2025-02-22, 20:28
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Men de bilderna är ju inte ens tagna i Risbergska.

Aha...

Var kommer de ifrån eftersom Du säger att de inte kommer Risbergska.

Är de från Latinskolan i Malmö, eller....
Citera
2025-02-22, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Vad tänker man att man ska göra med de eleverna sen när verksamheten har halverats?
Blir det så att föräldrar som har råd betalar privat och resten hamnar mellan stolarna som RA?

Du borde ha dubbellön i jmf med dina kollegor med tanke på att det inte finns så många lärare med den kompetensen som krävs och ännu mindre med erfarenhet.
Skolans intresse borde ligga i att behålla dig.
Man trycker ihop dem så att läraren inte har möjlighet att hjälpa respektive elev utifrån deras behov av stöttning i klassrummet. Tack snälla du för dina fina ord. De betyder mycket.
Citera
2025-02-22, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Aha...

Var kommer de ifrån eftersom Du säger att de inte kommer Risbergska.

Är de från Latinskolan i Malmö, eller....

Se svar från SourSour88

(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - 10 döda samt gärningsmannen (2025-02-04)
Citera
2025-02-22, 20:37
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Jag sparade denna. Men det finns fler som jag inte sparade ner.

https://imgur.com/JWBoLkb

https://imgur.com/g6A9Vpc

Det var @Blomkruka som lade upp dom bilderna men hen fegade visst ur efter att han insett sitt misstag.
(Ps. Polisen har fått bilderna).
Citera
2025-02-22, 20:39
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Se svar från SourSour88

(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - 10 döda samt gärningsmannen (2025-02-04)

Du är fel ute.
Det inlägg du hänvisar till gällde ett skotthål i en dörr!
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Se svar från SourSour88

Okay, kanske fake news...

Var in och studsade snabbt på skolan idag och såg att alla dörrar är borta. Verkar som de har letat runt ordentligt på skolan och inte haft tillgång till nycklar.

det är bild från byggnaden bredvid.
Citera
Medlem
Jag undrar vad det är för ammunition de hittade vid GM.fler magasin med 30-06,22lr och hagel 12 or. Inga skott med 22:an skjutna.
Citera
2025-02-22, 20:40
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Nej, ur självmordshänseende går det lika bra med en hagel.
Och rekylen är ett ickeproblem.
Förresten har en 30-06 betydligt tyngre/hårdare rekyl än ett hagelgevär.
Varför har rekyl någon betydelse egentligen?
När han dragit avtryckaren är det i stort sett över på några millisekunder?
Citera
2025-02-22, 20:46
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Här är den intervjun med Layla:

https://www.tv4.se/artikel/38wTMylsmUdIvxhZi4L7tC/layla-28-moette-rickard-andersson-han-ville-skjuta-mig

Men han sköt henne inte, trots att hon rusat mot honom och han beväpnad vände sig om.
Dom stod ensamma och tittade rakt på varandra, klart och tydligt såg dom varandra.
Nej, han lät henne bara springa därifrån igen och satte inte heller ett skott i ryggen.
Samma de två flickorna iklädda hijab på bänken, dom han såg på och bara gick förbi.
Så nja, inte var det han gjorde riktat varken mot invandrare eller ens kvinnor för den delen.
Mot skolan och samma kurs han tvingats till så många gånger utan att kunna klara den.
Det är nog enda motivet jag ser i detta, ser bara förtvivlan och förödmjukelse.
När jag var ung fanns AMU center dit AF, FK & kommunen skickade allt ”överblivet”
Vår grannpojk fick gå 20v svets 6 gånger och klarar än idag inte göra en rak svetsfog.
Men dit han skickades gång på gång för praktiskutbildning, teoretisk gick inte alls.
Nå han jobbar sen dess på Samhall, förlåt det heter ju resursverkstad numera.
Citera
2025-02-22, 20:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Du är fel ute.
Det inlägg du hänvisar till gällde ett skotthål i en dörr!

Är jag verkligen? Jag är rätt säker på att Soursour88 syftar på det här inlägget:

Någon zoomade in på en av bilderna och hittade "något som ser ut som skotthål i dörrkarmen".
Citera
2025-02-22, 20:58
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Hela dådet verkar hyfsat planerat innan och under tiden, tänker på antal vapen, amunition, beställt rökgranater för att skapa tid mellan sej och polisen... men någon plan på flyktväg eller att ens hålla på till polisen sköt honom fanns inte. Han var där för att göra ett självmord, det tycker jag det mesta pekar på i nuläget.
Exakt så, han hade absolut inte tänkt komma därifrån levande - varken i försök att fly och komma undan eller riskerat att blivit skadeskjuten och gripen.
Citera
2025-02-22, 21:03
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Kan ju ha hänt precis vad som helst där, t ex att han bara hade hagelbössan för att skjuta sig själv och bara hade laddat den med ett skott, råkade fumla och bränna av det (alt han hade laddat med flera men det andra klickade i loppet), blev tvungen att improvisera och använda ett av gevären istället.

Eller han försökte skjuta upp en dörr till förråd, städskrubb eller liknande för att gå in och blåsa skallen av sig mer avsides men det sket sig så han sköt sig i korridoren.
Skulle han verkligen behövt byta vapen för det?
Jag vet uppenbarligen ingenting om vapen men det låter så fumligt att byta vapen för ett skott att sen byta tillbaka till det han använder innan. Om han bytt vapen för att han ville dö med just det hade varit en sak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in