2025-02-22, 12:10
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Ganska bra ljudfiler.

ÖREBROSKJUTNINGEN - LJUDANALYSEN DEL1

https://www.youtube.com/watch?v=XTP5Tg3QOC4
trams video :P går ju o höra vad som helst i dom där klippen. pareidoli kallas de psykologiska fenomenet. kvaliteten på ljud filerna e för dåliga för o kunna fast ställa nåt konkret oavsett hur många ljud filter o program som används :P
Citera
2025-02-22, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Bland annat från ett vittne i media. En enda person klarade sig i det klassrummet där det började. Hon klarade sig då hon hamnade under sina skjutna klasskamrater och han måste väl ha missat henne då.

Personerna i klassrummet där han började studerade till undersköterskor. Lektionen hade ännu inte börjat.

Ok, du menar C07 antar jag. Jag har utifrån info i pressen och intervjuer inte fått känslan av att det var bekräftat att det var just där det började.
Han kan ha skjutit i en annan korridor innan dess?
Citera
2025-02-22, 12:15
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Han började inte i skolans SFI-del. Han började i den delen där han själv gått, nämligen Komvux.

Han började naturligtvis i korridorerna som han kände igen för att sedan förflytta sig där sfi-undervisningen ligger.
Citera
2025-02-22, 12:16
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Eller så släpper de aldrig motivet, vilket jag tycker att de flera ggr försökte antyda i pressen.

Om det var riktat mot mydigheter så ser det inte bra ut. Frågor om hur man behandlar personer med funktionsnedsättningar, läkarnas utlåtanden, FK, SOC etc kan bli riktigt stor i samhället.

Var det riktat mot utlandsfödda (vilket jag inte tror i första hand) är det inte heller bra. Säkerhet, vapeninnehav, etc skapar också stora frågor.

Detta var ett Peter Mangs dåd och inte Theodor Engströms dåd.
Senast redigerad av dansquelcas 2025-02-22 kl. 12:19.
Citera
2025-02-22, 12:22
Avstängd
dansquelcass avatar
Att polisen inte vill kommentera motivet till brottet beror på att de inte vill att någon annan ska motiveras av det och begå ett liknande brott.
Citera
2025-02-22, 12:25
Medlem
Citat:
Ok, du menar C07 antar jag. Jag har utifrån info i pressen och intervjuer inte fått känslan av att det var bekräftat att det var just där det började.
Han kan ha skjutit i en annan korridor innan dess?
Ja. Även vittnet Lasses berättelse bekräftar det. Lasse satt i ett angränsande lärarrum. Angränsande lärarrum finns i princip överallt på skolan.
Citera
2025-02-22, 12:32
Medlem
Citat:
Han visste nog när hon hade sina lektioner och i vilken sal eftersom allt finns öppet på nätet men han kunde omöjligt veta om hon ev var sjuk den dagen.
Enda sättet att ta reda på det är att vara på plats och hålla utkik.

Att han ev sågs på skolområdet ett par veckor innan dådet kan ha att göra med att han ville kartlägga henne, t ex vilken entré hon använder, om hon kommer med bil eller buss etc.
Vet man det är det lättare att på avstånd hålla koll.

Det är knappast en slump att han dödar en mattelärare när han hade matte som enda ämne under sina skolår.

Vad mer vet vi om matteläraren? Har läst att hon var väldigt omtyckt. Vet vi något om hur hon har bemött honom? Någon som har information om det? Om det har funnits någon konflikt?
Citera
2025-02-22, 12:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
D01 är första klassrum i korridor D
C07 ligger i mitten av korridor C

I klassrum D01 var 11 personer inrymda, noll skadade.

För er som har NA så är kartan i senaste artikeln bra https://www.na.se/2025-02-22/dokument-larmen-inifran-risbergska/

Tack!
Jättebra artikel.

Dessvärre verkar den interaktiva kartan blockerad för mig, vet inte om det betyder att man behöver ha någon särskild prenumeration.

Kan du lite enkelt förklara hur de olika korridorerna är placerade i förhållande till C-porten. Det logiska borde vara att korridor C och alla C- rummen utgår från C-prten och att första porten länst ut till vänster om C- porten borde vara A- porten och därefter B- porten.

Stämmer det då att SFI ligger i A- koridoren?

Efter C-porten kommer då logiskt D-porten. Men var ligger E och F?

Grafik aftonbladet. (mina egna anteckningar i rött A- port, B- port, D-port):

https://imgur.com/a/r5dRvK2
Senast redigerad av notknapparen 2025-02-22 kl. 12:41.
Citera
2025-02-22, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Det är ett vilseledande spår och lätt att smula sönder sönder genom att ställa sig frågan varför han attackerade SFI-undervisningen och inte socialtjänsten?

Jag trodde SFi-undervisningen var belägen längre bort i byggnaden (i ena hörnet) och inte där han sköt (mitt i), utan att det var på undersköterskeutbildningen, men jag kanske tolkar ritningen helt fel då.
Citera
2025-02-22, 12:48
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimiTenor
Jag trodde SFi-undervisningen var belägen längre bort i byggnaden (i ena hörnet) och inte där han sköt (mitt i), utan att det var på undersköterskeutbildningen, men jag kanske tolkar ritningen helt fel då.

Ingen stor skillnad mellan de som pluggar sfi och till undersjuksköterska, båda utbildningarna innehöll främlingar och blev skjutna.
Citera
2025-02-22, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimiTenor
Skurningen inträffade främst vid c- gången där undersköterskor var det var bara 2-3 som var från SFI. Så detta var ju inte målet
Citera
2025-02-22, 12:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Jättebra artikel.

Dessvärre verkar den interaktiva kartan blockerad för mig, vet inte om det betyder att man behöver ha någon särskild prenumeration.

Kan du lite enkelt förklara hur de olika korridorerna är placerade i förhållande till C-porten. Det logiska borde vara att korridor C och alla C- rummen utgår från C-prten och att första porten länst ut till vänster om C- porten borde vara A- porten och därefter B- porten.

Stämmer det då att SFI ligger i A- koridoren?

Efter C-porten kommer då logiskt D-porten. Men var ligger E och F?

Grafik aftonbladet. (mina egna anteckningar i rött A- port, B- port, D-port):

https://imgur.com/a/r5dRvK2

Kartan som delas i NAs artikel:

https://gofile.io/d/Ug5zDK

SFI verkar vara i F-korridoren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in