2025-02-18, 10:53
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag har ingenting emot att tjna pengar. Jag r tungt viktad i Saab sedan ett tag tillbaka.
Att jag lgger in en liten kommentar att det r lite synd att det r verkliga hot mot Europa som fr mitt ISK att vxa i stllet fr att det varit ngonting positivt i alla bemrkelser tycker jag inte behver skapa oklarheter.

Ju mer "shit gets real", ju mer kar SAAB i vrde. "Shit" i den hr ekvationen r relativt olustiga saker.
Jaha, du tnker s. Jag tnker mer att om saker man har noll kontroll ver (geopolitik eller krig exempelvis) utvecklas p ett trkigt stt s kan man i alla fall tjna pengar p det.

Du kan ju se det ur ett mer positivt perspektiv ocks. Vi (nstan hela Europa) r inte i krig, och det finns vldigt lite som talar fr att vi kommer befinna oss i krig de nrmaste ren. Tack vare de senaste dagarnas hndelser verkar mycket luta t att vi kommer rusta upp vra/vrt frsvar i hg takt. P s vis fr vi ett starkare frsvar som i mindre utstrckning n tidigare r beroende av yttre aktrer (USA till exempel, som vl tminstone i ngon bemrkelse fr ses som yttre), vilket ytterligare minskar risken fr krig. Dessutom kanske Europa kommer kunna lsa framtida europeiska konflikter utan att USA ska behva lgga sig i. Och du tjnar pengar.
Citera
2025-02-20, 09:36
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Idag r jag nnu mer vertygad om att Saab kommer att n 500 (under 2025) men det kommer att bli lite av en kurvig vg dit dr nyheter kommer vara starkt drivande t bda hllen.

P den positiva sidan har vi en investeringskurva fr frsvarsanskaffning som helt enkelt bara mste justeras uppt. Igr presenterade Danmark 75 miljarder extra i ett direktbeslut och Sverige sitter bedmt ocks och filar p ny budget. Det andra r att Europa mste vikta inkpen mot Europeiskt och bryta beroendet av USA.

Det hr r inte enbart positivt. Det r ingen ltt sak att gra och i den avtalsvrld som r pre-trump s sitter vi ju tungt i system som r helt beronde av USA precis som att de har vr teknik i vissa fall.

Precis som att SAAB kommer vinna enorma nya kontrakt s kommer ngra riskera att g frlorade. Boeing Saab T7A r ett sdant projekt som jag misstnker blir en riktigt svr surdeg att hantera. USA kommer antagligen vilja minska p Saabs del, eller plocka bort Saab ur ekvationen men nd anvnda det som ptryckning s lnge som mjligt fr att Saab inte ska bidra till att svenskifiera andra befintliga produkter.

Det r alls positivt och negativt p samma gng. Tar USA ytterligare steg som visar att de mnar lgga Grnland till sig s (vilket nu r en mjlighet) tror jag Finland grna avbestller F35 och tar en Europafierad Gripen om SAAB kan producera en sdan. Men samtidigt s blir det ju antagligen sjukt omjligt att leverera till T7-linjen.

Jag har redan rknat in detta d jag stter 500 som slutstation fr 2025.

Galna tider!!
Citera
2025-02-20, 15:31
Medlem
SEB tror p SAAB.
Storbanken: Trumps krav kan ge Saab mer skjuts
SEB gr drfr i en marknadsuppdatering en bedmning att tidigare analys kring Saab nu r verdrivet frsiktig och ser att bolaget kan vxa 10 procent eller mer rligen.
Trumps tidigare utspel om att Natos medlemslnder ska bidra med 5 procent av lndernas BNP i kombination med att Europa kan behva ta en strre frsvarsroll kan drfr ge ett rejlt tillvxtlyft fr Saab. I ett extremscenario ser SEB hur aktien kan lyfta frn nuvarande niv kring 300 kronor till drygt 500 kronor.
https://www.dn.se/ekonomi/storbanken...ab-mer-skjuts/

Just nu r artikeln ppen.

