2025-02-21, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Tack för rättelsen. Ursäkta mig, men Socialtjänsten är väl också en del av Socialförvaltningen? Jag har inte gjort skillnad tidigare men nu har jag lärt mig.
Socialtjänsten eller socialförvaltningen är i Sverige namnet på den kommunala förvaltning som lyder under varje kommuns socialnämnd.
Citera
2025-02-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Undrar varför han kikade in i ett klassrum och log ?

Weird.

Nja. Enligt samma vittne frågade denne om han skämtade, vilket är en märklig fråga, men man får för sig konstiga saker i konstiga situationer.
Jag har funderat på hur jag, som inte är autist med problem i sociala situationer, skulle ha bemött den frågan.
Men det man vet är att inget enskilt vittne är att lita på i en sådan här situation, det är många motsägelsefulla vittnesmål kring alla detaljer.
Så det kan vara så att han inte log alls till att han log brett och lustfyllt och sedan började peppra loss.
Citera
2025-02-21, 17:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, det är inte så lätt att avgöra alla ggr. Jag har valt att kalla dem explosioner eftersom deras karaktär är så lika de andra explosionerna. Men inget är ju skrivet i sten. Nu är det ju tre par explosioner, varav de sekundera mycket väl kan vara ekon, och det stämmer ju då, så här i efterhand, med det antal som polisen säger att de använt. Jag noterar också att jag inte hittat något skott som jag misstänkt komma från hagelbössa eller annat kulgevär men har väl inte ansträngt mig för att göra det heller. Man behöver kanske se smällarna i ljuddiagram för att få mer klarhet. Eller åtminstone lyssna ytterligare ett par ggr med sådan avsikt. Orka…

Du har gjort ett fint arbete med att lägga in ljudupptagningen från filmen i tidslinjen.
Citera
2025-02-21, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Eftersom RA verkar att ha varit allvarligt psykiskt sjuk under en stor del av sitt liv och som varken klarade av studier eller arbete är det konstigt att han inte hade beviljats sjukersättning (sjukpension).

Tydligen hade han ekonomiskt bistånd från socialförvaltningen,men detta ville politiker och tjänstemän dra in. Detta stressade honom och förvärrade troligen hans tillstånd.

RA:s föräldrar skall inte klandras när det är samhället och myndigheter som svek en sjuk människa.
Helt rätt.
Citera
2025-02-21, 17:08
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Om så vore fallet borde det INTE stått att just ”Rickard Andersson” bott på adressen i drygt 13 år.
Borde vara ett avbrott i boendet.
(Rickard var ju ”samma person” oavsett namnbytet).

Citat:
Sidornas algoritmer ställer till det lite. Har sett hur flyttillfälle registrerats både vid namnbyte och då någon fått en ”särskild postadress”, tex pga fängelsetid. Trots att de varit skrivna på samma plats hela tiden.

Det som krånglar till det ytterligare är ju att polisen (åtminstone initialt) hävdade att han bott på samma adress sedan 2016:

Citat:
Polisen har beskrivit Rickard Anderssons tillvaro som isolerad. Han flyttade in i sin lägenhet 2016 och hade under flera år liten kontakt med andra människor.

https://www.tv4.se/artikel/6sxxd8BTCil3OR6cqrblx9/maria-var-granne-med-rickard-andersson-far-mardroemmar
Citera
2025-02-21, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag tänker att polisen säger att det bara är två skott de har hört efter att ha gått in så borde det innefatta all polis oberoende av hur många grupper det ev var.

Larmet går 12.38 av RA´s rökgranat
Polisen går in 12.40, alltså 2 minuter efter och blir beskjutna.
Två skott avlossas enl polisens utsaga men 4 skott skjuts i följd kl 12.41.

Någonting stämmer ju inte för det var isf minst 4 skott (troligtsvis ännu fler) efter att polisen gick in.

Polisen sa att han sköt sig själv 12.45. Därför borde det avlossats minst ett till skott efter dessa 4 i följd 4 minuter tidigare.

