2025-02-21, 14:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Körde inte några från skolan en person själva till akuten? Eller mins jag fel? Det va nåt om att bära in någon i en bil? Det kan iof varit vid 16, vad vet jag. Men jag fick uppfattningen om att det var tidigare.

Verkliga hjältar!

Mohammad:

"Plötsligt hörde Mohammad Moradi hur någon sköt.

Han såg elever springa ut i panik, skrika och falla.

Sedan hände allt fort.

”Blödde kraftigt”
– Jag såg en skottskadad man som blödde kraftigt och försökte ta sig bort från faran. Jag hjälpte in honom i bilen och bara körde snabbt till sjukhuset, säger Mohammad Moradi och fortsätter:
"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mohammad-korde-skottskadad--man-till-sjukhus-blodde-kraftigt/

Marwa:

"Hon har tidigare berättat hur en kille som befann sig bredvid henne sköts i axeln, och hur hon då, trots att skott fortfarande avlossades, stannade för att hjälpa honom.

– En kompis hade en sjal som jag tryckte mot såret. Jag kom ihåg att man ska hålla armen högt så att det inte rinner lika mycket blod. Men han blev blekare och blekare, till slut svarade han knappt längre.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQxGmA/marwa-om-statsministerns-ord-blev-valdigt-glad

Personligen tycker jag också att de poliser som gick in först i byggnaden är riktiga hjältar! De satte sina liv i direkt fara! Inte alls osannolikt att de kunnat stryka med!

Läste att RA hade prickat på offer på mycket långt avstånd, en anledning till att man inte tror att det var specifika offer som han siktade in sig på. Han missade kanske polisen av ren och skär tur.

Alla involverade verkar traumatiserade av det hemska dådet. Att inte få erkännande, förklaringar, blir ytterligare trauma.
Citera
2025-02-21, 14:11
Medlem
Farliga-Farans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Nu blir jag jätteförvirrad. Detta har jag missat från igår...
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/massmordarens-tva-sista-minuter-anvande-tva-gevar/
"Polisen går in i skolan, konfronteras direkt av gärningspersonen, Det sker två skott" Vidare säger hon att dom har kunnat se att det första inte riktas mot person och det andra avslutar GMs liv. Så han sköt aldrig mot polisen?

Det förändrar i alla fall radikalt så många personers syn på att Polisen skulle gjort ett dåligt arbete. Han sköt sig alltså bara några minuter efter att Polisen gick in?
Citera
2025-02-21, 14:19
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Läste någonstans att på fm var det betydligt fler elever i skolan än på em.

Det säkraste vi vet är att han synts till vid 11:30. Även där finns ett frågetecken på vad han pysslat med under den timmen tills han börjar skjuta.

Man går ju igenom olika övervakningskameror, vittnesuppgifter.

Tänker att han möjligen kan ha gått någonstans för att antingen samla mod, äta, fika, men otroligt att han ska ha gått runt i skolan i flera timmar utan att väcka uppmärksamhet. Trycka på en toa känns otroligt jobbigt, tror mer på att han väntat in ett bra tillfälle.

Han kan ha varit på skolan tidigare för att reka, tänka ut son plan, men också kanske för att "ladda upp" mentalt?

Jag tänker att han kanske har pysslat med att reka, tänka ut olika scenarior, känna in, vad var, hur.

Därför tror jag inte alls att kyrkovärden hade fel eller överdriver sina känslor här. Det kan mycket väl ha funnits tankar på att straffa människor/mänskligheten som fryst ut honom. Man kan ju tänka sig att han antingen har insirerats av dåd som det som hände i en kyrka, eller att han känt hat mot kyrkan, dess medlemmar, representanter. Ett till ställe där han blev avvisad? Eller att han upplevt att kyrkan är skenhelig osv.

Det oroar att polisen ännu yttrar sig som att vi kanske aldrig får något svar, vilket tydetr på att de inte har så mycket att gå på.
Han var ju där några veckor innan och vi vet inte exakt vad han gjorde då heller förutom att han kollat in i ett klassrum och jag tror han började planera var han skulle gå den 4/2 redan då.
Jag tyckte en timme först lät långt, men ändå rimligt för att byta kläder, ta fram vapnen och försöka förbereda sig mentalt men när vi fick reda på att han var utanför skolan redan innan 8 så blev det genast ännu konstigare.

Antingen hade han sådana planer på kyrkan, eller försökte finna hopp i en jobbig situationen på olika sätt. Till exempel vid mitt egna självmordsförsök hade jag börjat intresserat mig för kyrkan, gud, bibeln och allt vad det innebär och andra går dit för att få hjälp med mat när ekonomin inte går ihop. Det som motsätter det senare alternativet och återigen gör situationen knepig är att det sägs att han skulle haft sina vapen med sig. Några har sagt att han hade vapnen med sig för att se om någon reagerade på det men det gjorde man bara i efterhand.

