2025-02-13, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotoriousD
Den är överklagad

Allright då är det stor risk för fällande dom i hovrätten, inte för att bevisningen är övertygande utan för att beviskraven i dessa mål är på tok för låga
Citera
2025-02-13, 09:33
Medlem
Bra med ett utlåtande/dom från högre instans 👍
Citera
2025-02-14, 11:48
Medlem
Nån som vet när hovrättsförhandlingen är?
Citera
2025-02-14, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purrfect70

De har nog inte bestämts än med tanke på att det precis blivit överklagat
Citera
2025-02-15, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purrfect70

Efter det att domen har överklagats så kommer tiden för att anslutningsöverklaga från andra parten löpa en vecka till. Därefter kommer målet att sättas ut till huvudförhandling, men eftersom att ingen sitter häktad i målet så är det inte prioritet på att behandla det, så beroende på hovrättens arbetsbelastning så kan det ske inom olika tidsramar.

Vi får helt enkelt avvakta och se när det blir utsatt för huvudförhandling.
Citera
2025-02-15, 12:16
Medlem
Vet man vem som överklagat? Är det målsägande eller åklagare?
Citera
2025-02-21, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotoriousD
Här tycker jag TomatKungen har mycket att ta in och kan lära sig av dig hur man gör en så kallad objektiv bedömning.

Det här med blåmärken etc när man kör lastbil.. Vi handskas inte med skrivare och tangentbord - vi handskas med stora tunga fordon som utför stora tunga transporter med hjälp av stora och tunga hjälpmedel. Statistiskt sett ligger chaufförsyrket i toppen av arbetsskador vilket väckte många frågor när rapporten kom då folk hade just den föruppfattade meningen att -”Men ni håller väl bara i en rätt och trampar på pedaler och får väl i värsta fall nageltrång av spakarna bakom ratten?” - man tänkte inte på att transporten på vägen är halva jobbet, andra halvan är lastning/lossning.

Allt vara chaufför och vara blåslagen över hela kroppen är fan inte anmärkningsvärt någonstans varesig du kör bilbärgare, skåplastbil, tankbil, bulktransport, lastväxlare eller sopbil. Det kan vartenda chaufför i branschen intyga. Vi har veckor och månader där vi har tur och inget händer, andra sekunden stryker någon med vid en lossning/lastning eller bilolycka.

V - Läsvärt - V
https://www.arbetarskydd.se/arbetsmi...-yrket/1493757

https://alltomarbetsmiljo.se/nyheter...en-star-stilla

https://arbetet.se/2021/09/24/66-dod...-med-riskerna/
Blåmärken för att med handskas med tunga saker? om man får tunga saker på sig så får man inte blåmärken, man blir krossad.. lossning lastning? ni står väl för tusan inte och hivar saker på varandra, ni använder truckar och palllyftare.
om du får massa blåmärken för du jobbar som lastbilschaufför så är det inte arbetet det är fel på. det är dig det är fel på..
jag jobbar inom industri och lossar och lastar ibland. har aldrig hört någon klaga på blåmärken. skärskador ja.
ligger du i lastutrymmet och ber dom kasta godset på dig eller?

"Jag har varit på akuten ett flertal gånger med allt ifrån stukade fötter till att jag har fått gods i huvudet, spräckt hårbotten och haft ansiktet fullt med blod, fått en spricka i ett finger, nästan brutit smalbenet och fått sitta en halv arbetsdag med papper på smalbenet som inte ville sluta blöda"
allt du beskriver är skär- och stickskador. inte tryck- och klämskador..
Citera
2025-02-21, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Blåmärken för att med handskas med tunga saker? om man får tunga saker på sig så får man inte blåmärken, man blir krossad.. lossning lastning? ni står väl för tusan inte och hivar saker på varandra, ni använder truckar och palllyftare.
om du får massa blåmärken för du jobbar som lastbilschaufför så är det inte arbetet det är fel på. det är dig det är fel på..
jag jobbar inom industri och lossar och lastar ibland. har aldrig hört någon klaga på blåmärken. skärskador ja.
ligger du i lastutrymmet och ber dom kasta godset på dig eller?

