vara ett skotthål i en dörrkarm. Dvs på en av bilderna som BlomKruka delade från början.

Ta en titt på gammalt bildmaterial inne på Risbergska så ser du ganska snabbt att det ser betydligt sjabbigare ut i korridorerna på BlomKrukas bilder jämfört med hur det faktiskt ser ut på Campus Risbergska. Det är lägre i tak, mörkare belysning, fulare golv, osv.

Kort och gott, de påstådda bilderna från brottsplatsen är tagna i byggnaden intill som är en gymnastikhall.

Och trots din beskrivning här tyckte polisen trots allt ändå att mitt tips var tillräckligt intressant för att dom defakto ringde upp mig mitt i natten efter att jag skickat dom bilderna som Blomkruka lade ut….
Just därför har jag anledning att tro att du har fel för om Blomkruka’s foton INTE varit tagna inifrån Risbergska skolan så hade dom knappast lagt ner möda på att ringa upp mig mitt i natten….
Just say’in…..
Citera
2025-02-22, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
För en vapenokunnig, kan du förklara vad du menat det fetmarkerade?
Det sägs väl att dom är "less lethal". Ska jag vara helt ärlig så kan jag inte mycket om dom. Men dom är lägre i krutladdning tror jag och formade på något speciellt vis så att dom ska typ "splittras" till stoft eller pyttesmå pellets som inte skadar så mycket. För att dom inte ska skada den som skjuter eller den som eventuellt står bakom dörren. Men den är fullt dödlig om man stoppar den under hakan såklart.. Men vad som sägs i spel och tv så är det lätt att tro att den är "non-lethal". Som en gummikula. Men så är det inte... Men jag tror inte han körde med en sån i vilket fall. Det var bara en idé jag fick upp i skallen.

Man sätter barkaren nära mot lås, gångjärn osv och så ska den "slå sönder" och sedan då splittras och vara ofarlig. Det folk påstår är val kanske att skallbenet då eventuellt får breacher-sluggen att splittra sig och att det kanske mest blir krosskador och risken finns att man överlever. Men som sagt jag vet inte alls... Det finns säkert folk här som kan det där bättre.

Jag tänker att den och en .22 är fullt möjlig att skjuta sig själv med. Men OM det skulle vara så att det "misslyckas" så blir det ju förödande... Vi snackar sallad som sondmatas och styr en permobil med tungan resten av sitt liv, I bästa fall. Jag skulle ALDRIG avsluta mitt liv med vapen eller ammunition till vapen som inte är gjort för att döda så fort som möjligt. Expanderbar ammunition i minst 9x19 eller Ar-15 och uppåt. Skulle inte våga med något annat om jag ska vara ärlig. Folk överlever det där ibland och det är fan inte trevligt, oftast.

Men vad vet jag... Brukar inte skjuta mig själv eller planerat det. Ingen annan heller för den delen. Det är oerhört svårt att veta vad som händer i hans skalle... vad han tänker. Hur mycket av hans jaktkunskap finns ens kvar och är greppbar där och då, hur påverkad är han av film, Spel osv.

Men jag är väldigt intresserad av att veta hur han rört sig där inne, vart han har skjutit och med vad. Jag hoppas att man får se någon grafik eller liknande om hur det tros ha gått till, men jag misstänker att det inte blir så. Det blir väl en presskonferens när man anses sig klar och så får vi väl samma info som nu fast lite utökad.
Citera
2025-02-22, 23:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammat
Det tar 20 min för Daniel att komma till skolan efter larm om skjutning. Och han såg GM..

Varifrån kommer de uppgifterna?

Jag är nästan säker på att jag sett en till intervju med den polisen, men det kan ha varit samma intervju, men i annan media. Osäker där.

Jag kan dock inte minnas att han sa att han såg gm levande, om det är det du menar?

Blir lätt att man blandar ihop den första informationen som kom ut. Är det inte de första poliserna på plats som ser gm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in