2025-02-22, 18:11
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
Vad är egentligen den största drivkraften bakom att gå ut med en bang, så att säga? Om vi nu säger att Rickard inte var psykotisk och hade planerat detta under en längre tid – vill man bara bli ihågkommen? Man är ju död efteråt och kan därmed inte njuta av sin fame, som Breivik troligtvis gör.

Hat och frustration bör vara största drivkraften.

Men både hat och frustration kan ju uppstå av väldigt många olika anledningar.

Det är väl där i det finns gömd en motivbild.
Citera
2025-02-22, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Ja det får du ta med hans lärare som kom fram till att det var enda sättet för att han överhuvudtaget skulle kunna lära sig matematik.
Bråka inte med mig om det .
Jag jobbar inte som lärare där .

Men att få veta att du inte ens klarar av den matematik som invandrarna på skolan klarade ; måste ha påverkat han självförtroende avsevärt .

Eller hur .
Det är många som undrat vem han hade som lärare i matematik och du är den enda som säger dig ha någon kännedom i det hela. Så jag frågar igen, varifrån har du fått det?

Obs, vill inte bråka utan vill bara att saker som presenteras som fakta ska vara just fakta. Och du skriver som om du är tvärsäker och då vill jag veta hur.
Senast redigerad av Zymbal 2025-02-22 kl. 18:17.
Citera
2025-02-22, 18:12
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Foliehatten sitter väl snarare på PK-media som vill att det ska vara ett rasistiskt terrordåd mot invandrare.

Foliehattar kanske räddar mänskligheten , MEN inte de i dådet så vad yrar de om . Släng foliehattarnas på en gång .

Det är en för lätt förklaring det där med "att döda invandrare" - hans öde och beteende var svårare än så ....
Citera
2025-02-22, 18:13
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Precis..
Har en anhörig som fick ångest varje gång han passerade sin gamla skola, där han var mobbad i ungdomen.
När sen arbetsförmedlingen ville att han skulle praktisera/arbetsträna som elevassistent på en högstadieskola, blev det ännu värre med ångesten...

Som parentes så fick han ingen direkt hjälp av vården med sitt mående. Nåt enstaka besök hos kurator/psykolog som gav en klapp på huvudet och sa
- Du är så klok så det här kommer att gå bra.
Sen blev det inget mer..

Han fick sen hjälp hos en psykologelev dit han gick regelbundet i ett halvår.
Mående blev betydligt bättre.
Ångest kommer och går, inte lika starkt och han fick verktyg att jobba med så det går åt rätt håll.
Dom jobb han haft har han ordnat själv.
Arbetsförmedlingen var inget större stöd..

Så jag förstår verkligen hur starkt symbolvärde en skola kan ha, ffa för en som inte mått bra, i livet, och i skolan.
Har även märkt att män generellt har svårare att bli tagna på allvar än jag som kvinna har till exempel.
Tack och lov att det löste sig ändå så pass bra men blir bekymrad när jag läser sånt.

Jag har sådan ptsd med agorafobi och social fobi att jag får panikångest att bara gå utanför en skola som jag inte ens själv har gått på för att jag förknippar den platsen generellt med bläcksvart mörker och smärta av alla dess slag och så ska det inte behöva vara för någon, varken förut, nu eller framåt.
Citera
2025-02-22, 18:14
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2

Tror jag med .
Att bli nedlåtet behandlad under lång tid ; tär på en människa.
Citera
2025-02-22, 18:15
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Tänk själv, hela grundskolan med skolplikt och det funkade inte alls för honom i skolan.

Sen som vuxen tvingas gå i en ännu värre skola - 17 000 kvadrat - och säkert en massa stök med hans svårigheter och funktionsnedsättning. Det har nog varit omöjligt för honom att vara där, än mindre studera.

Jag skulle tippa att det är motivet faktiskt. Att han avskydde skolan, platsen och vad den gjorde med honom.

Usch, det är mardrömslikt.
Om någon läser det här och funderar på att läsa upp sina betyg så rekommenderar jag att gå på en folkhögskola.
Citera
2025-02-22, 18:16
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Det är många som undrat vem han hade som lärare i matematik och du är den enda som säger dig ha någon kännedom i det hela. Så jag frågar igen, varifrån har du fått det?

Ifrån all media och det finns inuti tråden här också .
Du vill att jag skall söka upp det så du ser det svart på vitt ,det tar ett tag men visst ...
Citera
2025-02-22, 18:16
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Okej det var nytt för mig

Har man upplevt nära döden upplevelser så förstår man sig på det inte alla som får den möjligheten så rimligt att det är nytt för dig.
Citera
2025-02-22, 18:17
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Ja det är nog en blandning av det, mycket mer till motiv tror jag inte finns, han ville ta livet av sej och efter 12 minuters dödande hade han brännt alla broar och det var nog betydligt enklare att skjuta sej.
Frågan är om han hade bestämt sig innan eller om han bara var "vilse", alltså att han inte kunde tänka klart längre och allt var liksom bara kaos i huvudet till slut? Det får vi såklart aldrig veta för den enda som hade kunnat svara på den frågan är just GM...
Citera
2025-02-22, 18:18
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Polisens teori verkar vara att distrahera polisen. Efter att de utvecklades, försvann han utom synhåll och tog efter att ha skjutit ett hagelskott sitt liv lite längre in i byggnaden.

Men det kan faktiskt varit så att hans tanke kan ha varit att lura ut offren.

Men innan polisen kom utlöstes inga rökbomber, vilket han kanske borde ha gjort om syftet var att lura ut offren?
Det är det som är så otydligt. Men finns det vittnesmål så får vi veta det när förundersökningen blir offentlig.
Citera
2025-02-22, 18:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2

Sen krävs det en psykisk ohälsa i botten för att kunna genomföra den här typen av dåd.
Och därmed kan motivbilden vara lika sjuk som GM.
Citera
2025-02-22, 18:19
Medlem
Ber om ursäkt om detta redan retts ut i tråden, men är det bekräftat från vilket klockslag polisen ska ha slängt in sina ”granater” som smäller? Eftersom det framkommer i artikeln att mycket ”skott-ljud” fortfarande pågår efter kl 12 fram till ca 13?
https://www.na.se/2025-02-22/dokument-larmen-inifran-risbergska/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in