"Jag har varit på akuten ett flertal gånger med allt ifrån stukade fötter till att jag har fått gods i huvudet, spräckt hårbotten och haft ansiktet fullt med blod, fått en spricka i ett finger, nästan brutit smalbenet och fått sitta en halv arbetsdag med papper på smalbenet som inte ville sluta blöda"
allt du beskriver är skär- och stickskador. inte tryck- och klämskador..

Det är ju inte alla som kör gods som man bara placerar på ett flak rakt av. Ofta får man klättra på hela lasset för att få spännbanden rätt osv.

Målsägande kör tankbil har jag förstått. Det är slit med slangar och grejer.
Det räcker för oss lite kortare personer med att man ska kliva över dragstången så får man blåmärken. Klättra upp på flaket. Blåmärken.
Tvätta ekipaget. Blåmärken.

Du kan inte komma och påstå saker när du själv inte är chaufför.
Att köra lastbil är det farligaste yrket man kan ha. Alla som ARBETAR som chaufförer i denna tråden har berättat att man får blåmärken exakt hela tiden. Som man inte ens kommer ihåg varifrån dom kom.
Du tycker du bara ska ignorera sån fakta?
Citera
2025-02-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Det är ju inte alla som kör gods som man bara placerar på ett flak rakt av. Ofta får man klättra på hela lasset för att få spännbanden rätt osv.

Det räcker för oss lite kortare personer med att man ska kliva över dragstången så får man blåmärken. Klättra upp på flaket. Blåmärken.

Att köra lastbil är det farligaste yrket man kan ha. Alla som ARBETAR som chaufförer i denna tråden har berättat att man får blåmärken exakt hela tiden. Som man inte ens kommer ihåg varifrån dom kom.
Jag jobbar inom industrin. jag spänner, drar, skruvar klättrar, tvättar etc etc. men jag och ingen annan får blåmärken.
du snackar som om lastbilsyrket är någon annan fysisk dimension, där ni, och bara ni utför saker som ingen annan gör på andra jobb. för helvete hör du inte hur det låter? farligaste yrket man kan ha? ni lastbilchaffisar är verkligen korkade..
ni gör inget unikt.. ert jobb är att lasta, lossa, och säkra fraktgods. om ni får blåmärken, HELA, tiden, är ni korkade, eller väldigt klumpiga.
ja, alla lastbilschaffisar i tråden som älskar tim och den andra fjanten pratar om blåmärken.
jag frågade en kompis som jobbar som lastbilschaufför. blåmärken är inget han känner igen sig i..
så rättelse;
alla chaffisar som är kompisar med tim och fjanten i denna tråden, får blåmärken.
Jag vänder mig inte mot att lastbilschaufförer får skador, eller blåmärken, och t.o.m. dör. men på er låter det som att chaffisar får blåmärken HELA tiden, konstant, över hela kroppen. vilket inte är sant. och så förklarar ni målsägandes blåmärken att det beror på lastbilsyrket.
det är billigt.
Vi som jobbar inom industri, bygg osv sitter inte heller och gör hemsidor till varandra på kontoret, och runkar av varandra med våra mjuka, lena, och valkfria gräddvita händer..
Senast redigerad av goderian2 2025-02-21 kl. 18:08.
Citera
2025-02-21, 18:00
Medlem
Citat:

Finns statistik över farliga yrken och lastbilschaufför är inte i topp.
Citera
2025-02-22, 09:56
Medlem
Citat:

Är du själv chaufför? Hur är det möjligt att få blåmärken av att kliva över(!) dragstången och klättra upp på flaket? Krockar du med dragstången?
Citera
2025-03-14, 12:44
Medlem
Vet någon något mer om vad som händer med överklagandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in