2025-02-21, 13:36
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soursour88
Smart. Jag tror dock han skulle ha det för att sitta ute. För inne hade jag 100% lagt märke till honom då jag var där den tiden.
Just det, det var ju du som var på skolan och lämnade platsen precis innan det hände.
Undra om han verkligen satt ute innan och om han var ensam hela tiden, förstår framförallt inte varför han isåfall inte bara tog en senare buss...
Hoppas polisen får tips efter de gick ut med bilden på honom och löser mysteriet vad han gjorde timmarna innan.
Citera
2025-02-21, 13:37
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Hmm, det beror på hjärtats pumpkapacitet att enligt denna artikeln så pumpar hjärtat cirka 5-6 liter blod per minut vid normal hjärtfrekvens:

https://my.clevelandclinic.org/health/diagnostics/23344-cardiac-output

Eftersom den totala blodvolymen bara är cirka 5-6 liter så betyder det att man förblöder på bara en enda minut om någon av de större viktigare blodkärlen är skadade.

Så det går mycket fort, och inget som Polisen kan hinna göra något åt, om de eller någon sjukvårdare inte råkar stå alldeles bredvid förstås.
Och det vet de som är traumakunniga också om.
Islamisterna vet också om detta när de använder tex kniv.

Man förlorar i regel medvetandet när cirka en liter blod har lämnat kroppen, dvs efter 10 sekunder om det är en större blödning.

Så sorgligt .

Så kanske ingen hade klarat sig även om de fått hjälp direkt efter skjutningen .
Svårt för ambulanspersonalen att klara dem på färden mot akuten ?

Att ta andras liv när man själv mår dåligt, är så ondsint .

Tack för info .
Senast redigerad av landbandy 2025-02-21 kl. 13:42.
Citera
2025-02-21, 13:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Ja. Jag tycker inte valet av offer och med tanke på platsen så känns inte morden i sig speciellt planerade. Han hade kunnat döda många fler om han tänkt till lite. Känns lite virrigt... Men flykten känns väldigt planerad. Nästan inövad. Så fort han konfronteras så skjuter han någon sorts ned hållande eld, kastar rök. Flyr in i skolan skjuter upp en dörr och och går in i ett rum och skjuter sig själv. Att han skjuter upp en dörr är bara min tolkning av polisens självsäkerhet kring det näst sista skottet. Att dom vet vart det tog. Men det är bara en spekulation förstås. Aldrig hört att självmördare skjuter i en vägg eller tak osv bara för att testa vapnet. Känns som det näst sista skottet var speciellt ämnat för något. Men det är som sagt bara en tolkning av kroppsspråk och uttal när polisen konstaterar att det inte träffat någon. Jag kan mycket väl ha fel.

Jag tyckte jag läste att han hittades i en korridor lite längre in i byggnaden?

Här:

"Då, klockan 13.40, hade det gått ytterligare drygt en timme.

– Han hittades en bit in i skolan i en korridor intill ett klassrum, säger kommenderingschef Emelie Bodegrim
."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/massmordarens-tva-sista-minuter-anvande-tva-gevar/
Senast redigerad av notknapparen 2025-02-21 kl. 13:44.
Citera
2025-02-21, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Just det, det var ju du som var på skolan och lämnade platsen precis innan det hände.
Undra om han verkligen satt ute innan och om han var ensam hela tiden, förstår framförallt inte varför han isåfall inte bara tog en senare buss...
Hoppas polisen får tips efter de gick ut med bilden på honom och löser mysteriet vad han gjorde timmarna innan.

Nä alltså man undrar ju vad han väntade på… så jävla konstigt!!
Citera
2025-02-21, 13:44
Medlem
landbandys avatar
Citat:

Spekulation :

Visste han om när matteläraren hade lunchrast möjligtvis ?
Men han hade väl kunnat skjutit denne , var än denne må befinna sig ?

Visst ?
Citera
2025-02-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Spekulation :

Visste han om när matteläraren hade lunchrast möjligtvis ?
Men han hade väl kunnat skjutit denne , var än denne må befinna sig ?

Visst ?
Tror inte han hade tid att gå runt att leta direkt. Någon stress måste han ju känt.
Citera
2025-02-21, 13:46
Medlem
Kexet65s avatar
På Ratsit står följande vilket jag tycker är lite märkligt:

”Rickard Andersson är 35 år och bosatt på Storgatan 53 lgh 1201 i Örebro. Han bor i en lägenhet. Där har han bott i 13 år och 236 dagar sedan han flyttade in den 1 juli 2011. Rickard har bytt adress 2 gånger de senaste 10 åren. Han har inte någon särskild adress registrerad”.

Det står att Rickard bott i sin lägenhet på Storgatan i 13 år och 236 dagar.
Samtidigt står det att han ”bytt adress 2 ggr de senaste 10 åren”.

Är inte denna info väldigt märklig 🤔???
Citera
2025-02-21, 13:48
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Filmen finns här:
https://m.youtube.com/watch?v=Tl8sAzhGqoE

Det är riktigt, riktigt otäckt när man lyssnar med hörlurar och jag avråder alla som på något sätt kände något av offren att lyssna. Jag har lyssnat igenom flera ggr, backat och kört fram. Jag kommer aldrig att glömma det jag hört. Jag har sett en och annan bild här på fb som sitter på näthinnan och den här filmen läggs till samlingen.

Explosionerna kommer parvis. Kanske kan andra smällen vara ett eko?

Jag blir knäpp av brandlarmet som piper men jag ska samtidigt inte klaga som slapp vara där.

Skotten låter mer än de som skriker. Hör skrik vid ett tillfälle i 30 sekunder drygt.

Den där filmen borde ju vara 70% av hela dådet.

Ganska långt mellan smällarna ibland och att det låter både nära och långt bort och sedan rätt nära igen. Måste ha hållit sig inom en ganska inhängnad yta.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Exakt. Han skulle kunna göra ett militärt uppdrag i Ukraina och typ spränga ryssar. Tro samhället underskattar vad RA var kapabel till..
Tönten var inte ens kapabel till att jobba.... lagade han ens mat?
Citera
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ja, det är skit konstigt. Det kan vara att han väntade på någonting speciellt, som en individ, antingen som medhjälpare eller utpekt mordoffer, eller att han kanske behövde samla mod. Om han väntade utanför så såg han ju inte hur mycket människor som var där, eller vilka.
Vi kan ju i alla fall räkna bort att det var något vansinnesdåd som han gjorde där och då och om han ville döda fler hade han möjlighet att göra det som det verkar.
Citera
2025-02-21, 13:50
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSDAB
Tönten var inte ens kapabel till att jobba.... lagade han ens mat?
I köksvideon har han åtminstone disk i diskstället, så diska verkar han ha gjort åtminstone vid ett tillfälle i sitt liv (lol)
Citera
2025-02-21, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Ja, det är en hel del som ff känns oklart kring insatsen.
Många tänker säkerligen som det har skrivits tidigare att skadade har burits ut men då kan man undra varför de kom till sjukhuset först vid 16-tiden.

Vi vet inte om några liv hade gått att rädda men att vänta är iaf ingen bra idé med tanke på vilka skador de stackarna fick.
Körde inte några från skolan en person själva till akuten? Eller mins jag fel? Det va nåt om att bära in någon i en bil? Det kan iof varit vid 16, vad vet jag. Men jag fick uppfattningen om att det var tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in