Jag hller hrt i mitt strsta innehav, och vid en eventuell dipp s kommer jag g in med mer.
Citera
2025-02-20, 18:01
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
SEB tror p SAAB.
Storbanken: Trumps krav kan ge Saab mer skjuts
SEB gr drfr i en marknadsuppdatering en bedmning att tidigare analys kring Saab nu r verdrivet frsiktig och ser att bolaget kan vxa 10 procent eller mer rligen.
Trumps tidigare utspel om att Natos medlemslnder ska bidra med 5 procent av lndernas BNP i kombination med att Europa kan behva ta en strre frsvarsroll kan drfr ge ett rejlt tillvxtlyft fr Saab. I ett extremscenario ser SEB hur aktien kan lyfta frn nuvarande niv kring 300 kronor till drygt 500 kronor.
https://www.dn.se/ekonomi/storbanken...ab-mer-skjuts/

Just nu r artikeln ppen.

Jag hller hrt i mitt strsta innehav, och vid en eventuell dipp s kommer jag g in med mer.

SEB lser tydligen DDN:s analyser
Citera
2025-02-20, 18:13
Medlem
Citat:
SEB lser tydligen DDN:s analyser
Antagligen, haha. Tyckte din text var klok, fr vrigt. Men vad som helst kan hnda. S inte mer SAAB i nulget.

Tog en skrmdump p Avanza i mndags, en mnadsln upp p SAAB.....
Citera
2025-02-21, 11:53
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag kom in i SAAB alldeles fr sent, men det gr man ju alltid. Ett annat stt att spegla framtidsutsikterna p avseende SAAB och de andra liknande, kan vara att i skrivande stund sgs amerikanska frsvarsaktier kollapsa av omvnt skl.

https://www.di.se/nyheter/militar-ih...a-wall-street/
Citera
2025-02-21, 15:29
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Dagens SAAB frn DDN:

Gripen:
Det skrivs en del om Gripen till Ukraina. Jag har s som det ser ut just nu rknat bort detta. Det r orimligt och verklighetsfrnvnt att inte "read the room" d det kommer till om USA skulle ge exporttillstnd eller inte. Hint: svaret r nej frn deras sida ven nsta vecka, nsta mnad, nsta r. Blir det val 2028 och inte en diktatur s kanske efter det igen.

Privata affrer:
Love Strandberg skriver i en krnika att svenska frsvarsmarknaden r verhettad. Det r r ett fantastiskt exempel p krnika frn en person som r frn media, kan media och kan marknad men inte riktigt kan skerhetspolitik. Han tittar p ett par grafer, siffror och kommer fram till en slutsats som r helt frnkopplad faktorer s som vad en allmn stark oskerhetsknsla infr framtiden innebr.

SAAB och en del andra svenska frsvarsfretag kommer inte f "chansen" eller "mjligheten" till nya affrer. De kommer nst intill bli beordrade att gra dessa affrer. Sdant r lget.

Det som hnt den sista veckan (med alla de tecken vi ser frn USA) r s ett s fundamentalt frndrande av vr situation s det gr Love frbi fr han kan inte ta in det.

SAAB:s vrdering r inte hg och 500kr r rimligt i r baserat inte bara p nya ordrar fr att utka det svenska frsvaret men fram fr allt krav p att SAAB inte kper in kritiska komponenter frn USA utan i strsta mjliga utstrckning tillverkar sjlv, eller kper europeiskt eller Kanadensiskt. Det banar vgen fr nya produkter, nya produktionslinjer och hgre omsttning och ordrar p modifieringar av befintlig system och ibland betalda frstudier.

En del av de nya produkterna som SAAB frhoppningsvis kan ta r digitala och har en otrolig marginal som jag tror gr till amerikanska leverantrer just nu.