Polisen är mitt under en förundersökning där gärningsmannen är död och verkar ha sopat igen sina spår bra men inte helt perfekt så de bör veta mer och efter deras kontakt med Irland ljusnar det förhoppningsvis mer.
Citera
2025-02-21, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farliga-Faran
Det förändrar i alla fall radikalt så många personers syn på att Polisen skulle gjort ett dåligt arbete. Han sköt sig alltså bara några minuter efter att Polisen gick in?
Jo men det vet vi ju. Att han flydde in efter röken och sen tog han livet av sig med ett skott.
Och att det skedde ganska snabbt efter konfrontationen. Men som sagt, hon säger det ju på ett sätt som tolkas precis som du säger. Att polisen ser honom och han dom. Att han skjuter mot något som uppenbart inte är en person eller mot polisen, och sedan sig själv. Det stämmer ju inte alls med det dom har gått ut med innan. Dom var ju tidiga med att han sköt mot polisen, kastade rök, sprang in i skolan och sköt ett skott. Sen blev det ett till skott. Det va också nyheter för mig fram tills igår.. Och nu säger hon det som att dom två skotten var dom sista skotten efter att polisen gick in. Jätte snurrigt.
Citera
2025-02-21, 14:23
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farliga-Faran
Han sköt mot polisen, sen rökgranater och sedan 2 skott som resulterade med GMs död.
Citera
2025-02-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Verkliga hjältar!

Mohammad:

"Plötsligt hörde Mohammad Moradi hur någon sköt.

Han såg elever springa ut i panik, skrika och falla.

Sedan hände allt fort.

”Blödde kraftigt”
– Jag såg en skottskadad man som blödde kraftigt och försökte ta sig bort från faran. Jag hjälpte in honom i bilen och bara körde snabbt till sjukhuset, säger Mohammad Moradi och fortsätter:
"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mohammad-korde-skottskadad--man-till-sjukhus-blodde-kraftigt/

Marwa:

"Hon har tidigare berättat hur en kille som befann sig bredvid henne sköts i axeln, och hur hon då, trots att skott fortfarande avlossades, stannade för att hjälpa honom.

– En kompis hade en sjal som jag tryckte mot såret. Jag kom ihåg att man ska hålla armen högt så att det inte rinner lika mycket blod. Men han blev blekare och blekare, till slut svarade han knappt längre.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQxGmA/marwa-om-statsministerns-ord-blev-valdigt-glad

Personligen tycker jag också att de poliser som gick in först i byggnaden är riktiga hjältar! De satte sina liv i direkt fara! Inte alls osannolikt att de kunnat stryka med!

Läste att RA hade prickat på offer på mycket långt avstånd, en anledning till att man inte tror att det var specifika offer som han siktade in sig på. Han missade kanske polisen av ren och skär tur.

Alla involverade verkar traumatiserade av det hemska dådet. Att inte få erkännande, förklaringar, blir ytterligare trauma.
Ja. Fast igår gick kommenderingschefen tydligen ut med att han aldrig sköt mot polisen. Eller det var i vart fall min tolkning. Men jag håller med dig oavsett... Dom gick in i en mycket farlig situation.
Citera
2025-02-21, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Han sköt mot polisen, sen rökgranater och sedan 2 skott som resulterade med GMs död.
Ja, så har jag förstått det hela tiden. Men det va ju inte det hon sa igår till expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/massmordarens-tva-sista-minuter-anvande-tva-gevar/
1:10 in i klippet. Om hon inte uttrycker sig otydligt och menar att det sköts under konfrontationen.. Så kan det förstås vara, och det är väl det man har trott hela tiden.. Men jag tycker hon uttrycker sig lite förvirrande där. Då hon direkt redovisar skotten.
Senast redigerad av IngenBom 2025-02-21 kl. 14:28.
Citera
2025-02-21, 14:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Just det, det var ju du som var på skolan och lämnade platsen precis innan det hände.
Undra om han verkligen satt ute innan och om han var ensam hela tiden, förstår framförallt inte varför han isåfall inte bara tog en senare buss...
Hoppas polisen får tips efter de gick ut med bilden på honom och löser mysteriet vad han gjorde timmarna innan.

En tidslucka på 2 timmar. Har man hittat de försvunna socialarbetarna?
Citera
2025-02-21, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En tidslucka på 2 timmar. Har man hittat de försvunna socialarbetarna?
Men det var ju en del av offren i skolan... Som jobbade inom vården.
Citera
2025-02-21, 14:34
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Han har ju bytt namn och därmed adressändring men det lär ju ha varit bara en gång så det är ju weird.

Om så vore fallet borde det INTE stått att just ”Rickard Andersson” bott på adressen i drygt 13 år.
Borde vara ett avbrott i boendet.
(Rickard var ju ”samma person” oavsett namnbytet).
Citera
2025-02-21, 14:36
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä, det kan vara en rent administrativ ändring av adressen som sådan exempelvis ändring av postnummer, hur länge sedan var det lägenhetsnummer började skapas och registreras? Ibland byter gator namn etc

Detta påverkar dock inte uppgifter om hur länge en person bott på en adress.
Citera
2025-02-21, 14:39
Medlem
Den första polisgruppen som anlände till platsen var en grupp som avbröt undervisningen av polisaspiranter i trafiktjänst. De var inte alls ute för att ta hand om ett vansinnes död som detta på Risbergska skolan. Polisen ska ha stort beröm för att de växlade om från praktiska övningar av polisaspiranter i trafikövervakning till våldsdåd med skjutande gärningsman/-män på en skola.

Aspiranterna går väl 5:e terminen på Polishögskolan och den här starten på sin poliskarriär lär de aldrig glömma. Ingen visste när de anlände hur många våldsamma personer som var inne på skolan eller vilka vapen som användes. Mycket starkt gjort av de arbetsledande poliserna att ställa om de yngre till nytt uppdrag på bara någon minut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in