Jag ogillar stort att infon vi fick igår inte verkar stämma. Det känns inte alls bra efter all annan kritik.

Nu är det ju en del brott i filmen så man kan ju inte utesluta att tex 12:42 filmtid är 12:45 polistid. Larmet gick innan första brottet som kommer strax efter att det startat. Det finns två serier med skott efter larmet. En med fem skott 12:39:11-22:39:33 (med troliga chockgranater mitt i) och en med fyra 12:40:44-22:40:53, filmtid alla. Sedan tyst i 1 min 35s och sedan ett klipp. Nej, jag tycker inte att polisens uppgifter hittills är helt solida och dessutom lite motsägelsefulla. Men som man frågar får man svar av den man frågar och kanske fattar man svaret. Media kan ju köra lite ”ryktet går” ibland också.
Citera
2025-02-21, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Rökgranat kastas när polisen är i byggnaden.
Brandlarmet var inte igång när poliserna gick in

Kan du länka till den infon? Det måste jag ha missat isf.
Citera
2025-02-21, 17:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast jag tycker det är lite konstigt om de var bekväm med att han hade vapen. Inte nödvändigtvis för att de skulle gissa att han skulle döda och skada andra men om han är deprimerad så kanske man skulle vara oroad för suicid. Förvisso kan en människa ta bort sig med många saker som normalt finns i ett hem (än mer om man är sjuk och har mediciner) men ofta är väl
självmord en impulshandling och skjutvapen kanske lättare, eller föredras mer bland män?

Jag vet inte vad som krävs för att få vapenlicens, förutom att du ska ha tagit jägarexamen, vara 18 år och anses av polisen vara lämplig, dvs inte begått brott eller andra olämpliga handlingar.

Måste man t ex vara med i ett jaktlag?
Måste man visa på att man jagar eller har jagat inom en viss tid?

Funderar på om han någonsin har jagat, då med sin familj eller?

Det finns en bild på RA när han är liten, i full jägarmundeing, vilket får mig att tro att familjen jagar.
Kanske har de jagat tillsammans? Kanske har de tyckt att detta var en möjlighet att få ut honom i naturen, vara tillsammans?

Eller var det tvärtom? De visste inget om vapnen? Men varifrån kom vapenskåpet? Kanske var det ändå sant det som stod i annonsen, att han fått det fyra år tidigare av en släkting?

Lätt att vara efterklok, och kanske föräldrarna inte såg detta komma. Han pratade ju nästan inget, svarade knappt på tilltal.

Jag tror att man som förälder lätt kan också förminska eller i varje fall trycka undan farhågor man har. Kanske rädd att förlora den lilla bit av förtroende man har.

Men visst, jag skulle nog oraoa mig för att han skulle ta livet av sig, vilket ju visat sig vara sant. Man vet ju inte, kanske har de faktiskt luftat sin oro, velat att han skulle göra sig av med vapnen? Kanske det var så skåpet en gång kom in i hans lägenhet? Kanske blev han arg och tyckte att dt inte var deras sak. Vi får nog aldrig veta, men detta är något som vi alla behöver tänka på när vi vet att någon anhörig inte "borde" ha vapen.

Föräldrarna har nog det oerhört svårt nu, med skuldkänslor och sorg. Sorg över att sonen är död, sorg och förmodligen ilka över RAs beslut, sorg över allt som hänt alla offer. Det här är något som de måste leva med resten av sitt liv, inklusive syskonen.
Citera
2025-02-21, 17:30
Medlem
Citat:
Nu är det ju en del brott i filmen så man kan ju inte utesluta att tex 12:42 filmtid är 12:45 polistid. Larmet gick innan första brottet som kommer strax efter att det startat. Det finns två serier med skott efter larmet. En med fem skott 12:39:11-22:39:33 (med troliga chockgranater mitt i) och en med fyra 12:40:44-22:40:53, filmtid alla. Sedan tyst i 1 min 35s och sedan ett klipp. Nej, jag tycker inte att polisens uppgifter hittills är helt solida och dessutom lite motsägelsefulla. Men som man frågar får man svar av den man frågar och kanske fattar man svaret. Media kan ju köra lite ”ryktet går” ibland också.