SAAB kommer kanske inte kunna gra en lika bra produkt men de kan gra en som r ok och det mste f rcka s lnge. Hr belnas de med god marginal p detta om de lyckas.

ter Gripen:
Det hr r en svr nt att kncka. Det r inte bara motorn som r amerikansk. Det r en hel del men dr r nu och dr vi gr frn hr r att planet mst bli mer svenskt/europeiskt d det kommer till kritiska komponenter. Allt kritiskt mste vara ITAR-free frn och med nu och det r en fy satans peng att fixa till.

Slutligen:
Det verkar som det kommer krvas ngon kursdrivande nyhet fr att vi ska ver 300.

Det r klassiskt Svenskt att alltid vara lite efter de andra nordiska grannarna. Vi gillar att ha "is i magen" men d de kr s kr ofta Sverige lite efter. Denna vecka skt Danmark till 75 miljarder till frsvaret med orden "kp, bara kp". Det r inte s svenskt men frvntar mig nd att en svensk variant av detta kommer i nrtid.
Citera
2025-02-26, 08:54
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Dagens SAAB frn DDN:

Precis som jag tidigare skrivit s har USA lagt ut en ny riktning och det innebr bde enorma mjligheter fr SAAB men det kommer ocks med stora utmaningar d det kommer till att styra om projekt fr att anpassa sig till den nya vrldsordningen.

USA r inte att anses som en partner lngre och Gripen mste anpassas fr detta.

Det som vi verkar ftt bekrftat igr r att USA mnar att blockera F414 motorn till Colombia.
Det finns ingen anledning att inte tro att USA fr evigt kommer att blockera all frsljning. verallt.
Faktum r att de tom kan komma att blockera fler frsljningar ven till oss om vi vill ha fler gripar.

Har de inte bara vnt sig frn Europa utan kanske tom ven bytt allians s vill de frn och med nu frsvaga svensk frsvarsindustri. Vi har lite att sga till om detta sjlva dock:

Jag ber till gudarna att det dels funnits en hemlig omfallsplanering sedan lnge och att GKN is motherfucking on it med att ta fram en ITAR-free ersttare. Det hr skulle inte vara s otroligt som det lter. Det var ett av spren d man prospekterade fr gripen NG. De har ftt en viss summa fr att gra en frstudie fr nsta generations motor. De har erfarenhet.

Det fins mycket annat amerikanskt i Gripen men dr r allt inte ITAR och det gr att erstta ven om det ocks r omstndigt. Ingenting r s jobbigt som det hr med motorn dock.

Fr min del r det hr ngonting jag rknat in redan i min bedmning ver att SAAB kommer kunna n 500kr i r eftersom helt andra mjligheter kommer att ppnas upp som inte relaterar till Gripen.

Jag tror ven alla andra stora investerare redan rknat in detta. Det r ju inte direkt en verraskning som kommer som en blixt frn klar himmel att detta skulle ske

Ska man ha "is i magen" p svenskt manr s innebr det att stta sig tyst lngst bak i klassen som ett mongo och vnta p att USA kanske smartar till sig till valet 2028.

Det hr r ocks ett bra exempel p hur mjligheter och problem r sammankopplat.
Sjlvklart r det nu ett problem att Gripen inte r ITAR-free men samtidigt r det en mjlighet d det inte skulle frvna om FMV eller Sverige lgger en bestllning till SAAB p att nationalisera planet mer.

Hade jag varit chef fr Saab eller gar-rep frn investor vet iaf jag vad jag hade valt och det r att kavla upp armarna och kra. Det skulle knnas bst d man tittar sig sjlv i spegeln och det r vad jag tror att SAAB faktiskt gr.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-02-26 kl. 09:13.
Citera
2025-02-26, 11:26
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Dagens SAAB frn DDN:

Precis som jag tidigare skrivit s har USA lagt ut en ny riktning och det innebr bde enorma mjligheter fr SAAB men det kommer ocks med stora utmaningar d det kommer till att styra om projekt fr att anpassa sig till den nya vrldsordningen.

USA r inte att anses som en partner lngre och Gripen mste anpassas fr detta.

