2025-02-21, 19:55
Medlem
rubbergirls avatar
”Men Hamide Jafari vet fortfarande nästan ingenting om hur. Han dog troligen av 5–6 skott. Det vet hon från den person som tvagade hans kropp inför begravningen. Från polisen har hon inte hört något.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pPx3RV/dadet-pa-risbergska-drabbade-frustrerade-over-ovissheten
Citera
2025-02-21, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Sekretess. Det är ett pågående ärende hos polisen.

Värst vad du är insatt.

Varför är det inte sekretess på bilden?
Citera
2025-02-21, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Filmen finns här:
https://m.youtube.com/watch?v=Tl8sAzhGqoE

Det är riktigt, riktigt otäckt när man lyssnar med hörlurar och jag avråder alla som på något sätt kände något av offren att lyssna. Jag har lyssnat igenom flera ggr, backat och kört fram. Jag kommer aldrig att glömma det jag hört. Jag har sett en och annan bild här på fb som sitter på näthinnan och den här filmen läggs till samlingen.

Explosionerna kommer parvis. Kanske kan andra smällen vara ett eko?
Orkar inte lyssna nå mer på den där. Men är den första knallen lägre än den andra knallen kan det vara tändaren som går av. Jag vet inte vilka modeller dom dom använder idag. Det finns även såna som smäller flera gånger. Tror det är 1-9 eller något sådant. Och jag har för mig att vi haft såna, men jag är inte helt säker. Men det kan så klart vara eko, eller så. Det kan också vara taktik. Att dom kastar samtidigt på olika platser med nedräkning.
Citera
2025-02-21, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan se nedanför vårt hus att det kommer en bil från kommunen med regelbundna mellanrum, men det är alltid flera i bilen. De jobbar snabbt och effektivt, verkar kunna samrbeta. Det handlar om gräsklippning på maskin som rullas av flaket, det handlar om att gå med kantklippare och ibland beskära träden.

Helt klart svårt för någon som kanske har svårt att samarbeta och vara ute bland folk. Jag tror inte det skulle passa RA, men vem vet.

Jag läste även att han hade svårt med dygnrytmen, vilket verkar vara vanligt vid olika NPF diagnoser. Det kan finnas jobb som hade passat RA bättre, men det kanske krävs en handläggare på arbetsförmedlingen som har rutin och kontakter.

Nu vet vi inte hur det var på biluthyrningsfirman, det jobb han trivdes med, men han gillade att köra bil. Vet inte om det funkade dåligt där, då köra bil delen ändå borde vara en liten del av jobbet? Man måste väl städa,tvätta dom, kolla skador, mm, inte bara flytta bilarna?

Samtidigt kan jag se, att det borde gå att anpassa arbetsuppgifer för personer lite efter deras förmåga och svagheter. Samhall, men fett förnedrande med loggan tycker jag.

Grannen hade hjälp med att beskära stora träd på tomten. Företaget anlitade i sin tur samhall för att ta hand om grenar, mm. Det var stor skillnad på hur de arbetade. En man var väldigt effektiv, fattar inte varför han inte kunde få jobb på annat ställe? Medan en person gick med en liten kvist i taget till flaket.

Det kan nog kännas förnedrande för personer utan problem med nedsatt kognitiv förmåga.

Har man som RA problem med depression, ångest, kanske med social fobiförutom kanske autism, då kan man väl ändå att det kan vara svårt om inte omöjligt att kräva att personen ska ut och söka ett antal jobb varje vecka. Det är ett systemfel enligt mig att systemet är för kategoriskt och inte kan anpassa kraven efter individen.

Det kan ju ha tippat RA över gränsen.

Men... hans val är helt oförsvarbart!
Finns inga ursäkter!
Oförlåtligt!
Oavsett att han hamnat mellan stolarna.

Där har jag noll empati.

Det finns helt klart personer som måste lotsas hela vägen till ett arbete och kanske dessutom få fortsatt stöd. Samtidigt kan det säkert vara något bra för många. Att förtjäna sina egna pengar och stå på egna ben. Men samtidigt förlorar man ju sina bidrag vilket gör att det inte blir mer i plånboken efter skatt. Kanske tom mindre då inkomst påverkar bostadsbidraget också. Varför acceptera ett sådant jobb?
Citera
2025-02-21, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlekskrigare
Swebbtv går iut med att skytten inte var ensam..
Enligt uppgifter från en man som analyserat ljudfilen som spelades in på en av toaletterna(videon finns på youtube)... massa sjuka saker som enligt uppgift kan höras.. någon slags uppgörelse.. helskumt. VEt inte hur tillfäörlitligt detta är, men ändå intressant. Sverige ska väl ha sin beskärda del av psyops också.. samtelet sker i slutet av denna video: https://swebbtv.se/w/miCSn2YoaTGYxyHveJTLHd
Klickbait och propaganda. Vägrar lyssna.
Citera
2025-02-21, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Orkar inte lyssna nå mer på den där. Men är den första knallen lägre än den andra knallen kan det vara tändaren som går av. Jag vet inte vilka modeller dom dom använder idag. Det finns även såna som smäller flera gånger. Tror det är 1-9 eller något sådant. Och jag har för mig att vi haft såna, men jag är inte helt säker. Men det kan så klart vara eko, eller så. Det kan också vara taktik. Att dom kastar samtidigt på olika platser med nedräkning.

