Dagens SAAB frn DDN:
Precis som jag tidigare skrivit s har USA lagt ut en ny riktning och det innebr bde enorma mjligheter fr SAAB men det kommer ocks med stora utmaningar d det kommer till att styra om projekt fr att anpassa sig till den nya vrldsordningen.
USA r inte att anses som en partner lngre och Gripen mste anpassas fr detta.
Det som vi verkar ftt bekrftat igr r att USA mnar att blockera F414 motorn till Colombia.
Det finns ingen anledning att inte tro att USA fr evigt kommer att blockera all frsljning. verallt.
Faktum r att de tom kan komma att blockera fler frsljningar ven till oss om vi vill ha fler gripar.
Har de inte bara vnt sig frn Europa utan kanske tom ven bytt allians s vill de frn och med nu frsvaga svensk frsvarsindustri. Vi har lite att sga till om detta sjlva dock:
Jag ber till gudarna att det dels funnits en hemlig omfallsplanering sedan lnge och att GKN is motherfucking on it med att ta fram en ITAR-free ersttare. Det hr skulle inte vara s otroligt som det lter. Det var ett av spren d man prospekterade fr gripen NG. De har ftt en viss summa fr att gra en frstudie fr nsta generations motor. De har erfarenhet.
Det fins mycket annat amerikanskt i Gripen men dr r allt inte ITAR och det gr att erstta ven om det ocks r omstndigt. Ingenting r s jobbigt som det hr med motorn dock.
Fr min del r det hr ngonting jag rknat in redan i min bedmning ver att SAAB kommer kunna n 500kr i r eftersom helt andra mjligheter kommer att ppnas upp som inte relaterar till Gripen.
Jag tror ven alla andra stora investerare redan rknat in detta. Det r ju inte direkt en verraskning som kommer som en blixt frn klar himmel att detta skulle ske
Ska man ha "is i magen" p svenskt manr s innebr det att stta sig tyst lngst bak i klassen som ett mongo och vnta p att USA kanske smartar till sig till valet 2028.
Det hr r ocks ett bra exempel p hur mjligheter och problem r sammankopplat.
Sjlvklart r det nu ett problem att Gripen inte r ITAR-free men samtidigt r det en mjlighet d det inte skulle frvna om FMV eller Sverige lgger en bestllning till SAAB p att nationalisera planet mer.
Hade jag varit chef fr Saab eller gar-rep frn investor vet iaf jag vad jag hade valt och det r att kavla upp armarna och kra. Det skulle knnas bst d man tittar sig sjlv i spegeln och det r vad jag tror att SAAB faktiskt gr.