2025-02-22, 09:57
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är väl det som är slutmålet, man vill få bort alla gamla trotjänare och tvinga folk att byta till nyproducerade bilar, helst el.
Ja, och anledningen är ju att begränsa folks rörlighet. Fria människor är farliga. Man skall ha en ny bil som går att spåra och den skall leasas, inte ägas
Citera
2025-02-22, 10:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Bara en pytteliten början på vad som komma skall.

Det kommer att bli svindyrt i framtiden att driva ett företag där det kan betecknas finnas minsta lilla risk för miljön.

Fram till det att jag drev min bensinstation och bilverkstad 2022 så har jag sett miljöbesöken från kommunen skärpas för varje år.
Sista åren såg jag helt enkelt till att plocka bort Allt i verkstaden som kunde innehålla minsta lilla kemiskt material när dom skulle komma på besök.
Det gick fan inte att ha en öppen flaska med glykol eller avfettningsmedel stående på arbetsbänken utan att det skulle ifrågasättas varför den stod där.
Ibland kunde man ju nästan tro att det var ett ebolavirus som jag hanterade i fastigheten.

Nu driver jag verkstad som resande mekaniker och jobbar mycket utomhus hos kunden och slipper tack och lov kontakterna med miljökontoret, men jag har faktiskt brevledes fått förfrågan var jag har min verkstadslokal av kommunens miljöinspektörer.
Dom kunde inte riktigt förstå att jag inte hade en arbetslokal.

Tur att dom inte ser när man åker ut långt ut i skogen för att reparera en skogsmaskin där maskinföraren säger att maskinen förmodligen har tappat 40-50 liter hydraulolja på ett hygge.

Varför hade du öppna flaskor med glykol och avfettningsmedel stående på arbetsbänken? Skruva på locket va fan.
Citera
2025-02-22, 10:30
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför hade du öppna flaskor med glykol och avfettningsmedel stående på arbetsbänken? Skruva på locket va fan.

Löjligt! Man jobbade ju för fan där just då och nu.

Till och med sprayflaskor med smörjmedel kunde ifrågasättas.

Och för att inte tala om allt nytt hittepå med att verkstäderna ska rapportera till naturvårdverket allt "farligt avfall" som samlas in. Motorolja, oljefilter, lysrör med mera och ny senast kopparkabel.
Förmodligen samma på bildemonteringarna.
Och jag kan inte låta bli att fundera över hur sånt funkar på alla små arabverkstäder som jobbar för 400 kr per timme. Det lär ju vara en utmaning för miljöinspektörerna.

Många småföretag kommer inte att kunna drivas i framtiden just för en stor hysteri gällande olika saker.

Än så länge så har kommunens miljöinspektörer inte kunnat ge sig på privatismen, men det är nog bara en tidsfråga innan folk blir tvungna att rapportera in ett par utslitna kläder till naturvårdsverket så att hela kedjan kan spåras.
Citera
2025-02-22, 10:52
Medlem
Citat:
Bara en pytteliten början på vad som komma skall.

Det kommer att bli svindyrt i framtiden att driva ett företag där det kan betecknas finnas minsta lilla risk för miljön.

Fram till det att jag drev min bensinstation och bilverkstad 2022 så har jag sett miljöbesöken från kommunen skärpas för varje år.
Sista åren såg jag helt enkelt till att plocka bort Allt i verkstaden som kunde innehålla minsta lilla kemiskt material när dom skulle komma på besök.
Det gick fan inte att ha en öppen flaska med glykol eller avfettningsmedel stående på arbetsbänken utan att det skulle ifrågasättas varför den stod där.
Ibland kunde man ju nästan tro att det var ett ebolavirus som jag hanterade i fastigheten.

Nu driver jag verkstad som resande mekaniker och jobbar mycket utomhus hos kunden och slipper tack och lov kontakterna med miljökontoret, men jag har faktiskt brevledes fått förfrågan var jag har min verkstadslokal av kommunens miljöinspektörer.
Dom kunde inte riktigt förstå att jag inte hade en arbetslokal.

Tur att dom inte ser när man åker ut långt ut i skogen för att reparera en skogsmaskin där maskinföraren säger att maskinen förmodligen har tappat 40-50 liter hydraulolja på ett hygge.
Intressant!
Slutar väl med att alla liter öronmärks
Lämna tillbaks x liter olja för att få köpa samma mängd ny

nä nu ska jag inte ge miljöförvaltningen fler ideer
Citera
2025-02-22, 11:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Och för att inte tala om allt nytt hittepå med att verkstäderna ska rapportera till naturvårdverket allt "farligt avfall" som samlas in. Motorolja, oljefilter, lysrör med mera och ny senast kopparkabel.
Och jag kan inte låta bli att fundera över hur sånt funkar på alla små arabverkstäder som jobbar för 400 kr per timme. Det lär ju vara en utmaning för miljöinspektörerna.

Många småföretag kommer inte att kunna drivas i framtiden just för en stor hysteri gällande olika saker.

Än så länge så har kommunens miljöinspektörer inte kunnat ge sig på privatismen, men det är nog bara en tidsfråga innan folk blir tvungna att rapportera in ett par utslitna kläder till naturvårdsverket så att hela kedjan kan spåras.

