2025-02-22, 11:48
Avslutad
Inte hade jag trott att Naturvårdsverket av alla föredrar att bilarna står orörda istället för att återanvändas. Jag levde i villfarelsen att återbruk var något de om några skulle förespråka framför att köpa nya bilar eller beställa delar från Kina eller nått. Men, man lär sig något nytt varje dag.
Citera
2025-02-22, 11:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Har själv besökt en sådan där anläggning. Det som förvånar mig mest är nog inte miljöbiten, utan arbetsmiljön. Flertalet bilar är oerhört bristfälligt uppallade och det krälar folk överallt på de där ställena. I, på, under bilvraken.

Mycket delar demonteras och skeppas till östländerna där krockade lik ska repareras.
Det mesta är plundrat på bilarna. Som egyptens gräshoppor som farit fram. Försök att hitta en BMW, Merca eller Audi med lyktorna fram/bak i behåll, eller ratten. Helt omöjligt.
Citera
2025-02-22, 11:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det bästa för miljön är ju att hand om det vi redan har och återanvända beganade saker. Helt idiotiskt att förbjuda något som hjälper miljön. Vad blir nästa steg? Att förbjuda folk från att köpa begagnade bilar? Förbjuda Secondhand-butiker?

Dom är ju redan inne på att tvångsskrota veteranbilar...

Secondhandbutiker har drabbats ganska hårt inom vissa områden med pga olika miljökrav.
Citera
2025-02-22, 11:58
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Jag har utgått från att dom hade upphört för länge sedan.
Hur fan kan man ha folk gå omkring och mecka hej vilt utan uppsyn av skrotägaren?
Vad händer om någon skadar sig eller tappar ut olja på marken?
Vem sitter med ansvaret?
Citera
2025-02-22, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Börjar fundera på om det öht fattas några bra beslut i Sverige längre. Det tycks vara så att precis allt som är bra för människor ska bort.

Det är uppenbart att det inte sitter något annat än idioter vid makten.

Det kallas överstatlighet och har alltid funnits.
Citera
2025-02-22, 14:12
Medlem
Priserna på skrotar är ju löjliga ändå idag. När jag började hålla på med bilar 2006 kunde man plocka lite småsaker själv på gården och de gav mängdrabatt, vissa småsaker sa dom bara "ta den du!".

Sist jag var på en självplock var typ 2022. Skulle ha bakfjädrar till min Audi med sportpaket (ville inte köpa eftermarknads då de ofta kan ha avvikande längd) och hittade en hyfsat fräsch på gården. Jag och en dåvarande kollega hjälptes åt att plocka bort dom. När vi skulle göra upp om priset skulle han ha mer än två nya fjädrar kostar på nätet. Först flinade snubben och sa "Köp dom på nätet då", men min kollega som var libanes och betydligt bättre på att pruta än jag skrattade åt killen och lyckades få dom till ett bra pris till slut.

Ofta när man kollar på bildelsbasen så ska skrotarna ha mer för en begagnad del än vad en ny eftermarknadsdel kostar. Det är försäkringsbolagen som driver upp priserna eftersom verkstäderna av miljöskäl måste göra ett begagnatsök vid maskinskador innan man offererar nya delar. Finns det begagnat skall man ta det, så skrotarna ockrar.

Jag köper nästan bara begagnade delar på eBay från andra länder, vääldigt bra priser.

En bekant drog i diket med en billig bil han just köpt några timmar innan. Två airbags och två bältessträckare löste ut. Svenska skrotar säljer inte airbags. Jag sa att jag kan hjälpa till att laga bilen, men vägrar fusklaga SRS, alla lösta airbags skall bytas och systemet återställas. Vi köpte begagnade enheter från baltländerna och jag bytte alla med efterföljande återställning av systemet på auktoriserad verkstad. Totalen landade på runt 3500 kr för reparationerna. Hade han haft helförsäkring hade bilen blivit inlöst direkt.

De absurda priserna på begagnade bildelar senaste åren i kombination med de oerhört låga priserna på nya eftermarknadsdelar från utländska aktörer typ Autodoc och liknande har ändå sabbat den marknaden för privatpersoner och gjort den helt onödig, och de kan lika gärna läggas ner.

Köpte helt nya bakre länkarmar av god kvalitet från tyskland till lägre pris än rostiga begagnade som hade gått 35000 mil kostade på svenska skrotar...
Citera
2025-02-22, 14:25
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Löjligt! Man jobbade ju för fan där just då och nu.

Till och med sprayflaskor med smörjmedel kunde ifrågasättas.

Och för att inte tala om allt nytt hittepå med att verkstäderna ska rapportera till naturvårdverket allt "farligt avfall" som samlas in. Motorolja, oljefilter, lysrör med mera och ny senast kopparkabel.
Förmodligen samma på bildemonteringarna.
Och jag kan inte låta bli att fundera över hur sånt funkar på alla små arabverkstäder som jobbar för 400 kr per timme. Det lär ju vara en utmaning för miljöinspektörerna.

Många småföretag kommer inte att kunna drivas i framtiden just för en stor hysteri gällande olika saker.