I åtminstone det sista fallet är det stor skillnad i volym mellan första och andra. Inte så påtagligt i de andra. De andra verkar vara längre bort, och då kan det naturligtvis bli mindre skillnad.
Citera
2025-02-21, 20:16
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Värst vad du är insatt.

Varför är det inte sekretess på bilden?

Inte alls insatt. Detta är standard läge.

Alla förundersökningar är ALLTID sekretessbelagda.

Att man släppt en enda bild är för att man vill att allmänheten ska höra av sig om de/vi har sett något.
Senast redigerad av K.Blomkvist 2025-02-21 kl. 20:18. Anledning: Missade ett ord "man" att...
Citera
2025-02-21, 20:18
Medlem
Citat:
Inte alls insatt. Detta är standard läge.

Alla förundersökningar är ALLTID sekretessbelagda.

Att man släppt en enda bild är för att vill att allmänheten ska höra av sig om de/vi har sett något.

Tack!
Citera
2025-02-21, 20:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det finns helt klart personer som måste lotsas hela vägen till ett arbete och kanske dessutom få fortsatt stöd. Samtidigt kan det säkert vara något bra för många. Att förtjäna sina egna pengar och stå på egna ben. Men samtidigt förlorar man ju sina bidrag vilket gör att det inte blir mer i plånboken efter skatt. Kanske tom mindre då inkomst påverkar bostadsbidraget också. Varför acceptera ett sådant jobb?

Absolut kan ett framluskat anpassat jobb till RA ha varit bra för honom. Han kunde inte osannolikt mått bättre av det, eftersom isolering kan i sig vara destruktivt och nedbrytnde, även om man har autism och ogillar att jobba med andra.

Men att arbeta efter förmåga borde inte leda till att man får sämre ekonomi äm försörjningssöd? Det kan förstås vara så att ett anpassat arbete inte innebär 40 timmars arbetsvecka, men man måste kunna i dagens Sverige kunna leva om man inte har förmågan, är sjuk eller har diagnoser som gör att man inte fungerar i samhället som förväntas.
Citera
2025-02-21, 20:20
Medlem
Citat:
Det inlägget (påståendet) hittar du här så du slipper kolla hela:

https://swebbtv.se/w/miCSn2YoaTGYxyHveJTLHd?start=5m30s

Vilken dynga! Att det alltid ska dyka upp dårenskap vid stora händelser 🤦‍♀️
Citera
2025-02-21, 20:21
Medlem
Citat:
I åtminstone det sista fallet är det stor skillnad i volym mellan första och andra. Inte så påtagligt i de andra. De andra verkar vara längre bort, och då kan det naturligtvis bli mindre skillnad.
Det finns ju såna man skjuter ur både 40mm och hagel tolvor. Jag vet dock inte var vi har för grejer idag, men 40mm och Hagel finns i alla fall. Sen om man har den ammon till dom vet jag inte. Men då är det ju en drivladdning också, var det jag ville ha sagt. Så det kan väl också vara ett alternativ...
Men jag vet inte alls hur dom fungerar och så, men jag vet att det finns såna. Men som sagt det behöver inte betyda att vi har det i Sverige. Men någon skrev väl att dom hörde något i stil med "skjut en till granat"? Så det är förstås ett alternativ. Sist jag såg en då hade vi i alla fall såna man kastar. Men det är längesedan.

EDIT: Med "Vi" menar jag "vi" som "i Sverige".
Citera
2025-02-21, 20:23
Medlem
Karlekskrigares avatar
Jag är inte heller något fan av högernationalistiska swebbtv, som har kopplingar till högerextrema mediamogulen "tobbe larsson" som driver alternativa bokmässan och är dömd för bla hustrumisshandel osv.. men tyckte detta var lite intressant.

Citat:
Klickbait och propaganda. Vägrar lyssna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in