2025-02-22, 21:03
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Är jag verkligen? Jag är rätt säker på att Soursour88 syftar på det här inlägget:

(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - 10 döda samt gärningsmannen (2025-02-04)

Någon zoomade in på en av bilderna och hittade "något som ser ut som skotthål i dörrkarmen".

Du blandar ihop olika inlägg/olika bilder.
*Skotthål i dörr är ett inlägg
*Dörrar i korridor som täckts med uppspikade skivor är ett annat inlägg.
Olika personer som lagt upp.
(@Blomkruka lade ut bilderna på dörrarna som är igensatta med skivor).
Citera
2025-02-22, 21:09
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Jag undrar vad det är för ammunition de hittade vid GM.fler magasin med 30-06,22lr och hagel 12 or. Inga skott med 22:an skjutna.
Varför hade han ens .22an med sig? Med en sån skjuter man ju råttor med liksom?
Citera
2025-02-22, 21:10
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Exakt så, han hade absolut inte tänkt komma därifrån levande - varken i försök att fly och komma undan eller riskerat att blivit skadeskjuten och gripen.
Det enda han kanske inte var beredd på var att polisen var så snabbt på plats, därav att han fick vrålpanik?
Citera
2025-02-22, 21:11
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Kan ju ha hänt precis vad som helst där, t ex att han bara hade hagelbössan för att skjuta sig själv och bara hade laddat den med ett skott, råkade fumla och bränna av det (alt han hade laddat med flera men det andra klickade i loppet), blev tvungen att improvisera och använda ett av gevären istället.

Eller han försökte skjuta upp en dörr till förråd, städskrubb eller liknande för att gå in och blåsa skallen av sig mer avsides men det sket sig så han sköt sig i korridoren.
Det var väl i ett klassrum längre bort i byggnaden som han pangade sig?
Citera
2025-02-22, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Du blandar ihop olika inlägg/olika bilder.
*Skotthål i dörr är ett inlägg
*Dörrar i korridor som täckts med uppspikade skivor är ett annat inlägg.
Olika personer som lagt upp.
(@Blomkruka lade ut bilderna på dörrarna som är igensatta med skivor).

Okej, vi tar det här igen då.

1. BlomKruka lägger upp två bilder och påstår att hen "var in och studsade snabbt på skolan idag"
2. Hegamon zoomar in på följande bild: https://imgur.com/JWBoLkb
och menar att hen hittat något som ser ut som ett skotthål här: https://postimg.cc/fVqTpW72
3. Soursour88 glider senare in i tråden och skriver:
"Tänkte rätta den person som skickade bild på eventuellt skotthål inte varit inne på skolan då det är bild från byggnaden bredvid."

Här syftas det alltså inte på de bilder med tydliga skotthål som vi sett i andra sammanhang, utan just specifikt på något som "eventuellt" kan vara ett skotthål i en dörrkarm. Dvs på en av bilderna som BlomKruka delade från början.

Ta en titt på gammalt bildmaterial inne på Risbergska så ser du ganska snabbt att det ser betydligt sjabbigare ut i korridorerna på BlomKrukas bilder jämfört med hur det faktiskt ser ut på Campus Risbergska. Det är lägre i tak, mörkare belysning, fulare golv, osv.

Kort och gott, de påstådda bilderna från brottsplatsen är tagna i byggnaden intill som är en gymnastikhall.
Citera
2025-02-22, 21:20
Medlem
Dags att införskaffa säkerhetskontroller när man ska gå in och ut i skolan anser jag. Ingenstans får man vara trygg längre. Vart är världen på väg?
Citera
2025-02-22, 21:29
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solros130
Dags att införskaffa säkerhetskontroller när man ska gå in och ut i skolan anser jag. Ingenstans får man vara trygg längre. Vart är världen på väg?
Vem tänkte du ska genomföra dessa säkerhetskontroller?
Ska varje skola ha en "skyddsvakt" från Securitas? Vem betalar det?
Eller tänkte du att någon lärare tänkte ta på sig jobbet att visitera elever som kanske knivhugger dom?
Citera
2025-02-22, 21:33
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solros130