Det som vi verkar ftt bekrftat igr r att USA mnar att blockera F414 motorn till Colombia.
Det finns ingen anledning att inte tro att USA fr evigt kommer att blockera all frsljning. verallt.
Faktum r att de tom kan komma att blockera fler frsljningar ven till oss om vi vill ha fler gripar.

Har de inte bara vnt sig frn Europa utan kanske tom ven bytt allians s vill de frn och med nu frsvaga svensk frsvarsindustri. Vi har lite att sga till om detta sjlva dock:

Jag ber till gudarna att det dels funnits en hemlig omfallsplanering sedan lnge och att GKN is motherfucking on it med att ta fram en ITAR-free ersttare. Det hr skulle inte vara s otroligt som det lter. Det var ett av spren d man prospekterade fr gripen NG. De har ftt en viss summa fr att gra en frstudie fr nsta generations motor. De har erfarenhet.

Det fins mycket annat amerikanskt i Gripen men dr r allt inte ITAR och det gr att erstta ven om det ocks r omstndigt. Ingenting r s jobbigt som det hr med motorn dock.

Fr min del r det hr ngonting jag rknat in redan i min bedmning ver att SAAB kommer kunna n 500kr i r eftersom helt andra mjligheter kommer att ppnas upp som inte relaterar till Gripen.

Jag tror ven alla andra stora investerare redan rknat in detta. Det r ju inte direkt en verraskning som kommer som en blixt frn klar himmel att detta skulle ske

Ska man ha "is i magen" p svenskt manr s innebr det att stta sig tyst lngst bak i klassen som ett mongo och vnta p att USA kanske smartar till sig till valet 2028.

Det hr r ocks ett bra exempel p hur mjligheter och problem r sammankopplat.
Sjlvklart r det nu ett problem att Gripen inte r ITAR-free men samtidigt r det en mjlighet d det inte skulle frvna om FMV eller Sverige lgger en bestllning till SAAB p att nationalisera planet mer.

Hade jag varit chef fr Saab eller gar-rep frn investor vet iaf jag vad jag hade valt och det r att kavla upp armarna och kra. Det skulle knnas bst d man tittar sig sjlv i spegeln och det r vad jag tror att SAAB faktiskt gr.

Citerar mig sjlv.
Ny information frn Richard Smith som r slj och marknadschef fr ett affrsomrde dementerar uppgifterna om att USA blockerar Gripen.

Hur mycket det n smrtar s tror jag kanske att Richard Smith r den som inte riktigt frstr dynamiken i den nya vrldsordningen.

USA har:
- ndrat sig och rstar nu med Ryssland och mot Ukraina i FN.
- ndrat sig och kallar grna Zelensky diktator men inte Putin
- ndrat sig och ska ppna upp fr "fantastiska ekonomiska avtal" med Ryssland

Allt ovan r inte rykten. Det r vad presidenten, secretary of state och den nya administrationen sger i klartext.

Det spelar ingen roll om alla licenser var p plats igr d Richard Smith gick och la sig.
Det vi spekulerar i hr och det jag tror marknaden redan redan rknat in r att de inte kommer vara p plats d den hr veckan r slut eller d det vl r dags.

Men som sagt. Det r exakt den dynamiken som ocks skapar nya enorma mjligheter fr SAAB om nu andra ledare i SAAB lgger rat mot rlsen och agerar drefter.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-02-26 kl. 11:36.
Citera
2025-02-27, 20:22
Medlem
SAAB o frsvarsaktier i gemen r nutid o framtid!
Citera
2025-02-27, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
SAAB o frsvarsaktier i gemen r nutid o framtid!
Absolut s r det och frsvaret r otroligt eftersatt.
Citera
2025-02-27, 21:47
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=e9Tk9bc--WM
Vilka rttshaverister lg bakom skrotningen, ja jag kallar det skrotning av frsvaret under slutet av 80 talet o brjan av 90? SAAB o vriga frsvarsknsliga bolag fick oavsett hyvla rejlt i produktionen. Vissa individer borde ransakas och uteslutas ur gemenskapen...
Senast redigerad av Svet-Landa 2025-02-27 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in