Jag förstår och håller med.

Har dock inte uppfattat att larmet gick så tidigt, kändes som en bra bit efter att han börjat filma.
Och att polisen visiterade honom inte så långt efter att larmet gick. Å andra sidan händer alltsammans under ca 10 minuter med flera avbrott.
Citera
2025-02-21, 17:35
Medlem
Citat:
Kan du länka till den infon? Det måste jag ha missat isf.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMX1yM/uppgifter-35-aringen-gomde-vapnen-i-gitarrliknande-vaska?utm_source=iosapp&utm_medium=share

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-beskriver-handelseforloppet-ett-inferno

Du får nog låsa om tråden från början
Citera
2025-02-21, 17:45
Medlem
Citat:
Jag förstår och håller med.

Har dock inte uppfattat att larmet gick så tidigt, kändes som en bra bit efter att han börjat filma.
Och att polisen visiterade honom inte så långt efter att larmet gick. Å andra sidan händer alltsammans under ca 10 minuter med flera avbrott.

Det stämmer det du säger. Larmet gick efter 5.33 kl 12:38:03 film- & vår tid. Fem hemska minuter. Allt var nog över runt 12:42 filmtid, med pauser 3 - max 5 min senare, troligen 2-3, gissar jag. Det är inte så lång tid egentligen.
Citera
2025-02-21, 17:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Eftersom RA verkar att ha varit allvarligt psykiskt sjuk under en stor del av sitt liv och som varken klarade av studier eller arbete är det konstigt att han inte hade beviljats sjukersättning (sjukpension).

Tydligen hade han ekonomiskt bistånd från socialförvaltningen,men detta ville politiker och tjänstemän dra in. Detta stressade honom och förvärrade troligen hans tillstånd.

RA:s föräldrar skall inte klandras när det är samhället och myndigheter som svek en sjuk människa.

Enligt aftonbladet var han nu helt utan inkomst om jag fattar det rätt:

"Enligt Aftonbladets uppgifter fick han tidigare ekonomiskt bistånd från kommunen. Detta ska dock ha dragits in på grund av att 35-åringen inte sökt jobb i den utsträckning som Arbetsförmedlingen krävt.

– Detta har gjort att han stått helt utan inkomst, säger en källa
."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen

Jag tror (misstänker) att svångremmen dragits hårt åt, och då kan det falla onyanserat ut beroende på vem som är handläggare. Man har ju genom åren försökt att samordna, bedöma, men jag tänker att hans diagnoser och svårigheten att kanske vara bland folk, själv söka jobb mm kan stöka till det rejält.

Jag har oerhört svårt att se att han ska ut på arbetsmarknaden och självständigt söka x- antal jobb i veckan för att kunna få försörjningsstöd.

Här behövs hjälp med att hitta uppgifter. Samhall passar inte alla och kanske känns som en stämpel i ryggen att behöva gå med deras logga på kläderna.

Jag vet en son till en bekant som fick hjälp av arbetsförmedlingen genom en särskild avdelning för den här typen av personer. Han fick jobb på ett företag att hjälpa till att typ reboota datorer. Han fick sitta utan att bhöva vara med andra så mycket, vilket passade honom. Hans mamma berättade sedan att man dragit in den avdelningen pga politiska beslut.

Föräldrar kan förstås ha ansvar över hur de uppfostrar sitt barn. Det kan vara misshandel och andra uppfostringsmetoder som är skadliga.

Men säg den förälder som inte gör fel! Särskild krav ställs förstås på föräldrar med barn som RA. Då får man vara mer förlåtande över dom, med tanke på hur svårt det kan ha varit under uppväxten. Man kanske inte pratade så mycket om diagnoser på det vis man gör idag, och hur mycket fattade andra såsom skolan vad som pågick?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in