Absolut, klart vi återigen ska lappa över hålen istället för att ta tag i orsaken till varför det blir hål från första början!
Citera
2025-02-22, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Skulle han verkligen behövt byta vapen för det?
Jag vet uppenbarligen ingenting om vapen men det låter så fumligt att byta vapen för ett skott att sen byta tillbaka till det han använder innan. Om han bytt vapen för att han ville dö med just det hade varit en sak
Beror ju på vad han har för koll. Hagelgevär används just för att skjuta upp dörrar. Dock är det väl inte riktigt som på film, ett skott mot dörren så går den upp. Kan säkert funka på vissa dörrar. Flera faktorer... Vad har man för ammunition, Går dörren inåt eller utåt och vad är det för typ av lås.
Kulgevär är såklart svårare då den skapar ett mindre hål och sen är riskerna större. Det finns en speciell ammunition till hagelgevär för att just skjuta upp dörrar med. För att minimera riskerna mot den som står bakom och den som står framför. En förklaring kan ju vara att han körde med sån, förklarar varför han inte sköt sig själv. Beror ju på hur insatt och nördig han är... Men har han preppat med rök och flera olika kalibrar är det ju inte omöjlighet att han köpt sån breacher ammo.
Citera
2025-02-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Aha...

Var kommer de ifrån eftersom Du säger att de inte kommer Risbergska.

Är de från Latinskolan i Malmö, eller....

Jag har själv varit elev på Risbergska och känner inte igen någon korridor som ser ut sådär.
Citera
2025-02-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Varför hade han ens .22an med sig? Med en sån skjuter man ju råttor med liksom?

En 22lr går fint att döda betydligt större saker än råttor med, inklusive människor.
Finns t.o.m snipergevär i 22lr,
22 LR SV-99 sniper rifle..
https://en.kalashnikovgroup.ru/catalog/boevoe-strelkovoe-oruzhie/neavtomaticheskie-vintovki/snayperskaya-vintovka-sv-99

Många tror att 22lr bara är lite mer än ett luftgevär.
Ack så fel dom har.
Citera
2025-02-22, 21:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Men han sköt henne inte, trots att hon rusat mot honom och han beväpnad vände sig om.
Dom stod ensamma och tittade rakt på varandra, klart och tydligt såg dom varandra.
Nej, han lät henne bara springa därifrån igen och satte inte heller ett skott i ryggen.
Samma de två flickorna iklädda hijab på bänken, dom han såg på och bara gick förbi.
Så nja, inte var det han gjorde riktat varken mot invandrare eller ens kvinnor för den delen.
Mot skolan och samma kurs han tvingats till så många gånger utan att kunna klara den.
Det är nog enda motivet jag ser i detta, ser bara förtvivlan och förödmjukelse.
När jag var ung fanns AMU center dit AF, FK & kommunen skickade allt ”överblivet”
Vår grannpojk fick gå 20v svets 6 gånger och klarar än idag inte göra en rak svetsfog.
Men dit han skickades gång på gång för praktiskutbildning, teoretisk gick inte alls.
Nå han jobbar sen dess på Samhall, förlåt det heter ju resursverkstad numera.

Hon säger:
"Han vände sig mot mig och höjde sitt vapen, han ville skjuta mig, men jag springer dit. Därefter hämtade jag min telefon för att spela in honom, men han sköt i hela skolan".

https://www.tv4.se/artikel/38wTMylsmUdIvxhZi4L7tC/layla-28-moette-rickard-andersson-han-ville-skjuta-mig

Jag är inte säker att man kan tolka henne på det viset att han valde att inte skjuta henne. Min tolkning lutar snarare åt att hon sprang ifrån honom, kanske in i klassrummet? Det är kanske där hon har sin mobil? Man der ju på filmen sedan att det filmas, medan de flyr in i klassrummet, låser dörren.

Hennes tolkning är ju att han ville skjuta henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in