2025-02-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Jag håller med dig att han kan ha försökt skjuta bort loser på en dörr. Eller att han sköt hagelskott in i röken mot polisen så han trodde att det stoppar upp dom ett tag. En hagelsvärm känns lite tryggare än en kula in i röken
Ja, men Poliskvinnan (Emelie, matilda eller vad fan hon hette) var väldigt tydlig och säker på att det sista skottet innan självmordsskotet INTE riktades mot person. Min tolkning där är att dom utesluter att det avfyrades i deras riktning överhuvudtaget. Det är det jag menar med att det kändes väldigt specifikt... Dom sista två skotten verkar dom väldigt säkra på. Och just att den ena INTE riktas mot någon person. Då måste dom ganska snabbt räknat ut exakt vart det skottet tog och ett sannolikt syfte med det. Tänker jag. Men jag kan ha fel... Det händer det med ibland. Ganska ofta.

EDIT: Dom vet alltså EXAKT vad som hände med dom två sista skotten och vart dom riktades. (ja det sista är väl ganska självklart) Men man kan inte säga hur många som sköts mot polisen. Vilket tyder på att man vet. Dvs sannolikt avbrott mellan polisskotten och det näst sista och det näst sista har skjutits på ett sådant sätt att dom ser att det inte skjutits tidigare under händelsen.
Senast redigerad av IngenBom 2025-02-22 kl. 20:03.
Citera
2025-02-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Frågan är om han hade bestämt sig innan eller om han bara var "vilse", alltså att han inte kunde tänka klart längre och allt var liksom bara kaos i huvudet till slut? Det får vi såklart aldrig veta för den enda som hade kunnat svara på den frågan är just GM...

Hela dådet verkar hyfsat planerat innan och under tiden, tänker på antal vapen, amunition, beställt rökgranater för att skapa tid mellan sej och polisen... men någon plan på flyktväg eller att ens hålla på till polisen sköt honom fanns inte. Han var där för att göra ett självmord, det tycker jag det mesta pekar på i nuläget.
Citera
2025-02-22, 20:03
Avslutad
Citat:
Vem var det som la upp bilder inne i byggnaden efter skjutningen? Har du möjlighet att ge oss nån update om hur det ser ut där inne nu?

De bilderna var inte tagna i skolan, utan inifrån gymnastiksalen intill.
Personen ljög med andra ord.
Citera
2025-02-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
En intressant sak är ju att man hittat en hagelhylsa. Vilket jag tolkar som att han skjutit, repeterat ut hylsan och då pumpat in med en ny patron. Sen bytt vapen. Något har ju skett i hans huvud här. Antingen lyckats skottet göra det han vill, eller så anser han det lönlöst. Men byter vapen och skjuter sig själv. Man blir ju nyfiken på hur han resonerar. Men det kommer vi väl aldrig få veta... Om dom inte kommer ut med att dom hittar en klickad hagelpatron i loppet på hagelbössan eller så.
Kan ju ha hänt precis vad som helst där, t ex att han bara hade hagelbössan för att skjuta sig själv och bara hade laddat den med ett skott, råkade fumla och bränna av det (alt han hade laddat med flera men det andra klickade i loppet), blev tvungen att improvisera och använda ett av gevären istället.

Eller han försökte skjuta upp en dörr till förråd, städskrubb eller liknande för att gå in och blåsa skallen av sig mer avsides men det sket sig så han sköt sig i korridoren.
Citera
2025-02-22, 20:05
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Vem var det som la upp bilder inne i byggnaden efter skjutningen? Har du möjlighet att ge oss nån update om hur det ser ut där inne nu?
denna post du menar:
(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - 10 döda samt gärningsmannen (2025-02-04)
Citera
2025-02-22, 20:08
Medlem
Citat:
Du menar att det skulle kunna vara regionala insatsstyrkan som drar iväg random skott i byggnaden?
Nej, det är i så fall "Flash bang". Det bör inte vara skytten då jag fattade det som att brandlarmet gick efter/när dom går in (första poliserna) i skolan. Och som vi vet skjuter han bara några skott mot dem sen rök, sen flykt och då skjuter han inget mer förut ett skott och sedan självmordet. Men jag vet inte... Bara en tolkning av alla tusen uppgifter. Vissa stämmer ju inte med vad dom sagt innan.. Bröms (tror jag det va) va ju mega tydlig med att han efter konfrontation med polisen sköt ETT skott och det avslutade hans liv. Så ja... hoppas man får alla skott redovisade sen.
Citera
2025-02-22, 20:11
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
denna post du menar:
(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - 10 döda samt gärningsmannen (2025-02-04)
Ja
Citera
2025-02-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Är svårt skjuta sig med en hagelbrakare, han lyckades inte och bytte vapen.
Det gick bättre…..

Nej, det är inte svårt.
Hur kan du tro det?
Citera
2025-02-22, 20:23
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:

Jag sparade denna. Men det finns fler som jag inte sparade ner.

https://imgur.com/JWBoLkb

https://imgur.com/g6A9Vpc
Citera
2025-02-22, 20:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag sparade denna. Men det finns fler som jag inte sparade ner.

https://imgur.com/JWBoLkb

https://imgur.com/g6A9Vpc

Men de bilderna är ju inte ens tagna i Risbergska.
Citera
2025-02-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ja. Det var ett vittne som täckte för ansiktet också. Men det var en invandrare som pratar dålig svenska som sa det. Just de detaljerna gör att det är ett vittne som inte går att lita på tyvärr...

Jo, men poängen var att om RA hade ett bälte med magasinhållare kan hon mycket väl tolkat det som att han bar pistol, inte att ganska verkligen gjorde det.
Citera
2025-02-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Vapnen är olika utformade, både kolv, piplängd/grovlek, avtryckare och skottvinkel sen rekyl.
Så ja, det är jävligt svårt skjuta sig själv med en hagelbrakare!

Nej, ur självmordshänseende går det lika bra med en hagel.
Och rekylen är ett ickeproblem.
Förresten har en 30-06 betydligt tyngre/hårdare rekyl än ett hagelgevär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in