Använde du glykol och avfettningsmedel så ofta i din verkstad att du inte hann skruva på locken mellan gångerna? Självklart ska inte flaskor med kemikalier stå öppna på arbetsplatsen.
Citera
2025-02-22, 11:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Ja, och anledningen är ju att begränsa folks rörlighet. Fria människor är farliga. Man skall ha en ny bil som går att spåra och den skall leasas, inte ägas

Och det verkar även finnas en underliggande agenda att kraftigt begränsa storleken på fordonsflottan, bara dom privilegierade ska ha tillgång till bil, iaf privat, resten ska förpassas till att gå/cykla/åka kollektivt.
Citera
2025-02-22, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Använde du glykol och avfettningsmedel så ofta i din verkstad att du inte hann skruva på locken mellan gångerna? Självklart ska inte flaskor med kemikalier stå öppna på arbetsplatsen.
Varför gör dom då inte flaskorna med backventil eller annan idiotsäker konstruktion om de är livsfarliga att lämnas öppna?
Citera
2025-02-22, 11:26
Avstängd
Citat:

Nu när du ändå är inne på detta - hur mycket kostar det att driva en aukt märkesverkstad i en hyrd lokal av återförsäljare - dvs nybilsåterförsäljare hyr stoor vagnhall där en del är verkstad o kanske ävem med lack som betalar sin del av hyran o så har man overhead i form av verkmästare o kundmottagaree (o kanske även en kontorist) - frågan konkret är kostnad per person o år.

Sen kan de smarta fundera över hur mycket Ormbitens etc ägda o betalda verkstad kostar per person o år vid likvärdig lön som medianlönen på ovanstående verkstad.

Sen kan de smarta konstatera vem de skall låta göra jobbet förutsatt att alla mekar klarar det
Citera
2025-02-22, 11:26
Medlem
Märker av något dagligen nu för tiden.
Och det är att allt som är bra, smidigt, billigt, roligt, bekvämt, osv för vanliga människor ska bli förbjudna.
Allt ska bli så svårt och dyrt som möjligt.
Vi ska jobba och titta på tv och betala så mkt som möjligt för allt samtidigt som vi ska fylla våra liv med stress, that's it.

Delplocken är ju fantastisk. Att bara rycka ut sin del som man behöver till sin bil är ju något som alla önskar.
Det är som att man köper matvaror direkt från hyllan i affärer istället för någon webshop. Fast bildelar är mkt krångligare och inte säkert det passar ens egna bil så de behöver ofta ses och kännas på irl.
Kan inte förstå varför det skulle vara så dåligt för miljön, bilarna står ju stilla på en gård och de kommer de fortsatt att göra när de säljer enstaka delar på internet.

Tror snarare att det handlar om kriget mot fosilbilar, kan man inte reparera och underhålla sina äldre bilar så förfaller de.
Alla ska ha en dyr elbil som många inte ens kan ladda.
Och tror ni att de kostymnissar som tar dessa beslut ens kör äldre bilar?
Nej de kör den nyaste Volvon och har sin laddstolpe på gården utanför sin villa.
Citera
2025-02-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Märker av något dagligen nu för tiden.
Och det är att allt som är bra, smidigt, billigt, roligt, bekvämt, osv för vanliga människor ska bli förbjudna.
Allt ska bli så svårt och dyrt som möjligt.
Vi ska jobba och titta på tv och betala så mkt som möjligt för allt samtidigt som vi ska fylla våra liv med stress, that's it.

Delplocken är ju fantastisk. Att bara rycka ut sin del som man behöver till sin bil är ju något som alla önskar.
Det är som att man köper matvaror direkt från hyllan i affärer istället för någon webshop. Fast bildelar är mkt krångligare och inte säkert det passar ens egna bil så de behöver ofta ses och kännas på irl.
Kan inte förstå varför det skulle vara så dåligt för miljön, bilarna står ju stilla på en gård och de kommer de fortsatt att göra när de säljer enstaka delar på internet.

Tror snarare att det handlar om kriget mot fosilbilar, kan man inte reparera och underhålla sina äldre bilar så förfaller de.
Alla ska ha en dyr elbil som många inte ens kan ladda.
Och tror ni att de kostymnissar som tar dessa beslut ens kör äldre bilar?
Nej de kör den nyaste Volvon och har sin laddstolpe på gården utanför sin villa.
Min farfar född 1909 brukade säga att allting går i cykler. " det kommer födas en ny Hitler" Putin? " Och framtiden kommer bara dom rika råd att ha bil" så var det ju när han var ung. det var präster Borgare och bönder som hade bil. Och inte har jag råd med Elbil.
Citera
2025-02-22, 11:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Det bästa för miljön är ju att hand om det vi redan har och återanvända beganade saker. Helt idiotiskt att förbjuda något som hjälper miljön. Vad blir nästa steg? Att förbjuda folk från att köpa begagnade bilar? Förbjuda Secondhand-butiker?
Citera
2025-02-22, 11:47
Medlem
ghylds avatar
Miljömaffian med ytterligare ett genialiskt beslut... Precis som när vi stängde ner kärnkraften och satsade på kolkraft istället, eller framtida utsläppsrätter/utsläppsrättigheter. Konstigt nog gynnar alla dessa beslut storföretagen ekonomiskt och inte miljön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in