Än så länge så har kommunens miljöinspektörer inte kunnat ge sig på privatismen, men det är nog bara en tidsfråga innan folk blir tvungna att rapportera in ett par utslitna kläder till naturvårdsverket så att hela kedjan kan spåras.
Miljökommunisterna och storföretagen/kapitalet/bilfabrikerna vill styra allt till att vi ska köpa nya bilar vart 7e år för lögnen "för miljöns skull", i verkligheten för att pengarna ska rulla, mera skatter och mera moms tull och accis.
Bilskrotarna där vanligt folk själva kunde köpa begagnade delar för att laga sina bilar ses som ett hot mot vinsten som Oligopolet och staten skulle göra om dessa bilar försvann och ersattes av nyproducerade bilar, och det är bara pengarna det hela gäller, fast det är gömt under flum och lögner om "miljön".
Samtidigt är avsikten att skapa ett samhälle liknande Sovjetkommunismen under tidigt 1900-tal.
Du äger ingenting men staten/storföretagen/Oligopolet/aktieägarna tillåter dig HYRA en svindyr bil i "det nya Sverige" som aldrig någonsin blir din, om du nu ens har råd att hyra en ny bil...
Sammanslagningen av Kommunism och Kapital är en exakt kopia av den tidiga Sovjetdiktaturen.
Endast den politkorrekta överklassen/partiet hade tillgång till bilar.
Senast redigerad av RobbanUC 2025-02-22 kl. 14:38.
Citera
2025-02-22, 14:29
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det har ju varit en ganska tydlig agenda senare år att få bort alla gamla "arbetshästar" ur trafik, ie gamla bensin/disel bilar som lätt kan underhållas av den som är iaf måttligt händig och delarna kan hittas beg till vettigt pris från skroten eller andra intresserade.
Tråkigt om det är sant men ärligt talat så brukar det ser ut som fan på dessa självplock-bilskrotar.

Det är mycket bättre ordning på en vanlig bilskrot där man inte får plocka delar själv.

Jag stöder inte "agendan" men dessa bilskrotar får skylla sig själv litegrann då det kan se ut som rena kriget på dessa ställen.
Citera
2025-02-22, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
https://carup.se/bilskrotar-gar-i-graven-det-var-ett-folknoje/

https://carup.se/drapslaget-bilskrotar-med-sjalvplock-laggs-ner/

Jag har många gånger varit på Delplocken och övriga självplocksskrotar.
Nu är idiotin verklighet dessvärre.

T.ex:

https://www.delplocken.se/Falkenberg

https://www.facebook.com/jonkopingsbildemontering/posts/pfbid0fxxraLEaD9ghN3G3jXHpoxLdvYT51Qws7pSXjatCZcGH cUukYTuPK5kerzAKG89Fl

Någon som vet vart man kan få tag på och läsa detta beslut?
Idiotiskt och väldigt upprörande. Vad kostar inte en ny elbil i naturresurser?
Citera
2025-02-22, 15:05
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av key key
Priserna på skrotar är ju löjliga ändå idag. När jag började hålla på med bilar 2006 kunde man plocka lite småsaker själv på gården och de gav mängdrabatt, vissa småsaker sa dom bara "ta den du!".

Sist jag var på en självplock var typ 2022. Skulle ha bakfjädrar till min Audi med sportpaket (ville inte köpa eftermarknads då de ofta kan ha avvikande längd) och hittade en hyfsat fräsch på gården. Jag och en dåvarande kollega hjälptes åt att plocka bort dom. När vi skulle göra upp om priset skulle han ha mer än två nya fjädrar kostar på nätet. Först flinade snubben och sa "Köp dom på nätet då", men min kollega som var libanes och betydligt bättre på att pruta än jag skrattade åt killen och lyckades få dom till ett bra pris till slut.

Ofta när man kollar på bildelsbasen så ska skrotarna ha mer för en begagnad del än vad en ny eftermarknadsdel kostar. Det är försäkringsbolagen som driver upp priserna eftersom verkstäderna av miljöskäl måste göra ett begagnatsök vid maskinskador innan man offererar nya delar. Finns det begagnat skall man ta det, så skrotarna ockrar.

Jag köper nästan bara begagnade delar på eBay från andra länder, vääldigt bra priser.

En bekant drog i diket med en billig bil han just köpt några timmar innan. Två airbags och två bältessträckare löste ut. Svenska skrotar säljer inte airbags. Jag sa att jag kan hjälpa till att laga bilen, men vägrar fusklaga SRS, alla lösta airbags skall bytas och systemet återställas. Vi köpte begagnade enheter från baltländerna och jag bytte alla med efterföljande återställning av systemet på auktoriserad verkstad. Totalen landade på runt 3500 kr för reparationerna. Hade han haft helförsäkring hade bilen blivit inlöst direkt.

De absurda priserna på begagnade bildelar senaste åren i kombination med de oerhört låga priserna på nya eftermarknadsdelar från utländska aktörer typ Autodoc och liknande har ändå sabbat den marknaden för privatpersoner och gjort den helt onödig, och de kan lika gärna läggas ner.

Köpte helt nya bakre länkarmar av god kvalitet från tyskland till lägre pris än rostiga begagnade som hade gått 35000 mil kostade på svenska skrotar...

Delplocken tar 150 för fjäder. 360 för helt fjäderben. Svårslaget. 🙂
Citera
2025-02-22, 15:35
Medlem
Köper det rakt av. Saneringskostnaden för att rena marken efter den verksamheten kostar mer än verksamheten omsätter under 45 år…
Och den notan faller på skattebetalarna, bara för att någon tycker det är kul att hålla en skrotbil rullande.
Citera
2025-02-22, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Skrotfirmor är väl historiskt sätt en av de värsta ruffel- och bågsektorn som finns så bara bra att man stramar upp riktlinjerna.

Folknöje?

Jasså, källa? Och vad spelar det för roll? Kanske den lokala pizzerian jag nyttjar skattefuskar? Det är knappast mitt problem.

Kanske den lokala ICA-butiken har ett skatteupplägg via Malta? Hur fan ska jag veta det?

När jag var yngre var det nice med själplock-skrotar för att hålla liv i de skrothögar jag använde.

Och hur fan blir det mindre skattfusk för att självplock förbjuds?

Tönt, idiot etc...
Senast redigerad av Josseskristus 2025-02-22 kl. 18:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in